Heng Long Harbour tug

Zelf vaar ik met een vrienden clubje met rc zeilboten. Meestal op een grote vijver. Het is slechts één maal voorgekomen dat de besturing van een boot uitviel en (karma) naar de overkant afdreef. Dan is het toch een eindje lopen. Dus rees het idee om een soort van resque boot te nemen. Een gemotoriseerd model dus. Een bouwt een groot jacht, de ander een Amerikaanse visboot en zelf opteerde ik voor een slepertje. Zo viel de keuze op de Henglong harbour tug. Redelijk betaalbaar en ready to run (RTR). Nou weet ik, goedkoop is meestal duurkoop, dus de verwachting was niet hoog. Dan komt PostNl. Later staat een in 5 kleuren gegoten play mobile achtig slepertje op de werktafel. De meegeleverde pistoolzender is van die kwaliteit dat je bang ben de trekker de eerste keer door midden te breken. Hup kliko in. Ready to run? Er zit een zak onderdelen bij om zelf te monteren waar je 1,5 uur zoet mee ben. Volgens handleiding de bijgeleverde accu 4 uur laden de eerste keer. Eén voordeel; niets is gelijmd (op een trap na) maar is alles geschroefd. Niet veel later ligt in 5 voorraaddozen alle onderdelen. Na het losschroeven van het dek komt het inwendige tevoorschijn. De ontvanger zit als een blok boven tegen de roerkoning. Een roer wat overigens of vol bak- of vol stuurboord gaat. En vol is 1 cm. Ook de motor gaat of vol vooruit of vol achteruit. Boven op de toren zit een werkende brandspuit. In de romp ligt een box met opening naar water zodat de box fungeert als ballast en de pomp haalt hier het water voor de spuit uit. Op www al diverse malen gelezen dat de ballqst te weinig is. Het spuiten schijnt pulserend te zijn en gaat ten koste van motorvermogen. Hup slopen en kliko in. Afijn, ik ben momenteel de sleper onder handen nemen en er in ieder geval een iets meer realistischer boot van te maken. Geen airbrush deze keer maar gewoon met de kwast. Keep you posted.

Bijlagen

• hlong1.jpg
    hlong1.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 163
  • hlong2.jpg
    hlong2.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 142
  • hlong3.jpg
    hlong3.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 147
Oké Mossie, ziet er al een heel stuk beter uit.

En niet om lullig te doen, maar... hoe haal je straks met dit slepertje je zeilschepen naar de kant?
Uit ervaring weet ik dat RC een lijn overbrengen niet makkelijk is.
Sommige schippers gebruiken daat een soort 'harpoenkanon' voor wat een lijn over het te bergen schip heen schit, in de hoop dat de haak van de harpoen ergens aan een verschansing of verstaging blijft hangen en ze zo de gestandde boot kunnen bergen.
Maar met een beetje pech blijft de haak hangen aan (een deel van) de opbouw, die vervolgens er af getrokken wordt...
Bij Vaargroep Flevoland kozen we voor een andere oplossing:
Een soort hoekige S van PVC-buizen en hoekstukken.

Om de PVC-buizen isoleerschuim, voor meer drijfvermogen en voorkoming van beschadegingen aan de modellen.
Het bergingsvaartuig stak z'n neus in de ene kant van dit gevaarte en voer ermee naar het schip met averij.
Er omheen manoeuvreren zodat het te bergen schip aan de andere kant van de 'S' opgesloten was.
En vervolgens voer het hele gebakje terug naar de kant, waarna de schipper van het bergingsvaartuig uiteraard hartelijk bedankt werd.:beer:
Dit allemaal onder de noemer: "No cure, no pay. Wél cure, ook geen pay..." :mad:

Wie weet, heb je er wat aan... Een en ander kant natuurlijk aangepast worden aan de grootte van de te bergen schepen; Voor een Micro Magic-vloot kan het ding wat kleiner zijn dan wanneer je een Smaragd moet bergen...

Laatst bewerkt:
Ik kan de kraan buitenboord draaien en zo inhaken in verstaging ofzo. Een andere optie is een V-vormige spriet aan de boeg en zo een boot te duwen. In tussentijd een update van voor- en achterdek.

Bijlagen

• hlong1.jpg
    hlong1.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 92
  • hlong2.jpg
    hlong2.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 91
Mossie zei:
Ik kan de kraan buitenboord draaien en zo inhaken in verstaging ofzo. Een andere optie is een V-vormige spriet aan de boeg en zo een boot te duwen. In tussentijd een update van voor- en achterdek.
Bergen met de kraan is uiterst linke soep. Je aangrijpingspunt zit dan bijzonder hoog en als het schip wat je gaat vergen zwaar is, trek je je sleper op z'n kant en moet die vervolgens geborgen worden.
Die V-vorm aan de boeg zou ik dan prefereren, hoewel dat in de praktijk moeilijk te manoeuvreren is.

Update. Het gaat gestaag, we hebben geen haast. Helaas geen zeil of motorvaar weer. Wat is de stand. Zoals gezegd heb ik het hele interieur eruit gesloopt en in de kliko gegooid. Op dit moment heb ik een 'normale' stuurservo geplaats op een mcgyver dekje. Andere motor, krick waterpomp voor de brandspuit op de toren. Verder heb ik de nep uitlaatpijpjes boven op de schoorsteen verwijderd en vervangen door slangen die naar benedendeks gaan op de rookgenerator. Veel gebruik ik uit de rommelbakken maar ben in afwachting van twee stukjes elektronica die ik besteld heb bij ali. wordt vervolgd

Update. Na de sloop van het hele interieur nu alle machinerie geplaatst. Nog even een rommeltje, maar is voor test fase. Esc en roer werken. Pomp voor brandspuit werkt. Rook generator werkt en er komt dus rook uit de uitlaten. Echter moet ik alles nog even puzzelen want op dit moment werkt het als volgt:
Motor en roer uit 6V accu
weerstand rookgenerator 7,4V
blower rook generator 4,8 V
Dus dat wordt weer soldeer klusje met stepp-down converters.

Bijlagen

• hl-upd1.jpg
    hl-upd1.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 78
  • hl-up2.jpg
    hl-up2.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 86
Back