Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Mbt de staart gyro, kijk eens of je (via dit forum) aan een gebruikte Futaba GY401 kunt komen.
    Was vroeger de "go-to" gyro, simpel in te stellen en goed.
    Je kunt ook een flybarless controller "alleen" als staart gyro gebruiken, wellicht iets duurder maar wel FBL voorbereid.

    Spartan had ook goede gyro's, zelf heb ik een paar CSM's gehad, was ik ook tevreden mee.
    Er zullen ook wel (acceptabele) budget gyro's zijn, maar ik zou voor een gebruikte "goede" gaan, ik denk dat er voldoende in bakjes liggen oud te worden nu in de tijd van FBL.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2022
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    align heeft ook alleen staartgyro's gehad. GP750
    goeie dingen. al hadden ze wat last met kleine wapper momentjes bij hoover..
    maar, als de boel gewoon goed zit hardwarematig doet ie dat niet.

    align 3g is een stabilisatie FBL.
    waarvan je inderdaad alleen de staartgyro kunt gebruiken
    dit is intern ook weer die gp750, dus je komt dezelfde dingen tegen op internet :D
    wel opletten dat je de software en de dongle erbij hebt..
    anders kun je hem later niet instellen als je hem als stabilisatie gaat gebruiken.

    Maar gyro's zijn altijd al schreeuwend duur geweest.

    let ook op de servo.. vroegah op een 450 maat zette men een futaba 9254
    1 van de leuke dingen met deze servo was dat deze alleen op 4,8 volt geclassificeerd was.
    aangezien zo'n beetje iedereen 6 volt als boordspanning had, moest je dus een step down ertussen zetten om het voltage goed te krijgen.
    iets later had men de 9257, iets kleiner, en gemaakt voor de kleine heli's
    ik heb ook een tijd een align 501 (dacht ik) op de staart van een simpele 450 maat gehad, ging ook goed.

    staartservo is een erg kritisch ding, zeker op heading hold moet de boel erg snel en nauwkeurig zijn.


    qua wel of niet door met je kds:
    die leverancier zal niet veel meer doen.
    heliwereld is in dat punt rot, en er zitten veel rotte appels tussen (beginnend) helivliegers.
    daar heb jij nu problemen mee.
    ik zou niet gaan investeren in een heli die je niet meer terug ziet (terugsturen)
    Gyro is een verhaal apart, dat zou gewoon moeten werken. daar zou je wat van kunnen zeggen..
    al het andere is nogal onderhevig aan wat iemand met de heli heeft gedaan.

    Maar..
    Als ik je goed begrijp heb je hem opgetoerd?
    deed alles wat het moest doen?
    bleef de staart op 1 punt staan toen hij op toeren was?

    Als je hem durft op te toeren zoals hij nu is.. zou je ook verder kunnen zoals hij nu is.
    optoeren is voldoende om een heli te slopen.
    omvallen = kapot.
    omvallen kan al door 1 foute stuurbeweging.
    zelfs een windvlaag.
    dus een foute servo kan dit zeker regelen.
    een simpel omvallen kan ook de servo's in 1 klap strippen.. bij voldoende pech.
    (daarom zijn shops die een vliegende heli verkopen ook wat kritisch als het op schade en vergoeden komt)

    in het kader, tel je zegeningen.
    je hebt er blijkbaar voldoende vertrouwen in (dat met schade en omvallen is niet de eerste keer dat ik het tegen je zeg :D)
    dus je zou kunnen zeggen dat je een vliegende heli hebt, en je kunt melden bij de club..
     
  3. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Tja, het is allemaal mijn schuld ... , "gebruikersfouten". In mijn onmetelijke domheid heb ik besloten het accu-alarm van de zender op 7,6 volt te zetten (of bewúst zo te laten). Zodat het zender-signaal wegviel, vóórdat het accu-alarm afging, en daardoor (leuk om te zien hoor) de swash-servo's geen signaal meer hadden over "tot waar" ze naar boven moesten bewegen. Want ja, in diezelfde onmetelijke domheid, had ik besloten de failsafe-instellingen uit de ontvanger te halen (kan dat eigenlijk wel?of zaten die er niet in). Of misschien had ik ze wel, puur voor de lol, op een voor de servo's onbereikbare waarde ingesteld (dat kan niet eens denk ik). Ook, puur om de leverancier te pesten, had ik de low-voltage-protection van de regelaar (ESC) op "low" gezet (2,6 volt), zodat de elektronica ermee op zou houden en de accu onbetrouwbaar zou worden, vóórdat het alarm afging, inplaats van "high" (3,0 volt), waarbij op tijd landen niet meer zou kunnen, maar het in ieder geval te proberen was en de accu heel bleef. Om het compleet te maken heb ik ook de flybar verbogen (niet zo héél veel, anders valt het op), want dat klappert zo leuk (???); en ik heb de slider van de staart rotor verschoven, zodat de gyro blijft corrigeren (klopt dat? gokje). Jullie begrijpen denk ik wel: bericht van de leverancier. Mijn voorstel (ik houd de heli, zij betalen de schade) kreeg een afwijzende reactie ("Sorry, maar dat gaan we niet doen."). Laat maar, zonde van mijn energie verder. Lekker door met wat ik wél leuk vind .....

    Goed idee! Als iedereen overschakelt naar 3 of meer assen, dan blijven er vast wel een paar van die dingen over. Volgens mij heb ik die ook op mijn bejaarde GPH346 zitten, maar die had destijds wel het formaat "sierradendoosje". Gezien de manier van bevestigen is regelmatig wisselen alleen niet handig, dus als iemand iets goeds overheeft: laat maar horen! Urgent om te vliegen lijkt het mij niet. Want aan 3D ben ik nog niet toe en deze gyro reageert goed en loopt niet tegen de grenzen aan. Trouwens, dat geldt ook voor de servo's: ze werken wel, maar liever nieuwe. Heen en weer rijden naar puntje-puntje-puntje is duurder, zeker als je daar de "gebruikersfouten" bij optelt. Dus als iemand daar ook een suggestie voor heeft: meer dan welkom!

    Met optoeren (tot nét onder hoover) gedroeg alles zich normaal en stabiel. Wat mij betreft is dit dingetje klaar-om-te-gaan en doe ik straks een berichtje naar het Instructieteam en/of de app-group. Op de sim vloog ik natuurlijk ook al een tijd, maar ben ik nu behoorlijk bezig met de beheersing (nose-in, -out, links, rechts), dat móet ik gewoon allemaal kúnnen. En dat is met een 450 wel andere koek dan met een schaal-90-er. Het lijkt mij wel goed om met het "sukkel-gestel" (dat ding met die ballen, je weet wel) te beginnen, want zeker op mijn leeftijd is omvallen nooit zonder gevolgen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat net onder hoover..
    dat kun je helemaal niet zeggen, omdat je het niet kan weten..

    heli's die omvallen tijdens optoeren hebben ook veel schade.
    en wanneer zit het moment dat ie loskomt?
    goed ingesteld heeft ie eerst toeren, en daarna komt ie los.
    dus alle ingredienten om de heli weer klein te krijgen bij een oeps.
    bij midstick 0 pitch, zou de heli rond 3/4 stick hooveren.. 5 graden pitch +/-
    maar meer toeren, en het is eerder. of minder, dan is het later..

    qua sim,
    dat het op de sim lukt, zegt niets.
    sim ben je gewend. en geeft geen schade
    gevoel in een echte is meestal heel anders.
    en misschien moet je nog dingen instellen of bijstellen.. kom je pas achter na de eerste vlucht.
    misschien is ie wel veel te gevoelig nu..
    laat hem ff invliegen door iemand, ga niet zelf zitten rommelen met optoeren en wel/niet opstijgen als je al een club onder de knop hebt zitten.

    tot zover de waarschuwingen niet teveel zelf te rommelen..
    zou jammer zijn als je eindelijk een instructeur krijgt, en het ding spat uit elkaar voor de maiden met de beste man.


    Stabilisatie, staartgyro en 3d:
    als de gyro werkt, kun je er ook 3d mee doen.
    op zn kop of pootjes omlaag maakt voor de gyro niet uit.
    mikado heeft een tijdje zijn teamvliegers op heel lage toerentallen 3d laten vliegen, gewoon om te laten zien dat het kan.
    1500 rpm op een 600 (normaal zit dat rond de 1800 a 2000 voor de gemiddelde sportvlieger)
    het vraagt dus ook niet veel vermogen.

    het ligt aan de vliegstijl.
    ga je wild 3d rondraggen.. ja, dan zuipt het vermogen en moet het toerental omhoog.
    maar gyro etc kan dit gewoon.

    stabilisatie is meer voor het verliezen van de flybar, het neemt die functie over.
    minder rommel in de kop, ziet er wat beter uit.
    wat minder weerstand.
    maar een stabilisatie is niet het verschil tussen wel of niet 3d kunnen vliegen.
    heeft je heli evenveel - pitch als + pitch, kan het..
    je kan ook de flybar eraf halen, en gewoon gaan vliegen.
    heli trekt dan bij een beetje snelheid/wind wat naar links en neus omhoog.
    maar het vliegt nog steeds, en goed ook.
     
  5. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Natuurlijk heb je helemaal gelijk, oerdom van mij! "Droogzwemmen" is natuurlijk nooit te vergelijken met echt "in het diepe". Dat onterechte gevoel zit denk ik vooral in de bediening en de realistische beelden en motorgeluid van een sim, wat op den duur een soort van gevoel kweekt. Loslaten dat dus. Helemaal goed die waarschuwingen.

    Nu staat de pitch-curve (collective dus) midstick op 70 (%) (=fabrieks-curve:42;50;70;80;90 de throttle-curve is:0;40;65;85;100). Daardoor zit hij met een kwartstick op 0 graden. Met een uitslag van maximaal (+ en -) 8,2 graden is dat dan ongeveer 3,28 graden bij een waarde van 50 op de swash-instelling voor pitch bij midstick. Als ik die waarde op 70 zet wordt het bij dezelfde pitchcurve hoger. Hoeveel? Ongeveer 20% van 8,2 dus 1,64 graden in totaal ongeveer 4,92 graden. Is dat een goede start voor een beginner? Precies uitrekenen is lastig (niet lineair), maar ik ga wel meten waar het op uitkomt.

    Wat die staartservo betreft: daar moet ik zuinig op zijn heb ik begrepen. Als ik die onderweg verbrand kan ik de boel alleen nog op Throttle Hold gooien en een veilige landing proberen. Proberen met hoofdletters, aanhalingstekens en uitroeptekens ervoor en erachter.

    Dat ik er met de afstellingen nog niet ben is zeker. Theorie is één, maar balans in het echt is toch iets anders. Oh ja, heb daar nog wel een vraag over, al is dat misschien iets van "persoonlijke voorkeur". Met de Apache op de sim ben ik er inmiddels aan gewend, dat als hij op de grond staat de rotor-as achterover leunt en ik dus bij het opstijgen eerst met de rechterstick de staart moet liften tot de rotor (minimaal) vlak staat. Anders krijg ik het ding in mijn gezicht. Dat geeft me wel een soort van "gevoel" voor de machine. Nou kun je, ook voor een 450, alle onbalans eruit trimmen (links-rechts lijkt mij logisch, mank lopen is niet lekker), maar is dat ook prettig en natuurlijk vliegen?
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Wederom is (zijn) de vraag(en) weer op meerdere manieren te interpreteren, dus naar mijn beste weten:

    Pitch & throttle curve:
    Ja dit kan, pitch curve is een keuze (hover mid stick en weinig negatief) goed om te beginnen, 70% mid stick lijkt me overigens vrij veel, (5 graden) mischien zou ik iets minder gaan.
    In jou geval houd je een vlieg regeling van 70 to 90% over volgens jou berekening 5 tot 8 graden... kan maar lijkt mij krap, persoonlijk zou ik iets van 4 tot 9 graden doen, maar... dat is persoonlijk.
    Throttle curve is voor het aller eerste hopje ok, omdat als je in dit geval je gas stick (eigenlijk collective stick) dicht trekt de motor uit gaat, dat is een reflex dus kan een veilig gevoel geven.
    Echter, zo snel je iets kunt hoveren (of met vertrouwen een klein hopje kunt maken) zou ik de gas curve een vlakke lijn geven zodat het toerental altijd hetzelfde blijft.
    Zoals je nu hebt gaat bij collective up geven, zowel je pitch omhoog als ook je toerental (en VV) dat is niet een prettige manier om te vliegen, je wilt eigenlijk altijd hetzelfde toerental hebben.
    Let wel, de stuur intensiteit van de heli (hoe snel hij stuurd) is ook grotendeels afhankelijk van toerental, dus nu gaat hij bij elk toerental (collective stick positie) ook iets anders sturen.

    Tevens als je idee is later acro te vliegen (inverted) dan zou ik ook zo snel mogenlijk naar collective mid-stick = 0 graden blad hoek gaan (je kunt er dan nog steeds voor kiezen minder negatief in te stellen als positief, bv 30-40-50-75-100 (afh van de instelleing heb je dan -3 en +10 graden).

    Ik zie het issue niet.
    Een staart servo moet gewoon wel een beetje een snelle servo zijn, en ook hier zou ik voor een goede en geen budget gaan.
    Verder is het alleen maar een kwestie van goed afstellen en ZEKER weten dat hij bij maximale uitslagen niet vast loop, dan is er geen enkele reden dat er ooit iets mis gaat met die servo.
    Zeker in het begin moet je je niet hoeven bekomeren om de staart, die moet eigenlijk (vanzelf) in positie blijven, dus advies: goede gyro en goede servo, GY401 met 9257 is een prima (oude maar bewezen) optie.

    Onbalans is niet weg te trimmen, onballans mag er gewoon niet in zitten, en de rest van de afstelling moet kloppen, dan hoef je niet te trimmen.
    Let wel met een FBL kop (en FBL controller) mag je niet eens trimmen.

    Bijna alle heli's leunen een heel klein beetje naar voren.
    Ik zou hier in de start GEEN aandacht aan gaan besteden, als je dat gaat proberen weg te compenseren voordat je de heli los hebt.... dan denk ik dat je gaat crashen.
    Tenzij je de heli een beetje kent heb je weinig gevoel hoevel stuur input (kracht) je geeft als de skids nog op de grond staan, als de heli dan los komt kan hij wel vrij abrupt een kant op gaan, voor een beginner.... > .... crash.
    Als je de heli kent dan is het wel eens leuk om expres te doen, maar voor nu, vergeet maar.

    Toegift :)
    Omdat de meeste heli's iets voor-over staan op de skids moet je dit wel aanpassen tijdens het afstellen van de kop.
    Tijdens afstellen van de kop gewoon zorgen dat de rotor as 100% vertikaal staat.
    Ik heb meestal een tijdschrift onder de voorste skid poten, dan staan de meeste recht.
     
  7. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hoe duidelijk wil je het hebben, dank je wel voor het grondige antwoord. Daar zal ik ook zeker mijn voor deel mee doen.
    Wat ik bedoelde is inderdaad dat ik daar geen vastloper wil hebben, dus goede spullen en goed afstellen.
    Stop, ander woord. Mijn fout! Wat ik bedoel, is gewichtsverschil van de heli zelf. Voor ten opzichte van achter, en links ten opzichte van rechts; "uit het lood hangen" dus. Het ging niet om gewichtsverschil in de draaiende delen, dat zit inmiddels wel tussen mijn oren dat je dat niet kan hebben. Maar mijn vragen heb je grondig beantwoord en met een tip-toe. :thumbsup:
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Net als bij het cg van een vliegtuig moet het cg van een heli ook goed zijn.

    Het eenvoudigst is, leg de heli "op de kop" op de schijf die meestal (altijd) boven op de rotor kop zit.
    In die positie moet de heli eigenlijk in evenwicht zijn, maw het cg zit recht onder de main shaft.

    Een fout cg corrigeren met trim is gevaarlijk, als je de heli inverted gaat vliegen gaat de trim juist mee werken in de richting van het foute cg, dus... niet trimmen.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua curves:
    Je bestempelt precies mijn punt.
    70% gas, dus het ding heeft midstick zo'n beetje zn volle vermogen al.
    gaat ie om, is ie ook maximaal geminimaliseerd.

    en eigenlijk wist ik niet eens dat je de "schaal" pitch curve gebruikt...
    dan hoort op midstick het ding te hooveren.
    nog gevaarlijker dus als je "ff" het ding optoert.

    Qua opstijgen:
    Een helipiloot corrigeert NOOIT "omdat het toen ook moest"
    of "omdat hij het zei"
    Je ziet het ding bewegen. corrigeert.
    niet "ik voel een windvlaag, dus ik corrigeer alvast".
    Die heli vliegt niet in je gezicht (hoop ik), dus die windvlaag komt op een ander moment bij hem aan.
    als hij er al last van heeft.
    bij de start, langzaam optoeren.
    steeds een tik verder. op een punt gaat het ding linksaf (meestal)
    maak een zeer kleine correctie, houdt deze vast. net zo ver en zo lang als dat nodig is om de beweging te stoppen.
    weer een tik gas erbij. corrigeren, houdt hem op zijn plek.
    op de grond zit je in het grondeffect, ding is supergevoelig.
    en zo verder, tot hij los komt.

    Houdt in de peiling dat je meestal na het loskomen de eerder correctie weer los kunt laten.
    een heli staat altijd een tik scheef in de lucht, en op de grond staat hij recht.
    Maar, de basis is dat je het ding bekijkt, en corrigeert wat hij doet.
    op termijn wordt het automatisme, en wordt het makkelijk. tot het automatisch gaat.

    Ook zo met rondvliegen, als hij omlaag gaat terwijl hij rechtuit moet, corrigeren.
    al moet die stick tot bovenin, corrigeren.
    je voelt aan je stick wat de heli doet, en dat hij het misschien even moeilijk heeft met een windvlaag of zo.
    maar, corrigeer.
    niet "gister had ik zoveel, meer dan dat wil ik niet geven"
    want dan gaat hij de grond in.

    En heli moet gewoon luisteren.
    en als de piloot te traag is, niet (goed) corrigeert, gaat het ding heel onveilig worden.
    Wind en weercondities veranderen, kan best dat de ene dag je met minimale pitch vliegt, andere dag veel.


    Die gas en pitch waardes:
    ik hou er niet van dat een heli heel erg met het toerental speelt.
    het optoeren geeft namelijk bij gelijkblijvende pitch al extra lift.
    en omdat je pitch ook omhoog gaat, krijg je snel een jojo effect.
    je geeft snel teveel up, en snel teveel down.
    hoogtecontrole wordt er wat kritisch van.

    persoonlijk wil ik het rotortoerental gelijk hebben, en omhoog/omlaag doe ik met de pitch.
    dus mijn gascurve in jouw geval zou er zo uit zien: 0-70-70-70-70
    De softstart lost het probleem van langzaam optoeren op.

    Nu staat mijn normal curve toevallig ook vaak oplopend, zoals bij jou.
    ALS ik handmatig op wil toeren, kan dat op die manier.
    ik toer op, en dan schakel ik meteen naar idle up 1. Waar er dus geen 0 in de curve voorkomt.


    Zoals mijn voorganger schreef, als je ooit aan loopings en zo wilt beginnen, kun je beter meteen naar 0 graden midstick gaan.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Helemaal eens met student, zijn advies op gas curve:
    is al veel beter als jou idee van
    Je moet gewoon een vast toerental hebben, en zo snel je durft naar een flat-line gaan 70-70-70-70-70 (of een % wat klopt bij het gewenste toerental), en dan een hoger % op de idle up schakelaar.
     
  11. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Jullie zijn onbetaalbaar, ik ga dit uit m'n hoofd leren! Hopelijk wordt ik voor een instructeur er niet zo eentje die alles beter weet (van jullie dan).:)
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Gweoon zeggen waar het vandaan komt :hammer:, kan je ook niets aan doen ;)

    Groeten,

    Arie
     
  13. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Sommige mensen zijn een beetje allergisch voor jullie als informatie bron.:mad: Maar ik "dank jullie wel voor deze wijze lessen, grote meesters".:wave
    Denk dat ik maar "vriendjes" ga worden.:D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    655
    Locatie:
    breda
    Ik vind het heel mooi om te zien dat iedereen elkaar zo probeert te helpen en natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome, maar je wordt de goede kant op gestuurd. Als je straks echt vliegt denk ik dat je wel spijt hebt van de energie die je in deze heli hebt gestopt. Zoals eerder aangegeven had je beter met een groter exemplaar kunnen beginnen, maar ach ik heb het zo ook geleerd.
     
    René N., Helikapoter en twin vinden dit leuk.
  15. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Hij is dus goed, niets meer aan doen dan. Spullen bestellen als je wil, maar eerst de lucht in met die heli. Alles volgens het boekje of zoals je zelf wilt. Niet wat wij zeggen.
    Gewoon volgens de handleiding hooveren dat ding. Daarna kan je gaan spelen met je curves.
    Krijg een beetje het idee dat je geen flauw idee hebt wat je insteld.... maar dit alleen doet omdat het hier gezegd word. Boekje of een club met iemand naast je die je direct laat zien wat er gebeurd!!!!

    Ik zou hem niet meer uit elkaar halen nu. Als hij crasht of er gaat wat stuk is het vroeg zat. Anders kan je wel aan het sleutelen blijven als je overal aan twijfelt.

    Zoals al eerder gezegd, zonder een keer dat gevoel gevoeld te hebben gaat ook een perfect afgestelde heli de grond in. En dan nog, perfect is voor iedereen anders. Maar nogmaals.... dit weet je pas als je er lekker mee kan hooveren, dan kan je pas persoonlijke voorkeuren gaan instellen.

    Simpel voorbeeldje, 10 man kan nu zeggen, onder normaal 65% en idle up1 70% of zoiets.
    Maar misschien is dit net een rot toerental voor jouw heli en moet je 73 of 75% hebben. Of 65% om hooveren. +/- 8 graden of +/- 12 graden... is een wereld van verschil in hoe schichtig hij is op de pitch. Hangt ook weer samen met de trottle curve. Niet te zeggen vanachter een toetsenbord. Basis lijnen zijn gelijk, maar elke heli is anders.
    Dat merk je pas als je er mee vliegt. En dan zeg je, ja die heli is niet goed want ze zeggen dat je 70% moet instellen. Kan je weer zoeken tot je een ons weegt en niks kan vinden. Terwijl je misschien bij een paar procent verschil een snaar strakke heli hebt.

    Echt, als de basis goed is, ga dan lekker vliegen voordat straks je vingers er af vriezen;):thumbsup::thumbsup:
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vandaar ook de regelmatig voorbijkomende suggestie om naar die club te gaan met dat ding, en er iemand naar te laten kijken:D

    in een gek geval kan het zelfs zo zijn dat heel de ontvanger eruit moet om aan de kabel te lessen..
    dan moet je kunnen koppelen met de zender van de leraar, en dat moet wel passen.
    Persoonlijk los ik het regelmatig op door een ontvanger van mij in zo'n toestel te stoppen, de boel op mijn zender in te stellen, en dan mijn 2e zender als leerling zender te gebruiken
    Dan zou alle energie die je nu in het afstellen duwt, voor jan met de korte achternaam zijn..

    En inderdaad, heli vliegen is persoonlijk.
    afstellen, het hoe en wat is heel persoonlijk. oneindig veel manieren, terwijl op het eind hetzelfde eruit komt.
    Mijn manier is er maar 1.
    en terwijl je een heli tijdens de maiden ziet gaan, zit je meteen al dingen te wijzigen om het goed te krijgen.
    de basisinstelling is een begin, geen eind
    daarna de kennis en ervaring om te weten wat je aan moet passen om een ongewenst iets eruit te halen.
    dan heb je gewoon veel tijd nodig.
    Of iemand die het je laat zien.

    In het kort (lukt me eigenlijk nooit):
    ding in de kast.
    slot op de kast.
    er pas uithalen als je naar de club gaat.

    450 is een schichtig maatje om te leren vliegen, maar onder begeleiding zeker mogelijk.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  17. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Wel even een stomme vraag, hoe lessen jullie? Ik heb één lesje gehad met futaba. Dat was echt perfect en gelukkig genoeg omdat ik mijzelf al had leren vliegen(met een blade nano en een 230s gewoon buiten, voor mij was de 450 een verademing). Maar kan mij voorstellen dat lessen met een schakelaar tussen leeraar en leerling waardeloos is. Je bent altijd te laat en weet nooit hoe je pitch staat tijdens omschakelen. Futaba is volgensmij de enigste waar je op je leeraar/leerling systeem een mix aan kan zetten zodat je beide de heli kan besturen, of zit ik helemaal mis?
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Moet je je voorstellen wat een ongelooflijk talent ik heb als je het met een 130X geleerd krijgt.. :rofl:

    Ik samen met duizenden anderen waarschijnlijk..

    Het kan met alles, het hangt gewoon van de persoon af.

    Kleine heli: kan je zonder begeleiding het leren.

    Grote heli: met begeleiding. (Anders veel te veel gevaar voor lichamelijk letsel)
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Beide besturen is een recept voor crashes.
    dan heeft de leerling niet door dat een ander meestuurt, en gaat extra zitten sturen.
    Persoonlijk (ik zie er meer dit doen) sta ik altijd mee te sturen met de heli (ook al heeft de ander de controle en ik dus niet)
    zeker de eerste lessen.
    maar dat gaat dus mis als je beide stuurt.
    Dus ik heb hem altijd zo staan dat hij stuurt, OF ik.

    Persoonlijk zet ik mn pitch een tik hoger dan ik normaal zou doen als ik hoover.
    oftewel, als ik hem terugpak, gaat hij net ff een slag omhoog.
    wat 90% van de keren verrot handig is :D

    Omdat ik mee sta te sturen, heb je ook automatisch meteen een goede correctie als de heli gecorrigeerd moet worden.
    het formaat van de correctie is misschien niet 100% correct, maar daar ben je instructeur voor..

    Dan heb je alleen nog het punt, hoe ver laat je het komen?
    wanneer pak je hem over?

    Persoonlijk pak ik hem in het begin vlot terug.
    Ik begin met het punt dat de leerling het hooveren moet leren.
    dus ik hang de heli op een mooie hoogte. voor 600 hang ik hem op +/- 5 meter of zoiets
    een hoogte dat je hem nog goed ziet, maar ook nog wat gelegenheid hebt om over te pakken.
    even goed aangeven wanneer je de controle naar hem overgeeft.
    de eerste keren even goed controleren waar zijn sticks uithangen...

    meestal geef ik eerst de rechter stick (mode 2), laat ze maar wennen aan de kop.
    hebben ze dat een beetje door, komt links er vlot bij.
    in het begin pak ik vlot over. zie ik dat ie niet onder controle meer dan een paar meter een kant op gaat, pak ik terug.
    de stress van dat ding in een noodvaart weg te zien gaan, daar leer je weinig van.. zeker in het begin.
    hebben ze wat meer controle, wat meer lessen, ga ik eens kijken of ze het opgelost krijgen.
    wel binnen mijn eigen veiligheidsgevoel, zie ik dat ding met een noodvaart de gevarenzone in gaan pak ik hem weer vlot terug.

    ik heb een hekel aan schade.
    en in feite vlieg je met het toestel van een ander, ga ik geen risico's mee nemen.


    Als het gaat over de zender en leraar leerling opties:
    Ikzelf heb er een reeks (futaba)
    maar ook dat is per zender nog wel eens anders.
    1: leerling zender stuurt kanalen, mijn zender stuurt het toestel.
    in deze optie hoef je de leerling zender niet in te stellen. alles gaat via de mixers van de leraarzender.
    je kan wel instellen natuurlijk... ik beperk de uitslagen van de leerling wel eens als ze erg van het roeren zijn..

    2: Beide zenders sturen. dus 2 zenders instellen op het toestel, alleen mijn zender heeft de connectie en de knop, dus bepaalt wie van de twee vliegt.
    heeft niet mijn voorkeur, hoop gerommel om het goed te krijgen.
    maar potentieel zou je de leerling gevoelsmatig een heel andere instelling kunnen geven. op heli niet doen..
    in feite zowieso niet handig, als de kabel ertussenuit gaat moet de leerling opeens wennen aan een heel ander gevoel in het toestel.

    3: Beide zenders sturen, beide mensen sturen tegelijk.
    daar heb je ook weer 2 uitvoeringen in. als ik stuur, is mijn correctie meteen 100% van kracht.
    2e is dat mijn correctie op zijn correctie wordt gezet.
    Dit heb ik trouwens ook bij spectrum gezien..
    persoonlijk hou ik niet van deze optie. maar, dat ben ik. als het voor je werkt, dan werkt het :D

    zoals vermeld, ik hou van alles aan of uit bij de leerling.
    Heli doe ik nog in 2 fases bij een echte starter (linker/rechterstick)
    vliegtuig alles in 1 keer.
    maar mijn knop gaat om, en mijn controle is daarna weg.
    knop los, en ik heb meteen alles.

    grappig genoeg, meestal binnen 2 a 3 vluchten gaat het overschakelen zodanig vloeiend dat er feitelijk in de heli niets te zien is.
    dus de leerling heeft zijn pitchstick steeds redelijk goed staan, en als ik terug pak gaat het ook vloeiend.
    voor de instructeur verwacht je dat ergens wel, dat de leerling het zo vlot goed doet verwacht je dan vaak niet :D

    op een bepaald punt krijg je last van je vinger, omdat je zo weinig over hoeft te pakken.
    en dan ga je er eens aan denken om de kabel ertussenuit te halen.
    de leerling kan dan de heli redelijk gericht sturen, zichzelf uit de problemen halen, geen gevaarlijke situaties.
    landen en opstijgen kan hij dan ook.
    daarna figuren oefenen..
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb zelf met een Piccolo v2 FP mezelf leren vliegen..
    toen ik met de 450 begon, was dat echt een verschil van dag op nacht.
    de 450 vond ik zo rustig, zo goed te sturen..
    terwijl het vermogen 20x groter was, en hij veel vlotter kon reageren/vliegen..

    Maar als ik mijn leerlingen zie met een 450, is groter altijd makkelijker leren.
    al zal ik persoonlijk een 450 niet vlot aan een zelflerende beginner aanraden..
    zo'n maatje kleiner, die 130 bijvoorbeeld, is dan practischer..
    kan ook makkelijker binnen.. en bij een "oeps" heb je niet meteen een gat in de vloer/kast/hand..
    450 zetten we vaak weg als klein en ongevaarlijk..
    ik heb in mijn zelflerende bestaan een keer mn vinger tussen een flybar gehad van een 450 (gelukkig geen hoofdbladen erop)..
    kan je zeggen dat ik daar nog wat littekens van heb :D
    Mn mcpx heb ik ook wel eens een hap van gehad, daar heb ik nooit een schrammetje van gehad..

    600 blijf je op de een of andere manier toch wat verder uit de buurt als hij is opgetoert..
    daar heb ik nooit een draaiende tik van gehad..
     
    jjdehaan, Helikapoter en pach1977 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina