Henseleit

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Zo te lezen is iedereen het er wel unaniem over eens dat het klasse heli is.
Op pitch play heb ik die van Roel bekeken en moet zeggen dat het er wel superdegelijk uit zag.

Wat is het verschil eigenlijk tussen een MP en NT?

Was in het begin best wel even wennen, maar begin er nu toch aardig maatjes mee te worden.
Waar moest je het meest aan wennen? Is dit een heli die echt weg gelegt is voor de ervaren piloot of kunnen minder ervaren vliegers er ook mee uit de voeten?

Gr, Roy

Tja de verschillen zijn legio, natuurlijk al dat de NT brandstof aangedreven is, en de MP XL-E elektrisch is.
Nu maakt de NT met 1500 toeren op de kop al een aangenaam geluid, is de MP toch veel stiller natuurlijk.
Persoonlijk vindt ik de NT stabieler ( heeft een grotere diameter paddelstang ), maar de NT vindt ik dan toch ook wel een "Oer " henseleit.
Smal landingsgestel en toch wel agressief naar voren staand.
Tja ehmm de MP is inderdaad een aanval naar het betere 3-d werk. Maar toch best wel stabiel te noemen denk ik.
Ik reken mij heus niet tot de betere piloten hoor, hij vliegt gewoon geweldig.
Trouwens elke helie kun je naar je eigen hand zetten, zo ook de MP XL-E.
Groetjes Wim

P.S. Laurens, die helie komt me wel heel erg bekend voor? volgens mij komt ie van een lid bij onze club vandaan, ik meen me te herrineren dat die ooit van Jhon geweest is... die heeft al aardig wat rare fratsen ermee uitgehaald.
Wel een mooie kap he zo een BK design.

Het is alleen de kap die van John v Muijden is geweest, de heli zelf was van Ronald Haan, die heeft John's heli nog steeds.

Net als Henseleits lopen deze kwaliteitsheli's niet zo geweldig in Nederland, het lijkt wel alsof veel mensen een gemiddelde heli willen hier.

Als ik de fotos op Jan H zijn site bekijk dan zie ik ook een duidelijk verschil in mechaniek.
De NT heeft de servo's verder weg van de swash geplaatst en werkt met stangen daar naar toe.
De MP heeft ze rond de swash geplaatst met een veel directere aansturing, vereenvoudigd en dus verbeterd ontwerp?

Gr, Roy

Voor zover ik weet is Jan de enige man achter Henseleit helicopters. Vandaar ook de zeer originele naamgeving van zijn bedrijf => zijn achternaam :-)

Overigens hoeven de onderdelen van een heli hier in europa niet (veel) duurder te zijn dan in Taiwan/China. Waarom? Nou of die CNC machine (die Henseleit zeer zeker ook gebruikt) nu in Chine of hier onderdelen staat te draaien maakt niet zo gek veel uit. Echter zullen de machines die Align gebruikt vele malen geavanceerder zijn en minder menselijke "handjes" nodig hebben die toch al niets kosten. Henseleit kan bijvoorbeeld vanwege de grote van zijn bedrijf ook niet veel heli's maken. De ene week/dag worden er tuimelschijven gemaakt de ande keer staartrotorhuizen etc. De machines moeten dus vaak anders ingesteld worden en de onderdelen/materiaal afhandeling zal niet vol automatisch zijn waar dit hoogstwaarschijnlijk bij Align wel is.

De grote van de productie waar Align mee werkt staat het ook toe kunststof spuitgiet delen te gebruiken iets wat voor een Henseleit veeeel te duur zou worden omdat de matrijzen hiervoor alleen al een gigantische investering zijn. En aluminium is bij lange na niet altijd beter als kunststof, het kunststof is vak lichter en je constructie kan je vrijwel net zo stijf maken als je frame geometrie maar klopt. Je haalt stijfheid niet alleen uit materiaal maar vooral uit geometrie.

Waarom niet op 3DM? De zichtbaarheid is niet zo goed vind ik, maar daar zou je aan kunnen wennen. En de heli is behoorlijk duur t.o.v. andere vergelijkbare heli's zoals een JR/Synergy waar je ook echt niet aan hoeft te tunen om de heli beter te maken. En wat betreft onderdelen vervangen, nou veel onderdelen heb ik nog niet hoeven vervangen omdat ze versleten waren. In princiepe zijn vooral kogellagers de slijtende delen en die zijn vaak van gelijke kwaliteit en ik zou bijna zeggen dat de levensduur daarvan oneindig is gezien de omwentelingen die ze maken, maar de aanwezige trillingen zorgen toch voor wat slijtage. Al met al is het mooi stukje techniek goede kwaliteit maar die zijn er meer en voor een lagere prijs.

Greetz,

Het meest grappige vindt ik toch eigenlijk wel, dat de tuimelschijf omlaag beweegt, bij positieve pitchstelling, en natuurlijk de moving flybar...
Mocht Henseleit ooit besluiten dit idee te gaan veranderen, zou ik er waarschijnlijk geen meer kopen, is toch een beetje zijn handelsmerk.

Henseleit is idd een eenmansbedrijf, en de heli's doet ie er eigenlijk bij.
Persoonlijk vindt ik de service ( lees onderdelen levering ) geweldig goed. En niet al te duur.
Het is idd weer eens wat anders, maar beter? ach slechte heli's zijn er niet.

Vaak worden heli's denk ik veel te agressief afgesteld ( voor de een goed, maar misschien voor een ander onnodig )
vb. ik heb laatst voor mijn vader een E-raptor aangeschaft en deze voorzien van S-slag bladen, vliegt heel rustig, en mijn vader kan er mee doen wat hij wil, prima toch? Wat moet hij met een 3-d afstelling als ie het toch niet gebruikt, of van plan is te gaan gebruiken?
Zo werkt het denk ik ook met elk ander merk heli...
Het meest belangrijke is dat je er plezier aan beleefd, en aan het einde van de dag met een voldaan gevoel weer naar huis gaat, het liefst met een complete heli..
Wim

helemaal mee eens iceman.
ik denk , als metaalbedrijf manager , dat jan alles uitbesteedt . je kan gewoon niet deze productie in je 1tje doen , en ook nog eens de online shop , inkoop , telefoontjes van klanten [heb hem aan de lijn gehad , hij neemt ruim de tijd] en dan ook nog eens in de zoveel tijd een nieuw model ontwerpen .
als ik alleen de nt al zie , en de haken en ogen die er heli aan de afstelling zitten , lijkt het wel of er zon 1000 testuren in zitten .
en het zal waarschijnlijk nooit een goed lopende heli in nl worden . de duitsers geven makkelijker geld uit aan goed spul dan de nederlanders. maarr , ondertussen hebben velen hun heli geblinkt tot een bedrag dat ver boven een mp of zelfs een dure hirobo . kwestie van realistisch denken lijkt me . ik heb een mp xl 91 nieuw gebouwd afgelopen maart . ik kwam uit op geloof ik 2200 euro [ook zoiets ; in nl zeg je dat niet want gaat niemand wat aan of zoiets]
. maar , als ik nu 100 euro aan die heli zou willen spenderen , zou ik niet weten wat ik eraan kan doen .
hij is gewoon af . ik wou dat ie ook eens een nieuwe 91 motor ontwierp want mijn os is deaud :]
mvg ferry

Dat is de zwaartekracht joh , de heli omhoog de tuimeschijf naar beneden , daar is allang over nagedacht natuurlijk . hahaha.

Hoi,

Ik heb dit draadje gevolgd, maar kon niet antwoorden doordat mijn HDD een crash gehad heeft. Deed niks meer.

Maar inderdaad ik vlieg nog altijd Henseleits
Three Dee NT (Vstabi)
Three Dee MP/e (Vstabi)

Als er vragen zijn over Henseleit heli's voor afstellen tot en met uitrusting, ik heb me altijd met deze heli's bezig gehouden dus bij vragen stel ze gerust

groeten
Roel

Ik zit me een beetje te verdiepen in Henseleit de laatste tijd, wat ik nog wel eens lees is dat de Henseleit met een opmerkelijk laag toerental toch in staat is felle 3D figuren te vliegen.

De combinatie van prestatie en laag toerental, waarom heeft dit betrekking op een Henseleit? Waarom zou een andere soortgenoot dit niet kunnen?

En een ander punt, de MP, dit staat voor modular power en zou moeten betekenen dat de power unit modulair is en in behoorlijk korte tijd om te bouwen is naar nitro of elektro.

Een MP-XL-E zou dus betrekkelijk snel om te bouwen zijn naar een MP-XL-v91 en v.v.
Is er iemand die ervaring heeft met deze mogelijkheid? En dus bijvoorbeeld beide aandrijfmodules voor het zelfde frame gebruikt?

Gr, Roy

Een MP-XL-E zou dus betrekkelijk snel om te bouwen zijn naar een MP-XL-v91 en v.v.
Is er iemand die ervaring heeft met deze mogelijkheid? En dus bijvoorbeeld beide aandrijfmodules voor het zelfde frame gebruikt?

Hallo Roy,

Ik heb weliswaar geen XL maar wel een kleine MP met zowel de elektro (10S) als de brandstof (OS-50) module. Het principe is echter hetzelfde, dus ik kan er wel iets zinnigs over zeggen. Het verwisselen van de module kost ongeveer 15 minuten als je het op je gemak thuis doet. Het zou theoretisch op het veld te doen moeten zijn, maar ik hou daar niet zo van. Het is een mooi concept, dat goed werkt maar in de praktijk ga je niet elke week die module wisselen. Bij mij komt het er op neer dat ik ongeveer 2 à 3 keer per jaar de module wissel.

De combinatie van prestatie en laag toerental, waarom heeft dit betrekking op een Henseleit? Waarom zou een andere soortgenoot dit niet kunnen?

Ik heb lang met een NT gevlogen en de simpele reden dat hij redelijk goed presteert met een laag toerental is dat hij, zeker voor de tijd dat ie uitkwam, grote bladen draaide (71cm) en erg licht was. Een NT zit vaak maar rond de 4300 gram. Tegenwoordig vindt je meer machines die zo licht zijn, bijvoorbeeld de nieuwe T-Rex 700. Echter die prestatie moet ook niet overdreven worden. Een aantal jaren terug waren de eisen voor 3D toch nog wat lager als nu. Om nu mee te kunnen met een NT zul je toch het toerental iets moeten opschroeven. Niettemin blijft het een fijne machine die met name erg stil is en die voor velen (ook voor mij) ruim voldoet aan alle wensen wat betreft vliegen (hoeveel mensen vliegen er nu werkelijk HARD 3D? ik niet in elk geval).

Dag Francis,

Oke dus het modulaire concept werkt dus inderdaad goed. Om een dergelijke conversie op het veld te doen zou mijn voorkeur niet hebben maar dat het thuis relatief eenvoudig kan vind ik toch fraai ontworpen.

Maar als het lage toerental voornamelijk te wijten is aan de langere bladen, en het dus een kwestie was van omtreksnelheid beperken dus toerental omlaag, dan gaat dit argument (prestaties bij lager toerental) niet zo zeer meer op voor de Henseleit? Ik bedoel bladen van 710mm zijn gangbaar op een 90'er size.

Bedankt voor je reactie!

Gr, Roy

Hoi,

Ik heb helaas ook geen XL maar wel al vaker gezien (in duitsland)

De NT en de MP/e kan ik je wel eens laten zien op een meeitng of je moet Limburg houden en weer eens voorbij komen.

groeten
Roel

Maar als het lage toerental voornamelijk te wijten is aan de langere bladen, en het dus een kwestie was van omtreksnelheid beperken dus toerental omlaag, dan gaat dit argument (prestaties bij lager toerental) niet zo zeer meer op voor de Henseleit? Ik bedoel bladen van 710mm zijn gangbaar op een 90'er size.

Klopt helemaal. Maar het is wel samen met het lage gewicht. En inderdaad kun je rustig elke huidige 90-er zo laten vliegen (mits het gewicht laag genoeg is). Je kunt er alleen geen hard 3D mee, maar meer soft 3d. Voor het snellere werk zul je toch hogere toerentallen moeten vliegen, ook op een Henseleit.

ik heb mn nt omgebouwd onlangs .
van rechtsdraaiend naar linksdraaiend .
en ook de setup vernieuwd met snelle bls451 servo's op de tuimel , en een nieuwe os91rz hyper met hatori 970 , maniac 703 mm bladen , 3d paddles , en een ontvangerlipo met regulator . ik vlieg met 15 % nitro.

ik moet zeggen dat het een hele andere heli is geworden .
de nt vliegt van zichzelf een beetje lomig maar sterk . nu is dat nog een beetje zo als je een beetje input geeft , maar als harder te werk gaat , word ie directer , meer zoals mn mpxl 91 .
en qua power is het gewoon een bullebak ! dat is iets waar ik nog steeds van sta te kijken .
net zoals van zn abnormale snelheid .

ik denk dat ie met een moderne setup nog gewoon meekan .
jan schrijft in de mp handleiding dat de mega stap voorwaards die hij destijds met de nt heeft gemaakt , vandaag niet meer mogelijk is . [winst voor ons, toch? ]
hoelang zijn ze er nu eindelijk , 2001 ofzo ?
wat weegt een trex 700 eigenlijk ? en vliegklaar ?

mvg ferry

Back