ok thx.
ondertussen zijn we een paar maand verder dan mijn eerste vlucht, en hij vliegt idd redelijk.
Ik kom wel van F3K en F5J zwevers en vergelijk wsch teveel met deze kisten die ik extreem traag kan vliegen en heel zacht stallen...
Had de heron als 'no stress' zwever gekocht om te kunnen vliegen bij moeilijke omstandigheden (veel en onregelmatige wind) zonder risico's te moeten nemen met mijn duurdere kisten.
Heb er ondertussen al leuke vluchten meer gehad, maar 't blijft niet vergelijkbaar met F3K vliegers ;-).
Tja, je bent dus appels met peren aan het vergelijken. of misschien wel met citroenen. Die appel (f5k of f5j) is de appel en smaakt goed, die Heron is de citroen, die smaakt jou niet goed, maar geeft wel veel smaak aan andere zaken.
Ga niet zitten rommelen met het originele instelhoekverschil, dan kom je alleen maar van een koude kermis thuis en vliegt hij nog veel; slechter, alhoewel, zo slecht vliegt die Heron echt niet. Mijn vliegervaring met de heron is juist heel goed, van langzaam tot snel. Hij pikt vrij gemakkelijk elke vorm van Thermiek op en je kan er ook snel mee steken van de ene naar de andere bel. Maar je mag hem nooit vergelijken met toestellen die maar voor 1 doel zijn gemaakt. En ja, ik heb alle drie gevlogen, van F5j en f5k tot de gewone standaard zwever zoals de heron en anderen, en zelfs f5b op wedstrijd niveau. daar moest ik eraan wennen dat die modellen erg snel gevlogen moesten worden in de thermiek. veel sneller dan wat ik gewend was.
Elk model is ontworpen met een doel, voor de heron hebben ze een ander profiel gebruikt met andere eisen en vereisten. door de welving te veranderen kun je zoals multiplex dit voorschrijft de eisen en vereisten iets verleggen, maar dat is niet zoals met die andere toestellen die jij hier noemt. en zet de roeruitslagen zoals multiplex aangeeft, dan heb je veel meer plezier ervan.
Leer vliegen met meer toestellen dan alleen maar die wedstrijd modellen, daar leer je veel meer van wat afstellen betreft dan die dingen die alles vanzelf doen. Mijn f5j kist en ook de f5k dingen vlogen vanuit de doos perfect, die f5j zelfs tot vervelens toe, want ik hoefde niks te doen om boven te blijven...... die f5k was nog leuk omdat je actief bezig was met dat gegooi....... de andere zwevers die ik in die kleine 50 jaar gevlogen heb was soms uitdagend en leuk, veel leuker dan die f5j.......