Help!: Zuiger loopt vast in cilinder

• Topicstarter Topicstarter masterwebber
  • Startdatum Startdatum
M

masterwebber

Guest
Ik denk nog even voor de laatste keer proberen te starten voor zondag.

Dus ik druk de auto op de startbox, maar het vliegwiel gaat maar niet draaien.
Toen bleek dat het vliegwiel helemaal vast zat!

Ik de motor uit elkaar halen en de zuiger/cilinder zaten helemaal vast aan elkaar.

Het laatst dat ik had gereden was wel op een vochtige baan, maar daarna had ik mijn motor keurig ingevet met afterrun/wd40.

Allemaal bruine prut zit er in de motor, maar het ergere is dat de zuiger halverwege de cilinderbus vastloopt.

Foto's:
dsc017485qn.jpg

Allemaal bruine zooi in de motor

dsc017491pv.jpg

dsc017516zt.jpg

Verder dan dit kan ik hem niet in de cilinder drukken.

De cilinder is wel glad van binnen, dus niet dat iets hem tegenhoud o.i.d.
Ik heb nog wel een reserve zuiger/cilinder liggen alleen die wilde ik het liefst in de zomer pas gaan gebruiken :cry:

Als ik de cilinderbus met de pohn opwarm, dan kan de zuiger er alsnog niet helemaal tot boven in zoals vanouds...

Is het nog te verhelpen? Weet iemand misschien hoe dit kan gebeuren?

Niks aan het handje...

Gewoon alles even goed reinigen met diesel, tandenborstel en inolieën met after-run olie, dan weer in elkaar zetten en gewoon lekker starten..
Het komt idd door het rijden op een vochtige baan, en waarschijnlijk heeft er toch nog wat brandstof in het motortje (boven de zuiger) gezeten, wat vocht heeft aangetrokken en is gaan corroderen..

Dus even reinigen in de diesel, daarna alle onderdelen goed schoon monteren met een beetje afterrun op alles wat je monteert, en daarna zal de motor gewoon weer in conditie zijn!

Succes iig!

Bart_Banaan zei:
Niks aan het handje...

Gewoon alles even goed reinigen met diesel, tandenborstel en inolieën met after-run olie, dan weer in elkaar zetten en gewoon lekker starten..
Het komt idd door het rijden op een vochtige baan, en waarschijnlijk heeft er toch nog wat brandstof in het motortje (boven de zuiger) gezeten, wat vocht heeft aangetrokken en is gaan corroderen..

Dus even reinigen in de diesel, daarna alle onderdelen goed schoon monteren met een beetje afterrun op alles wat je monteert, en daarna zal de motor gewoon weer in conditie zijn!

Succes iig!
Okee bedankt voor de tip.
Ik zat hier ook al aan te denken ja... maar ik ga het nu maar meteen uitvoeren dan :lol:

Cya zondag! Als het goed komt :lol:

doe er nog eens afterrun in. en draai eerst een paar keer op en neer. dus naar boven tot ie niet meer kan en weer terug. paar keer herhalen.
weet niet of dit nut heeft maar het kan zijn dat ie eerst zelf wrijving moet maken.
al dat bruine prut zijn waarschijnlijk brandstofresten. kan ook zijn dat er roest zit in je motortje?
latzz rcfanaat.

rcfanaat ,

Wat bart zegt is het als het goed is ,

Roest = corrosie

Ook de zuiger in z'n laagste dode punt zetten na de afterrun....kan ie zeker niet "vastkoeken" en is het hele blokje gesmeerd...

Heb je ook al de krukas eruit gehaald ?

De zuiger, cylinder en drijfstang zijn juist niet de onderdelen die roesten, de lagers en de krukas wel.

Roelof zei:
Heb je ook al de krukas eruit gehaald ?

De zuiger, cylinder en drijfstang zijn juist niet de onderdelen die roesten, de lagers en de krukas wel.
Ja, motorhuis, krukas, zuiger en cilinder heb ik allemaal los van elkaar gehaald en liggen nu in de diesel.

Ik had het inderdaad niet in het laagste punt gezet, maar hij was na mijn weten wel goed gesmeerd :lol:

Ja ik keek er inderdaad wel raar van op ;)

Maar vandaag weer uit de diesel gehaald en hij doet het weer super :D

Back