Herrijzen van de flitzebogen

Na uitharden de romp ontdaan van de tape. Daarna aan de slag met schuurpapier en dremel om het geheel glad, en lichter, te krijgen. Eerst dremelen, dan droog 280 en waterproof korrel 400 er op, het resultaat mag er zijn. Beresterk en niet te zwaar.
8bcf50da3a990c88b917943544cfa71f.jpg
72e78c989a7879a4c6254cf20e3493c3.jpg
06fcb016699fc986fc1d3159f9f1cb7d.jpg

Op een paar plekken waren de oneffenheden zo groot dat Ik helaas door de carbon heen geschuurd. Nu is het dilemma om deze plekken zwart aan te tippen met pen en daarna blank te lakken of alles een kleur te geven.

Nog een dilemma, de antenne. Er komt een 2,4 ghz ontvanger in met een antenne. Zou de, rond gebogen, antenne in het kleine neusje van glas voldoende ontvangst geven of moet deze de romp uit worden gevoerd? Ik hoor graag van u.
 
Vandaag romp eens bekeken ,vinn dat is strak neussie geworden .

Ps korrel 800 waterproef schuurpapier ligt hier [emoji6]
 
Na lang wikken en wegen, spuiten, blanke lak of wax toch maar voor een kleurtje gegaan. Strak als wat is het resultaat en ben zeer tevreden.
e9e6d73431e7b6b14f183fba4b5ec87d.jpg
105cd265ab2e6bcae919bf0e1d7edbe9.jpg
1ba1ddf002e4846c72af0dcc9a39e117.jpg


Nu een cockpitkap fabriceren, de vleugellijst tapen en servos er terug in en ze is weer luchtwaardig.
Iemand nog tips om een lichte kap in elkaar te brouwen? Een nieuwe bestellen is geen optie zo blijkt.
 
Had je misschien moeten doen voor het spuiten van dat kleurtje...

Blokje schuim in de romp 'blokeren', in model schuren, keukenfolie er strak overheen, paar laagjes glasvezel met epoxy op de plek van het kapje en in vorm drukken met een krimpkous?

Ik zat zomaar mee te denken, hoor... nooit zelf nodig gehad.
 
Een vervangende kap is geregeld.
Arjen heeft mij zijn kap geleend en mij van heel veel goede tips, lossingsmiddel, aerosyl en keperdoek voorzien.

Hierop de originele kap van lossingsmiddel voorzien, epoxy aangemaakt en ingedikt met aerosyl. De ontstane snot over de kap uitgesmeerd en voorzien van 2 lagen keper. Na een dag uitharden en het lossen van de originele kap bleef er een keurig negatieve mal over.
64379bd41bb5c8a568a40d1cceef12b3.jpg
77b95ec86d2310b37f813e7bf591ac97.jpg
8e931e62e1ada32836bcc1bdeac8b32d.jpg


Hierna de mal ingesmeerd met 2 lagen keper en ingesmeerd met epoxy, na uitharden bleek dit te zwak te zijn.

2e versie gemaakt uit Carbon, dan een strook ud Carbon en keper er achter. Het resultaat mag er zijn en slechts 2 gram zwaarder als het origineel.
De kap uitknippen, schuren met waterproof 400, 600 en uiteindelijk polijsten met de dremel.
2 Carbon strookjes er achter gelijmd als sluitsysteem en zeer tevreden over het eindresultaat.
5e5ef01818f5d2017e43683827cc0327.jpg
f9c21b07165d686316363c6717544e46.jpg
b2e917f5f90bddcb2d055b444a4cc2c3.jpg


Nu de rc delen opnieuw solderen en inbouwen en er kan weer gevlogen worden. Benieuwd hoe veel gewicht deze reparatie heeft opgeleverd en hoe de flitzebogen gaat presteren.
 
Ik ben net terug van vakantie en heb helaas geen tijd gevonden voor de finishing touch en invliegen. Iets met een dochter die al Mn vrije tijd opslurpt. Zodra er nieuws is post ik het uiteraard! (Hoe laat je een kind middagdutjes van 3 uur doen)
 
Na lang overwegen de optie temazepam verworpen en er nachtwerk van gemaakt. De servos zaten er zo weer in, enkel de antennes moeten de romp uit daar deze vol in de Carbon zit. De flitze was uitgerust met een aramide, 2.4g veilige neus... leermomentje wat betreft materiaal keuze. Gisteren bij de nieuwe modelbouwzaak in Klarenbeek wat spul opgehaald om de antenne naar buiten te voeren.

Vervolgens de elektronica weer in elkaar gesoldeerd (wat gebroken draadjes) helaas blijkt de ontvanger vernachelt door de klap icm met langsvliegend ballast lood. De romp van de flitze is dermate krap dat enkel de 6106 ontvanger van Futaba past in uitgeklede versie. Ook deze is niet voorradig dus op Zoek naar een nieuwe. Op aanraden van een zenderkenner voor de fhss ontvanger can radiolink gegaan. Deze ontvanger (en alles van radiolink) is van een b merk van Futaba en pleegt een minder grote aanslag op de, inmiddels bijna lege, hobbypot.

Vliegervaringen kan ik helaas niet delen maar ik blijf u op de hoogte houden.
ccd3036fe18bc3c1a70e236ddab8f9d6.jpg
 
c1e8b91bf74b4e97cddf164d9024d793.jpg

Na en lange, een heeeeele lange periode de flitze helemaal vliegklaar gemaakt en op deze zonnige winderige middag de lucht in geslingerd. Vliegt
Als op rails al was het niet de ideale testdag.

Vliegklaar gewicht komt op 265 gram wat mij niet tegen valt na de reparatie (15 gram extra gewicht)

Wat mij betreft een geslaagde,leerzame reparatie.

Nu wachten op een warmere windstille dag om deze fijne kist helemaal in te vliegen.
 
Back
Top