Herkent u dit type ?

Hoi Hans,

Lijkt me een ASW24 of 27 dit verschil is met het blote oog bijna niet waar te nemen. Je ziet ook dat veel fabrikanten één en het zelfde model onder beide namen verkopen....Merk kan van alles zijn, dit is ongeveer het meest voorkomende model dat iedere fabrikant zo´n beetje wel in zijn program heeft.

Voor een inschrijfformulier BIGGS kun je het beste gewoon even op de BIGGS site kijken http://www.biggs.nl/ledenwerving.htm

Hans het type weet ik ook zo snel niet.
Maarre een mooie zwever.
Hou hem heel he?
En een beetje mooi weer :cry:
En welkom op biggs als je lid wordt :lol:

Het zou om een Graupner gaan, en waarschijnlijk een ASW27.
Zelfs sprake van een 27B, hier begin ik dus te twijfelen omdat voor zover ik het begrepen/gelezen heb een 27B winglets heeft.

Het ziet er dus naar uit dat het zwaartepunt op de klassieke methode bepaald moet gaan worden: op 1/3 van de vleugel en de fijnafstelling door "invliegen" waarbij het zwaartepunt langzaam elke keer iets verschoven wordt.

Erik, Ron, Bertus bedankt voor de reacties.
En de site van Biggs was mij al bekend, al was het alleen al maar omdat Bertus het er zo vaak over heeft. :lol:

@Bertus, ik ga binnenkort wel eens een keertje jullie (Biggs) kant op. Tegen die tijd geef ik wel even een gil waar je de zaterdag te vinden bent.

Hans

ms een discus van Graupner ?
het verschil tussen een discus en een ASW 27 is wel imens groot...
de asw27 heeft maar 1 hoek in zijn vleugel en heeft winglets, de discus heeft er meerdere hoeken en geen winglets.( Bij modellen worden er soms winglets opgezet maar dit is dan wel niet meer schaal)
http://soaringflight1.tripod.com/images/ASW27.jpg
http://www.segelflug.de/segelflieger/frederic.schneider/ASW24/ASW24_02.jpg

het verschil is niet zo groot in uitzicht.
vergelijk de 2 foto's : de asw24 heeft aan de voorzijde van de vleugel ook een hoek gelijk de asw27, maar heeft ook een hoek aan de achterzijde. Dit heeft de asw27 niet.
De cockpitkappen zijn ook verschillend, maar niet zo veel.
Die van de asw27 heeft een rondere vorm.
de asw24 heeft als glijgetal 42 km en de asw27 49 km.

Matthias

I'd say: ASW24, een ASW27 heeft flaps... Bij zo'n schaalbak zou je wel verwachten dat overal aan gedacht wordt.

Als het een ASW27 zou zijn, mist er wel een groot onderdeel namelijk...

Peter.

Kortom we maken het af op een ASW24 ?!
eenmaal, andermaal......

Hans volg je zelf deze discus(sie) ook nog ? Heb je er inmiddels mee gevlogen? Anders wellcht op 9 april bij de BIGGS meeting...

Check ook in de instelhoek even. Mijn ervaring heeft geleerd dat de fabrieksmatige instelhoeken (of eigenlijk de instelhoekverschillen) nog wel eens aan de grote kant kunnen zijn!

Erik en allen,
bedankt voor de reacties.
Ik was blij verrast om dit draadje weer te zien.
Via andere wegen ook al eens gehoord dat het om een ASW24 zou gaan.
Daar houden we het dus op.

Door omstandigheden zijn er wat terugvallen in mijn hobbyplanningen geweest. Daarnaast nog wat andere projecten ( aanschaffingen ) geweest, dus de ASW heeft wat vertraging opgelopen.
Eerst moeten er ook nog twee electrozwevers afgebouwd worden, dan nog 2 (storm-)hellingzwevers, daarna (na de nodige ervaring na de winterstop) misschien mijn ( bij toeval goedkope 2e-hands ) Space Pro 3,27 eens gaan invliegen.

Momenteel even last van het DLG-virus!!

Zondag en vandaag(woensdag) lekker bezig geweest met een DLG-zwevertje. De Huron van Valenta Models. Eigenlijk een HLG, maar een pin in de vleugeltip en het is een DLG geworden.
Leuk ding, alleen vanmiddag hield de staart het voor gezien. Ik moet de constructie daar wat sterker maken. Een staart contructie zoals standaard is bij een DLG.

Maar de ASW staat ook nog steeds op mijn lijstje.
Eind mei wil ik 'm dusdanig gereed hebben dat er mee gevlogen kan worden. Dan ga ik eens op zoek naar een veld waar gesleept kan worden ( Ede ?).

Ik zal dan zeker hier weer een bericht achterlaten.

Hans

Hans, wij slepen bij de goudse in Boskoop. We hebben nog niet zo heel veel ervaring, maar bij BIGGS leren we veel en snel. dus wie weet kunnen we je een keer omhoog brengen!

Matthias zei:
de asw27 heeft maar 1 hoek in zijn vleugel en heeft winglets, de discus heeft er meerdere hoeken en geen winglets.( Bij modellen worden er soms winglets opgezet maar dit is dan wel niet meer schaal)

Met het eerste ben ik het eens, maar een discus zonder winglets :?:
Schempp-Hirth levert zijn Discus'sen tegenwoordig ook (volgens mij zelfs standaard) met winglets, dus wel degelijk schaal...

disccs.jpg

Over de keuze dat het een Asw24 is ben ik het wel eens: duidelijk Alexander Schleicher, enkele knik zonder flaps = Asw24. Asw28 is ook standaardsklasse, maar heeft een dubbele knik in de voorlijst.

groetjes,

Back