Help, wat is dit ..

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mitchelll, 21 apr 2013.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mitchell,

    Heb je een link naar de motor?
    Ik neem aan, dat de 2100 staat voor het aantal toeren per Volt (Kv)?

    Dan zit je onder last tegen de 28000 toeren aan, afhankelijk van welke prop je er onder hebt, zal er weinig boot meer in het water zijn op topsnelheid en zal het vaargedrag ietsje onvoorspelbaar worden en moet je héél voorzichtig sturen.

    Je zou de uitslag van het roer kunnen beperken, door de stuurstang op de servoarm een gaatje verder naar de as toe te zetten, of die op de roerarm een gaatje verder naar buiten, dan gaat het sturen minder heftig.

    Heb je de motor wél van waterkoeling voorzien?

    Plaats eens wat foto's als je wilt.

    Groeten, Jan.
     
  2. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ik kan hem inderdaad wel verstellen ja ..
    Koeling ga ik vd week ff maken van koper leiding, esc is wel gekoeld nu.

    Ik gebruik nu 2 2200 2s lipo's in serie.. Dit is echt met 5 min leeg .. Niet eens voluit.. Is dat normaal ?
     
  4. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    En hoe kan mn lader 3200 mA in een 2200 accu doen ..

    Anyone .. ?

    [​IMG]
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mitchell,

    Die roeraansturing op de foto is een beetje merkwaardig en kan eigenlijk niet goed werken zonder behoorlijk wat spanning op de roerkoning en servo as te zetten; bij een dubbele stuurstang moet de arm aan beide kanten even groot zijn, anders gaat het wringen, met schade/ruimte op alle onderdelen tot gevolg.
    Ik zou de stuurstangen op de servo zover naar binnen zetten dat beide stangen parallel lopen.

    Ik snap dat je met de bestaande as moest werken, die eigenlijk te kort is voor de elektro opbouw.
    De flexibele koppeling met het flexas middendeel is berucht in de racebotelarij; met voldoende vermogen erop wil de flexas best wel uit één of beide zijden losbreken (blijkbaar zijn de verlijmingen niet optimaal), als dit aan de motorzijde gebeurt, valt hooguit je boot stil, gebeurt het aan de as zijde, dan zal het stukje flexas bij draaiende motor als een snijschijf de romp te lijf gaan.
    Mocht dat eens gebeuren, dan direct het gas dicht!

    Het lange stuk ongesteunde as + koppeling is gevoelig voor trilling en onbalans, houdt dit goed in de gaten, want je lagers zijn zó uitgelijerd.
    Op de foto lijkt er een S-bocht in de koppeling te zitten, dit zou ik éérst goed uitlijnen vóór je vol gas gaat varen.

    Het koelen van een borstelloze motor met een spiraal van koperen of aluminium buis is onvoldoende, door het minieme contactoppervlak tussen de spiraal en de motorbehuizing.

    Beter is een volmantelkoeling, waarbij het water rechtstreeks op de behuizing loopt.

    Ik denk niet, dat die verkrijgbaar zijn voor een automotor, maar je kunt 'm ook zelf maken van een buis, die een millimeter of twee ruimer is dan de motordiameter, waar je twee nippels op maakt en de buis met afstandhouders (O-ring o.i.d.) vastkit op de motor.

    Ik heb zoiets al eens gemaakt van karton (koker), in de epoxy gezet, twee buisjes erin gelijmd en op de motor gekit, werkt perfect:

    [​IMG]
    Ik heb een passend elastiek als afstand houder gebruikt.

    Hier is de zaak afgekit en bedrijfsklaar:

    [​IMG]

    Als je die vier minuten hebt gevaren zoals op de video, waar de boot niet in plané komt, dan trek je behoorlijk wat stroom en zijn de lipo's rap leeg.

    Goed afgesteld en met de boot in plané zou je met 4400mAh minstens een minuut of zes vol gas moeten kunnen halen.
    Welke prop zit er nu onder?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maak de servohevel (in je hoofd) maar eens overdreven klein en de roerhevel maar overdreven groot. Verdraai de beide hevels (in je hoofd) vervolgens om negentig graden. De roerhevel zal veel meer 'halen' dan servohevel kan 'geven'. Zie ook
    wikipedia_Parallelogram
    Geeft, met name bij kwiklinks, meer speling.
    Geeft minder speling.
     
  7. sanger

    sanger

    Lid geworden:
    19 sep 2012
    Berichten:
    9
    Een toerental van 28.000 is voor een FSR-V nitro helemaal niet veel en het lijkt toch een 3,5cc FSR romp te zijn.
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Heb je het balanspunt gecontroleerd?
     
  9. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Beetje mee aan het spelen.

    Maar heb 1 lipo verrot getrokken hahaha

    Heb 2 x 2s 2200 in serie.. Vinden se niet leuk.. Vd week ff 4s 5000 bestellen
     
  10. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Owkeee net ff gespeeld met een andere prop.

    Er zat een x40 op.. Nu een x32.5

    Gaat met de x40 harder uiteraard.. Die 40 is de diamater, is het normaal dat de spoed niet aangegeven wordt ?

    Toerental is op het gehoor gelijk.. Klinkt hetzelfde als onbelast..
    Ik neem aan dat ik een grotere prop erop kan zetten ? Zo ff op het oog geschat gaat hij nu 40 km/h ongeveer ..

    Oja die propjes schroef je er gewoon op (m4) op welke webshop kan ik die kopen ? Wil wel ff expirementeren met een 50 prop denk ik..

    Iemand suggesties voor een prop ?
     
  11. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Iemand ?
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Spoed is meestal voor een bepaalde fabrikant of type .

    Als er een 40mm onder zat is een 32,5 inderdaad te klein , ik zou echter niet meteen voor een 50mm gaan:!:

    De kans dat er dan ergens rook uit gaat komen is heeeeel groot .....

    Bij het zoeken naar de juiste prop ga je steeds 1 stapje/mm groter , niet ineens 10 :!:
     

Deel Deze Pagina