Hergebruik Brusshless regelaar 12c bus aansluiting

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arie de Koning, 9 mei 2018.

  1. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Beste lezers,

    Ik heb vanuit een verleden 8 Hacker BL motoren over van de x-UFO met bijbehorende regelaars en controllerboard. Die X UFO ( Zo ongeveer de eerste Drone ) is uit de tijd maar motoren enzo nog bruikbaar in vliegtuig. ( speedbootje etc. Ze zijn 1000 kV 14 polig. Gemiddeld 8 AMP max 12 piek 20.
    Ze trokken destijds geloof ik 7x4 of 7x6 propjes geloof ik..

    Er zijn ook 8 bijpassende regelaars maar NU komt de VRAAG. Behalve plus en min voor de motorvoeding heeft deze een 12c bus aansluiting.
    Zijn deze nog bruikbaar icm normalen Spektum RC ontvangers dmv wat kennis en handigheid of wordt dat regelaars kopen ?. Mij zegt het weinig.
    In het laatste geval ( kopen dus), wat zijn goede en niet te dure regelaars ( en waar in NL te koop)?.

    Extra vraag. Voor wat voor ( speed) of andere bootjes of formaat vliegtuigen zijn deze bruikbaar?.
    Weggooien is zooooo zonde .
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit zijn vrij kleine motortjes en alleen geschikt voor kleine schuim modellen. Meestal kan je daar alleen bij echt windstil weer mee vliegen of indoor natuurlijk. Met twee motoren of misschien wel alle vier kan je natuurlijk wel een groter model maken maar het moet nog steeds erg licht blijven. Of je daarmee fatsoenlijk buiten kan vliegen is twijfelachtig, alleen met heel weinig wind ben ik bang.
    Die regelaars kan je met "normale" ontvangers helaas niet gebruiken. Die hebben een PWM uitgangssignaal met een puls regelbaar tussen de 1ms en 2ms. De middenstand is 1,5ms en de herhalingsfrequentie is ergens tussen de 40Hz en 60Hz. Er zijn ook ontvangers met een zogeheten "S bus". Dat is geen I²C signaal voor zover ik weet. Met een minicomputertje zoals een PIC of een Arduino zou je een omzetter kunnen maken maar dat is allemaal erg veel werk. Een "normale" regelaar voor een motortje als dit kost niet veel dus zou nieuwe regelaars kopen wel eens goedkoper kunnen zijn zelfs. Kijk maar eens HIER Voor die prijs kan je niet knoeien. ;)
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb DIT vliegtuig voor RBCkits ontworpen en vlieg er zelf ook mee. Er zit een 1100 kv motortje op met een 3s-1000mAh lipo, en een 25 A regelaartje. Ik heb er een 7x4 propje op, en ik kan daar redelijk wild mee vliegen, ook op winderige dagen (maar het moet niet te gek worden natuurlijk). Jouw motortje is 1000 kv, je zou er een 7x5 op kunnen zetten voor een soortgelijk vliegtuig.
     
  4. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Tot zover bedankt voor de reakties.

    Het betreft waarschijnlijk een variant van Hacker 20-50. Wat anders gewikkeld op bestelling voor de X ufo

    En toen bedacht ik mij. De drone/ ufo intact laten want perfect maar een intelligent modern contolboard plaatsen
    Incl GPS etc en zoals ik denk te zien 12c aansluitingen. Invl evt videolink etc.
    Ik weet dat het eigenlijk thuis kan horen in " multicopters" maar daar werd een eerdere gelijkende vraag genegeerd.

    Wie van de heren of dames electronici kan mij adviseren? Welk intelligente conrtolboard voor een drone evt icm met 2,4 MHz ( ontvanger onboard??) losse ontvangers heb ik.
    https://www.hacker-motor-shop.com/E...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=97800001&p=16

    Edit, link toegevoegd.
     

Deel Deze Pagina