heron, maiden flight

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door nayy, 8 okt 2024.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mee eens dat een kist niets van al dan niet aanwezige wind weet, maar .... als er geen wind is, is er geen turbulentie. En die verstoort netjes cirkelen.
    De kist hoeft ook niet 20 minuten op eigen kracht te draaien en jij met je handen in je zak staan.
    Maar je merkt vanzelf of de kist veel of weinig stuurcorrecties nodig heeft.
    En weinig is makkelijk en efficiënt.
    Bij het cirkelen/thermieken geeft je (vrijwel) altijd up. Je wilt dan nl. de daalsnelheid minimaliseren, en dan vlieg je met een hoge(re) Cl, dus langzaam.
    Uiteraard moet je dat niet overdrijven, je moet voldoende onder die maximale Cl blijven.

    N.B.
    Ik heb nu eens goed naar het filmpje gekeken (op een klein telefoonschermpje vind ik dat niks). Ik ben er nu 200% van overtuigd dat het CG te voorlijk is.
    Allereerst valt op dat als je rustig aan up trekt, de kist helemaal niet zoveel langzamer wordt. Het verschil in snelheid is maar klein. Een teken dat je al dicht bij de maximale Cl vliegt.
    Ten tweede, als je het Cg verder naar voren legt komt de stall eerder en heftiger, na nogmaals naar voren halen van het CG komt de stall nog eerder en nog heftiger.

    Vraagje: trim je je hoogteroer wel up als je het CG naar voren verlegt? (ik denk van wel).
    En trim je hem down als je het CG naar achteren verlegt?
    Dat moet nl. wel.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2024
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.411
    Locatie:
    Harderwijk
    Belangrijker nog, hoe steiler een bocht, des te meer nemen hoogte- en richtingsroer elkaars plaats in. Een (theoretisch) steile bocht met een rolhoek van 90° is in feite een looping op z'n kant.
     
  3. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    Ik zeg nergens dat hij slecht vliegt hoor... ik vond alleen dat stall gedrag vreemd. Maar idd, niet te traag vliegen en CG iets naar voor en 't scheelt al heel wat.

    Wat F5j zwevers betreft: idd als er beetje thermiek staat zijn ze 'saai' als je ze buiten competitie vliegt. Ze blijven heel makkelijk hangen of willen alleen maar omhoog.

    F3K vind ik echt wel top hoor, vorige week voor 't eerst een wedstrijd meegedaan en was heel leuk...

    Eigenlijk had ik de heron gekocht met 1 doel: zonder stress kunnen vliegen als mijn andere zwevers niet meer vliegen: bij veel wind dus. en dat doet hij prima ;-)
     
  4. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    tijdens de maiden: mogelijks wel, maar ik herinner het me niet meer was teveel bezig met een potentieel stallende zwever id lucht houden.

    Zoals hij nu zweeft komt hij langzaam omhoog bij een duik.
     
    jve vindt dit leuk.
  5. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    bedankt, idd neus iets naar beneden en vooral niet teveel afremmen. heb neiging om hem teveel te willen vertragen. (met mijn andere zwevers lukt dat prima, maar is hier dus aanpassen...)
     
  6. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    Ik ben beginnen vliegen met CG zoals voorgeschreven door MPX, vlieger horizontaal. OM dit te bereiken had ik lood ad staart moeten bevestigen. Ik heb bij elke landing terug wat lood verwijderd.

    CG komt dus eigenlijk altijd wat meer naar voor tussen elke landing.

    OP 't laatste vloog hij redelijk.

    Maar dat is dus het omgekeerde dan wat je bedoelt ?

    Jaar hoor, ik trim hem telkens bij tussen elke CG verandering.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.411
    Locatie:
    Harderwijk
    Om te beginnen is het erg gek dat het cg van meet af aan niet op z'n plek zit / kan. Ik snap niet waar dat vandaan kan komen.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.970
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb aardig wat Mpx kisten gehad waaronder de Lentus maar nooit de staart hoeven verzwaren..
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.411
    Locatie:
    Harderwijk
    In de manual is sprake van trimgewichten (kogels) in het kielvlak. Die zitten er in?
    Twee stuks van 9 gram elk.
     
  10. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    Ik heb hem 2e hands gekocht en heb geen losse kogels bijgekregen.
    Ik dacht dat er maar 1 kogel in zat (beetje lastig te zien), en daarom verzwaard aan de staart met lood om CG goed te krijgen.
    CG is afgesteld op een balans, dus voor mijn eerste vlucht afgesteld zoals het boekje. Mijn lood heb ik echter allemaal moeten weghalen tijdens die eerste vlucht door dat stallgedrag.

    nayy
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.411
    Locatie:
    Harderwijk
    Nog gevlogen met die Heron?
     
  12. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    Dag Bart,

    Nee, ik heb vooral F3K gevlogen de laatste weken.
    Maar ondertussen dezelfde reacties gezien op een Solius (voorganger Heron) die ook heel snell stallde wanneer hij traag gevlogen wordt...

    Vooral niet te traag gaan vliegen is de boodschap...

    Ik heb de heron vooral gekocht om mee te vliegen wanneer er veel wind is.

    Ik ga hem nog een paar keer testen, maar ik denk niet dat ik hem ga houden. Is mijn ding niet.

    Nayy
     
  13. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    deze comment vond ik, beetje zelfde als mijn ervaring.

    "Hi guys. The physical settings are done, the radio programming of the Spektrum AR630 receiver as well. So it was time for this Multiplex Solius motor glider to make its maiden flight. Still a little stressed with a new aero machine but it went very well. Not much adjustment in the air to fine-tune. It catches thermals quite easily on the plain. The only criticism I can make of it is that it has difficulty flying slowly and can stall suddenly without warning. It remains a great glider, very pleasant but not to put in the hands of a beginner either." (RC gliders group op FB)

     
  14. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Drechterland
    alle zwevers die ik heb en had hebben gewoon snelheid nodig om te vliegen , de Heron /Solius/ Lentus zijn niet uitzonderlijk snel en zijn prima te vliegen met alle weersomstandigheden
    Met F3K heb ik geen ervaring , maar dat is een heel andere manier van vliegen

    en zo kwam ie aan zn einde :
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.541
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, daar gaan ze wel stuk van. Pas in de replay zag ik 'm aankomen ...
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.411
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn enige Multiplex toestellen zijn een FunWing en een FunRay. De eerste is iets heel anders (wil wel één tip overtrekken als het echt langzaam gaat) en de andere is meer hotliner dan thermieker (zeker met de 4s lipo die ik er in stop).
     
  17. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    156
    Het 2e filmpje op 16 seconden is precies ook een stall, of zie ik dat verkeerd ?

    idd F3k is iets helemaal anders.

    Gisteren met mijn F3K en F5J gevlogen: 12 graden, overtrokken en bijna geen wind. Heel de middag thermiek gepakt met die zwevers.
    Kon het bijna zelf niet geloven...
    MIjn heron ging gewoon naar beneden komen.

    't is een andere manier van vliegen...

    Nayy
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Drechterland
    Klopt , daarom zit er gelukkig een motortje op :cool:
     

Deel Deze Pagina