Heropbouw Toni Clark PA-18 piper (nabouw)

Johan had deze piper al een tijdje te koop staan, en ik eigenlijk al modellen genoeg...
Maar ik heb altijd al een TC piper willen hebben.
Dus toen ik bij Johan was voor een Polo op te halen ben ik gezwicht voor de piper ;-)
Oh ja en gelijk maar een setje drijvers.
Ach ja wij modelbouwers hebben een ruggengraat van een weekdiertje..

Dus Johan bedankt! Jij hebt nu weer wat ruimte voor de cnc-frees.

Anyways nu ga ik langzaam aan de herbouw beginnen en zal hier de voortgang bijhouden.
Mijn eerste idee is om hem elektrisch te maken.
Dat moet tegenwoordig goed te doen zijn.
Tevens ben ik een spacewalker (2,6 meter) aan het bouwen die ik een zelfde setup wil geven.
Dus daar wil ik me eerst even goed in gaan verdiepen.

Ik heb alle delen gewogen en denk dat ik zo rond de 8Kg uit ga komen met 10s lipo.

Graag zou ik wat tips krijgen m.b.t. de motor.
Als het even kan wil ik hem op 10s vliegen omdat mijn funtana dat ook doet en dan kan ik gewoon meer van dezelfde accu`s kopen en gebruiken.
Mocht het echt niet anders kunnen dan zal het 12s gaan worden.

Met de AXI calculator kom ik op de volgende setups uit:
AXI 5330/24 22x10 prop 10s
AXI 5345/16 22x10 prop 10s
AXI 5345/18 24x10 prop 12s

De bedoeling is om een setup te vinden die te vergelijken is met de ZG-45 en waar ik ook mee kan slepen.
Een HC motor is ook een optie alleen moet ik daar nog wat vertrouwen in krijgen ;-)
En de laatste tijd zijn de bestellingen vanuit HC wel heel erg lang bij de douane.
Maar dat kan ook met de sinterklaas/kerst drukte te maken hebben.

Ik heb 1 voorbeeld van een TC piper op 10cellen kunnen vinden.
Die gebruikt een Graupner Compakt Control 740Z met een 20X10 Menz prop en ongeveer 50A stroomopname.
Volgens hem zit het tussen de ZG45 en ZG62 in, wat dus precies goed is voor mijn wensen.

Groet,

Edwin
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik kijk ook gelijk even mee :)

Ed: wel even foto's plaatsen, zodra er wat gebeurd natuurlijk :rolleyes:

Grtz,
Menno
 
en hier ook n abotje van mjn kant natuurlijk ben ook n grote piper liefhebber het is n tijdloze vogel .,
wel grapig dat je hem gaat elekto maakt ben ik ook van plan met de sig piper die ik ook van plotterweld oveneem:wink:


mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt:
TC Piper = TaylorCraft ?

Ben benieuwd, de originele Piper (J3-Cub) is er eentje met een hele smalle romp, piloten zitten achterelkaar.

De Taylorcraft (Auster) is echter de voorganger, brede romp, piloten zitten naast elkaar.

Wellicht een plaatje / foto ?
 
Het gaat inderdaad dus om de Toni Clark PA-18 piper.
Heb de titel maar even aangepast ;-)

Foto`s volgen uiteraard op het moment dat er wat gedaan zal worden.
Op dit moment ben ik nog op zoek naar een geschikte aandrijving.
Dan kan ik die bestellen en dan even lekker op vakantie.
Na de kerst zal er pas echt voortgang geboekt worden verwacht ik.

Wel heb ik alvast wat foto`s van Johan zijn draadje.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg



Wat moet er nog gebeuren:

1) Strutz maken (draadeind e.d. heb ik net gehaald bij de ijzerboer)
2) Aansturing hoogteroer en rudder maken.
Volgens mij zit de aansturing bij een TC net andersom als bij deze.
Nu zit het hoogte op de plek waar de pull-pull in de TC zit.
Als de motor er is ga ik eens meten voor het CG punt.
Dan kan ik kijken of de servo in de staart blijft zitten of dat hij toch naar voren moet.
3) Landings gestel maken.
De huidige is dik 1Kg! Daar kan dus zeker 500 gram af.
4) Motor kap.
De motor kap is ook erg zwaar. Maar eerst maar eens afwachten als de motor erop zit.
Kan zomaar zijn dat ik gewicht tekort kom in de neus
5) Drijvers pas maken.
Dit natuurlijk i.v.m. Zeumeren!


Groet,

Edwin
 
Edwin,

een 10S pakket weegt ook het nodige :)
Voordeel: daar kan je flink mee schuiven en de romp laat dat ook wel toe :yes:

Heb je al een setup op het oog, of ben je er nog niet mee bezig ?

Grtz,
Menno
 
Ik ben druk op zoek naar een mooie setup.
Als ik de motor heb kan ik tenminste alles uitwegen en verder gaan.

Als ik de handleiding van TC bekijk dan geven ze daar aan dat de piper met een ZG-45 en hydromount prima in balans is en geen lood nodig heeft.
Een ZG-45 weegt zo`n 1700 gram.
Daar komt nog een hydromount bij en een uitlaat.

Ik zit straks met zo`n 700 tot 900 gram in de neus
10s lipo weegt rond de kilo maar komt achter de firewall.
Dus misschien heb ik de zware motorkap wel nodig ;-)
En de servo zou nog uit de staart kunnen.

Ach ja eerst de motor erin en dan weten we het.

Groet,

Edwin
 
Hoi,

of je Lipo ook helemaal voor tegen buitenkant van de firewall aan ...

Moet je alleen telkens de cowl verwijderen om een Lipo te wisselen :(

Grtz,
Menno
 
of aan de zijkand de schaaldeuren erin maken als dat de bouw toelaat??? kun je ook makkelijk bij je lipo., of wat natuurlijk helemaal mooi is., dat is met n dubbele bodem met luikje naar de lipo dan kun je dr toch nog n leuke cockpit van maken al met al genoeg opties :wink:


mvgr johan snijders
 
Hey Johan,

De dubbele bodem en de deuren is wel de bedoeling.
Dat zou de ideale oplossing zijn, weet alleen niet of het uitkomt qua gewicht verdeling.
Nu zit de deur aan de verkeerde kant, die moet ik nog even omzetten.

Maar er zit "normaal" gesproken 1 servo in de staart.
Als ik die daar weghaal dan heb ik weer wat minder in de neus nodig.

Ach ja eerst maar eens achter die motor aan dan kan ik alles nameten.
Ik hoop dat het een beetje uitkomt want een beetje schaal cockpit zie ik wel zitten.

Gr,

Edwin
 
Kijk weer een mooie grote kist op drijvers, kunnen we straks mooi formoatieliegen met de Piper Cubs :yes:
 
Hoi Danny,

ja dat klopt ... echter:

1. deze kist wil hij ook gebruiken op drijvers. Watervliegen vraagt om wat extra vermogen ivm waterstarts.

2. Hij wil ook zo nu en dan wat zwevers op sleep nemen.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat het een goed uitgangspunt is om naar referenties te zoeken. In dit specifieke geval vragen bovenstaande toepassingen om wat meer dan gebruikelijk.

Grtz,
Menno
 
ja dat gaat mooi worden op zeumeren!
Als Johan een beetje opschiet hebben we 3 TC pipers om formatie te vliegen!

Ik denk dat de piper zeker wel met bovenstaande setup zal vliegen.
Voor het mooie denk ik dat ik 1 maat zwaarder moet qua motor.
Maar vanuit deze setups kan ik wel verder werken.
Zit zelf steeds meer aan de 5345/14 te denken.
Als HC setup kwam deze nog langs: sk6364-230

Groet,

Edwin
 
Back
Top