DirkSchipper
Forum veteraan
Mee eens dat een kist niets van al dan niet aanwezige wind weet, maar .... als er geen wind is, is er geen turbulentie. En die verstoort netjes cirkelen.
De kist hoeft ook niet 20 minuten op eigen kracht te draaien en jij met je handen in je zak staan.
Maar je merkt vanzelf of de kist veel of weinig stuurcorrecties nodig heeft.
En weinig is makkelijk en efficiënt.
Uiteraard moet je dat niet overdrijven, je moet voldoende onder die maximale Cl blijven.
N.B.
Ik heb nu eens goed naar het filmpje gekeken (op een klein telefoonschermpje vind ik dat niks). Ik ben er nu 200% van overtuigd dat het CG te voorlijk is.
Allereerst valt op dat als je rustig aan up trekt, de kist helemaal niet zoveel langzamer wordt. Het verschil in snelheid is maar klein. Een teken dat je al dicht bij de maximale Cl vliegt.
Ten tweede, als je het Cg verder naar voren legt komt de stall eerder en heftiger, na nogmaals naar voren halen van het CG komt de stall nog eerder en nog heftiger.
Vraagje: trim je je hoogteroer wel up als je het CG naar voren verlegt? (ik denk van wel).
En trim je hem down als je het CG naar achteren verlegt?
Dat moet nl. wel.
De kist hoeft ook niet 20 minuten op eigen kracht te draaien en jij met je handen in je zak staan.
Maar je merkt vanzelf of de kist veel of weinig stuurcorrecties nodig heeft.
En weinig is makkelijk en efficiënt.
Bij het cirkelen/thermieken geeft je (vrijwel) altijd up. Je wilt dan nl. de daalsnelheid minimaliseren, en dan vlieg je met een hoge(re) Cl, dus langzaam.je moet wel bij alle genoeg snelheid houden en niet teveel aan je up blijven trekken
Uiteraard moet je dat niet overdrijven, je moet voldoende onder die maximale Cl blijven.
N.B.
Ik heb nu eens goed naar het filmpje gekeken (op een klein telefoonschermpje vind ik dat niks). Ik ben er nu 200% van overtuigd dat het CG te voorlijk is.
Allereerst valt op dat als je rustig aan up trekt, de kist helemaal niet zoveel langzamer wordt. Het verschil in snelheid is maar klein. Een teken dat je al dicht bij de maximale Cl vliegt.
Ten tweede, als je het Cg verder naar voren legt komt de stall eerder en heftiger, na nogmaals naar voren halen van het CG komt de stall nog eerder en nog heftiger.
Vraagje: trim je je hoogteroer wel up als je het CG naar voren verlegt? (ik denk van wel).
En trim je hem down als je het CG naar achteren verlegt?
Dat moet nl. wel.
Laatst bewerkt: