Herald of Free Enterprise

• Topicstarter Topicstarter R33cruiser
  • Startdatum Startdatum
R

R33cruiser

Guest
Hoi,

Ik ben Peter, 28jaar en kom uit Houthalen (Limburg,Belgie).
Al jaren doe ik aan modelbouw, rc auto's enz..

In 1987 is, zoals de meeste misschien wel weten de ramp met de Herald of Free Enterprise gebeurt.
Ik was toen een jaartje of 6 en weet nog goed dat ik met m'n ouders aan de kade in Zeebrugge met de verrekijker naar het rechttrekken van de Herald zat te kijken. (heb er ergens nog foto's van liggen)
Al die jaren heeft dat schip me bezig gehouden en ik zat zo nu en dan eens met het idee om er een model van te bouwen.
K'heb het internet al als een gek afgezocht naar foto's, info, deckplans enz enz.. en k'heb al aardig wat bij elkaar :cool:

Nu is m'n bedoeling om de Herald op schaal 1:100 te bouwen.
K'heb de plannen van het schip op schaal 1:100 afgedrukt, dus dat helpt al wat..
De komende dagen ga ik opzoek naar de materialen dat je nodig hebt voor de bouw.
Tips zijn altijd welkom, want k'heb nog nooit een ship gebouwd op uitzonderring van de Queen Mary 2 1:400 en de Titanic, maar die varen niet.

Groetjes,
Peter

Hallo Peter, welkom in de maritieme modelwereld!

De Herald... Een schip met geschiedenis. Helaas te kort.

Ik heb destijds mijn scriptie Human Factors & Safety aan dit schip gewijd, dus weet er ook aardig wat van.
Denk bijzonder goed na over de stabiliteit van je model! In het echt waren de schepen van dit type al vrij instabiel, op schaal zal die instabiliteit alleen nog maar toenemen. Tenminste... als je dezelfde verhouding onderwaterschip - bovenwaterschip toepast.
Bovendien mis je op een model de actieve stabilisatoren...
Ik adviseer je je model wat dieper in het water te laten steken dan exact op schaal en alles wat zwaar is echt op de bodem te monteren.
Desnoods een (afneembare) hulpkiel eronder bouwen!
Veel succes ermee, en bij vragen kan je hier altijd terecht.

Ik heb de Herald ook zien liggen vanaf de kade in Zeebrugge, was een triest gezicht...
De berging van het schip was als ik me niet vergis live te volgen op de Nederlandse televisie.

Succes met de bouw !

Beste Peter,
je kan ook contact zoeken met de " Model Yacht Club Limburg ". Hier vindt je verscheidene ervaren modelbouwers bij jou in de buurt. Op hun website kan je zien hoe je met hen contact kan opnemen. index
Groetjes, Jos

Leuk dat er weer iemand bezig gaat met een veerboot. De Herald of Free Enterprise is daarin ook best een bijzondere, vanwege haar geschiedenis (ik was toen ongeveer 2, dus weinig van mee gekregen). Wanneer je detailinformatie nodig hebt: wellicht is het nuttig om naar één van d'r zusters te kijken. De ene (ex. Pride of Free Enterprise) vaart nu onder de naam Oleander voor Trans Europa Ferries, vanuit Oostende naar Ramsgate. De andere (ex. Spirit of Free Enterprise) vaart niet meer, maar ligt voor anker in Griekenland (na het faillissement van GA Ferries). De Spirit is echter ooit met een flink eind verlengt.

Op deze site is veel informatie over de Spirit te vinden. HHV Ferry: Spirit of Free Enterprise
Er staat ook een gedetailleerd GA-plan bij.

Zelf ben ik recent begonnen met een 1:100 Olau Hollandia. De eerste veerboot die ik op die schaal bouw (wel eerder veel bootjes 1:1000 en enkele 1:500), dus nog een soort van proefproject. Uiteindelijk wil ik ook de Tor Britannia van Tor Line bouwen op die schaal.

wel een mooi ding maar wel een ongeloofelijke failer.. of ongeluksboot..
2 rampen eerst kapzeisen dan omgedoopt tot flushing range en dan doormidden breken.. jammer(hij was al wel aardig aan het roesten)
veel suc6

gr. Floris

"Ongeluksboten" bestaan niet.
Mensen maken fouten, niet machines.
Bij de Herald was dat een fatale combinatie van:
Fout ontwerp:
- Geen verklikker op de brug die aangaf dat de boegdeuren open of dicht waren
- Onvoldoende waterdichte schotten over de autodekken, zodat de wet van het vrije vloeistof-oppervlak ongehinderd z'n gang kon gaan

Mis-management:
- Te weinig bemanning die in een te krap schema moest werken
- Geen aandacht van het management voor klachten en suggesties van de bemanning of de schipper(s)

Gericht op korte termijn-winst:
- Teveel vrachtwagens op het vrachtwagendek, te dicht op elkaar zodat de chauffeurs in hun cabines bekneld raakten en verdronken

Een bemanning die geen "team" was:
- Men ging er van uit dat iedereen zijn werk naar behoren deed. Fout: elk mens heeft af en toe controle nodig om weer "scherp" te worden.

enz enz enz....

"Ongeluksboten" bestaan niet.
Mensen maken fouten, niet machines.
Bij de Herald was dat een fatale combinatie van:
Fout ontwerp:
- Geen verklikker op de brug die aangaf dat de boegdeuren open of dicht waren
- Onvoldoende waterdichte schotten over de autodekken, zodat de wet van het vrije vloeistof-oppervlak ongehinderd z'n gang kon gaan

Mis-management:
- Te weinig bemanning die in een te krap schema moest werken
- Geen aandacht van het management voor klachten en suggesties van de bemanning of de schipper(s)

Gericht op korte termijn-winst:
- Teveel vrachtwagens op het vrachtwagendek, te dicht op elkaar zodat de chauffeurs in hun cabines bekneld raakten en verdronken

Een bemanning die geen "team" was:
- Men ging er van uit dat iedereen zijn werk naar behoren deed. Fout: elk mens heeft af en toe controle nodig om weer "scherp" te worden.

enz enz enz....

ja zo kan je het ook zien :P
en eigenlijk heb je wel gelijk maar ik had geen zin om zoveel te moeten typen :P

gr. Floris

Hoi,

Alvast bedankt voor de reaktie's en informatie.
Over de stabiliteit van het modelschip ben ik ook al enige tijd aan het denken, maar de tip die ik hier heb gelezen zal ik vrijwel zeker gaan toepassen (hulpkiel).

Binnenkort ga ik een weekendje naar zee en ga kijken als het mogelijk is om van de Oleander een hoop (detail) foto's te nemen, die kunnen altijd wel ergens vanpas komen denk ik.

K'heb al een hele berg foto's maar meer is welkom, dus je mag hier altijd linkjes posten ;)

groetjes,
Peter

Op de site Home - ShipSpotting.com - Ship Photos and Ship Tracker kun je zoeken naar foto's van haar en haar zusters. Het zijn vooral foto's van volledige schepen, dus weinig details, maar misschien heb je er wat aan. Het zijn in ieder geval veel foto's.

Dank je voor de link ;)
Op die site staan idd leuke foto's, sommige ervan zijn bruikbaar :)
M'n bedoeling is om tegen het eind van de week malletjes te maken om aan de bodem te beginnen.

malletjes heten spanten btw xD
srry voor mijn rare reacties vandaag ben best wel blij maar weet neit waarom maar ik heb wel lol :P:P!!

gr. Floris

malletjes heten spanten btw xD
srry voor mijn rare reacties vandaag ben best wel blij maar weet neit waarom maar ik heb wel lol :P:P!!

gr. Floris

Haha ja
Ik bedoel eigenlijk malletjes voor de spanten ;)
Omdat ik geen "orginele" bouwplannen vindt, op uitzondering van deckplans, maak ik liever eerst een soort van malletjes, snap je ;)

beste cruiser,
om foto's aan boord van de oleander te nemen
raad ik u aan eerst kontakt te nemen met trans europa ferries.
kom ge niet voor verasingen te staan.
in het haven gebied laat men je immers niet zomaar door.
ook niet voor foto's te nemen.
groetjes,ronny

Laatst bewerkt:
Back