Herbouw Norske Love

Hallo,

paar jaar geleden begon ik met hobby voor nitroauto, nu heb ik bigscale.
1,5 jaar geleden had ik scheep van mij opa gekregen, want hij kan project niet meer afmaken.

Hij heeft al veel jaar geleden scheep gekocht en hij is nog maar 60% af nu is hij zwaar schade in mast.
Scheep staan al 20 jaar op zolder van mij opa. Ik wou hem herbouw.
Ik heb geen idee hoe dat scheep heet en uit welke jaar. Hij is nog geen compleet.

Trouwens ik rijd bigscale... Want ik heel graag hem herbouw.

(sorry voor mij taal, want ik ben doof.)

Hier paar foto's.

DSCN6824.jpg

DSCN6825.jpg

DSCN6826.jpg

DSCN6827.jpg

DSCN6828.jpg

DSCN6829.jpg

DSCN6831-1.jpg

DSCN6832.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Vinniie,

het lijkt heel sterk op de Norske Love, oftewel Noorse Leeuw, dat zag ik aan het stuk papier dat in de doos erbij zit op de onderste foto. En als je daarop zoekt op internet, dan zie je dat het inderdaad behoorlijke gelijkenis erop heeft door de vorm en door het groen aan de zijkanten.
Zie bijvoorbeeld hier

Ik geloof dat dit de link is naar de site van de fabrikant van de bouwdoos.

Veel plezier, en volhouden met herbouwen he! Het zal een behoorlijke klus gaan worden als ik dat zo zie, met misschien eerst wel rigoreus het nodige eraf halen...

Ik bouw zelf geen zeilschepen, dus ik kan je niet echt met de bouw helpen, maar er zitten er wel een paar op het forum die vast wel wat hulp kunnen bieden als je het kunt gebruiken.
Veel bouwplezier!

VrGr,

Theo

Hallo Theo,

Heel dankje voor zoeken. ik heb echt geen evaring met Norske Love schip.
Ik zal eens door hout doos doorzoeken. hopelijk vind ik eens boek hoe dat Norske Love kan bouwen.

Ik hoop paar forumlezer dat kan helpen.

Groeten Vinniie

Hallo

er is maar 1 Norske Love op marktplaats gezien. Ik ga wel verder kijken of ook lossen onderdeel verkocht.

Billing Boats Official Website
dat is heel precies wat ik heb. Maar dan andere kleur.
Ik lees dat Norske Love word door Expert gebouwd, woow ik ben nog maar beginner.

Groeten Vinniie

Vinnii,

Ik weet niet hoe goed je bent met Engels, maar als je veel info wilt hebben kun je terecht op de volgende sites:
Dry Dock Models Een Engelstalig forum met heel veel bouwers van historische schepen.
Heel veel details van masten en tuigage
hele mooie foto handleidingen (Dus ook heel mooi om plaatjes te kijken)
En dan nog wat informatie in het Duits: De site van Minisail Zwitserland

In ieder geval succes met de herbouw van dit scheepje.
Dat je het hebt gekregen van je opa zal zeker een motivatie zijn er iets moois van te maken.

Wim

Hallo Vinnie,

het lijkt me dat de meeste schade te maken heeft met zeilen en tuigage. Bij de oude Billing boat dozen werden het tuig en de accessoires zoals kanonnen enz in een aparte set verkocht, je hoeft dus niet het volledige schip terug te kopen (zoals het doorgaans aangeboden wordt) om de nodige herstellingen te kunnen doen. Op ebay vind je vaak ook losse setjes met enkel tuig en katrollen, zo kun je misschien ook aan de benodigde onderdelen geraken maar dat zal niet zo goedkoop zijn. Ik zou alleszins eerst eens precies uitzoeken welke stukken je mist, door die onderdelen die je hebt te vergelijken met de bouwplannen van het schip en die van het tuig, zodat je precies weet wat je moet zoeken. De accessoire set van de Norske Love (set 438) komt soms op ebay maar is redelijk gezocht en doorgaans niet goedkoop (makkelijk 50 euro of meer). Je kunt echter grotendeels de set van de Wasa (een ander schip dat er sterk op lijkt) ook gebruiken, die vind je goedkoper. Mogelijk heb ik wel wat onderdelen over (ik heb 2 boten maar slechts 1 accessoire set), voornamelijk dan masten of zo, maar dat weet ik pas over een paar maanden als ik dat ding eindelijk af heb...:rolleyes:

Oke dankje, mij vader heeft zijn vader gebeld of hij nog meer boeken of onderdeel liggen in zolder.

Maar ik wil echt begin met herbouw, ik heb echter geen idee hoe ik moet begin...:confused:

Mvg Vinniie

begin met het maken van een stappenplan;

- foto's maken voor latere referentie
- schoonmaken van de onderdelen die je hebt (romp, masten, details)
- inventariseer wat je zult moeten kopen (onderdelen zoals blokken, tagrijn (touw) etc)
- je hebt dus een tekening/fotos nodig
- zoek uit waar je dat kunt kopen (bijv van het merk Billing Boats)
- dan voorzichtig gaan beginnen met schuren, lakken etc van de romp, dekken etc. waar nodig. Soms is er na het schoonmaken van een oud model, het niet eens nodig om opnieuw te lakken. In jouw geval in ieder geval wel het onderwaterschip
-etc etc etc

Laatst bewerkt:
Norske Love

Beste Vinnie,

Op de site van Billing Boats, kun je de Norske Love WEL vinden. Het is bouwdoos Nr. BB437. Je kunt hem vinden door te klikken in de linkerkolom op modellen, dan krijg je een site met moeilijkheids opgaven. Klik op *** en je komt bij de Norske Love.
Hopelijk ben je hiemee verder geholpen.

Opa Jan

Hallo Jan

Ik heb programma bouw gevonden.. staan nu bij mij bestand.

Ik ben net begon met hem stofvrij, lijmrest verwijderen, misschien romp opnieuw verf brengen.

Nog iemand tips?

Groeten Vinniie

na 3-4 dagen hard gewerkt aan Norske Love, heb ik half romp geschuurd, Hout zie nog geweldig goed uit na 30 jaar geleden!

bij romp stond wel 1-3 mm plamuur... flink schuren hoor!:-o

hij krijgt nieuw tikje verf....

nee, ik houd hem als staand model, volgens mij is Norske love niet geschikt om rc bouwen.. Maar dat kan, dat wil ik niet

foto's kom nog...

Kort tijdje geleden ben ik eigenaar van Smit Rotterdam! Als staand model, Smit Rotterdam komt van mij opa waar hij Norske love ook gehad.

Smit Rotterdam staan al jaren op zolder in glaswerk ook al hij 100% afgebouwd, helaas is glaswerk beschading gegaan...

Back