HELP wie kan mij helpen, probleem met mijn Big Lama

hallo allemaal wie kan mij helpen?
na een behoorlijke crash met mijn big lama en na een aantal onderdelen te hebben vervangen inner shaft A en shaft B en een extreme pakket erop gezet blijft mijn heli in circels vliegen met de neus na 1 richting
krijg dit niet weg, ik hoor ook de servo's een brommend geluid blijven maken kan het hieraan liggen of moet ik het ergens anders zoeken:confused:

m.v.g Nick

ps big lama is een coaxiaale heli
heeft dus geen staart roter

Hoi Ik heb ook een big lama gehad
en bij mij was het zo naar een upgrade naar een extreem pakket ging alles vrij zwaar
en was de lama lastig te besturen.
Ik heb alle bollinkjes soepeler gemaakt en daarna was het een stuk beter en was het brommen van de servo nagenoeg weg.

maar als een coax rondjes blijft draaien draait waarschijnlijk de ene rotor sneller als de andere dit kun je als het goed is afstellen op de ontvanger regelaar daar zit een schroefje om de draaisnelheid van de rotorbladen gelijk te krijgen

ik hoop dat je er iets aan hebt

mvg Qibis

ok dank je wel
maar de heli draait geen rondjes om zijn eigen as.
hij gaat zeg maar links na voren gaat dan weer rechts na achter en de neus veranderd niet van richting lijkt wel dat de heli in onbelans is maar heb de gewichtjes na gekeken niks aan te zien???? en de inner shaft en buiten shaft zijn nieuw neem aan dat deze niet krom zijn vind het heel vreemt met de bolinkjes neem ik aan dat je de sevo armpjes bedoeld of niet
gr nick

ok dank je wel
maar de heli draait geen rondjes om zijn eigen as.
hij gaat zeg maar links na voren gaat dan weer rechts na achter en de neus veranderd niet van richting lijkt wel dat de heli in onbelans is maar heb de gewichtjes na gekeken niks aan te zien???? en de inner shaft en buiten shaft zijn nieuw neem aan dat deze niet krom zijn vind het heel vreemt met de bolinkjes neem ik aan dat je de sevo armpjes bedoeld of niet
gr nick

Als je shaft krom is dan trilt de heli enorm! Als hij dat niet doet dan is je shaft dus recht. Ik ddenk overigens ook niet dat het daar aan ligt!

Kijk even goed of de swash wel level staat zowel vooraanzicht als zij aanzicht. Als dit niet het geval is (wat ik dus denk) dan moet je je servo's zo afstellen dat de swash wel recht staat. Hoe het kan dat je servo's brommen ... geen idee ... waarschijnlijk hebben de servo's weerstand van "iets". Geen idee ... misschien een paar foto's er bij???

Succes er mee!

Ik snap dat je dit een vervelend probleem vindt, maar om er nu meteen 2 topics voor te openen... :rolleyes:

Wat je hebt is TBE, wat vaak veroorzaakt wordt doordat de flybar niet soepel kan bewegen. Dat is die stang met gewichtjes die de bovenste rotorbladen corrigeert. Die moet erg soepel lopen.

bedankt alvast voor de tips
de flybar ging inderdaad een beetje stroef
straks weer eens proberen hoop dat het opgelost is.

was inderdaad de fly bar die wat stroef ging maar ook de eerste roterblad houder stond iets scheef dit versteld veeel beter,maar nog niet perfect
moet toch ook de bollinkjes iets groter maken iemand een idee hoe?
zal denk ik allen maar met een bollink ruimer gaan toch?

was inderdaad de fly bar die wat stroef ging maar ook de eerste roterblad houder stond iets scheef dit versteld veeel beter,maar nog niet perfect
moet toch ook de bollinkjes iets groter maken iemand een idee hoe?
zal denk ik allen maar met een bollink ruimer gaan toch?

Als je nu wel gewoon kan vliegen zou ik het zo laten en een paar accu's leegvliegen. Grote kans dat door slijtage alles vanzelf inloopt. Als je zelf wat gaat opruimen, loop je risico dat de linkjes vanzelf los gaan komen in de lucht...

heb net weer 4 accu leeg gevlogen,echter weer hetzelfde probleem krijg de heli niet stil in de lucht blijft circels draaien merk ook dat als ik na achteren stuur de heli meer na rechts gaat dan na achteren, denk toch dat de swash plate niet goed staat maar op het oog staat deze recht(of knik in het oog haha) als ik na voren stuur mag alleen deze servo bewegen oftewel 1 servo beweegt maar mag toch geen invloed op de anderen servo arm hiermee bedoel ik dat deze dan niet mag bewegen of heb ik dat mis.
zie echt door de bomen het bos niet meer weet niet meer waar te zoeken
echt balen

Als je siliconensmeermiddel hebt (vaak te krijgen bij een fietshandel) zou je de linkjes tussen flybar en swash/bladen kunnen smeren. Niet overdrijven, een electro heli loopt niet op olie...

Een 4 kanaals heli heeft 2 servo's, de ene regelt vooruit/achteruit en de andere zijwaarts. Ze zouden onafhankelijk van elkaar moeten bewegen. Weet je zeker dat je niet per ongeluk met vooruit/achteruit een tikje zijwaarts mee stuurt? Als beginner is het best lastig om zuiver in 1 richting te sturen. Ik had bijvoorbeeld best wel last met rudder en gas, sturen betekende vaak meteen wat omhoog of omlaag.

had ik al geprobeert maar dan met wd 40 geen resultaat althans zeer weinig
het besturen van mijn lama was in het begin ook geen probleem ging eigelijk perfect tot de crash
heb ook wat aan de servo armpjes gedraaid mischien dat ik ze nu helmaal verkeerd heb staan maar had dit gedaan omdat ik ook een alu upgrade er op heb gezet blad houders en swash plate heli reageerd ook anders op elke accu maar dit zal wel normaal zijn.
zie ook de servo arm van links en rechts ook mee bewegen als ik na voor of achter stuur is wel niet veel

had ik al geprobeert maar dan met wd 40 geen resultaat althans zeer weinig
het besturen van mijn lama was in het begin ook geen probleem ging eigelijk perfect tot de crash
heb ook wat aan de servo armpjes gedraaid mischien dat ik ze nu helmaal verkeerd heb staan maar had dit gedaan omdat ik ook een alu upgrade er op heb gezet blad houders en swash plate heli reageerd ook anders op elke accu maar dit zal wel normaal zijn.
zie ook de servo arm van links en rechts ook mee bewegen als ik na voor of achter stuur is wel niet veel

WD40 is nasty stuff. Prima om een roestige moer mee los te krijgen maar voor heli's niet zo geschikt. Als je de servo's in de middenstand zet met de zender, staan de hevels dan haaks op de behuizing van de servo? Dat is je beginpunt, staan ze dan een stuk uit het midden, dus onder een hoek, dan zullen de uitslagen naar beide kanten niet evenveel effect hebben.

oke ga dat eens bekijken je bedoeld dat de servo armpjes 90grd moeten zijn.
dan nog iets voor het in cirkels vliegen kan dit niet te maken hebben met het bollinkje dat boven bij de flybar zit (wat de rotorbladen met flybar verbind)dat ik deze moet verstellen langer of korter maken dat deze nu net iets te lang of te kort is
gr Nick

oke ga dat eens bekijken je bedoeld dat de servo armpjes 90grd moeten zijn.
dan nog iets voor het in cirkels vliegen kan dit niet te maken hebben met het bollinkje dat boven bij de flybar zit (wat de rotorbladen met flybar verbind)dat ik deze moet verstellen langer of korter maken dat deze nu net iets te lang of te kort is
gr Nick

Is de link tussen flybar en bladen verstelbaar? Dan zou je daar inderdaad ook eens mee kunnen experimenteren. Maar neem voordat je gaat draaien even de lengte op van het linkje, zodat je terug kan naar de huidige lengte, als het niet mocht helpen.

ik ga vanavond weer sleutelen haha
in ieder geval bedank dat je steeds zo snel reageerd is wel zo fijn z´n forum zo kunnen we elkaar helpen
m.v.g Nick

full
ik ga vanavond weer sleutelen haha
in ieder geval bedank dat je steeds zo snel reageerd is wel zo fijn z´n forum zo kunnen we elkaar helpen
m.v.g Nick

Laatst bewerkt door een moderator:
ik wil ook graag verlichting in bouwen hoe kan ik dit het beste doen en hoe te voeden
dacht zelf aan een aa baterij
maar heb begrepen dat het niet zo makelijk is i.v.m weerstand led verlichting of kan ik hiervoor een kant en klaar produkt verkrijgen met voeding
gr

ik wil ook graag verlichting in bouwen hoe kan ik dit het beste doen en hoe te voeden
dacht zelf aan een aa baterij
maar heb begrepen dat het niet zo makelijk is i.v.m weerstand led verlichting of kan ik hiervoor een kant en klaar produkt verkrijgen met voeding
gr

Op je ontvanger heb je als het goed is nog een pennetje over waarop je de led verlichting aan kunt sluiten. Deze verlichting is gewoon te bestellen bij bijvoorbeeld V-nix.

Succes

Back