Help, Welke borstelose motor moet ik kopen.

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Help, Welke borstelose motor moet ik kopen.

Ik heb een zwever van 2,80 en ledig gewicht 1kg.
Ik wil graag genoeg power om een goede hoogte te berijken met een zolang mogelijke draai tijd. en natuurlijk zo min mogelijk gewicht.

Wat een eisen he.

Toni

Een panklare aanbevling is er niet.

Wat voor een zwever is het ???

Gezien de groote van de kist moet je denken aan 200-300W benodigd vermogen die je op een behoorlijk grote prop (12" of 14") moet overdragen.

Buitenloper of (vertraagde) binnenloper is deels afhankelijk van de rompdiameter......

Wat vaak een bijkomend "probleem" wordt is het zwaartepunt ....

Het makkelijkst is de aanbevolen aandrijving te vertalen naar brushless ...

Hoi,

Het gebruik van 3cellen LiPoly zou ook niet verkeerd zijn.
Bij zwevers is gewicht ook een bepalende factor.
http://www.thunderpower-batteries.com/
3cellen 2100mAh
34mm x 96mm x 18mm (127gr)

Dat in combinatie met een lichte motor (73gram) voor de Typhoon-15 is misschien een goed recept. :?: :?:

Cheers,
Rob

volgens mij zijn er behalve de maker op dit forum ook grootaandeelhouders in typhoon motoren is het niet :(

gerard_nl zei:
volgens mij zijn er behalve de maker op dit forum ook grootaandeelhouders in typhoon motoren is het niet :(

Hoi Gerard,

Bedankt voor je leuke reactie! Dacht dat dit een forum is of niet?
Ben helaas enthousiast over de nieuwe ontwikkelingen in RC land. Betaalbare brushless enz.
Mag ik Toni dan geen tip geven :?:

:evil:

Rob

Idem hier. Je moest eens weten hoeveel (buitenlandse) fora/mailinglists ik gisteren heb lastig-gevallen over de Typhoon en Tsunami. Ik heb dan ook iets goed te maken bij Frits, heb hem na onze elektro fly-in voor niets nog een keer van Groningen naar Nijmegen/Winssen laten rijden om zijn vergeten zender op te halen.

van mij gerust,maar er zijn meerdere motoren dan de typhoons wil ik alleen aangeven.
door diverse mensen word dit zo gepromoot dat het wel lijkt of ze er zelf mee moeten verdienen.

just my opinion.
je promoot maar raak
als het een bewezen goed concept is zien we straks toch niks anders meer :wink:

de Typhoon-micro 15 is wel erg krap voor een zwever(tje) van bijna 3m span .... volgens de spec's 12 cellen 22A continue = ~ 300W .... motortje is nauwelijks groter dan een SP280 !!! 29x32 mm .... ik ben bang dat je toch vreselijke thermische problemen kijgt .... en ook een 12" prop of groter past niet echt .....

Kontronik Fun-500 met 1:5,2 vertraging lijkt me meer op zijn plaats...http://www.kontronik.com...

of een Modelmotors AXI 2820/10.....op 7-8 cellen (of 2S3P 1500 of 2000 Lipo paketje) www.modelmotors.cz....

of de Hackers, de Jeti's, de MEGA's, de Plettenbergen, de Flyware's, etc. etc.

Motortje moet op 60-70% van zijn maximum continue Ampères een 12x8" met het juiste toerental ( ca. 7000-8000 RPM geschat) kunnen behappen .... dan heb je een redelijk uitgangspunt.

In DUitsland koop je voor een paar euro's meer de MiniAC1215 serie, dus zo extreem goedkoop is de Typhoon nou ook weer niet. Het is alleen een leuke motor voor dat geld en zoals Gerard zegt, als het goed is bewijst het zichzelf wel...

Ton.

Dirk zei:
de Typhoon-micro 15 is wel erg krap voor een zwever(tje) van bijna 3m span .... volgens de spec's 12 cellen 22A continue = ~ 300W .... motortje is nauwelijks groter dan een SP280 !!! 29x32 mm .... ik ben bang dat je toch vreselijke thermische problemen kijgt .... en ook een 12" prop of groter past niet echt .....

Kontronik Fun-500 met 1:5,2 vertraging lijkt me meer op zijn plaats...http://www.kontronik.com...

of een Modelmotors AXI 2820/10.....op 7-8 cellen (of 2S3P 1500 of 2000 Lipo paketje) www.modelmotors.cz....

of de Hackers, de Jeti's, de MEGA's, de Plettenbergen, de Flyware's, etc. etc.

Motortje moet op 60-70% van zijn maximum continue Ampères een 12x8" met het juiste toerental ( ca. 7000-8000 RPM geschat) kunnen behappen .... dan heb je een redelijk uitgangspunt.

Hoi Dirk,

Is de spanbreedte dan zo bepalend? Het gewicht is toch maar 1kg (leeg zonder motor en accu).
De AXI motor weegt 2x veel. Natuurlijk dan ook meer vermogen en een grotere prop mogelijk. Maar zweven is toch vooral "thermiek" en hoe lichter hoe beter?
Maar ik neem aan dat je gelijk hebt.

Rob

Ik weet natuurlijk niet wat voor kist het is, maar iets van die afmeting moet minstens 1,5-2,5 Kg wegen om lekker te zweven.... met de 100W/KG regel betekend dat 150-250W .... om voldoende "grip" op de lucht te krijgen t.o.v. de luchtweerstand is een grote prop wenselijk ....

Tevens zal je vlot willen stijgen, zodat wat reserve zeker niet onprettig is (= meer watts per kilo)

Back