heron, maiden flight

Mee eens dat een kist niets van al dan niet aanwezige wind weet, maar .... als er geen wind is, is er geen turbulentie. En die verstoort netjes cirkelen.
De kist hoeft ook niet 20 minuten op eigen kracht te draaien en jij met je handen in je zak staan.
Maar je merkt vanzelf of de kist veel of weinig stuurcorrecties nodig heeft.
En weinig is makkelijk en efficiënt.
je moet wel bij alle genoeg snelheid houden en niet teveel aan je up blijven trekken
Bij het cirkelen/thermieken geeft je (vrijwel) altijd up. Je wilt dan nl. de daalsnelheid minimaliseren, en dan vlieg je met een hoge(re) Cl, dus langzaam.
Uiteraard moet je dat niet overdrijven, je moet voldoende onder die maximale Cl blijven.

N.B.
Ik heb nu eens goed naar het filmpje gekeken (op een klein telefoonschermpje vind ik dat niks). Ik ben er nu 200% van overtuigd dat het CG te voorlijk is.
Allereerst valt op dat als je rustig aan up trekt, de kist helemaal niet zoveel langzamer wordt. Het verschil in snelheid is maar klein. Een teken dat je al dicht bij de maximale Cl vliegt.
Ten tweede, als je het Cg verder naar voren legt komt de stall eerder en heftiger, na nogmaals naar voren halen van het CG komt de stall nog eerder en nog heftiger.

Vraagje: trim je je hoogteroer wel up als je het CG naar voren verlegt? (ik denk van wel).
En trim je hem down als je het CG naar achteren verlegt?
Dat moet nl. wel.
 
Laatst bewerkt:
Bij het cirkelen/thermieken geeft je (vrijwel) altijd up. Je wilt dan nl. de daalsnelheid minimaliseren, en dan vlieg je met een hoge(re) Cl, dus langzaam.
Belangrijker nog, hoe steiler een bocht, des te meer nemen hoogte- en richtingsroer elkaars plaats in. Een (theoretisch) steile bocht met een rolhoek van 90° is in feite een looping op z'n kant.
 
Tja, je bent dus appels met peren aan het vergelijken. of misschien wel met citroenen. Die appel (f5k of f5j) is de appel en smaakt goed, die Heron is de citroen, die smaakt jou niet goed, maar geeft wel veel smaak aan andere zaken.

Ga niet zitten rommelen met het originele instelhoekverschil, dan kom je alleen maar van een koude kermis thuis en vliegt hij nog veel; slechter, alhoewel, zo slecht vliegt die Heron echt niet. Mijn vliegervaring met de heron is juist heel goed, van langzaam tot snel. Hij pikt vrij gemakkelijk elke vorm van Thermiek op en je kan er ook snel mee steken van de ene naar de andere bel. Maar je mag hem nooit vergelijken met toestellen die maar voor 1 doel zijn gemaakt. En ja, ik heb alle drie gevlogen, van F5j en f5k tot de gewone standaard zwever zoals de heron en anderen, en zelfs f5b op wedstrijd niveau. daar moest ik eraan wennen dat die modellen erg snel gevlogen moesten worden in de thermiek. veel sneller dan wat ik gewend was.

Elk model is ontworpen met een doel, voor de heron hebben ze een ander profiel gebruikt met andere eisen en vereisten. door de welving te veranderen kun je zoals multiplex dit voorschrijft de eisen en vereisten iets verleggen, maar dat is niet zoals met die andere toestellen die jij hier noemt. en zet de roeruitslagen zoals multiplex aangeeft, dan heb je veel meer plezier ervan.

Leer vliegen met meer toestellen dan alleen maar die wedstrijd modellen, daar leer je veel meer van wat afstellen betreft dan die dingen die alles vanzelf doen. Mijn f5j kist en ook de f5k dingen vlogen vanuit de doos perfect, die f5j zelfs tot vervelens toe, want ik hoefde niks te doen om boven te blijven...... die f5k was nog leuk omdat je actief bezig was met dat gegooi....... de andere zwevers die ik in die kleine 50 jaar gevlogen heb was soms uitdagend en leuk, veel leuker dan die f5j.......

Ik zeg nergens dat hij slecht vliegt hoor... ik vond alleen dat stall gedrag vreemd. Maar idd, niet te traag vliegen en CG iets naar voor en 't scheelt al heel wat.

Wat F5j zwevers betreft: idd als er beetje thermiek staat zijn ze 'saai' als je ze buiten competitie vliegt. Ze blijven heel makkelijk hangen of willen alleen maar omhoog.

F3K vind ik echt wel top hoor, vorige week voor 't eerst een wedstrijd meegedaan en was heel leuk...

Eigenlijk had ik de heron gekocht met 1 doel: zonder stress kunnen vliegen als mijn andere zwevers niet meer vliegen: bij veel wind dus. en dat doet hij prima ;-)
 
Heb je ook n duikproefje gedaan?
tijdens de maiden: mogelijks wel, maar ik herinner het me niet meer was teveel bezig met een potentieel stallende zwever id lucht houden.

Zoals hij nu zweeft komt hij langzaam omhoog bij een duik.
 
  • Like
Reactions: jve
Ik heb meerdere Herons gehad en andere Multiplex zwevers ( solius & Lentus) , op het aangegeven zwaartepunt ietsje voorlijk zwaartepunt instellen ( neus helt iets naar voren) dan vliegen ze allemaal
zeer neutraal en voorspelbaar , je moet wel bij alle genoeg snelheid houden en niet teveel aan je up blijven trekken , ik zie op je filmpje dat je graag de grens opzoekt en steeds tegen overtrekken vliegt .
MPX heeft op alle kisten van hun het zwaartepunt handig aangegeven met de de kleine "bobbeltjes" onder de vleugel en dat is ideaal , en klopt als een bus en hoef je niet aan te twijfelen.
bedankt, idd neus iets naar beneden en vooral niet teveel afremmen. heb neiging om hem teveel te willen vertragen. (met mijn andere zwevers lukt dat prima, maar is hier dus aanpassen...)
 
N.B.
Ik heb nu eens goed naar het filmpje gekeken (op een klein telefoonschermpje vind ik dat niks). Ik ben er nu 200% van overtuigd dat het CG te voorlijk is.
Allereerst valt op dat als je rustig aan up trekt, de kist helemaal niet zoveel langzamer wordt. Het verschil in snelheid is maar klein. Een teken dat je al dicht bij de maximale Cl vliegt.
Ten tweede, als je het Cg verder naar voren legt komt de stall eerder en heftiger, na nogmaals naar voren halen van het CG komt de stall nog eerder en nog heftiger.

Vraagje: trim je je hoogteroer wel up als je het CG naar voren verlegt? (ik denk van wel).
En trim je hem down als je het CG naar achteren verlegt?
Dat moet nl. wel.
Ik ben beginnen vliegen met CG zoals voorgeschreven door MPX, vlieger horizontaal. OM dit te bereiken had ik lood ad staart moeten bevestigen. Ik heb bij elke landing terug wat lood verwijderd.

CG komt dus eigenlijk altijd wat meer naar voor tussen elke landing.

OP 't laatste vloog hij redelijk.

Maar dat is dus het omgekeerde dan wat je bedoelt ?

Jaar hoor, ik trim hem telkens bij tussen elke CG verandering.
 
Om te beginnen is het erg gek dat het cg van meet af aan niet op z'n plek zit / kan. Ik snap niet waar dat vandaan kan komen.
 
Ik heb aardig wat Mpx kisten gehad waaronder de Lentus maar nooit de staart hoeven verzwaren..
 
In de manual is sprake van trimgewichten (kogels) in het kielvlak. Die zitten er in?
Twee stuks van 9 gram elk.
 
In de manual is sprake van trimgewichten (kogels) in het kielvlak. Die zitten er in?
Twee stuks van 9 gram elk.

Ik heb hem 2e hands gekocht en heb geen losse kogels bijgekregen.
Ik dacht dat er maar 1 kogel in zat (beetje lastig te zien), en daarom verzwaard aan de staart met lood om CG goed te krijgen.
CG is afgesteld op een balans, dus voor mijn eerste vlucht afgesteld zoals het boekje. Mijn lood heb ik echter allemaal moeten weghalen tijdens die eerste vlucht door dat stallgedrag.

nayy
 
Nog gevlogen met die Heron?
Dag Bart,

Nee, ik heb vooral F3K gevlogen de laatste weken.
Maar ondertussen dezelfde reacties gezien op een Solius (voorganger Heron) die ook heel snell stallde wanneer hij traag gevlogen wordt...

Vooral niet te traag gaan vliegen is de boodschap...

Ik heb de heron vooral gekocht om mee te vliegen wanneer er veel wind is.

Ik ga hem nog een paar keer testen, maar ik denk niet dat ik hem ga houden. Is mijn ding niet.

Nayy
 
Nog gevlogen met die Heron?
deze comment vond ik, beetje zelfde als mijn ervaring.

"Hi guys. The physical settings are done, the radio programming of the Spektrum AR630 receiver as well. So it was time for this Multiplex Solius motor glider to make its maiden flight. Still a little stressed with a new aero machine but it went very well. Not much adjustment in the air to fine-tune. It catches thermals quite easily on the plain. The only criticism I can make of it is that it has difficulty flying slowly and can stall suddenly without warning. It remains a great glider, very pleasant but not to put in the hands of a beginner either." (RC gliders group op FB)

 
alle zwevers die ik heb en had hebben gewoon snelheid nodig om te vliegen , de Heron /Solius/ Lentus zijn niet uitzonderlijk snel en zijn prima te vliegen met alle weersomstandigheden
Met F3K heb ik geen ervaring , maar dat is een heel andere manier van vliegen
en zo kwam ie aan zn einde :
 
Mijn enige Multiplex toestellen zijn een FunWing en een FunRay. De eerste is iets heel anders (wil wel één tip overtrekken als het echt langzaam gaat) en de andere is meer hotliner dan thermieker (zeker met de 4s lipo die ik er in stop).
 
alle zwevers die ik heb en had hebben gewoon snelheid nodig om te vliegen , de Heron /Solius/ Lentus zijn niet uitzonderlijk snel en zijn prima te vliegen met alle weersomstandigheden
Met F3K heb ik geen ervaring , maar dat is een heel andere manier van vliegen
en zo kwam ie aan zn einde :

Het 2e filmpje op 16 seconden is precies ook een stall, of zie ik dat verkeerd ?

idd F3k is iets helemaal anders.

Gisteren met mijn F3K en F5J gevlogen: 12 graden, overtrokken en bijna geen wind. Heel de middag thermiek gepakt met die zwevers.
Kon het bijna zelf niet geloven...
MIjn heron ging gewoon naar beneden komen.

't is een andere manier van vliegen...

Nayy
 
Mijn heron met relatief veel wind en felle thermiek in het voorjaar. Venijnige stall blijven nu weg, ZP altijd maar meer naar voor geschoven.

 
Back
Top