Herbouwverslag van mijn Losi E-LST XXL.

ruudxd

Forum veteraan
Hallo,

Hierbij mijn bouwverslag van afgelopen winter:

Hier zal ik zoveel mogelijk dingen bij houden over / van mijn LST.
De LST ( Losi Super Truck ) is origineel een Nitro Monster truck, maar deze is omgebouwd naar Electrisch met de betere manier van een LST ombouwen.
De Losi Ombouwkit is niet heel erg goed, omdat deze de batterijen achterin de auto legt, waardoor je veel wheely's krijgt.
Ook de motormount is niet goed, als de motor die erin gaat is smaller is in diameter, gaat de motormount als een soort oven werken, waardoor er motor nog heter word..
Daarom is deze LST omgebouwd met een The dude's racing motor mount, en een Losi E-8ight battery tray, en een home made ( niet de mooiste, maar hij werkt ) ESC houder.

Even wat specs:

ESC : Tekin RX8
Motor : NEU 1521/1Y
Accu : Turnigy 6S 5000mah 40C LiPo
Servo : Hitec 7950TH

De auto ligt nu uit elkaar omdat ik erg veel speling in de stuurinrichting heb.
Ik kreeg daar diverse tips over op het LST forum, en daardoor heb zoal deze enorme lagers ( ;) ) gekocht voor in de steering bellcranks:
De oude lagers:

DSC_2006.jpg


En de nieuwen ( en nee ik heb geen hele grote vingers )

DSC_2007.jpg


Omdat de auto toch uit elkaar lag heb ik gelijk de transmissie opengehaald en schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Zonder Vet:

DSC_2001.jpg


En met:

DSC_2003.jpg


DSC_2004.jpg


En weer dicht gemaakt en met WD40 ingespoten, waardoor hij weer mooi glimt:

DSC_2008.jpg


En met het tandwiel:

DSC_2009.jpg


En even een vergelijking met onze oude Ipod Touch ( let ook op het lagertje op de Ipod, zo klein zijn ze dus )

DSC_2010.jpg


Nu ik alles toch los heb liggen, heb ik gelijk de diff cases los gehaald.
De Diff cases met ingaande en uitgaande assen:

IMAG0001.jpg


En los, met het diff nog in de housing:

IMAG0003.jpg


Ietwat slijtage in de diff cup, maar het kan nog prima, het lijkt op de foto meer dan het is:

IMAG0004.jpg


Alles schoongemaakt:

IMAG0006.jpg


En als we toch alles los hebben ook maar even kijken of de olie nog goed is ( niet dus het is gewoon witte POEP geworden :shock: :) )

IMAG0007.jpg


Een close up van, wat is het eigenlijk?!, waarschijnlijk heeft de olie zich vermengd met wat vet oid:

IMAG0008.jpg


Alles los gehaald, en in een bakje gedaan om het schoon te maken:

IMAG0093.jpg


Alles schoon:

IMAG0094.jpg


IMAG0099.jpg


IMAG0098.jpg


En de lagers opnieuw in olieén:

IMAG0100.jpg


Het lager en de outdrive weer in de HD diff cup:

IMAG0121.jpg


Het tandwiel er weer op/in gemonteerd:

IMAG0122.jpg


Tandwielen er weer in, en de olie ( Traxxas 10K ( eigenlijk wil ik dikker, maar ik had dit nog staan ) er weer in:

IMAG0123.jpg


En weer in elkaar:

IMAG0124.jpg


Weer in de diff housing, en wat vet op de tandwielen:

IMAG0125.jpg


Weer dicht:

IMAG0126.jpg


Weer in de auto gedrukt:

IMAG0127.jpg


En de bumper en alles er weer voor en klaar:

IMAG0128.jpg


Nieuwe bestelling binnen :)

Een Castle BEC, om een gelijke spanning te geven aan de ESC, zonder spannings dipjes, en het niet meer doende servo's en/of ESC, voor een paar seconde, en 7,4V te kunnen geven.

IMAG0209.jpg


Traxxas Jato steering link, deze moet nog even ingekort worden:

IMAG0210.jpg


Wat schroefjes, en een Losi Servo armpje, om het BEEST mee vast te zetten:

IMAG0211.jpg


IMAG0213.jpg


IMAG0214.jpg


En het BEEST, DE Hitec 7950TH servo, Titanium gears, 35KG in 0.13 Seconden :twisted:
Mooi ingepakt trouwens, bijna zonde om hem eruit te halen ;)



Wat specs:

IMAG0216.jpg


En hierom de nieuwe ontvanger en BEC, de servo draait het best op 7,4V:

IMAG0217.jpg


IMAG0218.jpg


En , sesam op u:

IMAG0219.jpg


IMAG0220.jpg


Wat een zooi uit zo'n klein doosje ;) :

IMAG0221.jpg


En de bovenkant van de Servo:

IMAG0221.jpg


Vorige week ben ik begonnen met het klaarmaken van de voorkant, en het installeren van de BAC steering link.
Maar eerst ben ik begonnen met het installeren van een Thrustbearing op de bak.
Er zat een plasticen op, maar daar was ik een klein balletje van kwijt, dus ben ik ook maar meteen gegaan voor een metalen versie.
De metalen versie, naast de plasticen:

IMAG0158.jpg


IMAG0159.jpg


En geïnstalleerd:

IMAG0160.jpg


Daarna ben in verder gegaan met het installeren van de BAC steering link, een dikkere, langere link om meer stuuruitslag te hebben, en de nieuwe servo aan te kunnen.
Even een vergelijking, Boven de BAC en onder de standaard versie:

IMAG0176.jpg


Omdat hij dikker is moeten de gaten waar hij in komt wat moeten opgeboord.



Een precies klusje want haal je er te veel af, krijg je speling, haal je er te weinig af dan draait hij te moeilijk.
Maar uiteindelijk is het goed gekomen.
En geïnstalleerd:

IMAG0179.jpg


Ook het achter diff heb ik los gehad.
En wat krijg je als veel power hebt, Dit dus:

IMAG0180.jpg


Oké! Opbouwtijd!


Het bijna kale chassis:

IMAG0285.jpg


De Transmissie er in:

IMAG0286.jpg


Daarna de Achter aandrijving / suspension weer in elkaar na een check.
Het diff, de bulkhead en de backplate weer in de achter suspensie:

IMAG0303.jpg


En de achter bumper er weer op, samen met de spoiler mounts:

IMAG0308.jpg


IMAG0306.jpg


En de complete achterkant:

IMAG0311.jpg


En de achterkant op het chassis monteren:

IMAG0312.jpg


IMAG0316.jpg



Eerst de Jato steering link op maat gedremelt:

IMAG0318.jpg


En toen het afgeslepen laten vallen in de vloerbedekking, gewoon een klein gat erin gebrand!
Die was dus heet, er zit nog stof op:

IMAG0319.jpg


Een beetje vet er op, zodat het erop draaien van de ball cup makkelijker gaat:

IMAG0321.jpg


En in elkaar gedraaid:

IMAG0322.jpg


En dan aan de bellcranck, en de servo horn aan de andere kant:

IMAG0323.jpg


De servo gemonteerd:

IMAG0325.jpg


De BAC steering link nu goed gemonteerd, die zat namelijk verkeerd:

IMAG0327.jpg


En dan kan de voorkant op het chassis!:

IMAG0328.jpg


IMAG0329.jpg


Nog even de achterkant:

IMAG0330.jpg


IMAG0331.jpg


:D :

IMAG0332.jpg


Zo, gisteren de Tekin RX8 ESC binnen gekregen, met Tekin Hotwire.
Was een reserve van een racer, en is nog helemaal nieuw!
Wat foto's:

IMAG0374.jpg


IMAG0375.jpg


IMAG0376.jpg


En gelijk maar de motor draden er aan gesoldeerd ( wat trouwens een rot klusje is, je moet de draad precies zo dik hebben dat hij in het gleufje past ( dat klink heel fout als het zo weer lees ;) ) anders soldeer je draad erop, in plaats van erin )

IMAG0378.jpg


Maar de motor is er!:

IMAG0381.jpg


IMAG0382.jpg


IMAG0384.jpg


IMAG0386.jpg


IMAG0388.jpg


Op de draden komen gewoon 6,5MM bullets gesoldeerd, dat is wel zo makkelijk.

En 4 nieuwe originele NEU lagers erbij, dus ik kan weer ff vooruit :)

IMAG0389.jpg


Vanmiddag nog een mounting plaatje gemaakt voor de ESC, het is niet heel mooi, maar het werkt, misschien maak ik hem wel eens zwart oid.
Het moet natuurlijk eerst eens mis gaan ;) :

IMAG0400.jpg


En dit is hem geworden:

IMAG0399.jpg


En het komt uit dit:

IMAG0401.jpg


Zo, we zijn weer een stukje verder.
Het plaatje is gemonteerd, met een stukje klittenband erop:

IMAG0404.jpg


Ook de motor even gemonteerd, en de ESC motor draden afgeknipt op de juiste lengte:

IMAG0406.jpg


De motor en ESC:

IMAG0407.jpg


En vanuit een andere hoek:

IMAG0409.jpg


Weer wat verder, de motor draden vanuit de ESC voorzien van Castle Connectors:

IMAG0411.jpg


En ik vond die blote solderingen op de ESC toch niet helemaal fijn/veilig lijken, dus maar even een laagje Liquid Tape erop gesmeerd:

IMAG0412.jpg


IMAG0414.jpg



Ik ben bezig met een shock rebuild, ik heb ze al leeg, schoon en de veren eraf.
Vandaag de 35Wt olie van LiquidRC binnen gekregen, en de RCRaven veren en nog wat klein spul.
Foto's:

IMAG0457.jpg


IMAG0460.jpg


IMAG0461.jpg


IMAG0462.jpg


Oke, de shocks zijn gevuld, en gemonteerd.
Het servo armpje is vervangen, en de servo afgesteld, de Dragbrake van de ESC wat lager gezet, de gearmesh goed gezet, en hij is klaar!
Foto's:

De vier nieuwe shocks, met mooie zwarte RC raven veren:

IMAG0463.jpg


Met de zender
Zoals hier te zien is heb ik een spoiler kitje gemonteerd:

IMAG0464.jpg


IMAG0465.jpg


Zonder de zender in de weg :)

IMAG0466.jpg


IMAG0468.jpg


De achterkant:

IMAG0469.jpg


En een vergelijking met een bus spuitverf van de action, om de grote te kunnen zien:

IMAG0470.jpg


En zonder de body, zoals te zien is, heb ik ook de 2e mudguard gemonteerd:

IMAG0473.jpg


Close up van de accu, en de ontvanger:

IMAG0474.jpg


V.L.N.R. : Accu ( Turnigy 6S 5000mah 40C, Tranny, NEU 15211Y, en de Tekin RX8, met wat Liquidtape over de solder posts, voor de zekerheid:

IMAG0475.jpg


En de onderkant:

IMAG0476.jpg



Tot zover het bouwverslag, bedankt voor het lezen!
Als er vragen zijn over de auto hoor ik het graag!


Ruud
 
Dit rijd erg fijn en soepel.
Ik heb samen met HPI Apache's en Savage's gereden, maar dan is dit toch wel erg fijn en vooral STIL, die herrie spur's van HPI ;)
En de XXL trekt ook niet overdreven veel wheely's, wat ook fijn is.
De stuurservo is echter wel een aanrader!
Het kan nog wel iets lichter om de kosten wat te drukken, maar het stuur gewoon zo veel fijner en directer dan met de 2 stock servo's.
 
zeer mooie renovatie.
Je ziet dat je er met veel aandacht aan bezig geweest bent.

Klein vraagje, wat kost zo'n BEC ? want lijkt mij wel handig, heb een Savage XS SS, met castle mamba set en soms krijg ik geen sturing / gas , na paar secondjes kan ik terug gewoon voortrijden... lijkt mij net hetgeen dat die BEC dus zou doen voorkomen? klopt ?
 
Dank u, er zit inderdaad veel tijd en geld in :)

Dat is inderdaad waar een BEC voor dient.
Ik heb een Castle BEC, omdat deze in te stellen is, qua voltage zodat ik 7,4V kan gebruiken op mijn servo.
Ik heb hem hier weg:

CSE010-0004-00 M0005 Bec 10a 6s Switching Regulator [CSE010-0004-00] - $21.99 : LiquidRC.com , No Bull world wide shipping

Daar kost hij inclusief verzenden ongeveer 20 euro, in Nederland kosten ze ongeveer 25-30 euro geloof ik.
Hobbyking zal er vast ook wel wat hebben, maar de Castle BEC heeft een instelbare output qua voltage en geeft maximaal 10 ampère waar een ingebouwde BEC in een ESC vaak maar 5A oid levert, en dat was voor mij de rede om voor de Castle BEC te gaan.


Hopelijk kan u er wat mee!
 
Wow....heel wat werk zo te zien.
Maar hij ziet er echt solide uit en de electronische componenten zijn echt goed gekozen.
Het kost wat, maar dan heb je ook iets zullen we maar zeggen.
 
Dank u wel :)
Leuk om zoveel positieve reactie's te lezen :)
Ik heb inderdaad veel aandacht besteed aan de componenten, net als het installeren daarvan, zie ook het schuim onder de ESC, dit op aanraden van de verkoper, omdat de Tekin RX8 2 printplaten op elkaar heeft, die bij een grote klap of sprong nog wel eens los willen gaan van elkaar.
Het stukje schuim vangt de klap dan grotendeels op.

Het kost zeker wat, ik heb het laatst eens bij elkaar opgeteld, en ik schrok er zelf van :rolleyes:
Ik heb wel geluk gehad, zoals de ESC, deze was een reserve van een racer die ermee stopte, en ook Team rijden/tester is geweest van Tekin, en de ESC was nog helemaal nieuw, 100 euro voor de ESC met een Tekin Hotwire, en motordraden er nieuw bij!
Ook de motor heb ik goedkoop kunnen scoren, en ook deze is nog als nieuw, met 4 reserve lagers erbij ( nogmaals bedankt, drkdgglr! )
Het enigste wat er nu nog komt, na mijn verjaardag, is een Futaba 4PKS-R, met originele Futaba ontvanger, want die Chinese ontvanger vertrouwde ik mijn auto eigenlijk toch niet toe.
 
Ik heb er zeker veel plezier mee/van, en dit is nog wel even een blijvertje :)
Ook omdat er zoveel tijd, geld en moeite in zit.
 
Robuust apparaat! Mooi inderdaad, misschien nog eens aandacht aan dat zelfgemaakte beugeltje bestelden, doet een beetje afbreuk aan de rest van de techniek :)
 
U bedoelt de het ESC plaatje?
Ik zal eens kijken of ik wat mooiers kan maken/verzinnen.
Eigenlijk wil ik de ESC ook wat lager hebben, het liefst gewoon op het chassis, want hij zit mij daar nu iets te kwetsbaar, er zit maar een centimeter tussen de ESC en de kap...
 
Bedankt voor de complimenten!
Ik ben er wel zuinig op, maarja, het blijft een auto, en die moet gereden worden, toch? ;)
Maar ik rijd niet zo heel veel, maar als ik rijd, doe ik het goed :)
 
U bedoelt de het ESC plaatje?
Ik zal eens kijken of ik wat mooiers kan maken/verzinnen.
Eigenlijk wil ik de ESC ook wat lager hebben, het liefst gewoon op het chassis, want hij zit mij daar nu iets te kwetsbaar, er zit maar een centimeter tussen de ESC en de kap...

Jep, en je mag wel "je" zeggen hoor ;)
 
Back
Top