Help, wat is dit ..

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mitchelll, 21 apr 2013.

  1. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Hallo mensen ik via een ruil een bootje verkregen, ik heb 0,0 ervaring met boten dus ik heb wat hulp nodig...

    Wat voor boot is dit ?
    Hoe snel gaat dit ? gaat dit hard of is het speelgoed ?
    Wat voor motor is dit precies ?
    Wat voor brandstof heb ik nodig ?
    Wat is dit in goede nette staat waard ?

    Ik maak me een beetje zorgen om dat kleine ruddertje ... als ik naar andere boten kijk zie ik grote aluminium rudders achterop hahaha...

    Ik ga morgen hem schoonmaken en in elkaar zetten en kijken of het motortje wil lopen .. ben wel benieuwd

    Hoop dat jullie me kunnen helpen!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2013
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.451
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mitchell,

    Als het een goed opgebouwde FSR-V boot is, dan gaat het serieus hard en is het beslist geen speelgoed.

    Ik heb er geen ervaring mee, ik vaar elektro speed, maar andere forumleden zullen je ongetwijfeld meer kunnen vertellen.

    Groeten, Jan.
     
  3. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Ok, we wachten nog even af.. Ik heb er totaal geen verstand van ziet er uit als een snel bootje maar zoals ik al zei dat kleine mini roertje baart me zorgen
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    716
    Locatie:
    Lent
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Waarom hebben sommige boten zon groot alu roer dan ?
     
  6. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Dit roertje zit goed achter de prop waardoor effectiviteit veel hoger is. veel van de 'grotere' roeren hebben a) niet veel oppervlak en zitten b) naast de prop.
    Mooi voorbeeld hiervan is een (1:1) zeiljacht met buitenboord motor. De motor zit dan achter het roer. Sturen gaat dan alleen een beetje wanneer er geen gas gegeven wordt want de motor stuwt de boot dan altijd rechtdoor. Zodra je stopt met gas geven heeft het roer ineens wel weer effect.
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    716
    Locatie:
    Lent
    Precies en deze zit onder de boot en de meeste alu roeren achter de boot, het effectieve gedeelte is dus ook kleiner als dat je ziet.

    De meeste alu roeren hebben ook een waterpickup geïntegreerd die natuurlijk altijd in het water moet blijven en dus moet het roer langer.
     
  8. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Ahaa ja klinkt allemaal logisch!

    Iemand nog kennis van de motor ?
    Wat voor brandstof ?
     
  9. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Nitro 16% of 20%. Beginnen met 20% is vlgns mij safe. ff goed lezen op dit forum hoe je eea afstelt en hoe je naar de motor luistert. Deze link kan helpen en er zijn (veel) meer:
    starten en afstellen van gloeiplug motoren

    Veel plezier!
     
  10. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    let wel op dat je geen autobrandstof neemt, daar zit veel te weinig olie in, en zal je motor veel te warm doen lopen.... 16% is meer dan zat...
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.432
    Locatie:
    Houten
    dit is wel een leuk onderwerpje. ik ben ook erg benieuwd wat het later gaat doen op het water! zet je het eindresultaat (schoonmaken en natuurlijk een filmpje:rolleyes:) er wel op?
     
  12. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Zo zal die varen L I N K

    Spijkenisse > Capelle is haast om de hoek.

    Dus kom maar langs .... brandstof ed heb ik staan.
     
  13. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Update :

    Ben langs een winkeltje gegaan, volgens de beste man was het ee. Vliegtuigmotor en heb dus 5% nitro meegenomen.

    Motortje starte moeilijk, moeilijk stationair.. Wisselende toerentallen.. En na veel geduld liep die eindelijk 'redelijk' om vervolgens na een paar keer gas geven kapot te gaan.
    Big end lager kapot gelopen... Temp was goed, olie zat.. Rookte als een malle..

    Dusssss opzoek naar een moderner motortje ..
     
  14. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Besef je wel dat het percentage olie ook afhankelijk is van de belasting van de motor. Meer belasting, meer olie. Een vliegtuig motor draait redelijk vrij. Een motortje in een bootje heeft al weer wat meer weerstand en dus wat meer olie nodig. Ik zou met het advies van PowerPete mee gaan om de boel heel te houden.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In beide gevallen zal de motor (moeten) lopen in het regime waarvoor het ontworpen is, ongeveer hetzelfde koppel en hetzelfde toerental. Ik vermoed een denkfoutje hier, waarom denk je dat vliegtuigmotor vrijer/lichter draait?
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Den Haag
    Dat heeft niets te maken met de brandstof of de olie, dit is verkeerd gebruik. Je mag nl. nooit een dergelijke motor vol gas onbelast laten draaien, dan gaat hij echt stuk!

    Groetjes Hans.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    E.e.a. staat los van verschil in soortelijke massa en viscositeit van water respectievelijk lucht. Met die verschillen ga je om door verschil in spoed, #bladen en diameter.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, is niet helemaal waar Ron....

    Een vliegtuigmotor draait altijd in een constante viscositeit en dichtheid, een bootmotor niet: die schroef dipt continue in en uit het water. Hierdoor vinden er extreem snelle toerental en belastingswisselingen plaats, en de aandrijflijn heeft nagenoeg geen massatraagheid om dat te dempen (zoals bij bijvoorbeeld off-road buggies, waar bij verlies van grondcontact de wielen ook mee moeten optoeren en bij neerkomen die wielen de klap op de aandrijflijn "bufferen").

    Die extreme wisselingen maken dat de motor véél meer olie nodig heeft om dit regime te overleven.

    Daarnaast loopt een bootmotor langere tijd volgas, waar bij buggies het volgas beperkt is tot hele korte stoten iedere keer de bocht uit.

    Groet, Bert
     
  19. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Hij heeft niet onbelast voluit gelopen.

    Ik weet wel een beetje wat ik doe..
    Bootje lag netjes in een bak met water.

    Het bigend lager heeft het begeven. Lag helemaal uit elkaar .. Deze motor was van 1990 en was denk ik gewoon op.
     
  20. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Woehoeee hij heeft gevaren! Heb er een 1/8 auto brushless motor in.
    Turnigy 2100 icm een 4s lipo.

    Gaat voor mij hard zat, maarre leuk als het langzaam vaart maar zodra het wat sneller gaat is hij bijna niet rechtuit te krijgen..

    Nu zit het roer echt een paar cm van de prop af.. Ik neem aan dat dit hier mee te maken heeft of moet ik echt heeeel minimaal leren sturen .. ??
     

Deel Deze Pagina