Herpa Airbrush "plug and Play"

Op een Duitse site gevonden toen ik wat anders zocht....
Lijkt me een leuk setje voor € 31,96.
Losse set nozzels € 15,96.

Herpa Accessories Herpa airbrush set "Plug and Spray"

Colors belongs to life like air to breathe! This also goes for model building no matter in what scale you build and if you only want to slightly alter a vehicle, a house or an entire miniature landscape or add some smudge. Sometimes, it is also necessary to repaint entire models for them to fit better in the individual model building concept. Colors are amply available in specialized trade, the Herpa collection also offers them in various sets. The best way to apply colors is of course with an airbrush gun! But: Such a cost-intensive purchase should be well considered. We simplify these considerations with the new Herpa Airbrush set. The advantage: a lot of benefits, small price, simple usability and many accessories. We can truly lighten your beginnings of airbrush painting. Clogged nozzles can simply be exchanged by new, very low-priced nozzles and the paint fun continues. A detailed description is enclosed. Contents of the set: - a covering box which can be used as paint cabin - one airbrush gun - five exchangeable nozzle heads - five exchangeable paint containers - one air compressor tube to connect the gun to the compressor
Manufacturer-Item-No.: 371063

31602.jpg

31603.jpg

Groeten,

Joris

Joris,

doe 'ns een link... Zal ik je daarna m'n mening er over geven. Klinkt allemaal wel erg 'súper' en 'goedkoop'...

Jos

Joris,

jammer dat we af moeten gaan op de (marketing) tekst en de paar foto's want dat zegt niet echt veel.
Het lijkt erop dat Herpa gebruik maakt van een soort 'Gardena-tuinslang-aansluiting' voor de verbinding tussen de body en de nozzle.
Er is nergens aangegeven wat de diameter van de nozzles is en of het verschillende maten zijn die staan afgebeeld. De airbrush líjkt in ieder geval double action met internal mix en gravity feed (even lekker wat vaktermen gebruiken) dus wat dat aangaat zóu het niet slecht wezen...
Máááár.....het is toch wel de gewoonte dat een fabrikant dit soort informatie aangeeft in z'n beschrijving maar zelfs de meest hoognodige technische info is niet te vinden!!! Misschien toch een hoog 'speelgoedgehalte'???? De verkoopprijs van 31 Euri's doet je dat wel vermoeden.
Eén ding lijkt uit de foto's wel duidelijk: géén mogelijkheid je naalduitslag te veranderen. Als dat wel kan vraag ik me af hoe 't systeem werkt want ik zie geen naald uit de body door de koppeling naar buiten komen. Dat zou betekenen dat je de hoeveelheid op te spuiten verf alleen kunt afstellen door het veranderen van de luchtdruk. Dat is lastig, want ieder niveau druk vraagt om een specifieke dikte van de verf.
Dan nog een opvallend detail: de spuit lijkt nogal dik. Dat is persoonlijk maar 't maakt 't ding niet handzaam.
Om een goed oordeel te vellen zou ik de Herpa 'ns in handen moeten hebben (of in ieder geval de gebruiksaanwijzing door kunnen lezen).
Mocht iemand het ding willen kopen en niet beschikken over ruime ervaring met airbrushen (en kennis van materiaal) dan wil ik toch adviseren hier goed over na te denken...31 Euri's is niet veel maar als je hiervoor 'goedbedoelde zooi om weg te gooien' koopt blijft 't zonde.

Jos

Laatst bewerkt:
In heb niet zoveel ervaring met airbruches als Jos, maar als ik de tekst van het demo-filmpje goed interpreteer word de hoeveelheid verf bepaald met de hoeveelheid lucht. Dat zou inhouden een single action spuit.

Ik heb zelf begin dit jaar een airbrush bij Pinearts bestelt. Pinearts Holland -
Links op "aibrush / aflakpistolen" klikken. Ik heb voor de BD-186 gekocht
4713637.jpg

Kost 50 euro, en doet het prima. Double action, bovencups (graviti feed, ook van Jos geleerd;)), instelbare naaldaanslag, instelbare luchthoeveelheid. Voor zover ik er een oordeel over kan geven doet hij het prima, zowel het kleine als ook iets grotere werk. Ik heb er ondertussen een 1:16 tank mee geweatherd, en de kleine delen van de U 31 mee gespoten, gaat allemaal prima! Het enige nadeel is een miniscuule nozzle die je zonder leesbril snel kwijt bent (ik althans ...:p), maar die hoef je er niet elke keer uit te draaien voor het schoonmaken gelukkig. Het lijkt een Black Bull - kloon, en misschien is hij dat ook wel maar dan zonder ingegraveerde naam. Misschien een alternatief voor een goede goedkope spuit?

Voor eenvoudig werk lijkt het me best een aardig alternatief. Ik heb een prachtige evo2, maar ik denk dat ik deze er gewoon voor de fun bij koop.
Voor dat geld kan je je geen echte bult vallen.

Ruud

Jos en Lex bedankt voor de info en tips.
Ik denk zelf dat de brush van Lex een mooi alternatief is.
Prijs / prestatie.
Ik ben zelf al een paar keer bij Harolds in Rotterdam geweest, maar kom er niet uit wat ik moet kopen.

Het Herpa systeem is leuk in prijs en zal voor het bewerken van de U-96 best wel voldoen.
Maar wat ik me af vraag is of op de lange duur de Herpa steeds meer gaat kosten...
Als je de nozzel steeds moet vervangen en die setjes kosten tussen de 15 en 20 euro....

Er zijn hier op het forum zat topics over dit onderwerp maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik had een goede airbrush tot dat ik achter de luchtslang bleef hangen bij het weglopen en hij op de grond stuiterde (wat hij niet kon...)

Zelf vind ik het leuk werk en kan niet wachten tot ik aan de boot kan beginnen.

Lex, ik ga eens kijken op de site die jij op gaf.
Heb jij foto's van jouw werk aan die tank?
Ik ga zelf ook nog met een Tiger tank of wat aan de slag.

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
Joris,

naast Lex' geweatherde Tigertank zou je ook deze er bij kunnen pakken:

stoomloc

't is 'maar' een plastic-modelletje maar misschien geeft 't een leuke indruk van wat met een airbrush en een paar kwastjes mogelijk is.

Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Joris,

kijk anders ook eens op de website van Airbrush Services Almere. Ik weet het, hoe groter de keuze, hoe moeilijker de keus, maar zeker bij verfspuiten (zoals zo'n ding in goed Nederlands gewoon heet) loont het de moeite om te investeren, zowel in zoektijd als in geld.

Ik heb zelf jaren met een Iwata gewerkt ( die heb ik trouwens nog) en sinds een aantal jaar ben ik overgestapt op een Evolution. Bevalt me heel erg goed.

Even terugkomend op dat product van Herpa: afgaand op de inderdaad wel héél algemene omschrijving denk ik dat het hier gaat om een verfspuit met een soort (wegwerp?)nozzles, waar de naald vast in is verwerkt. Dat is leuk voor een beginner op dit gebied, en Herpa richt zich volgens hun omschrijving ook op die groep. Zeker voor een beginner is het vaak een te grote stap om meteen fors te investeren in een geavanceerde verfspuit, compressor, e.d.
Maar als je zeker weet dat je voorlopig nog wel in de hobby actief blijft kun je beter even "doorsparen" en goed materiaal aanschaffen, dan steeds kleine beetjes geld besteden aan "voorlopige oplossingen".

Succes met je beslissing!

Rob

Hallo Rob,

Zeker weten dat ik meer ga doen met airbrush!
(en al aan het doen was)
Ik had / heb een Paasche airbrush van een maat gekregen die hij in het verleden ooit gekocht had voor de grafische school.
Die heb ik laten stuiteren op de vloer en nu is de "neus" verbogen en gescheurd.
Denk dat het repareren een dure klus is...
Dus dan maar nieuw met nieuwe techniek.

In deze lijkt mij de brush die Lex heeft een mooie middenweg tussen prijs en prestatie.
Later is het dan altijd weer mogelijk om een ander (duurdere) brush te kopen.
Het bootje, eigelijk mag je wel boot zeggen, al duur zat aan onderdelen...

Ik zal zeker nog de site bijken.
Hij stond ook al in mijn favo's. :)

I.i.g. bedankt voor het mee denken!

Groeten,

Joris

De kogel is door de kerk zo als me zegt...

Ik heb bij Airbrush Service Almeren het een en ander gekocht.

Ik ben voor de "Evolution X Set 2301" gegaan na goed overleg.
Het is even wat investeren maar hoop er lang plezier van te hebben.

Evolution_X_onderbeker.jpg

Evolution_X_Two_in_One.jpg

Een universeel inzetbaar Airbrush met 'Double-Action' functie! De EVOLUTION is in onze ogen de fijnste Airbrush die er op het moment te koop is. Uitmuntende kwaliteit, ergonomisch ontwerp en zeer veel uitbreidingsmogelijkheden maken deze Airbrush tot een geweldig stuk gereedschap. 2 jaar garantie!
Links- en rechtshandig leverbaar!

De Evolution Two-in-One wordt standaard geleverd met één naaldset 0,4 mm en als extra één naaldset 0,6 mm. Inclusief 5 ml. beker, in een fraaie kunststof opbergdoos met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Nu is het wachten op de post!:(

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
Hoi Joris,

Gefeliciteerd met je aankoop! Airbrush Service Almere is een goede zaak, ben er ook al een paar keer geweest. Maar toch een vraag, wat zou het voordeel moeten zijn van die "hangende verfbeker"?

Lex, wat mij werd verteld was dat het makkelijker werkt als je met grotere oppervlakte werkt.
O.a. om dat hij dan niet in de weg zit.
En er kan een groter volume (wat zij noemde) "fles" onder.
Dus kan je langer spuiten.
Leek mij handig met de lengte en oppervlakte van de boot.
Gelijk maar wat verloopjes en "groot" volume flesjes mee besteld.
Je moet die flesjes zien als potjes verf die je direct op de spuit aansluit.

Ik zal wel foto's plaatsen als het binnen is.
Was wat laat in de dag en het kon niet meer met de post mee.
Ik belde 10 min voor sluiting....
Erg vriendelijk geholpen en naar mijn gevoel goed geadviseerd.
Donderdag ga ik naast de bus wacht lopen en de postbode opvangen met mijn pakje!

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor het mee denken en advies.
Hier wat foto's van het een en ander wat ik heb gekocht.

797248c1771572fd0.jpg

797248c17864542d9.jpg

797248c17716550b3.jpg

Op de foto hier boven zijn de flesjes te zien waar mee je grote opvervlakken kunt spuiten.

De spuit voelt solide en zwaar aan.
Binnenkort maar eens wat proef spuiten.

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt door een moderator:
Back