Help!, voerboot project...

• Topicstarter Topicstarter Munky
  • Startdatum Startdatum
M

Munky

Guest
Hallo,

Ik ben voor school een voerboot ( bootje dat visvoer kan vervoeren en dumpen op een gewenste plaats in het water) aan het bouwen, maar zit met wat vragen:

Ik moet de schroef berekenen voor deze boot maar kan nergens formules vinden die voor toepassing zijn op kleine bootjes, heeft een van jullie misschien een formule of weet een boekje waar dit instaat?

Ook ben ik nog opzoek naar de berekeningen of richtlijnen voor een roerblad

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik zal later nog wat schetsen posten ter verduidelijking

Formules heb ik nog nooit over gehoord (of tenzij als je het moeilijk wil maken en de lessen fysica aandachtig wil volgen).

Maar geef eens wat afmetingen, foto's. Want op zo'n vraag kan je nu heel moeilijk antwoorden, normaal ga je op gevoel van wat het beste bij dat schip past (maar dat moet je niet aan mij vragen want ik heb op dat vak geen ervaring).

Zoekfunctie (rechtsboven)
typ in: voerboot
Neem halverwege de avond gerust een kop koffie

Een schroef berekenen gaat niet zonder afmetingen, vorm, gewicht en gegevens van de motor.
Een roer hoef je (op schaal) niet te berekenen; je maakt er gewoon een, en als hij niet het gewenste effect heeft, maak je 'm groter. (of kleiner, dikker, dunner of dieper)

Roel van Essen zei:
Een schroef berekenen gaat niet zonder afmetingen, vorm, gewicht en gegevens van de motor.

Dat snap ik, maar ik heb alleen de formule nodig, de afmetingen en dergelijke weet ik wel, of wil je hem voor me gaan berekenen :P

Zo ik heb even snel een schets gemaakt (mijn paint kunsten zijn helaas niet van topkwaliteit maar had helaas geen autoCAD bij de hand...)

paint%20boot.JPG

owja en de 10kg is als hij helemaal afgeladen is, dus met voer, elektronika accu etc...
Misschien dat dit helpt

de motor word een accuboor motor, gegevens volgen snel

Gaan die vissen met zoveel voer nog in jou haak bijten, hopelijk zijn de vissen slimmer.

Er wordt nu geexpermiteerd met gekloonde vissen, deze zullen meer Hersensinhoud krijgen, dit alles om de overbevissing tegen te gaan.

munky waarom duur als het goedkoper kan.
koop een roeiboot. ;-)

binnekort zelf maar een klein sodiac aanschaffen voor het makkelijkere werk en het brengt je op plekken, waar je voerboot je niet kunt brengen ;-)

Inclusief je spullen :)

Bla bla bla, heeft 1 van jullie het antwoord op mijn vraag:

Zijn er formules voor het berekenen van een schroef/roer voor een model boot, of gaan jullie allemaal uit van trial and error?

munky,

er zijn formules voor schroeven want de echte scheepsbouwers zullen die wel nodig hebben en gebruiken. Wil je ze weten, ga misschien eens langs de bibliotheek?

In de scheeps modelbouw gaan we zeer vaak af op dingen die reeds geprobeerd zijn en ervaringen die we hebben opgedaan.
Bij model vliegtuigen kan je echt software vinden die alles berekend.

nu.... effe terug naar de vraag.

wat schroef moet ik hebben ?
de echte vraag is: hoe snel moet je gaan en hoeveel energie wil je verbranden hieraan.

kijk eens hier

http://users.skynet.be/marc.vanderleyden/home_page_tips.htm

bij propellerkeuze, motorenleer etc...

je kan uitrekenen aan de hand van de pitch van je propeller, het toerental van je motor en wat verliezen hoe hard je ongeveer zal gaan - in THEORIE.

want er is altijd verlies en vermogen nodig op die 10kg boot van je door het water te laten ploegen. De URL hierboven is voornamenlijk voor speedboten.

Ps, snelle berekening geeft dat de totale waterverplaatsing van de hele romp rond de 18liter is dacht ik. dat geeft je dat je boot ongeveer 2/3 in het water zit... let erop dat je niet zinkt he :-) 1mm staal is zwaar (heb je correct berekent wat het gewicht ervan is?)

je hebt een voervoot met een serieuze massa, dus dit is te vergelijken met een sleepboot/werkboot.

dus hierbij beginnen we met een traaglopende motor of met een snellere moter met een vertragingskast - rpm zo rond de 3-4000?

probleemje is dat alle schroeven die ik op mijn werkboten heb ... schroeven zonder pitch vermelding zijn. (dag berekening nu)

je zou nu kunnen zeggen... wel een 10kg boot is ongeveer een torque900 motor of meer, wat soort schroeven zet met er meestal onder? Misschien zal je uitkomen op de 7-8 cm doormeter met 3-4 bladen?? (dit MOET je allemaal opzoeken bij mensen die het al eens gedaan hebben - dus dit forum doorpluizen)

dit is hoe ik het doe -MIJN mening-... gewoon rondvragen en zoeken op het internet, in combinatie met wat ervaring en gezond verstand.

veel succes.

Patrick

Perk erg bedankt voor de tekst en uitleg, ik ga snel even verder zoeken naar die torque 900. Jij maakt het de moete waard om vragen op fora te stellen :D

bedankt :oops:

wat ik ook doe is soortgelijke modellen opzoeken in de catalogus van fabricanten zoals robbe of graupner en kijken wat motoren en schroeven die voorstellen.

ik heb trouwens geen ervaring met torque 900's. Een vriend van mij gaan er net 2 gebruiken in een enorme reddingsboot dus we zien wel.

Als je de gewone graupner motoren neemt heb je namelijk niet zoveel keus en is het vaak gewoon een kwestie van elminatie. (die is te licht, die is te zwaar ... dus deze zal het worden)

als je reducties gebruikt heb je veel meer keus, maar meestal ook veel meer lawaai - tenzij je riemoverbrengingen kiest. Kost ook allemaal geld en maakt het moeilijk... dus mijn motto is : waarom niet gewoon een standaard graupner/protech/robbe motor als het kan.

Patrick

We pakken voor ons project geen echte modelbouw motor we moeten alles wat niet opschool te krijgen is namelijk zelf bekostigen.

Daarom pakken we de motor van een oude accu schroef boormachine. Deze werkt ook op 12V net als de rest van onze onderdelen en draait 3000 RPM max. Dit komt overeen met je traaglopende motor van 3000/4000 RPM. Het vermogen wat het motortje levert moet ook voldoende zijn want als zoon ding door staal en beton kan komen, moet een beetje water geen probleem zijn

@Munky :oops:
Heb je al eens nagegaan wat dat voor een vertraging heb.
De motor op zich stelt geen reet voor :oops: :oops:
Hou je zo met de hand vast :P
mvg Frederik :D :D

@Main:

HTS Werktuigbouwkunde

@F.van.Gent:

Mmm, bedoel je dat alleen de vertanding in de boormachine die motor zo sterk maakt?

Ja dat bedoel ik inderdaad
mvg Frederik :D
En dan bedoel ik dus ook een accuboormachine he van zo.n 7 volt
want je heb er ook van 12 volt en dat weet ik dus dan niet hoe sterk die motortjes zijn :oops:

Back