Herintreder

• Topicstarter Topicstarter Maybe
  • Startdatum Startdatum
M

Maybe

Guest
@viators,

Enkele jaren geleden heb ik (44) m'n eigen Hirobo Shuttle ZXX (Nitro) heli gebouwd en na enkele lessen was ik solo :D

Omwille van een ziekte :( ben ik hiermee gestopt en heb de heli verkocht.

Het r/c heli vliegen wil ik (voorzichtig) weer (gaan) oppakken.

Na veel draadjes te hebben doorgenomen kom ik tot de conclusie dat de F(ixed)P(itch) GWS DragonFly technisch de betere beginners heli is.

Helaas ook (veel) duurder dan b.v. eSky Honeybee FP.

Op http://flygws.be/product_info.php?cPath=12&products_id=230&osCsid=277c870da155b7b12b9d20e58a04a37e wordt een vliegklare GWS Dragonfly 150 Gear Drive, PHA300 aangeboden voor € 259,00 excl. verzendkosten.

Met een paar reserve NI-MH batterijen, reserve bladen en training wheels zit je al snel op een kleine € 300,00 :?

Wat is wijs?

Een FP is wel anders vliegen dan een Shuttle... Ik zou denk eerst een sim proberen, om het vlieggevoel terug te krijgen, en dan de goedkoopste FP regelen die ik kon vinden.Als je die aan stukken vliegt is het niet zo erg, en door de geringe massa is de schade meestal niet zo groot. Als je de heli dan hebt gesloopt, kan je een CP kopen, of je huidige set-up in de kwalitatief goede Piccolo stoppen (50 euro kaal), of weer een brandstoffer kopen.
Mocht je nog een zender hebben; een Piccolo kit is bij Quartel ook rond de 240 euro, en die electronica is echt veel beter dan die op de GWS Dragonfly.

Groetjes,

Ton.

Hoi hoi,

Wat naar mijn mening wijs is, maar verbeter me als ik er naast zit: koop direct een CP heli als je al ervaring hebt met het vliegen. De kleine electro cp's en de huidige electronica maken een heli waarschijnlijk vergelijkbaar stabiel vliegend als uw eigen Hirobo.
U heeft ooit solo gevlogen, dat stadium bereikt u heel snel weer. En een FP verveelt dan snel genoeg, helemaal buiten!
Kijk eens naar T-rex of X-400. Gecombineerd met Lipo's en een borstelloos motor, een goede gyro en beslist een computerzender (bijvoorbeeld een betaalbaar instapper zoals een MX12 van Graupner).
Uiteindelijk bent u ongeveer het dubbele kwijt, maar met meer dan het dubbele plezier en duurzaamheid en zeker 10 keer betere vliegeigenschappen.

Mogelijk scenario bij aanschaf GWS:

- U hovert al snel, en komt erachter dat dat het enige is dat de heli kan.
-U wilt naar buiten, en eventueel groter... er is dan ook niets meer te gebruiken van je gws.
-U koopt vervolgens een Raptor, of een Mikado Logo.... en alsnog een computerzender, en een degelijke Gyro.
Conclusie: 300 euro voor gws is volledig afgeschreven.

In het geval dat u een X-400/T-rex had gekocht, dan had u de MX12 (zender) en de GY240/GY401 (Gyro) weer gebruikt voor de Logo of de Raptor.

Denk er goed over na, het kopen (betalen) doet maar één keer pijn. Een heli die niet doet wat u ervan verwacht blijft iedere vlucht irriteren!

Groetjes en succes, Aldert

Nitro vliegen is voor zover ik weet vanwege allerlei (Belgische) milieu regels niet mogelijk en(of) toegestaan in m'n directe omgeving.

Alles heb ik indertijd verkocht en heb dus niets meer.
M.a.w. ik moet van scratch opnieuw beginnen.

Zelf heb ik geen auto om naar een vliegplein te gaan, daarom opteer ik voor Electro.

Opbouwend beginnen vanuit de huiskamer, (grote) garage, tuin enz.

Maybe zei:
Opbouwend beginnen vanuit de huiskamer
T-rex:
afb15953.jpg

Maybe zei:
Opbouwend beginnen vanuit ....., tuin
afb15951.jpg

En hier een electro Logo 10 Easy (opvolger van mijn T-rex) ook in de tuin:
afb19556.jpg

Het traject zoals je het omschrijft, heb ik zelf ook doorlopen.
Groetjes van Aldert

Een FP tje zal je teleurstellen denk ik, buiten kun je vergeten tenzij het windstil is ! Ik zou meteen voor een x-400 gaan als je budget dat toelaat.

Een FP is best leuk maar is eigenlijk voor binnen.

Aldert,

Ik krijg (al) vlinders in m'n buik als ik je foto's zie :D

Iedere keus is natuurlijk persoonlijk, zeker omdat ik m'n munten twee keer moet omdraaien voordat ik iets !? (WAO uitkering / bottumor).

Hiervoor heb ik 30 jaar semi professioneel fixed wing gevlogen.
In de ruimste zin des woord is aerodynamica e.d. mij niet onbekend (zie website).

Met jou advies/visie kan ik zeker iets.

Succes in elk geval ! Ik wil ook opnieuw starten, ben aan het simmen, maar twijfel tussen een Trex als eerste electro heli, of toch maar ineens een Logo 10.

Jaren geleden heb ik nog met 10ccHeim mechaniek gevlogen, dus hoveren moet wel lukken denk ik ?

Alle raad welkom..

Hoi Maybe,

Ik ben net als u ook een herintreder, ook jaren gevlogen met een Shuttle ZXX. Door tijdgebrek heb ik zo'n vier jaar terug de hele set verkocht. Ik heb weer kriebelende vingers gekregen door het vliegen met een Piccolootje. Het verschil is enorm tussen een stabiele Shuttle en zo'n fragiel Piccolootje. Maar het vliegt!
Ik heb sinds twee maanden een Piccolo V2 aangeschaft en vlieg hiermee regelmatig in een grote loods. Wel een keer de bladen en de staart vervangen! Maar het gaat best goed. Oke, 3d vliegen zit er niet in en buiten vliegen ligt wat gevoeliger.
De kosten zijn aanzienlijk minder dan een CP-heli (zeker bij een crash). Dit heeft mij doen besluiten om een FP te kopen. Tenslotte ben ik toch niet van plan om extreem te vliegen, laag overscheren kan ook prima met een Piccolo!

Back