Uit eigen ervaring met gebruik oude LB stunters weet ik dat je over de betrouwbaarheid van lijmverbindingen echt niet méér hoeft in te zitten dan bij recent gebouwde toestellen.
Ik heb tot enkele jaren geleden wedstrijden gevlogen met een met papier beklede (full size) Nobler die midden jaren '70 is gebouwd, en de reden waarom ik hem met pensioen heb laten gaan was niet eens zo dat ik die niet had kunnen herstellen en door had kunnen vliegen.
het papier van die Nobler werd op de duur zo bros (met name op de open delen) dat ik te vaak moest repareren. Ik heb vervolgens het papier van de vleugel weggescheurd. Op de neusindekking ging dat op sommige plekken niet goed en wegsnijden/schuren ging ook niet lekker. Ik heb de resten op de neuslijst maar laten zitten en vervolgens de open delen (met overlap van 1,5cm) met dik tissue bekleed en daarna het geheel nog eens met dun tissue (in beide gevallen zoals het origineel oranje). Je kon de oude tissueresten nog wel zien, maar mij boeide dat niet zo. Om te voorkomen dat ik nog eens zware 2-componenten brandstofbestendige lak moest toepassen heb ik Butyraat spanlak gebruikt. Dat wordt voornamelijk in de VS toegepast en is (methanol-)brandstofbestendig (behalve wanneer je meer dan 5% nitro gebruikt). In Europa gebruiken we alleen Nitraat spanlak, die allesbehalve brandstofbestendig is. Butyraat en Nitraat verdragen elkaar ook niet goed, dat wil zeggen: het ene gaat niet over het andere, andersom wel. Hoe dat zat weet ik niet meer precies. Als je Butyraatspanlak wilt zul je die misschien in de VS (bij Sig of Brodak) moeten bestellen. Ik heb hem indertijd bij 5-star products gekocht in Engeland tijdens de UK Nationals.
Terugkijkend zou ik nu het papier er niet meer afschuren, maar het gewoon met een mesje uit de open delen snijden en die (en de tips) met dik tissue met enige overlap weer bekleden. Volgens mij doet dat geen afbreuk aan het model, en gezien de leeftijd van dit mooie vintage apparaat, vind ik het er zelf bij hóren! Omdat de Junior een stuk kleiner en lichter is zou je kunnen volstaan met dun papier of, misschien nog beter, polyester tissue, wat veel sterker is (niet schuren, dan wordt het 'fuzzy').
Wat je ook zou kunnen doen is een methode toepassen die ik van wakefieldvlieger (en Big Scale RC Scale vlieger, zoek zijn project eens op om met een 2/3e schaal Blériot over de Alpen te vliegen eens op) Henk van Hoorn heb geleerd (maar zelf nog niet heb toegepast): zoek een plastic zak op waar het hele model in past (of probeer het per vleugelhelft): hele vleugel (of model) met een grote zachte kwast of doek goed bevochtigen (nat maken) met aceton, dan een kwartier dichtbinden in de zak (misschien 10 of 20 minuten) en vervolgens kun je als het goed is het papier zó van het model afpellen. Dit werkt alleen als het tissue destijds met spanlak (dus niet met lijm of anderszins) is bevestigd. Ook kan ik geen zekerheid geven of het werkt. Een kennis van mij (F2B vlieger Henk de Jong) heeft het op advies van mij geprobeerd met de romp van een vrijvliegend sportmodel en het lukte niet. Misschien omdat ik mij toen vergist heb en tinner in plaats van aceton heb genoemd (sorry Henk!).
Overigens vind ik dat een dergelijk papierbekleed model er echt wel 'gerepareerd' uit mag zien. Dat hoort er bij. Mijn vrijvliegende sportmodellen zien er uit als een lappendeken van tissuereparaties. Ik vind dat alleen maar schitterend.
Van de eerder genoemde Henk de Jong heb ik overigens al weer een hele tijd een originele Jr. Nobler bouwdoos overgenomen. Ik ben begonnen die te bouwen, maar ben er halverwege mee gestrand omdat de kwaliteit van het stanswerk en balsa zó beroerd was, dat ik het geweldig vind dat je dit model destijds in ieder geval hebt kunnen bouwen. Misschien was mijn bouwdoos wel van het eind van de productie, toen de stansmallen bot waren en waren verlopen. Ook wilde ik graag de oorspronkelijke rompbreedte gebruiken. Dat beperkt heel erg in de lijst van toepasbare motoren. Ik had er een Fox 15 voor bedoeld (die George Aldrich nog voor mij heeft gereviseerd!). Het verbaast mij dan ook wanneer ik hoor dat Amerikanen er soms tot 5cc motoren in hebben toegepast!!! Gezien de grootte zou een goede 1,5cc diesel (ik denk niet dat een Fox 15 veel sterker is ..) het misschien kunnen trekken, maar een 2,5cc diesel of goede glow zou toch wel veiliger zijn.
Veel succes met de herintreding en hou ons op de hoogte!