Herintreden met "Junior Limit"

Kort geleden heb ik weer mijn oude hobby opgepikt. Bij Hobbyking ben ik inmiddels al "gold member" terwijl ik daar een maand geleden nog nooit van had gehoord.
Ik heb nog weinig gevlogen omdat ik me niet richt op 1 model en wat pech heb met de gekozen combinaties.
Gisteren heb ik via dit forum een mooie electrozwever gekocht. Een "Junior Limit" van de Modell Studio uit Tsjechië.

Het model heeft nog wel een regelaar, motor, batterypack en klapprop nodig.
In de handleiding staat een advies om met 8 NiCd te vliegen.
Dat gaan we natuurlijk niet doen. Ik dacht zelf aan 3S packs waar ik er inmiddels al een aantal van heb.
Nu moet ik dus nog een motor en propellor uitzoeken.

Zou iemand me een advies kunnen geven? Ik heb al even gekeken naar de Excel-sheet, maar daar staat deze niet bij. Ook ben ik wat overdonderd door de grote keuze die ik heb. Over een tijdje valt alles wel weer op zijn plek, maar nu is het even allemaal teveel aan info.

Het originele advies van Modell Studio is:

Motor: Mega AC 22/10/6/3E
Prop: 10x6
Accu: 8 x NiCd (> 400 gram)

De prop kan denk ik hetzelfde blijven, maar ik zal veel gewicht besparen door een 3S (210 gram) die uiteindelijk meer energie heeft met meer dan 12 Volt en dezelfde 2.2 Ah. Zelfs met 4S blijf ik met 300 gram nog ver onder de 400 gram. Maar uiteindelijk had men destijds geen keus en over 5 jaar halen we die capaciteit misschien wel met 50 gram aan accu's.

De Junior limit:

Spanwijdte: 1770mm
Lengte: 995mm
Profiel: MH32
Besturing: rolroer & hoogteroer

Bij voorbaat dank voor alle tips....

Laatst bewerkt:
Denk eraan dat het gebruik van lipo batterijen bij toestellen die voor nicd ontwikkeld werden er altijd toe zal leiden dat er extra gewicht in de neus moet om het zwaartepunt in orde te krijgen.

Denk eraan dat het gebruik van lipo batterijen bij toestellen die voor nicd ontwikkeld werden er altijd toe zal leiden dat er extra gewicht in de neus moet om het zwaartepunt in orde te krijgen.

Bedankt voor die reminder...
2 van de 8 NiCd zouden zich net achter het zwaartepunt bevinden. Ik denk, maar vooral hoop, dat ik met het schuiven van de batterypack het zwaartepunt wel goed krijg. Bij het uitkiezen van de motor zal ik wat minder op het gewicht letten en wat meer op het rendement.

Gisteren al bij de viswinkel geweest voor lood. Dat moet helaas in mijn DLG. Ik had al met een malletje van zilverpapier dit tot in het puntje van de neus gekregen.

Ik laat nog weten hoe dit afloopt.
Kan een outrunner eigenlijk? Die moet natuurlijk een stuk kleiner zijn dan de 40 mm motorspant.

ik weet niet hoe goed je Duits is (het mijne is vrij harig...)
maar hier toch al een conversie:
Vorstellung: Modell Studio "Junior Limit 2" - RCForum.de

De Mega AC 22/10/6/3E is al een brushless motor dus van de brushed miserie ben je al vanaf.
Info vind ik hier: Topmodel CZ - Mega ACn 22/10/6

Hier staat er echter op dat deze enkel geschikt is voor 2S...

Hier vind ik dan weer andere specs: Mega 22 Series Motors

3S is wel the way to go, capaciteit hangt er een beetje vanaf van wat je kwijt kunt qua afmeting in je model. Je zal in ieder geval maatregelen moeten nemen om het zwaartepunt goed te krijgen. Zoals Hans al zei, die NiCd wogen een pak meer.

Ik heb dit eens door ecalc gejaagd:
full

Ik kom op 3S met een 8/4 klap prop uit op 33A wat te hoog is
Met een 7/4 klap prop blijft dit 25A, 1030 gr thrust aan 98 km/h.

Lijkt me voldoende voor dit toestel

Bij HK europa ga je een replacement brushless inrunner niet vinden.
Als je het ziet zitten om te knutselen (maar dan moet je voldoende plaats hebben in je neus) zou een outrunner ook kunnen, maar je motordraden moeten zeker van het draaiend huis wegblijven dan bvb een NTM 3530 1400 kV (en dan naar een iets grotere prop gaan)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dezelfde inrunner besteld als de Duitser in die link.
Bij Hobbyking Global. Nog een aantal submicro servo's erbij die hier niet te krijgen zijn.
Dit wordt mijn 1e bestelling via global en nu dus hopen dat de douane me met rust laat.

Back