Naar mijn mening moet een bouwverslag niet altijd om een nieuwe auto te gaan.
Vandaar dit.
Een hele tijd geleden voor een kleinigheid 2 nitro baanmodellen gekocht, 1/8, erg oud.
Ik hou wel van de uitdaging en zo'n oldtimer leven in te blazen.
Ene was een serpent Competition na wat zoeken op internet.
De andere, en onderwerp: PB Alpha IS uit begin jaren 80, ik heb gevonden 1982, maar kan er een jaartje naast zitten. Toen was ik 2 jaar ;o)
Die serpent was een extraatje en nuttig voor onderdelen, ben ik niets mee van plan.
De PB zoals binnengekomen, heel veel stof, stofnetten, roest, olie:


Beginnen uit elkaar halen, heel veel foto's genomen, want zit nogal ingewikkeld in elkaar. Achteraf gezien was dat geen overbodige luxe.
Alles bestaat eigenlijk uit een dikke alu plaat achteraan, met enorm veel schroeven vast gezet op een glasvezel plaat vooraan.

2 tandwielen zijn in kunststof en wellicht enorm onderhevig aan slijtage. Niet meer te vinden, dus die heb ik eerst hersteld waar nodig en afgegoten. Dat toon ik later wel eens als dat interessant is.
Eén van die tandwielen is dit kettingtandwiel rond de diff. Die is trouwens erg cool om zien. Gigantisch roboost lijkt mij dat. Waarom zou dit principe nu niet meer toegepast worden? Of dit wel nog zo?

Dit soort auto moet wellicht de eerste vorm van vering en schokdemping gehad hebben. Ken niet veel van dit type auto's, maar werkt wel ok lijkt mij: gewoon stangen. De schokbrekers zijn eigenlijk kleine versies van degene die we nu kennen, maar dan zonder de veer er rond. Ik vraag mij af of die veel functie hebben. Ik heb ze in elk geval schoongemaakt en opnieuw gevuld. Niks dichtingen, gewoon goed dichtspannen.

Vind ik persoonlijk mooie oplossing voor deze joints: 2 helften, ring erover, borgring errond en klaar. Slijtage was praktisch nihil op de meeste plaatsen. Heb ik eens ingevet na schoonmaken. Zo soepel als wat nadien.

Voorbrug grotendeels terug gemonteerd. Elk schroefje en klein onderdeeltje is losgemaakt om schoon te maken. Erg mooie mechaniek, maar vreselijk slecht ontwerp qua Design For Assembly. Is ook een groot stuk van de charme... Eventjes wat elektronica op zijn plaats proberen leggen.

Achterbrug krijgt ook terug vorm. Het kettingtandwiel is er eentje dat ik gemaakt heb. Let wel, tussen die verschillende stappen zitten een aantal weken hoor. Het enige dat ik misschien zwak vind, zijn de 6kanten van de aandrijfassen. Geen dogbones. Wel elegant, maar ziet er mij wat breekbaar uit. Hoe is dat bij moderne modellen?

Lijkt al beetje terug op een auto. Alles terug monteren. Ook de alu plaat wat opgeschoond. Is in zijn tijd lekker mishandeld heb ik de indruk.

Hier zie je het ander kettingtandwiel. Worden kettingen nog nog gebruikt? Waarom (niet)? Ik veronderstel dat de wrijving meer is, meer krachtverlies enz. Hoewel robuuster lijkt mij. De ketting is in elk geval nog in topvorm. Het rode tandwiel is ook een afgietsel van mij. Voor beide tandwielen heb ik een aantal versie gegoten, verschillende materialen. Dit met de bedoeling om hun slijtweerstand en sterkte te testen later. Maar zo ver ben ik nog niet...

En dan nu... het echte gokwerk en moeilijkste stuk: de motor. Hij leek nog redelijke compressie te hebben. Maar bij verder doordraaien zat er precies iets geblokkeerd. Na alles open te schroeven bleek hoe het kwam: de hoofdlager is in gruizelementen: overal tussen gedraaid. Alles vol met krassen, scheef getrokken... Die serpent van in het begin had toevallig wel dezelfde motor, buiten de carburator (die er recenter uit ziet), identiek. Alleen zat deze motor helemaal vastgeroest. Toch maar poging gewaagd. De lager eruit gekregen met de verfstripper-opwarmmethode. Gebaad in de olie, en... de lager rolt weer! Met de eerste zuiger heb ik het toch nog maar eens geprobeerd, maar niks.. Dan maar heel het binnenwerk van de andere motor genomen, van elke motor keuze gemaakt tussen beste staat van vliegwiel, koppeling, koelkop,...

De eenvoud van de koppelingsveren, de assen enz vind ik trouwens prachtig, waarom moet dit nu zo fragiel gemaakt worden? Enfin wellicht terug weerstand, gewicht,...
Ik sla terug heel wat stappen over: alles terug samen, elektronica erin (graupner ontvanger en servo's die ik had, ruim voldoende). Hier en daar wat kunststof plaatjes gemaakt en gemonteerd. Zo zit alles stevig en op een eigen plaats.


Elektronica werkt, alle mechaniek draait en keert soepel en zoals het moet, alleen die motor... Omdat deze terug samengesteld is, is uiteraard een afregeling nodig. Starten lukte na wat geprobeer relatief snel. Alleen spoot de brandstof er gewoon door. Overal lekken, net een oliespuit. Lekken gedicht waar het kon, armer gezet, nog wat armer, nog wat armer.Vooral de lage toeren, maar eigenlijk ook de hoge toeren. Dat was al eventjes zoeken, want met die oude carburator ligt dat niet zo voor de hand.
Mijn laatste prestatie tot nu toe (paar weken geleden) is dat de motor op vrijloop blijft draaien zonder problemen. Al verbruikt dat monstertje nog altijd enorm veel.
Ik veronderstel dat ik nog armer moet proberen zetten? Want van de moment dat ik gas gaf,viel hij onmiddellijk stil. Trouwens,relatief veel compressie, dus dat lijkt mij in orde. Bij het ineen stken van de motor heb ik wel één en andermoeten onorthodox behandelen (drijfstang beetje teerugplooien, enz), maar aangezien vrijloop perfect lukt, lijkt mij dat al motiverend. Betere tips? In de modelbouwwinkel waar ik al jaren ga, vertelde hij mij dat dergelijke motoren enorm moeilijk af te stellen zijn.
Laatste vraag: ik heb nog een 3,5cc motor van een buggy liggen. Mits aanpassing van de steunblokken krijg ik die wel passend. Maar is er bezwaar om zo'n motor hier in te steken? Koppelingsklok en zo kan ik hetzelfde houden natuurlijk zodat de tandwielverhoudingblijft zoals voorheen.
Het kan uiteraard geen racebeest worden, maar de voldoening van te rijden wil ik natuurlijk wel. Mijn uitgangspunt is ook van alles low budget te houden. Een nieuwe motor voor hierin is dan ook bij het haar gegrepen.
Ben momenteel een zelfgemaakte keverkap aan het aanpassen.
Zie daarvoor ook topic http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=56256&highlight=kever
Deze was zoals bovenstaande topic aantoont, bedoeld voor een buggy, maar past hier ook wonderwel op. Zonder dat het de bedoeling was is het en beetje een hot rod look geworden. Daarvan maak ik nog wel foto's. Het is eens wat anders. Foto's zoals hij er origineel uit moet gezien hebben, geef ik later ook nog wel eens mee. Ik heb trouwens geen originele kap, maar vind die ook niet mooi.
Vandaar dit.
Een hele tijd geleden voor een kleinigheid 2 nitro baanmodellen gekocht, 1/8, erg oud.
Ik hou wel van de uitdaging en zo'n oldtimer leven in te blazen.
Ene was een serpent Competition na wat zoeken op internet.
De andere, en onderwerp: PB Alpha IS uit begin jaren 80, ik heb gevonden 1982, maar kan er een jaartje naast zitten. Toen was ik 2 jaar ;o)
Die serpent was een extraatje en nuttig voor onderdelen, ben ik niets mee van plan.
De PB zoals binnengekomen, heel veel stof, stofnetten, roest, olie:


Beginnen uit elkaar halen, heel veel foto's genomen, want zit nogal ingewikkeld in elkaar. Achteraf gezien was dat geen overbodige luxe.
Alles bestaat eigenlijk uit een dikke alu plaat achteraan, met enorm veel schroeven vast gezet op een glasvezel plaat vooraan.

2 tandwielen zijn in kunststof en wellicht enorm onderhevig aan slijtage. Niet meer te vinden, dus die heb ik eerst hersteld waar nodig en afgegoten. Dat toon ik later wel eens als dat interessant is.
Eén van die tandwielen is dit kettingtandwiel rond de diff. Die is trouwens erg cool om zien. Gigantisch roboost lijkt mij dat. Waarom zou dit principe nu niet meer toegepast worden? Of dit wel nog zo?

Dit soort auto moet wellicht de eerste vorm van vering en schokdemping gehad hebben. Ken niet veel van dit type auto's, maar werkt wel ok lijkt mij: gewoon stangen. De schokbrekers zijn eigenlijk kleine versies van degene die we nu kennen, maar dan zonder de veer er rond. Ik vraag mij af of die veel functie hebben. Ik heb ze in elk geval schoongemaakt en opnieuw gevuld. Niks dichtingen, gewoon goed dichtspannen.

Vind ik persoonlijk mooie oplossing voor deze joints: 2 helften, ring erover, borgring errond en klaar. Slijtage was praktisch nihil op de meeste plaatsen. Heb ik eens ingevet na schoonmaken. Zo soepel als wat nadien.

Voorbrug grotendeels terug gemonteerd. Elk schroefje en klein onderdeeltje is losgemaakt om schoon te maken. Erg mooie mechaniek, maar vreselijk slecht ontwerp qua Design For Assembly. Is ook een groot stuk van de charme... Eventjes wat elektronica op zijn plaats proberen leggen.

Achterbrug krijgt ook terug vorm. Het kettingtandwiel is er eentje dat ik gemaakt heb. Let wel, tussen die verschillende stappen zitten een aantal weken hoor. Het enige dat ik misschien zwak vind, zijn de 6kanten van de aandrijfassen. Geen dogbones. Wel elegant, maar ziet er mij wat breekbaar uit. Hoe is dat bij moderne modellen?

Lijkt al beetje terug op een auto. Alles terug monteren. Ook de alu plaat wat opgeschoond. Is in zijn tijd lekker mishandeld heb ik de indruk.

Hier zie je het ander kettingtandwiel. Worden kettingen nog nog gebruikt? Waarom (niet)? Ik veronderstel dat de wrijving meer is, meer krachtverlies enz. Hoewel robuuster lijkt mij. De ketting is in elk geval nog in topvorm. Het rode tandwiel is ook een afgietsel van mij. Voor beide tandwielen heb ik een aantal versie gegoten, verschillende materialen. Dit met de bedoeling om hun slijtweerstand en sterkte te testen later. Maar zo ver ben ik nog niet...

En dan nu... het echte gokwerk en moeilijkste stuk: de motor. Hij leek nog redelijke compressie te hebben. Maar bij verder doordraaien zat er precies iets geblokkeerd. Na alles open te schroeven bleek hoe het kwam: de hoofdlager is in gruizelementen: overal tussen gedraaid. Alles vol met krassen, scheef getrokken... Die serpent van in het begin had toevallig wel dezelfde motor, buiten de carburator (die er recenter uit ziet), identiek. Alleen zat deze motor helemaal vastgeroest. Toch maar poging gewaagd. De lager eruit gekregen met de verfstripper-opwarmmethode. Gebaad in de olie, en... de lager rolt weer! Met de eerste zuiger heb ik het toch nog maar eens geprobeerd, maar niks.. Dan maar heel het binnenwerk van de andere motor genomen, van elke motor keuze gemaakt tussen beste staat van vliegwiel, koppeling, koelkop,...

De eenvoud van de koppelingsveren, de assen enz vind ik trouwens prachtig, waarom moet dit nu zo fragiel gemaakt worden? Enfin wellicht terug weerstand, gewicht,...
Ik sla terug heel wat stappen over: alles terug samen, elektronica erin (graupner ontvanger en servo's die ik had, ruim voldoende). Hier en daar wat kunststof plaatjes gemaakt en gemonteerd. Zo zit alles stevig en op een eigen plaats.


Elektronica werkt, alle mechaniek draait en keert soepel en zoals het moet, alleen die motor... Omdat deze terug samengesteld is, is uiteraard een afregeling nodig. Starten lukte na wat geprobeer relatief snel. Alleen spoot de brandstof er gewoon door. Overal lekken, net een oliespuit. Lekken gedicht waar het kon, armer gezet, nog wat armer, nog wat armer.Vooral de lage toeren, maar eigenlijk ook de hoge toeren. Dat was al eventjes zoeken, want met die oude carburator ligt dat niet zo voor de hand.
Mijn laatste prestatie tot nu toe (paar weken geleden) is dat de motor op vrijloop blijft draaien zonder problemen. Al verbruikt dat monstertje nog altijd enorm veel.
Ik veronderstel dat ik nog armer moet proberen zetten? Want van de moment dat ik gas gaf,viel hij onmiddellijk stil. Trouwens,relatief veel compressie, dus dat lijkt mij in orde. Bij het ineen stken van de motor heb ik wel één en andermoeten onorthodox behandelen (drijfstang beetje teerugplooien, enz), maar aangezien vrijloop perfect lukt, lijkt mij dat al motiverend. Betere tips? In de modelbouwwinkel waar ik al jaren ga, vertelde hij mij dat dergelijke motoren enorm moeilijk af te stellen zijn.
Laatste vraag: ik heb nog een 3,5cc motor van een buggy liggen. Mits aanpassing van de steunblokken krijg ik die wel passend. Maar is er bezwaar om zo'n motor hier in te steken? Koppelingsklok en zo kan ik hetzelfde houden natuurlijk zodat de tandwielverhoudingblijft zoals voorheen.
Het kan uiteraard geen racebeest worden, maar de voldoening van te rijden wil ik natuurlijk wel. Mijn uitgangspunt is ook van alles low budget te houden. Een nieuwe motor voor hierin is dan ook bij het haar gegrepen.
Ben momenteel een zelfgemaakte keverkap aan het aanpassen.
Zie daarvoor ook topic http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=56256&highlight=kever
Deze was zoals bovenstaande topic aantoont, bedoeld voor een buggy, maar past hier ook wonderwel op. Zonder dat het de bedoeling was is het en beetje een hot rod look geworden. Daarvan maak ik nog wel foto's. Het is eens wat anders. Foto's zoals hij er origineel uit moet gezien hebben, geef ik later ook nog wel eens mee. Ik heb trouwens geen originele kap, maar vind die ook niet mooi.