Herbespannen junior nobler met bespanpapier en spanlak

Hallo,

bijna 30 jaar hing er een 95% afgewerkte junior nobler tegen het plafond van de werkkamer van mijn vader. Het is nu mijn bedoeling om deze eindelijk helemaal af te werken en deze binnenkort te gaan vliegen. Door het lange hangen tussen tientallen andere modellen heeft de bespanning heel wat averij opgelopen. De junior is bespannen met papier maar er zijn in de loop van de jaren heel wat gaten in gekomen. Ik wil hem dus oppnieuw gaan bespannen. Nu vroeg ik me af of ik hem volledig moet strippen of dat ik enkel de loshangende delen kan verwijderen en over het originele papier kan bespannen. Ik zie er eigenlijk enorm tegenop om de vleugels terug helemaal kaal te maken. Het is enkel het middelste gedeelte (over de cap strips) dat vervangen moet worden. Als ik hem bespan met nieuw papier zal er waarschijnlijk een kleurverschil zichtbaar zijn. Kan ik de spanlak met een huis-, tuin-, en keukenmiddeltje iets meer patina geven zodat er minder contrast is met de oorspronkelijke bespanning?

8536758437_f70ee95ff9_b.jpg



8536758353_2ace747dd8_b.jpg





8537862068_533f5b79dc_b.jpg


8536758353_2ace747dd8_b.jpg


Immens veel stof op de bovenzijde... :?

8537862024_6bc5da1dd1_b.jpg
 
Ik zou na 30 jaar wel goed controleren of de lijmverbindingen nog OK zijn...

Je kan met papier en spanlak gedeeltelijke reparaties uitvoeren die bijna onzichtbaar zijn. Zeker als je je toestel nadien nog een kleurtje geeft
 
Ik zou na 30 jaar wel goed controleren of de lijmverbindingen nog OK zijn...

Je kan met papier en spanlak gedeeltelijke reparaties uitvoeren die bijna onzichtbaar zijn. Zeker als je je toestel nadien nog een kleurtje geeft

Hallo Hans,

het toestel is nog steeds superstevig en stijf. De epoxy heeft nog niets aan zijn sterkte ingeboet.
Het is niet de bedoeling om hem te lakken of een kleurtje te geven, enkel wat striping met gekleurd bespanpapier...
 
Hoi Classic,
Persoonlijk vind ik een paar littekens niet verkeerd staan op een ouder model. Veel van mijn modellen zijn 30+ jaar oud en de kleine kleurverschillen die na de vele reparaties zijn ontstaan misstaan ze niet. Ooit schreef iemand dat repareren efficiënter is dan nieuw optrekken en ook daar kan ik goed mee leven.
 
Uit eigen ervaring met gebruik oude LB stunters weet ik dat je over de betrouwbaarheid van lijmverbindingen echt niet méér hoeft in te zitten dan bij recent gebouwde toestellen.

Ik heb tot enkele jaren geleden wedstrijden gevlogen met een met papier beklede (full size) Nobler die midden jaren '70 is gebouwd, en de reden waarom ik hem met pensioen heb laten gaan was niet eens zo dat ik die niet had kunnen herstellen en door had kunnen vliegen.

het papier van die Nobler werd op de duur zo bros (met name op de open delen) dat ik te vaak moest repareren. Ik heb vervolgens het papier van de vleugel weggescheurd. Op de neusindekking ging dat op sommige plekken niet goed en wegsnijden/schuren ging ook niet lekker. Ik heb de resten op de neuslijst maar laten zitten en vervolgens de open delen (met overlap van 1,5cm) met dik tissue bekleed en daarna het geheel nog eens met dun tissue (in beide gevallen zoals het origineel oranje). Je kon de oude tissueresten nog wel zien, maar mij boeide dat niet zo. Om te voorkomen dat ik nog eens zware 2-componenten brandstofbestendige lak moest toepassen heb ik Butyraat spanlak gebruikt. Dat wordt voornamelijk in de VS toegepast en is (methanol-)brandstofbestendig (behalve wanneer je meer dan 5% nitro gebruikt). In Europa gebruiken we alleen Nitraat spanlak, die allesbehalve brandstofbestendig is. Butyraat en Nitraat verdragen elkaar ook niet goed, dat wil zeggen: het ene gaat niet over het andere, andersom wel. Hoe dat zat weet ik niet meer precies. Als je Butyraatspanlak wilt zul je die misschien in de VS (bij Sig of Brodak) moeten bestellen. Ik heb hem indertijd bij 5-star products gekocht in Engeland tijdens de UK Nationals.

Terugkijkend zou ik nu het papier er niet meer afschuren, maar het gewoon met een mesje uit de open delen snijden en die (en de tips) met dik tissue met enige overlap weer bekleden. Volgens mij doet dat geen afbreuk aan het model, en gezien de leeftijd van dit mooie vintage apparaat, vind ik het er zelf bij hóren! Omdat de Junior een stuk kleiner en lichter is zou je kunnen volstaan met dun papier of, misschien nog beter, polyester tissue, wat veel sterker is (niet schuren, dan wordt het 'fuzzy').

Wat je ook zou kunnen doen is een methode toepassen die ik van wakefieldvlieger (en Big Scale RC Scale vlieger, zoek zijn project eens op om met een 2/3e schaal Blériot over de Alpen te vliegen eens op) Henk van Hoorn heb geleerd (maar zelf nog niet heb toegepast): zoek een plastic zak op waar het hele model in past (of probeer het per vleugelhelft): hele vleugel (of model) met een grote zachte kwast of doek goed bevochtigen (nat maken) met aceton, dan een kwartier dichtbinden in de zak (misschien 10 of 20 minuten) en vervolgens kun je als het goed is het papier zó van het model afpellen. Dit werkt alleen als het tissue destijds met spanlak (dus niet met lijm of anderszins) is bevestigd. Ook kan ik geen zekerheid geven of het werkt. Een kennis van mij (F2B vlieger Henk de Jong) heeft het op advies van mij geprobeerd met de romp van een vrijvliegend sportmodel en het lukte niet. Misschien omdat ik mij toen vergist heb en tinner in plaats van aceton heb genoemd (sorry Henk!).

Overigens vind ik dat een dergelijk papierbekleed model er echt wel 'gerepareerd' uit mag zien. Dat hoort er bij. Mijn vrijvliegende sportmodellen zien er uit als een lappendeken van tissuereparaties. Ik vind dat alleen maar schitterend.

Van de eerder genoemde Henk de Jong heb ik overigens al weer een hele tijd een originele Jr. Nobler bouwdoos overgenomen. Ik ben begonnen die te bouwen, maar ben er halverwege mee gestrand omdat de kwaliteit van het stanswerk en balsa zó beroerd was, dat ik het geweldig vind dat je dit model destijds in ieder geval hebt kunnen bouwen. Misschien was mijn bouwdoos wel van het eind van de productie, toen de stansmallen bot waren en waren verlopen. Ook wilde ik graag de oorspronkelijke rompbreedte gebruiken. Dat beperkt heel erg in de lijst van toepasbare motoren. Ik had er een Fox 15 voor bedoeld (die George Aldrich nog voor mij heeft gereviseerd!). Het verbaast mij dan ook wanneer ik hoor dat Amerikanen er soms tot 5cc motoren in hebben toegepast!!! Gezien de grootte zou een goede 1,5cc diesel (ik denk niet dat een Fox 15 veel sterker is ..) het misschien kunnen trekken, maar een 2,5cc diesel of goede glow zou toch wel veiliger zijn.

Veel succes met de herintreding en hou ons op de hoogte!
 
Dank voor uw uitvoerig antwoord.
Ik ga het systeem met de plastic zak en de aceton toch maar niet proberen. Murphy kennende zullen het enkel de linnen scharnieren zijn die loskomen...:?
Ik ga trachten de "open" vlakken opnieuw te bespannen en dan met een ingekleurde spanlak het geheel toonbaar te maken.
Mijn bedoeling is om hem te vliegen met een 2.5cc of 3.0cc dieseltje. Ik weet niet meer welke inhoud te tank heeft maar als ie een minuutje of 4 loopt is het al ok voor mij.
 
Ik heb een keer een model kaal gehaald door thinner ruim op keuken papier te gieten.
Dit afdekken met aluminium folie even wachten en het gaat er zo af.

Papier kan niet goed tegen stoten.
Als je eerst over de open stukken mylar doet en dan over de hele vleugel papier.
Is hij bestand tegen stoten en gaat er ook nog minder spanlak op.
Ik heb zo een combat bekleed.
Ziet er erg gewaagd uit een combat bekleed met papier.
Hij is al een aantal malen flink in de grond gerost maar er is niks aan de bekleding te zien.


Groet Robert-Jan
 
Robert-Jan, ik ben al niet zo'n hele grote held in het bespannen met folie, dus mylar vind ik al heel gewaagd...:D
Ik heb de grootste bewondering voor personen die mylar heel strak krijgen.
 
Back
Top