(Her)Bouwverslag P-51 Graupner “Petie 2nd”

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-MEL, 27 mei 2021.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Toch maar een weer eens wagen aan een bouwverslagje! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en schroom niet om mee te denken en deel vooral je tips en trucs!

    Enige tijd geleden heeft vliegmaat Berto een dergelijke kist ergens op gedoken.
    We vliegen vaak samen en zijn fervent turbinevliegers maar misten het “even” een uurtje vliegen.
    Immers, met een flinke jet in de auto en een uur rijden naar de club ga je niet “even”, dan ga je een dag!

    Sinds enige tijd zijn we dus lid van Modelvliegclub G&E te Zeewolde en dan moeten er ook kisten komen waar we daar mee uit de voeten kunnen.
    Helaas door kistengebrek en covid hebben we daar alleen nog maar wat schuim uitgelaten maar daar zit dus verandering in aan te komen.

    Zoals gezegd, Berto had er al een opgedoken en ik vond het ook een leuk ding.
    Verder daar niet echt bij stilgestaan en mijn zoektocht naar een 2m span aerobatics kist met benzinemotor voortgezet.

    En toen kwam dezelfde kist weer voorbij..
    Welliswaar leeg (maar met lucht retracts) en voor een hele aantrekkelijke prijs & op de route naasr mn werk... tja, toch maar ophalen dan! We zien wel!

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan komt t dilemma... hoe ga je je vliegmaat uitleggen dat je heel origineel dezelfde kist hebt....

    Gelukkig was Berto positief maar ik zal hem toch een andere kleur gaan geven.
    Verder is Berto al druk om hem fiks te verschalen en te glasssen. Zover zal ik in eerste instantie niet gaan.

    Mocht je willen weten hoe zijn project verloopt zie daarvoor het forum “Vliegende schaalmodellen”:

    https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/P-51D-Mustang-van-Graupner.270498/

    Plan voor nu is;

    - D-day striping kloppend maken op de romp en vleugels ( missen witte strepen)
    - motorkap andere kleur spuiten
    - lucht retracts vervangen voor electrisch & grotere wielen.
    - motor inbouwen en vliegen.

    Wanneer alles goed werkt en weer eens gevlogen heeft ga ik volgende winter wellicht nog wieldeuren toevoegen en de vleugel glassen en spuiten.
    Ook heb ik nog een piloot liggen die er in kan want zon lege canopy is ook niets.

    Dan de jacht naar een motor; Berto heeft er een 26cc MVVS met resopijp in de romp op zitten en dat leek mij een mooie optie! Na een “gevraagd” topic op dit forum had ik een week later een motor!!!
    Gelijk maar een bokkie gebouwd om hem te laten lopen, loopt super!
    Verder wat test gedaan met flexibele uilaat bocht (lengte) en diverse props om te zien wat de beste combi was voor ons.

    [​IMG]

    En dan nog het gear... plan was om mijn P-47 thunderbolt als donor voor het gear en servo’s te gaan gebruiken. En toen kwamen er ineens een set E- flite retracts (zelfde als in mn P-47) op marktplaats voorbij!
    Met de juiste poten en wielen!!!

    Het moest zo zijn....

    Links het “nieuwe” gear met scharnier voor de wieldeur en groter wiel, Rechts het oude gear.

    [​IMG]

    De poten hebben nog wat liefde nodig maar dan zijn ze weer prima bruikbaar.

    [​IMG]

    Ben inmiddels voorzichtig gestart met het pasmaken van de nieuwe poten en wielen en heb ook de servo’s besteld.

    Denk dat we dan met de vleugel al vlot klaar zijn en dan over gaan tot het schuren van de te spuiten delen.
    Ik denk momenteel aan of wel een “redtails” variant of een schema met een gele neus. Zolang ik aan de romp, buiten de motorkap om maar weinig hoeft te veranderen. Die staat immers nog perfect in de lak.

    [​IMG]

    Of zo iets maar dan zonder olive drap;
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2021
    MicropropSport, ramses, tjarko en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig ;-)
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Een tijd lang de motivatie helemaal kwijt geweest voor zowel het bouwen alsook het vliegen.

    Nu we weer opgehokt zijn moet het er dan toch maar weer van komen!

    De andere poten en retracts die ik heb aangeschaft gaan er toch niet in. De pootjes waren niet te best meer en ik kan er geen grote wielen op kwijt.

    Heb in navolging van Berto (zie post 1 voor een link naar zijn draadje) dus toch maar voor andere poten van JP & retracts van Electron.
    Deze zijn besteld en onderweg!

    Van de week maar eens de servos in de vleugel maken.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker beetje rommelen, staan er in het voorjaar 2 P-51`s op het veld, kunnen we lekker jagen.
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Goed bezig!
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Vandaag even bezig geweest met de servo’s. Helaas nog maar één lange hevel op voorraad dus die even bij besteld. Morgen even op pad voor servosnoer en een vleugelstekker dan kunnen we weer verder!

    Ik monteer bluebird BMS-430MG servo’s van 13 kg. Wellicht wat overkill maar ik vind dit persoonlijk erg goede, sterke en stille servo’s met een redelijke prijs.

    [​IMG]
     
    ramses en gpman vinden dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker weer wat aan het frutselen :yes:
    Zie je morgen wel verschijnen:beer:
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    2 jaar radiostilte! Maar we zijn weer begonnen!

    Na wat puzzelen en afkijken bij Berto het frame voor het staartwiel gebouwd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij zit inmiddels al op zn plekje verlijmt en als de boel droog is het wiel weer monteren en het gat in de romp netjes afwerken.

    Daarna pakken we de stuurservo inbouw op.

    Voorzichtig aan kijken of we hem voor dit seizoen vliegbaar krijgen. Helemaal verbouwen en strak afwerken laat ik even voor wat het is.
    Afmaken zoals hij er nu bijstaat en dan eerst maar eens vliegen. Volgende winter kunnen we dan de flaps evt nog maken en de romp een spuitbeurt geven.
     
    MicropropSport, ramses, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Bij de buurman afkijken is nog wel een makkelijk ;)

    Lekker weer wat gedaan buum :thumbsup:
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  10. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb gewoon 2 jaar zitten wachten achter de computer. Geen probleem hoor.
     
    PH-MEL, AHoogendijk en Berto vinden dit leuk.
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hahaha! Nou, dan duik ik vlot maar weer t bouwhok in. Blijf rustig nog even zitten!
     
    Berto en serge pot vinden dit leuk.
  12. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Doe ik! :yes:
     
    Berto en serge pot vinden dit leuk.
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zo, weer wat verder geprutst!

    Gestart met de motor opbouw, om in de romp verder te kunnen wil ik eerst de motor erop hebben.
    Eerder had ik de oude gaten in de neus al gedicht met epoxy en wat sushi eet stokjes!

    [​IMG]

    Inmiddels zijn deze al afgeslepen en de boel glad gemaakt. Tzt als de motor montage klaar is even spuiten.

    Boeltje een beetje uitgemeten en de motor moet 20mm naar voren komen dus hiervoor vandaag de juiste stand-off’s voor besteld.

    Aangezien het wachten daarop is, even gestart met een andere klus waar ik tegenop zag: pas maken van het landingsgestel.
    In mn eerdere post had ik al laten zien dat ik een gear had maar nadien had ik toch twijfels daarover en heb ik een set electrons gekocht en een set poten laten maken door JP (ook ff copy/paste van de buurman! )

    De electrons passen er net niet lekker in. De ruimte is 3mm te smal.
    Simpelweg een stuk eruit slijpen vond ik toch zonde en tast de mooie sterke constructie aan.
    Uiteindelijk gepoogd of ik een van de plaatjes er uit kon krijgen en dat lukte.
    Nu kon ik deels de boel wat aanpassen/wegsnijden en dan de originele plaat 3 mm dieper weer terug te plakken!

    Zo was het:

    [​IMG]

    Plaatje eruit en een dik blokje eronder gelijmd voor de schroeven:

    [​IMG]

    Plaatje terug geplakt & Gear past er in:

    [​IMG]

    Nog veel netjes te maken maar we kunnen nu in ieder geval verder met het bepalen hoe de wheelbay aangepast moet worden!

    Eerst aan de andere kant nog even hetzelfde doen!
     
    Danny-P47, ramses, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig buum :thumbsup:
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nog wat meer uitdiepen/groter maken maar het ziet er naar uit dat de poot mooi “diep” genoeg komt te liggen om ook wieldeuren te maken die flush met de onderzijde van de vleugel liggen!

    Het oude gat vul ik weer deels uit met schuim en word weer netjes dicht.

    [​IMG]
     
    gpman, MicropropSport, Berto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gaaf project, succes!
    Ik blijf het volgen, bouwze.

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, komt me allemaal wel heel bekend voor ;)
     
    PH-MEL en ramses vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ik dacht ook al even een déjà vu momentje te hebben.... :D

    Groeten, Ramses
    .
     
    Berto en PH-MEL vinden dit leuk.
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Voor de montage van de motor moest deze 18 mm verder van de firewall komen te zitten om de kap mooi te laten passen. Setje M4 stand-off’s besteld die zo tussen motor en montage plaat gezet konden worden. Heb ze in 18 & 20mm lengte besteld dus als blijkt dat ik wat meer speling nodig heb voor de spinner dan is dat geen probleem!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder is de kruislaser ook binnen, gaan we snel ook eens mee aan de slag!
     
    MicropropSport, Berto en gpman vinden dit leuk.
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    En de andere kant ook aangepast. Nog niet helemaal tevreden want de poten liggen niet exact recht tov elkaar. Zit toch wat verschil in de beide mounts voor het gear.
    Gaan we wel weer oplossen! Klusje voor de volgende keer.

    [​IMG]

    Verder weer snode plannen…. Qua maat komt het goed overeen met de echte!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Qua kleurstelling wil ik toch een ander schema dan “Petie 2nd” en aangezien ik veel rondom de gears aan het slopen ben en daar de folie moet vervangen is een kist met invasiestrepen wel handig. Zulke schema’s vind ik zelf ook het mooist eerlijk gezegd.

    Denk wellicht aan “Miss Kandy”
    Lekker divers qua kleuren en weinig aan te passen aan het huidige schema.

    [​IMG]
     
    Danny-P47 en Berto vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina