Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Is de regelaar, zender en ontvanger ook stuk? Ik denk dat je echt even terug moet naar de basis. Het zou kunnen, maar alles tegelijk stuk? Ik blijf zeggen dat ik denk dat het wat met de instellingen te maken heeft.

    Alles netjes vastzetten bladen er af en optoeren dat ding. Dan kijken wat er daadwerkelijk gebeurd en of er iets stuk is. Even voor het idee, een servo is niet na een paar seconde tegen zijn eindpunt aan stuk...... hij word er niet beter van, maar ik ga er toch van uit dat u hem geen 25 seconde heeft laten brommen......

    Verder, als het de 450C is moeten er align onderdelen op passen. Maar nogmaals, ook dit merk zou gewoon prima moeten vliegen.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan hier op het forum vrij veel :D
    tenzij het dingen worden die je normaal ook niet zomaar door de supermarkt schreeuwt.
    maar, je hoort me eerst. ga je dan expres door etc dan wordt het wat lastiger.
    maar daar gaan we niet vanuit.
    in feite zijn we hier gewoon een soort van op het veld, maar dan op de pc :D

    Volgens mij heb jij de KDS st, wat volgens mij nou net geen clone is.
    er is ook een ander type, wat een 1 op 1 clone van de align trex 450 v2 is.

    zender:
    ik ken de ff 8 niet, maar als de heli mixers erin zitten zal deze best voldoen.
    de ombouw modules etc heb ik geen ervaring mee, daar kunnen anderen misschien van dienst zijn.
    ontvanger maakt geen fluit uit. ik heb mijn ontvanger in het begin met een 12 kanaals uitgerust...
    dat paste net. maar net is ook passend :D

    Servo's: als je naar de maat kijkt, zal je opvallen dat dit gelijk staat aan een formaat in de titel.
    je hebt micro, mini, normal, big.
    dat staat voor ruwweg dezelfde inbouwmaten.
    in de regel klopt dat, tot aan de schroefgaten aan toe.
    in een zeldzaam geval moet je het gat een tikkie uitvijlen, maar dat is zelden.

    Maar kijk eerst of je servo's nu wel of niet kapot zijn.
    als ze op de grond normaal doen, bij optoeren normaal doen (geen onverwachte bewegingen), moet het goed zijn.
     
  3. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    En toch kan ik het niet laten. Wil gewoon weten waardoor de servo's "draaimolentje gaan spelen". En met "stroom eraf / stroom erop" zijn ze weer helemaal bij de les? Dat wil ik niet tijdens een vlucht zien gebeuren, dus toch maar een beetje in de elektronica snuffelen.

    Het "gifkikkertje" heeft nu een week in z'n kist gezeten. Niet alleen vanwege mijn agitatie over waar ik pas die zondag achter kwam. Maar ook doordat ik die dag gebeld werd door mijn Moedertje, zoals ik de moeder van mevrouw N. noem. Doet ze anders nooit (bellen), want ze wil niemand tot last zijn (betrap mijzelf daar inmiddels ook op), dus dan is er écht iets. Toen onze oudste de dag ervoor op bezoek was, had ze hem een "envelopje" willen geven, "alvast" omdat hij naast zijn baan, ook net voor zichzelf is begonnen. Ze had voor alle vijf de kleinkinderen een envelopje (met een aardig bedrag) klaar gezet, alvast voor de Kerst. Ze had het eigenlijk niet willen vertellen, maar DE ENVELOPJES WAREN WEG! De dag ervoor was er aangebeld, en was ze met een vreemd verhaal door twee jongemannen (type veilige-landers) bij de voordeur aan de praat gehouden; raar, maar verder niet bij stilgestaan. Waarschijnlijk is iemand via de tuindeur binnengekomen en heeft de envelopjes en de portemonnee-inhoud weten te scoren. Je begrijpt, dat doet wel wat met zo'n mensje van "aggentaggeteg" (zo zegt ze dat zelf). Gelukkig is ze niet angstig of panisch, maar vooral héél bóós. Betekende wel dat we ervoor hebben moeten zorgen dat dit niet meer gebeuren kan, zonder dat haar appartementje een gevangenis wordt. Moet er niet aan denken hoe dit voor haar ook anders had kunnen aflopen! Het is wel een hoop gedoe geweest, maar het is weer bijna helemaal veilig.

    De elektronica dan, want ik kan de vraag niet uit mijn hoofd krijgen wat daarmee nou mis is gegaan. Tot nog toe zijn het voor mij apparaten geweest in de zin van: je zet ze aan, ze doen hun ding, en klaar. Natuurlijk heb ik wel van de heli alle papieren die erbij zaten grondig doorgelezen, voor zover het niet in het Chinees (="karakters") was dan. Niet omdat ik zo "braaf" ben, maar gewoon omdat ik hier geen risico's mee wil nemen.

    Aan de (lipo) accu kun je bij normaal gebruik weinig verknoeien dacht ik, maar toch is dat blijkbaar gelukt, gezien de gemeten waardes van 0 volt; 2,6 volt en nog een keer 0 volt op de cellen van de Lipo. Als ik Student hierover goed begrijp moet ik met die accu geen (vlieg-)risico nemen, en is die in principe klein-chemisch-afval. Dus is het belangrijk dat verder te voorkomen.

    De regelaar is de eerstvolgende (en enige directe verbinding) in het circuit, heeft een handleiding (gelezen) en instellingsmogelijkheden. Bovendien horen daar ook fabrieksinstellingen bij, een veilig gevoel dacht ik destijds. Bij die instellingen hoort: "battery type" met als standaardinstelling: "Lithium battery"; ook een "low-voltage protection mode" standaard: "decrease power output" en daarbij behorende "protection voltage value" standaard: "middle". Als ik het goed heb begrepen betekent dit, dat als de spanning van een cel (Lithium battery) beneden 2,8 volt komt (Middle), de regelaar (ESC) de stroomvoorziening gedurende 10 seconden zal verlagen en daarna helemaal afsluiten. Je kan ervoor kiezen om dat al bij 3,0 (High) of 2,6 (Low) volt te laten gebeuren, maar mogelijk is deze actie de oorzaak en niet "stroomuitval". Wat de instelling van de regelaar is weet ik niet, en ik kom ook nergens tegen hoe je dat kunt controleren. Omdat één van de cellen ook precies 2,6 volt had zou je denken dat die instelling "dus" Low is geweest, maar het kan natuurlijk best dat het Middle (2,8 volt) was en die cel 0,2 volt is gezakt, maar in 10 seconden? Wat ik dan ook niet begrijp is hoe het kan dat twee van de drie cellen op "0" staan, dus ónder 2,6 en de regelaar daarop niet reageerde. Omdat 10 seconden wel te weinig kan zijn voor een heelhuidse landing met verminderd vermogen mag er wel een apart metertje bij voor de heli (naast de timer), en mag de stand van de regelaar wel naar Hoog (3,0 volt) voor behoud van de accu. Maar ik heb dus wel het idee dat de regelaar de accu niet heeft beschermd, gelukkig heb ik er nog twee. Wat ik ook raar vind is dat hierna de regelaar de gasinstellingen ineens kwijt was en ik die dus opnieuw moest instellen. Bij een "eigen" actie zou je dat niet verwachten.

    Het lijkt mij niet dat het gedrag van de servo's dus iets te maken heeft met het uitschakelen van de stroom door de regelaar, en ook niet met het uitvallen van het signaal van de ontvanger als gevolg daarvan. De servo's wil ik eerst nog even verder naar kijken op de tuintafel (zonder bladen). Mogelijke dingen om naar te kijken zijn welkom.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Lipo: je moet ff zoeken naar een los lipo alarm (lipo saver)
    dat is vaak een buzzer met een lamp, als dat af gaat moet je naar de grond.
    die stel je in op 3,5 volt. daarmee wordt bedoeld 3,5 volt PER CEL
    dus als zo'n alarm af gaat, is het voltage van de accu op dat moment 3x 3,5 volt = 10,5 volt.
    vanaf dat punt gaat het rap omlaag.

    dus eigenlijk komt het er op neer dat er iets is gebeurt, waardoor de regelaar zijn low voltage protection uit had staan.
    Hij had op 9 volt oid in moeten grijpen.
    dat is belachelijk laat, want jij krijgt in die 2 tellen die je dan nog over hebt nooit je toestel netjes op de grond.

    een lipo houdt zijn spanning extreem lang vast.
    tot een procent of 70 a 75 ontladen, zit de spanning nog op 3,8 of 4 volt (per cel)
    ga je naar 90 % ontladen, duikt ie opeens naar 3,6. ga je verder klapt ie helemaal in elkaar.
    geen echte getallen.. maar om een sfeer impressie te geven
    die 2200 mah die erop staat, klopt gewoon.
    daarvan mag je 80% verbruiken als veilige waarde (1760ma)
    dat getal lees je bij een computer lader af als je de accu hebt opgeladen.

    iig, je ziet vaak dat als een accu gevlogen is (en dus in feite leeg) dat hij ergens rond die 3,8 volt per cel zit.
    in de lucht (onder belasting is dat lager) kan het makkelijk dat hij 3,5 per cel is geweest, bijvoorbeeld..

    bij normale toerentallen is 5 minuten vliegtijd altijd een goede start (timer zetten!!)
    weet je het echt niet, bij 3 minuten beginnen. en berekenen wat je per minuut verbruikt.
    daarna omhoog brengen naar wat hij werkelijk kan.

    Regelaar:
    meestal geeft de regelaar een reeks piepjes als hij start/initialiseert.
    vroegah als je ff wachtte kon je hem zijn menu laten vertellen. dan hoorde je met piepjes welk menu hij in zat, en daarna de instelling.
    kwestie goed tellen, papiertje erbij..
    bij veel regelaars kun je in het instelmenu te komen, door bijvoorbeeld het gas op 100% te zetten.
    dan kun je via de piepjes horen wat is ingesteld, en zelf een instelling doorgeven.
    maar, dan moet je wel het blaadje erbij hebben waar alle instellingen en opties op staan.
    dit is bij iedere regelaar anders.. zonder dat blaadje moet je er echt niet aan beginnen..
    en tegenwoordig zie je dat blaadje best regelmatig niet eens mee komen.
    soms kun je dan via een speciaal kaartje de boel alsnog instellen..

    calibratie van de regelaar, gebeurt wel eens dat dit rommelt.
    niet vaak. maar in het geval van een blackout zoals bij jou in de heli is gebeurt, verbaast het me in feite niet.


    Qua servo's:
    meestal zit er in een servo een potmeter.
    die potmeter heeft een begin en eind, daar kan de servo in principe fysiek niet overheen.
    soms in de potmeter beveiligd, vaak ook in de tandwielset beveiligd.
    die potmeter is ook de servo zijn levensdraad, daar stuurt heel de servo zichzelf mee aan..
    is die kapot/vies/versleten doet de servo raar. of niets.
    Rondje achterom zou fysiek niet mogen kunnen.
    om nog niet te spreken over het eind van de servoweg (meestal heeft een servo de ruimte niet om 100% rond te gaan, loopt ie allang tegen iets aan)


    Goeie om in de peiling te houden:
    De regelaar beschermt de accu niet.
    een accu geeft gewoon zoveel en zo lang hij kan, tenzij jij zelf zorgt dat hij op tijd stopt.
    de accu geeft dus ook meer dan hij eigenlijk zou moeten kunnen, als jij dat vraagt...
    stel, hij mag maar 10 ampere leveren en de heli vraagt 30, zal de accu dit vrolijk proberen.
    het zal hem waarschijnlijk ook best lukken. maar de levensduur kan een tik krijgen.

    een regelaar is een dom doorgeefluik.
    wel met een paar opties meestal. maar een regelaar zal wanneer de motor meer vraagt dan de regelaar mag geven, gewoon veel te veel doorgeven.
    nu heeft een regelaar meestal wel wat marge. maar in het vorige voorbeeld:
    als je een 10 ampere regelaar 30 ampere vraagt, zal hij waarschijnlijk bijna meteen een grote steekvlam geven.

    een regelaar heeft ook een BEC, dat is een circuit om de ontvanger en servo's stroom te geven.
    meestal instelbaar op 5 of 6 volt.
    die levert gewoon wat ie kan, vraag je teveel = vlam.
    geen beveiliging of waarschuwing.

    een motor is nog dommer. geen opties.
    bonk koper, die alles doet wat jij vraagt.
    dus vraag je een 10 ampere motor om 30 ampere te verstoken (grotere propellor op een vliegtuig gezet bijvoorbeeld), zal hij dat waarschijnlijk best wel even doen.
    hij verbrand zichzelf alleen, en wordt dus bloedheet.
    daarbij stookt hij de magneten te heet, die verliezen hun kracht. of je fakkelt de koper spoel op.
    of beide


    Normaal vlieg je een vliegend apparaat op een timer.
    je weet hoelang hij kan, geeft een marge, dat is de vliegtijd.
    dit is per toerental anders!!!!

    als backup beveiliging heb je een lipo saver.
    los apparaatje met een buzzer en of lampje. gaat af als de accu lager komt dan jij hebt ingesteld.

    Als allerlaatste beveiliging heb je de regelaar met zijn low voltage cut off.
    allerlaatste, want dan zal ook in no time je gas worden dichtgeknepen (en dan heb je nog steeds een probleem, want dit gaat altijd te snel, zonder dat je de heli nog op kunt vangen..)
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
  5. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Hoe kan een volle accu zonder te vliegen op 0 volt komen? Voorzichtig opladen dat ding en in de gaten houden. Die zal wel overleden kunnen zijn. 0 volt kan ook een meet fout of een kapotte balance stekker zijn.
    En vergeet die esc instellingen even. Je denk al te moeilijk als de hele heli het niet doet. Die instellingen staan in de basis goed. Soft start is even de belangrijkste.
    Timer op 4min instellen en meten. Niet te moeilijk over denken. Als hij in low voltage cutoff komt ben je al veel te ver en gaat zoiezo mis. Zorgen dat dat niet gebeurd.

    Zender aan, accu aansluiten, en dan hop, draaien de servo's helemaal rond? Blijf ik vreemd vinden want de meeste servo's kunnen dat niet. Maar dan stroom er weer af en weer er op en dan is het goed?
    Zet je wel eerst de zender aan?

    Heb je de centers(0 positie) wel goed staan? Alle aansturing op 0, trims op 0.
    Dan stroom er op en dan het heveltje zo haaks mogenlijk er op. Dan met de sub trim helemaal haaks zetten. Dan de goede mix voor jou swash instellen en dan moeten ze keurig synchroon bewegen. Soms kan je ze niet per stuk trimmen. Dan is het wat meer werk ze netjes recht te krijgen.
     
  6. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Heb je er maar 1 accu bij? Als je hem hebt aangesloten op die 2.6volt dan zou ik nog kunnen begrijpen dat hij vreemd doet. Dat gaat niet werken natuurlijk.
     
  7. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je de boel heel lang aan laat staan, zal de accu op een punt ook leeg raken.

    wat me meteen een hint geeft: de low voltage cutoff werkt op de aandrijving..
    niet op de bec.
    veel chips stoppen er mee rond de 3 a 3,5 volt (echte volts)
    dan zou die 2,6 volt totaal wel kunnen kloppen voor die ene accu
     
  9. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    651
    Locatie:
    breda
    Lipo ook meten aan hoofddraden wat het totaal voltage is. Dit moet de som zijn van de cellen per stuk.
    Ben benieuwd wanneer er eens duidelijk komt.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  10. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Deze week wil ik beslissen hoe ik met de hobby verder ga. De vraag "of" is niet aan de orde, want ook het uitzoeken van wat ik nou verkeerd doe, of wat er echt mis is, heb ik ook wel plezier in. Maar linksom of rechtsom is toch echt wel "vliegen", zo gauw mogelijk met of zonder dit machientje dus daar gaat het even om. Daarom heb ik (vooral voor mijzelf) zo kort mogelijk op een rijtje gezet wat er in die 3,5 maanden aan relevants is gebeurd. Het tweede doel wat ik daarmee heb, is duidelijk te krijgen wat er met de elektronica is gebeurd en wat daarvan de oorzaak is geweest. Daardoor hoop ik door mij gemaakte fouten in de toekomst te voorkomen, beperkingen van de onderdelen in zicht te krijgen en voor mijzelf op een rijtje te zetten welke eisen ik aan die onderdelen stel. De hoofdlijnen met relevante details:

    24/06 Bestelling Heli (demo exemplaar van rtf: afgesteld, ingevlogen en goed onderhouden)
    25/06 Aflevering Heli (in gammele, oude doos, oogt niet geopend of gemangeld)
    27/06 Inspectie Heli (eerder geen gelegenheid voor gehad; blijkt schade, niet aan koffer, wel aan heli; alles wel duidelijk "niet nieuw")

    26_F1_20220627_191717_mfnr.jpg 26_F2a_20220627_121611_mfnr.jpg 26_F3_20220627_121534_mfnr.jpg 26_F4a_20220627_121744_mfnr.jpg

    Mijn claim bij de leverancier: retour zending en terugbetaling geld (gedachte: als de anti-rotatie-beugel krom is, hoe zit het dan met de rest?; als de staartstabi gebroken is, de steun ervan verwrongen en de staartbuis verdraaid, wat is er dan nog meer mis?)

    Antwoord (telefonisch, initiatief leverancier): er was mij een nieuwe machine gestuurd ipv demo; schade=transportschade; vervolg: retour sturen en er komt een nieuwe heli; claim (van hem) naar vervoerder voor transportschade); door mij mee akkoord gegaan.

    01/07 Aflevering Heli (zo op het oog zit hier geen schade aan; wel zijn alle spullen en zelfs de doos dezelfde en dus alleen een andere heli; pas drie maanden later op 02/10 zal blijken (zie foto's) dat dit DEZELFDE heli is

    01/07 - ../08 Leer- en oefentijd. Ook simulator dingetjes, beginnen met verworven kennis en advies bekijken hoe het werkt, wat hoe is ingesteld en wel of niet "perfect" is. Begonnen met de bladen etc. Zorgen dat ik de simulator aan de praat krijg (Controller stuk, dus vervangen; extra apparaatje kopen). Zorgen dat ik bij de club terecht kom, van de wachtlijst naar de ledenlijst; RDW-registratie; Aanmelding "lesvliegen": geen les mogelijk zonder heli. Zie verder posts.

    28/08 Bij het afstellen schieten de servo's door het dak; eentje verbrand, de andere twee lijken nog te bewegen; omdat ik geen idee heb hoe het komt, ga ik ervan uit dat ik iets verkeerd heb gedaan.

    30/08 Nieuwe servo's (3x) besteld, zelfde merk. Deze keer met metalen loopwerk ipv plastic. Zowel de oude als de nieuwe zijn digitaal.

    31/08 Aflevering servo's

    05/09 Een van de nieuwe servo's werkt niet goed. Gemeld, de behuizing kan de beweging belemmeren wordt gezegd, er komt een nieuwe.

    07/09 Aflevering nieuwe servo (garantie)

    26/09 Afstelling van alles is compleet, behalve de bladhoek van de heli bij 0-graden op de zender. Dus zijn nu de servo armen haaks, swash-plate vlak (=haaks), wash out ook, en flybar-mixers ook. Bij afstellingen voor de bladhoek schieten de servo's (wéér, maar nu de nieuwe) door het dak. De zender-accu blijkt behoorlijk leeg en een alarmering was er niet. De instelling daarvoor bleek op 7,6 Volt te staan (Vliegklaar? Demo?); aan de oplader dus. (zie foto's post # 170)

    27/09 De zender accu is opgeladen. De servo's staan meer dan 90 graden uit het midden (Pitch, links, kanaal 6, reverse in de zender) of is onderweg geblokkeerd (Elevator, voor kanaal2, reverse in de zender). Één staat er goed (Aileron, rechts, kanaal 1, NORMAL in de zender). Stangetjes los van de swashplate (behalve de voorste vanwege de antirotatie). Zender aan, stroom op de heli. De linker en rechter servo draaien omhoog en naar achteren. Beide staan stil als de linker met het stangetje vastloopt op het tandwiel. Stroom uit, stangetjes eraf en stroom erop. Ze draaien allebei achterover, meerdere rondjes tot ik de stroom er weer af haal. Genoeg die dag.

    28/09 De voorste servo heb ik bevrijd van de beugel en de andere servo's de stangetjes weer erop. Zender aan, stroom op de heli en de servo's reageren weer normaal. Bewegen normaal, gaan niet verder dan de stick aangeeft. Geluk gehad, dacht ik. Verder met de bladuitslag: de lange stangetjes verlengen met steeds een hele slag (een halve slag per oog, vanwege het schroefdraad) in totaal drie slagen. Bij het testen viel de stroom van de heli uit. Misschien de accu, dus andere accu: gepiep uit de regelaar. Misschien moet die eerst opgeladen. Eerst oude opladen: foutmeldingen van de lader en 0; 2,6 en 0 volt op de lipo. Misschien op de "originele lader", en die weigert niet. Als die volledig opgeladen is en aangesloten: gepiep van regelaar. Dan maar de nieuwe accu ook volledig opladen: zelfde verhaal.

    29/09 Problemen met de accu, regelaar en servo's gemeld bij de leverancier; hij heeft een oplossing om een instelling in de regelaar te herstellen. Dit type regelaar schijnt dat wel eens kwijt te raken bij stroomuitval. Helpt inderdaad, rest niet besproken. Stappenplannetje gemaakt van de dingen die ik nog ga doen om de heli "af" te maken en ook afdoende te beveiligen.

    30/09 Alarm instellingen voor de zenderaccu ingesteld. Accu-gedoe van de van de heli voor nu even opgelost. Servo's weer normaal werkend gekregen. Failsafe op de ontvanger ingesteld. Daarna ook de bladen en het bladspoor helemaal naar nul gesteld, en daarmee staat de hele aandrijving en besturing voor mijn gevoel optimaal met ook een gelijke positieve en negatieve bladuitslag (zie foto's post #179).

    02/10 Staart nalopen en testen in de tuin. De staart moet fysiek nog, maar heeft ook een gyro-probleempje. De test was ook niet echt een succes (gerammel). Maar vooral de ontdekking dat dit dezelfde heli is als voor 1 juli heeft de boel voor mij even op pauze gezet. Sindsdien heb ik aan de heli niets gedaan. Het hangt er dan vanaf wat er met de leverancier te bereiken valt. Wel ben ik aan het bekijken wat ervoor nodig is om deze heli goed vliegend te krijgen en of ik dat ervoor over heb. En dat zijn misschien best wel een paar dingen, maar het eerste is wel zien of de boel soepel loopt en of daar nog iets aan ontbreekt. En dan verder met deze heli of niet.

    Inmiddels zijn voor mijn (schoon)Moedertje de deurspion met ingebouwde bel, camera, infrarood, bewegingssensor en 4 inch scherm binnengekomen en ook de kierstandhouder voor haar tuindeur en de "camerabeveiliging"-stickers. Dat heeft natuurlijk wel de prioriteit. Misschien hou ik ook nog wat tijd over voor inhoudelijke heli-dingen.
     
  11. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    In mijn optiek , 3 maanden tijd verspild met een "prul" van een heli . Als je het serieus wil aanpakken dan met nieuw en knap spul , dan hoef je niet zo veel te schrijven en kan je gewoon vliegen
    1/start minimaal met een 550 FBL formaat heli ( stabiel met de vele wind die we hier hebben ) kost een paar centen maar dan heb je tenminste minder geklooi , tip : Phoenixtech 600ESP met goede
    elektronica ben je voor nog geen 1000 Euro klaar en als je een goede leermeester heb hoef je niet te crashen
    ( zal hier wel bakken met commentaar op krijgen ) :cool:
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Heb je er ook een koffer bij, die ik op de achtergrond zie

    Want dan zou je niet deze transportschade moeten hebben.

    Groeten,

    Arie
     
  13. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)

    Helemaal gelijk in ,gewoon zorgen dat je een leermeester hebt, draadloos lessen of aan de kabel.
    Ben met lessen nog nooit gecrashed, ook nadien gelukkig nog nooit.
    Een 450 size is een leuke heli maar eigenlijk net een maatje te klein om rustig mee te lessen.
    550 of groter is toch echt een stuk rustiger te vliegen.
    Ik ben zelf met een oude robbe nitro heli begonnen ,lekker 20 minuten achter elkaar vliegen met zoiets.

    Groetjes Rene
     
  14. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Ik vind het verschil tussen een 450 en 500 al mega. Maar buiten dat, met een 450 kan je het prima leren. Ik heb mijzelf leren vliegen met een blade 230.

    Maar het is wel erg lullig gelopen dus. Maar welke heli staat er op dat trainings onderstel dan? Dat was toch de eerste?
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan wel een grotere heli kopen, maar dan moet ie nog steeds gebouwd en afgesteld worden.
    met dezelfde zenderset heb je dan weer kans op bijzondere gedragingen, en potentieel dure servo's die zich opstoken.
    Het punt met de leraar was al gegeven, maar dan moet hij naar zijn club
    en ik denk dat nu het punt komt dat je dit gewoon moet doen...
    niemand kan door electronica heen kijken, meteen zien of er wat mis is.
    maar in theorie is het ding dan wel in no time ingesteld en afgesteld. en kun je aan het lessen.

    voornaamste wat in mijn optiek niet kan, is dat die servo's zich zo bijzonder gedragen, en vooral het "af en toe" gedeelte.
    ALS je wilt investeren, zou ik investeren in het zender/ontvanger gedeelte.
    iets is gewoon raar. en raar hou ik niet van in een zender/ontvanger.
    een fout in een toestel lost zich regelmatig vanzelf na 1 crash op.
    een fout in een zender kan je vele toestellen kosten..
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat de genoemde leverancier mij verder ook maar iets tegemoet gaat komen. Natuurlijk kan ik gaan jeremiëren over het gemiste vliegseizoen, maar daar kom ik niet mee van de grond. Dus ga ik uit van de situatie zoals die nu is en de mogelijkheden die er zijn. Daar hoort bij: het machientje dat ik in juni heb gekocht, de afgebouwde Hirobo GPH346 met een 35 Mhz ontvanger erin, de Vario Benzin Trainer die grotendeels nog in onderdelen ligt, wel met elektronica maar zonder ontvanger en de Futaba 8UHPS zender met een FrSky (nog in te bouwen) 2,4 Ghz zendmodule (XHT) en een bijpassende ontvanger (X8R). Mogelijkheden:

    Bestaande 450-er met (a) huidige zender/ontvanger, of (b) Futaba op 35 MHz, of (c) Futaba op 2,4 GHz; in alle gevallen moet ik de oorzaak van de servo-ontregeling achterhalen; als dat geen ontregeling is, maar schade: nieuwe servo,s en afhankelijk van oorzaak: Futaba op 35 MHz of 2,4 GHz; eventueel andere gyro/servo
    - Testen; staart afstellen; eventuele reparaties
    - Geschikt voor "indoor" !

    2022-07-05 Hirobo-1_192801.jpg

    Hirobo GPH346 (voorouder van de Shuttle) afgebouwd; op 35 MHz met Nitro of overzetten naar 2,4 GHz
    - Afstellen, motor starten en inlopen; weinig werk aan; niet indoor
    - Op 2,4 GHz: zendmodule inbouwen en nieuwe ontvanger (beschikbaar) in heli; niet indoor

    2022-07-05 Vario-2a_192635.jpg

    Vario Benzin Trainer zonder ontvanger; amper opgebouwd
    - Alles moet nog; zit nu een 4-blads-as in / -kop op

    Nieuwe machine
    - Alles vanaf nul; voordeel alles zelf in de hand; nadeel alles van nul af aan

    Mijn vliegles bij de club hangt alleen nog op een heli, dus wil ik die zsm af hebben, maar wel goed. Het staat of valt dus bij de oorzaak van het servo-gedoe. Daarvan hangt af of er een optie afvalt en dus hoeveel snelheid ik maken kan. Voor nu ben ik nog bezig met de videobeveiliging voor Moedertje. Die moet allereerst aan míjn eisen voldoen, dus kan ik dat niet aan een ander overlaten. Verder is dat zowel belangrijk als ook urgent en is de prioriteit duidelijk. De hobby moet even wachten.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Neem de heli gewoon nu even mee naar de club..
    vraag ff wanneer er een heli piloot is.

    clubavond. lekker gezellig.
    zo'n piloot kan heel vlot dat ding instellen en afstellen.
    en meteen vertellen wat je moet hebben,mochten er dingen niet goed zijn.

    persoonlijk als instructeur zou ik het niet erg vinden..
    en ergens zou ik het zelfs prettig vinden. minder kans op verrassingen.
    bij komend dingetje: goede kans dat hij met je wil koppelen.
    moet je wel een zenderset hebben waar dat mee kan.
    op voorhand ff doorpraten wat hij van plan is, is dan handig.

    Qua indoor voor de 450: indoor moet je wel zien als indoor in een sporthal.
    in de woonkamer gaat dat echt niet.
    10 a 20 meter heen en weer gaat het makkelijk..
    450 is een kleine maat, maar ze zijn wel schichtig. en niet geheel ongevaarlijk, er zit een hoop vermogen in als het vliegt..
     
  18. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    651
    Locatie:
    breda
    Mag meestal niet,ivm gewicht en gevaar indoor met 450size mits je zelf de regels bepaald
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    staat nu een nette Mikado 550 hier op t forum te koop ( nette prijs) , dat is een mooie trainings heli
     
  20. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Gisteren heb ik de staart afgesteld. In plaats van halverwege de stickbeweging, komt de slider nu op het einde van de beweging bij zijn eind, en heb ik nu de hele stick-beweging. Daarvoor het kogeltje een milimeter naar binnen gezet op de servo-schijf. Ook de servo opgeschoven over de staartboom, zodat de slider, en vooral de bladen netjes in het midden staan.
    28_F1_2022-10-16 Rudder servo_175003_mfnr.jpg 28_F2_2022-10-17 Staart Links_223011.jpg 28_F3_2022-10-17 Staart Midden_223119.jpg 28_F4_2022-10-17 Staart Rechts_222909.jpg
    Het weer was goed, dus kon ik het machientje buiten uittesten (binnen is voor mij nooit een optie). Inderdaad had ik de bladen te strak zitten, vandaar het gehobbel. Het loopt nu als een naaimachientje zo soepel en strak.

    Inmiddels heb ik een Lipo-alarm besteld, dus zoiets met de accu gaat mij niet meer gebeuren. Vanavond doe ik nog een bericht naar de leverancier over "hoe verder". Afhankelijk van zijn reactie ga ik wel of niet met dit machientje door. Als ik er wel mee door ga stop ik er nieuwe servo's en een nieuwe gyro in, en dan is het verder alleen maar vliegen.

    Voor servo's kan ik wel een adviesje gebruiken, want het aanbod en de diversiteit zijn enorm. Minimaal dezelfde stelkracht en ongeveer dezelfde snelheid denk ik dan, niet persé digitaal, dacht aan zoiets:
    https://emaxmodel.com/collections/h...8md-13g-mini-metal-digital-servo-for-rc-model

    De gyro vind ik nog lastiger. Het meeste wat ik tegenkom is of 3-assig of 6-assig of schreeuwend duur. Wat zou voor mij handig zijn? Heading Hold is het enige wat ik ervan vraag.
     

Deel Deze Pagina