Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 20 feb 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    HMS Victory logo.jpg
    Gebouwd tussen 1994 en 2019 door Herman De Blauwe (alias Herby63)

    In 1994 werkte ik op de Italiëlei in Antwerpen. Achter de hoek, op de Paardenmarkt, was een modelbouwwinkel gespecialiseerd in scheepsmodellen. De bejaarde eigenares besloot op pensioen te gaan en bood de volledige inboedel met 50% korting aan. Omdat ik in 1993 begonnen was met deze hobby, kon ik niet weerstaan aan deze buitenkans en kocht het Osebergschip van Amati, het Zweeds Koninklijk yacht Amphion van Corel, de sloep van de Victory van Panart en de HMS Victory van Sergal.

    Ik had jaren voordien, op reis met mijn ouders in het zuiden van Engeland, de Historic Dockyard in Portsmouth bezocht, waar dit laatste schip toen in al zijn majestuositeit te bezichtigen was.

    Hoewel ik nog bezig was aan de Santa Maria van Mantua, kon ik het toch niet laten de inhoud van de dozen te inspecteren, en de handleiding van de HMS Victory door te nemen. Na een week viggelen en vijlen pasten kiel, spanten en valse dekken zonder speling en zonder knellen in elkaar.

    Bij een vierkant getuigd schip met kanonnen is de plaatsing en onderliggende verhouding van masten, staand want en kanonopeningen zeer belangrijk. Ik was dan ook verwonderd in de handleiding te lezen dat het gat voor de hoofdmast niet op de juiste plaats zat.

    Ook vermeldt Sergal dat hun bouwdoos de modelbouwer toelaat een mooi model te bouwen, maar voor de meer veeleisende bouwer verwezen za naar The Anatomy of Nelson’s Ships van C.N.Longridge of Anatomy of the ShopHMS Victory van John McKay.

    Mijn vader vond een originele druk van eerstgenoemd boek in een tweedehandsboekenwinkel. De studie kon beginnen.

    Wat vooral opviel bij de bouwdoos, was de afwijkende verhoudingen tussen lengte en hoogte van de dekken. Mijn eerste werk was dus de schaal te bepalen. De grootst opmeetbare lengte was van de voorkant van het schot van de luizenplecht tot de top van de spiegelplaat. Dit vergeleken met de plannen in het boek gaf een schaal van 1/81,2 in plaats van de opgegeven 1/78. Deze schaal heb ik aangehouden bij alle volgende berekeningen.

    Inmiddels had ik bouwgrond gevonden, dus modelbouw werd ongeveer 3 jaar in de koelkast gezet.

    Bij het ontwerpen van het huis kwam het probleem van waar ga ik dit model, dat toch 1,35 meter lang zou worden, plaatsen in een stofvrije omgeving. Om een volledig glazen constructie te vermijden heb ik geopteerd voor een opening in de muur tussen inkom en leefruimte. Met een marmeren tablet, een houten kassement en een raam aan elke zijde, waarvan er één uit genomen kan worden voor inrichting en schoonmaak, had ik alvast een vitrine die toeliet het nog te bouwen model aan beide zijden te bewonderen. Vandaar de beslissing bakboord en stuurboord in een andere uitvoering te maken: aan bakboordzijde is alles naturel, en aan stuurboord wordt de romp geschilderd in het kenmerkende patroon van zwarte en gele banden met zwarte luiken en koperen beplating.

    Na dit intermezzo heb ik naast het beplanken van de romp en het uittekenen van de plaats van de openingen er in, de 3 andere bouwdozen gemaakt. Zo is de vitrine gedurende bijna 15 jaar een veilige haven gewest voor de sloep van de Victory en het Zweeds Koninklijk yacht Ampion.

    2e huidbeplanking en bekopering vorderden traag terwijl ik een aantal varende modellen gemaakte of restaureerde. In 2008 belandde de romp op een plank met een doek erover tegen het stof omdat ik even niet wist hoe ik de touwen van de kanonnen mooi kon oprollen (flemish coils).

    In december 2015 waren alle lopende modelbouwprojecten afgerond en de werktafel eindelijk vrij om verder te werken aan de Victory. Van zodra de boegspriet er op komt neemt het immers veel meer plaats in. De doelstelling was om het model in 5 jaar te voltooien. Het zou uiteindelijk maar 4 jaar duren want op 29 december 2019 werd de laatste hand er aan gelegd


    De eerste digitale foto die ik gevonden heb dateert van 2005. Genoeg geschreven dus, op naar de afbeeldingen.

    Profiel van boeg, galjoenscheg en hekbalk bijgewerkt
    Stuurboord 2e huidlaag aangebracht tot net boven de geschutspoorten en de koperen plaatjes met secondelijm geplaatst, alleen nog de driehoekige plaatjes tegen de waterlijn moeten nog op maat gemaakt worden.
    20050922 Afbeelding 003.jpg

    Bakboord: ook hier is de 2e huidlaag aangebracht tot net boven de geschutspoorten, volledig in latjes van 1 x 4 mm op 7,5cm lengte.
    20051028 Afbeelding 009.jpg
    De 2 slooiknieën tegen de galjoenscheg zijn gemaakt uit flexbeech, de messing ornamenten zijn doorgeslepen en bijgewerkt om beter met de realiteit overeen te komen
    20051028 Afbeelding 008.jpg
    Boeg en galjoenscheg zijn na verjongen naar voor en boven, bekleed met noten fineer met de nerf in de richting van de samenstellende delen.

    Veel lees- en modelbouwplezier,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    arvaa, janzwart, P Voogt en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Flying Scotsman

    Flying Scotsman

    Lid geworden:
    21 mrt 2020
    Berichten:
    1.424
    Locatie:
    Thuis
    Hier kan ik blij van worden Herby:beer:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    November 2006, mijn toen 12-jarige dochter helpt om de talies die de geschutsluiken open houden door de opening te trekken.
    20061103-2.JPG
    De koordjes werden met een dubbele platte knoop aan de ringen bevestigd, het uiteinde stijf gezet met secondelijm, door een gaatje in de romp gevoerd, met een pincet door de opening getrokken, en dan, met het luik omhoog de touwtjes aan elkaar geknoopt. Dit geeft net genoeg ruimte om het luik terug in horizontale stand te brengen.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    5.402
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een vreselijk goed idee Herby, om de Victory hier te plaatsen dit wordt ook weer genieten.:rofl::rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Ederveen
    Ja kom mar op, ben benieuwd!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    Februari 2007

    20070207 My Victory.JPG
    Romp gedeeltelijk geschilderd; de zijgallerij in aanbouw. Ik gebruik de in de kit aanwezige foto-ets platen, maar omdat je een plaat maar in 1 richting kan buigen, heb ik deze in 6 stroken gesneden: 3 x de ramen; 2x de pilastertjes er tussen en het bovenste deel (nog niet geplaatst). Zo kan elk deel de vorm van de romp volgen.
     
    P Voogt, Jaques, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    5.402
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt weer een masterclass.:rofl::rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    3.780
    Locatie:
    Tilburg
    Aaha, nu komt de ware Victory boven, stoeltje staat klaar HJ erbij en een ventilator (niet voor de warmte maar voor die grote bol knacks van de buurman) nog ff wat bitterballen en een dippertje, kortom ik zit er helemaal klaar voor.....
    Mooi begin al Herby, of is het voortaan Herman??
    .
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    Toen ik jong was reed ik nationale competitie met radio-bestuurde racewagens (electro) en mijn vrienden noemden me Herby, naar analogie met de "dolle kever" (Herbie)
    En we hebben recent nog een Herman in ons midden gekregen, dus Herby is OK :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    Zoals in de inleiding vermeld, belandde het model in deze toestand in tijdelijke opslag.

    In december 2015 begon ik met het optuigen van de 10 kanonnen in de kuil, omdat dit na het plaatsen van het dek niet meer bereikbaar was.

    IMGP1253.JPG
    Elk kanon met rolpaard bestaat uit 33 onderdeeltjes.
     
    P Voogt en Ronk vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    4.697
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou Herman.. een heerlijke uitgebreide inleiding! Herby de Blauwe Belg maakt prachtig werk.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    :) Leuk dat jullie allemaal zo aandachtig de tekst lezen :)
     
    Hansa en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    Wel met grote D, In België staat een kleine d voor de adel :)
     
    Hansa en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    16 januari 2016 Kanonnen in de kuil geplaatst. Bemerk de “flemish coils”, zo heet het als je koordeind mooi concentrisch opgerold is.

    Laat nu net de techniek om dit zo mooi te krijgen de reden (uitvlucht) zijn om zo lang niet aan de Victory verder te werken. Ik heb diverse technieken geprobeerd. Tussen 2 plasticjes oprollen en impregneren met houtlijm gaf een blinkend oppervlak doordat de lijm droogt tegen het plastic.

    Op you tube zag ik een filmpje van iemand die een demo gaf waarbij hij een stuk plakband met de lijmzijde omhoog geplooid op zijn werktafel bevestigde, en daarop het touw schikte. Vervolgens met ONVERDUNDE houtlijm instrijken (verdunde houtlijm dringt in het koord en kan verkleuring veroorzaken). Ik heb deze techniek overgenomen en verfijnd door een stuk dubbelklevend plaklint (tape) op een smalle lat te kleven en voor elke rol een cm van de schutband te verwijderen.
    IMGP1271.JPG

    Jullie bemerken dat de katrolblokken nog wat aan de grote kant zijn. Pas later ben ik de geleverde blokken beginnen afschuren tot de afmetingen die Longridge of McKay opgeven.


    Bemerk ook de katrolschijven die ingewerkt zijn in de scheepswand en de in het echt gigantische kikkers. Je hebt beiden nodig al je de dwarsmasten begint op te tuigen. Bevestig daarop de kikkers met 2 pinnen en voldoende lijm tegen de wand, zodat ze niet kunnen draaien als je er later een koord op belegt.

    IMGP1272.JPG

    Zoals de buitenzijde, zijn ook de bakboordkanonnen gevernist en de stuurboord kanonnen geschilderd.
     
    JDS73, P Voogt en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    4.697
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is echt Engelse orde hè die keurig opgerolde touwen. Dat plaklint is een mooie tip overigens.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Ederveen
    Hoe krijgt ge dat voor elkaar? Elk onderdeel op het echte exemplaar nagemaakt?
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    Maten en onderdelen staan op pagina 105-106 van het boek The anatomy of nelson's Ships :)
     
    Ronk vindt dit leuk.
  18. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Ederveen
    Oh ok die heb ik dus maar even goed bestuderen :)
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    Brugge
    en op pagina 109 staan de maten van de loop per kaliber :)
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.400
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina