Herbouw: Piper J3 (merk onbekend)

RCEFlyer

In Memoriam
Hoi,

ik heb een gestripte Piper in m'n bezit, die ga ik wil gaan klaarmaken.
Nu hoop ik dat iemand die toestel herkent en mij kan vertellen van welk merk deze Piper is.

Foto van de romp: het motorkapje, de voorruit, het richtings- en het hoogteroer zijn er niet bij, dus die zal ik zelf moeten fabrieken. De romp weegt leeg 529 gram.

IMG_3446.jpg

Kenmerkend voor dit toestel (denk ik), de bovenste latjes van het staartdeel zijn van rondhout.

IMG_3447.jpg

De spanwijdte is 172 cm en de vleugel is in een deel gemaakt. De ailerons worden door het bekende haak-systeem aangestuurd. Die ailerons zal ik ook zelf moeten fabrieken, want die zijn er ook niet bij. De vleugel weegt 421 gram.

IMG_3443.jpg

Er zit (zoals je ziet) een gat voor een servo, mijn vraag: is een standaard servo (Hitec HS 325 HB) genoeg ? Anders wil het ombouwen naar twee servo's. De vleugel is hier en daar beschadigd, die zal ik moeten repareren.

IMG_3444.jpg

Nu heb ik nog een Saito 45 (7,5cc) 4 takt motor liggen, zou dat gaan met deze Piper of is dat te licht ? Het liefst gebruik ik deze motor, ik heb ook nog wel 2-takten liggen maar vind zo'n 4 takt mooier klinken. Past beter bij de Piper :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ik dacht eerst dat het een Great Planes Piper Cub was maar kijkende in onze ex-Cubbies bleken deze allemaal een grotere spanwijdte te hebben dus waarschijnlijk geen GP.

Die motor zal waarschijnlijk wel gaam wij vlogen de GP Piper Cub van 1945mm en een gewicht van 3000 gram met een Saito 56 / 9,2cc en dat ging prima, kijk hier maar:
Piper Cub

Qua servo is 1 standaard servo wel voldoende, echter nu je hem toch helemaal hebt open liggen zou ik gewoon 2 servo`s toepassen.

Kun je wat differentieel rolroer inbrengen waardoor waarschijnlijk ook deze Cub lekkerder zal vliegen.

Hoi Berto,

tja, wat betreft die servo's, dat idee had ik eigenlijk ook. IK denk dat ik dat maar doe.

Wat motor betreft: dan zou het inderdaad moeten kunnen :) Als ik de 3 kg van jouw Pipers afzet tegen wat deze nu leeg weegt, moet ik lager uit kunnen komen met het gewicht.

Ik zal de Slow Poke eens wegen, daar zit ook een Saito 45 op. Die heeft weliswaar meer vleugeloppervlak, maar die vliegt er met gemak mee rond.

Voor wat betreft de vraag omtrent het merk van de kit, ik houdt me nog even aanbevolen voor tips jongens :)

Grtz,
Menno

Hoi,

@Peter Jan, SIG ? Daar had ik ook even naar gekeken, maar die hebben voorzover ik weet alleen Piper's vanaf 180 cm.

Gezien de reactie van Berto, op mijn vraag betreffende de geschiktheid van de motor, heb ik alvast een voorlopige calculatie gemaakt van het gewicht, maar volgens mij blijf ik ruim onder de 2,5 kg :)

Romp (leeg): 529 gr
Vleugel (leeg): 421 gr
Saito 45 motor (nog zonder uitlaat): 419 gr
Servo's ailerons: 2 x JR NES-507 a 46 gr = 92 gr
Servo hoogte / richting: 2 x JR NES-507 a 46 gr = 92 gr
Servo Gas: HPi SF-2 40 gr
Graupner 4.8V /1700 mAh Ontvangeraccu: 117 gram
Graupner SMC-14 ontvanger met kristal: 19 gram
SUBTOTAAL: 1729 gram

Daar komt nog bij:
500 cc Tank, clunk & slangen:
Brandstof:
Onderstel & wielen:
Wingstruts:
Folie:
Roeren & ailerons:
Prop:
Uitlaatje:
Motorkapje:
Snoeren naar servo's:
TOTAAL vliegklaar: n.n.b.

Aan de hand van bovenstaande gewichts-berekening denk ik dat ik het eerst maar eens probeer met de beschikbare Saito 45 :) Mocht ie tekort komen kan ik 'm altijd nog vervangen.

De optie van twee servo's voor de ailerons is dus reeds meegenomen. Het leek me inderdaad wel mooi om ook de differential te kunnen programmeren en gebruiken. Wat betreft de servo's: kent iemand die HPi servo's, dat is een 40 grams standaard servo, die is toch wel bruikbaar als gasservo ?

EDIT: kijk deze is het:
HP80560.jpg

Als ik het zo eens bekijk op google, dan geloof ik dat deze servo veel in de modelbouw auto's wordt gebruikt. Dan zal ie ook wel voldoen als gasservo ;)

Ik vermoed dat het kistje een keer zachtzinnig op z'n neus is geland, want ik zie hier en daar wat sporen van schade. Ik zal dus wat reparaties moeten verrichten. Bij het totaalgewicht zal in ieder geval nog een flinke hoeveelheid lijm moeten worden geteld ;)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
zeg menno kan het toevalig geen goldberg piper zijn, ik weet niet zeker want ik dacht dat de goldberg de zijkanten van triplex waren., hobbyin heeft volgens mij mallen van de motorkap van de goldberg piper en maakt ze ook voorzover ik weet., is al lang geleden dat ik n goldberg gezien heb je moet maar ns bellen met dennis van hobbyin kan best dat de motorkap past.

mvg johan

Laatst bewerkt:
Hoi Johan & Bertus,

de Carl Goldberg is groter, een collega vlieger op de club dacht ook aan Carl Goldberg. De maten stemmen echter niet overeen, de mijne heeft een spanwijdte van 172 cm.

Wie weet komt er nog iemand met het juiste antwoord.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het een eigenbouw piper is.
Dat met die ronde stokken heb ik nog nooit bij een piper gezien.

Hee Bertus,

ik kan die ronde stokken in de staart ook niet plaatsen, ik kan me ook niet heugen dat ik het ergens in een bouwverslag heb gezien of zo.

Toch ben ik er vrij zeker van dat het geen zelfbouw toestel is, want al het balsa is overduidelijk gestanst, te zien aan de rafelige randen.

Verder zijn de fabrieks-gefreesde (of is het gefreeste) triplex ribben en het ruitensetje ook duidelijk NIET zelf gemaakt.

Misschien is het wel een of andere ARF die gestript is ;)

Anyway: ben nog steeds nieuwsgierig of iemand het ding herkent.

Grzt,
Menno

Hoi,

wat kleine werkzaamheden gedaan vanmiddag, was niet helemaal topfit ;)
Toch even verslag van wat er is gebeurd.

Op deze foto is goed zichtbaar dat de aileronhaken geen gelijke uitslag hebben, de dremel zal er nog wel aan te pas moeten komen.
Tevens zie je bovenin nog net dat de servo-bay maar plaats biedt aan een servo, dat wordt dus aangepast. Verder moet ik hier en daar wat schade / beschadigingen repareren. Ook zichtbaar: de vorige eigenaar was royaal met epoxy ;)

IMG_3448.jpg

Ik heb uit 3 mm triplex een andere servo-bay gemaakt, waar twee servo's in passen. Zodoende kan ik de ailerons allebei met een aparte servo aansturen. Even passen met de servo's ...

IMG_3451.jpg

Toen maar eens naar de roeren gekeken, tjonge die zien er uit ...

IMG_3449.jpg

Van dichtbij is het nog erger ... eerst maar eens schoonmaken en wat schuren.
Alle oude scharnieren waren domweg net buiten de roeren afgeknipt :evil: Wat een ^%&)%^*&$*& werk om ze er uit te krijgen ...

IMG_3450.jpg

Als dat achter de rug is, kan je weer met opbouwen beginnen ... eerst de scharnieren plaatsen.

IMG_3454.jpg

Dan even de scharnieren aftekenen op de trailing edge ...

IMG_3453.jpg

Ik heb de scharnieren in de roeren gelijmd met hinge-glue (ofwel scharnier-lijm), waarna ik een 2 mm gaatje erdoor heb geboord.
De sateprikkers er in als borging en drupje CA om de boel te zekeren. Zo, die komt niet meer los ... dat gebeurd straks in de vleugel net zo.

IMG_3455.jpg

Dan de strijkbout maar eens uit de la gehaald, tijd om wat folie aan te brengen. Cub-gele folie welteverstaan.

IMG_3458.jpg

Zo, een roer is afgewerkt en in de folie :)
IMG_3459.jpg

Ben er nog steeds niet achter welk merk de Piper is, nog steeds geen nieuwe ingeving jongens ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Van dichtbij is het nog erger ... eerst maar eens schoonmaken en wat schuren.
Alle oude scharnieren waren domweg net buiten de roeren afgeknipt :evil: Wat een ^%&)%^*&$*& werk om ze er uit te krijgen ...

Even een kleine vraag...
hoe heb je die schanieren eruit gekregen zonder al te veel beschadiging aan het hout?

Heb namelijk een kistje gekocht waar ze ook de schanieren afgeknipt hebben. Deze zitten met epoxy gelijmt...

Je zou ze eruit kunnen snijden met een hobbymes.

Maar meestal is het makkelijk om een eindje ernaast gewoon een nieuw scharnier te plaatsen.

Je bent lekker bezig Menno :D

met de strijkijzer van moeders aan de gang menno ziet er keurig uit ga zo door., meschien is het wel de j3 van krick???

Laatst bewerkt:
Die ronde stokken heb ik ook in de rug bij mijn Great Planes Cup 40.
Die versie die ik heb is in cad getekent (Waarschijnlijk de laatste).

Maar deze Cup is zeker niet gelijk aan die Great Planes versie. Gp heeft barn doors in de vleugel. Het stabilo en kielvlak is heel anders opgebouwd en ook de romp is ander gebouwd.

Hee mannen,

dank voor de reacties.

IK heb inderdaad met een scherp hobbymesje langs het scharnier gesneden, waarna ik de restanten met een klein tangetje eruit kon trekken.

Twee scharniertjes zaten er redelijk los in, die heb ik er zo uit getrokken.

Dat versterkte mijn gedachte om voor een goede borging van de scharnieren te zorgen :)

Grtz,
Menno

@Berto en @RCEFlyer...

bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag om te kijken of het gaat lukken ze te verwijderen. anders idd ernaast nieuwe plaatsen.

Is het geen 'clipped-wing' cub en daarom met een iets geringere spanwijdte? Volgens Goldberg heeft de clipped wing een span van 67,5"inch=171,45cm ...

Hoi,

dank voor je reactie. Dat zou best eens kunnen wat je zegt.

Ik kreeg op ons clubforum ook een reactie van een clublid, die herkende de bouwwijze ook als een Carl Goldberg Piper.

Waar heb je die info gevonden op het web ?

Grtz,
Menno

Back