Help

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door KrisGoossenaerts, 21 feb 2015.

  1. KrisGoossenaerts

    KrisGoossenaerts

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    4
    Ik ben gestart met de bouw van de San Juan van Artesania Latina. Het schiet wel op, maar ik vrees dat ik een probleem ga krijgen met mijn beplanking van de romp. Ging dit eerst nog vol en sloten de planken (min of meer) op elkaar aan, lukt dat niet langer bij een volgende fase. Vooral ter hoogte van de boeg sluiten de planken niet meer op elkaar aan.

    Is hier een oplossing voor of doe ik iets verkeerd?
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
  3. KrisGoossenaerts

    KrisGoossenaerts

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    4
    Hierbij enkele foto's

    Hier gaat het dus nog goed

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar hier loopt het dus fout, met de planken die niet op elkaar aansluiten

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. KrisGoossenaerts

    KrisGoossenaerts

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    4
    Bedankt alvast, ga ik zeker eens rustig doornemen. Zijn er nog van die handige handleidingen met tips?
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Lees inderdaad even de topic door die Dirk (Amazone) gestuurd heeft.
    Tips:
    - planken weken in water - maakt dat ze makkelijker buigen
    - planken verjongen - dwz smaller maken aan de voorzijde. Wanneer je de plank haar natuurlijke loop laat volgen zal je zien dat ze een beetje over de voorgaande plank heen valt. Dit deel moet je dan smaller gaan maken.
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    neem de link ff door die ik stuurde daar staat het 1 en ander in zoals het afschuinen van de spanten , wat jij vergeten bent en dan het verjongen van de huidlatten

    probeer in de boeg een filler blok te steken dit is een opvul blok die van het voorsteven tot de eerste spant loopt dan kan je daar beter op lijmen.

    probeer alles er weer af te halen want dit komt niet echt goed
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    en een schip beplanken doe je echt niet in 1 week dit duurt weken en soms wel 1 maand of langer.

    je moet er echt je tijt voor nemen en zien dat alles gewoon perfect zit anders krijg je het niet meer goed als je halverwegen al met een kier begint.

    goed uitmeten en goed verjongen maar eerst je spanten aan pakken anders mag je nog zo goed zijn als je wil dan krijg je het niet goed.

    neem alles op het gemakske door en als je ergens niet aan uit kunt vraag het gerust.
    de eerste keer dat ik ging beplanken heb ik de pdf 10 keer moeten lezen voor ik er iets van snapte
     
  9. wil hagen

    wil hagen

    Lid geworden:
    12 mei 2014
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Tilburg
    san juan

    Hoi Kris,

    Ben zelf bezig met de bouw van de San Juan, ben al bezig vanaf vorig jaar mei.
    Kijk eens naar mijn foto's en verslag. De spanten moet je echt schuren tot dat de beplanking een vloeiende lijn laat zien. Ook zie ik dat je de stukken die met de laser zijn gesneden niet schuurt. Dit raad ik je wel aan om te doen, omdat je anders proberen kunt krijgen met het lijmen.
    De latjes voor de beplanking heb ik eerst in water gelegd ( een stuk afvoerpijp van 32 mm en twee dopjes (waarvan 1 vastgelijmd)) daarna met punaises vastgemaakt en laten drogen, dan heeft het de vorm van de spanten. Ben ruim 1,5 maand bezig geweest om de beplanking te doen.
    succes
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Dit geeft een beetje een beeld van de loop en verjonging van beplanking. Richting deken worden de plankjes aan de uiteinden steeds dunner. Probeer kieren tussen de planken ook zoveel mogelijk te vermijden. Een strakke eerste beplanking kan de tweede laag makkelijker maken.
     
  11. KrisGoossenaerts

    KrisGoossenaerts

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    4
    bedankt voor alle tips. Ik breek het af en start opnieuw.
     
  12. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Kris,

    Samengevat zijn de belangrijkste stappen:

    1. Spanten haaks op de kiel zetten (dit heb je)
    2. Spanten afschuinen zodat de plankjes mooi de vorm kunnen volgen (dit heb je niet gedaan)
    3. Planken "verjongen" (smaller maken) zodat ze achter en voor blijven passen. Meestal kun je niet overal volledige breedtte plankjes blijven leggen omdat de boot minder breed/hoog word

    Beplanken is best wel lastig, zeker de eerste keer dus schroom niet veel te vragen.
    Als je mogelijkheid hebt kom langs in Duizel, dan kun je het echt zien en vragen stellen: laatste-kans-om-aan-te-melden-ontmoetingsdag-duizel-4-april-2015-a

    Groeten!

    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015

Deel Deze Pagina