herintreder met electro zwever, een paar tips zijn welkom

Hallo allemaal,

Ik ben een zogenaamde herintreder (20 jaar geleden veel gevlogen bij de ACK in Alkmaar maar ben er een tijdje uit geweest) na wat wikken en wegen heb ik een cularis gekocht om eerst wat wild te vliegen maar wellicht hapt het virus weer toe (wat is er veel veranderd zeg de afgelopen jaren)

even een paar vraagjes

ik heb geen ervaring met elektro aandrijving, voor de klapschroef moet de regelaar in gesteld worden met een rustige aanloop en rem bij het stoppen of mag hij gewoon aan en uit?

ik wil graag mijn flaps / crow op de gasstick zetten voor het landen, dit ben ik zo gewend van vroeger met het zweefvliegen (remkleppen), kan de motor gewoon op een schakelaar (aan / uit) of adviseren jullie het anders te doen (zender is een spectrum DX7s) ik kan me voorstellen dat je de motor toch alleen maar op vol vermogen gebruikt om te stijgen.

bedankt voor jullie reactie

Groet

Niels

Hoi Niels,

Ik heb ook jaaaren bij de ACK gevlogen, ruim 20 jaar geleden begonnen, kennen wij elkaar?

De motor kun je prima op een schakelaar vliegen, zo vlieg ik ook met mijn electrozwevers. Ideaal, motor hoeft toch alleen maar aan/uit zoals je al zegt en je hebt volledige controle over de remkleppen op de knuppel.

Groet,
Gerben

Als je de motor op een schakelaar zet (kan prima) zou ik een rustige aanloop kiezen ipv meteen de volle pot erop (indien je meerdere aanlooptijden hebt, dan de kortste nemen, het hoeft geen 5 sec te duren voor je vol gas hebt). Rem moet er zeker op, anders blijft de propeller draaien als je het gas dicht doet, en dat geeft heel veel weerstand.

Top Jongens, bedankt voor de info

nu maar wachten op slecht weer! dan kan ik weer verder met bouwen ;-)

t'is ook nooit goed he!

Groetjes

Ik heb ook een DX7s en gebruik mijn gasstick als gas en als crowfunctie voor mijn epsilon Competition. Gebruik hiervoor de linker achterste schakelaar.

Groet Martijn

Ik heb bij mijn Cularis de flaps/crow op een schakelaar staan die boven de gasstick staat en terugveert. (mx16HoTT)

Ik had hem eerst op de gasstick, maar dat vond ik lastig omdat dan, indien je op het laatste moment een doorstart wilde maken, er eerst een schakelaar omgezet moest worden voordat de gasstick weer als gasstick ging werken, en dan was ik soms te laat....zegt natuurlijk meer over mij dan over mijn vliegtuig ;)

Het regelen van de flaps/crow is voor mijn gevoel weinig zinvol omdat mijn vliegtuig echt volle uitslagen moet hebben om een beetje te "remmen", de flaps van mijn Cularis slaan niet echt ver uit, pakweg 35 graden, ik vind het op deze manier prima werken.

Succes en veel plezier met je Cularis.

Grtz,
Jan

Back