Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    En dat is dus precies wat ik ga doen. Pas afgelopen dinsdag was de kogel door de kerk, wat betreft de toekomst van dit machientje. Tot die tijd heb ik er met opzet geen spannender dingen mee gedaan dan optoeren. En zelfs daarmee; als ik ook maar iets van beweging zie wat niet goed lijkt, meteen uit. Mijn bedoeling daarmee was om op voorhand geen scenario's uit te sluiten. Nu het toch een "blijvertje" is geworden, mag-ie dus ook lekker te keer gaan, maar eerst leren vliegen.

    Aan mij heeft hij dan geen goed voorbeeld, want ik heb er heel lang over gedaan om weer te kunnen lopen. Nu ook mijn gezichtsvermogen weer goed en 3D is, kunnen we er lekker tegen aan. Eerst moet ik nog wel even met een goed gevoel achter het stuur kunnen, want dat heb ik ook al jaren niet meer kunnen doen. Dat staat overigens voor morgen op het (ANWB) rooster.

    Sinds ik dinsdag (18/10) de knoop had doorgehakt is voor mij duidelijk geweest, het machientje te laten zoals het was en verdere instellingen en dergelijke met een instructeur samen te doen. Per slot van rekening heeft die ongetwijfeld niet alleen een eigen stijl, hij zal ook met het dingetje moeten kunnen vliegen en hij is er om mij dingen te leren lijkt mij zo. Dus, mail naar het instructieteam, fototje-kds-op het-kruis erbij, filmpje-optoeren ook, natuurlijk ook met vermelding van de curve's die er nu inzitten en de vraag wie-o-wie als instructeur met mij wil afspreken.

    In die tussentijd moest ik nog wel even het een en ander aan de beveiliging voor (schoon)moedertje doen en daar is best een hoop tijd in gaan zitten. Maar ik wil dat ze zich vooral veilig voelt en dan doe ik niet aan compromissen en raffelwerk. Inmiddels ben ik door een instructeur uitgenodigd om op de club samen te kijken naar het machientje en er vast ook wel wat aan- en meedoen. Het lijkt erop dat het er deze week wel van gaat komen als het weer het toelaat. Voor nu is dat het wel even. Met het 20-jaar oude "looprekje" van de GPH (de elastieken waren verteerd, dus hebben mijn kleindochter en ik hem met tie-ribs en klitteband gezekerd):

    32_F1_2022-10-24 Sukkel-gestel_121729.jpg

    Voor ik het vergeet, bij "Gevraagd" heb ik, zoals het idee was, naar een GY401 gevraagd. Nou, het wordt blijkbaar best gelezen, en er zijn ook een paar aardige mensen met aanbiedingen geweest. Maar het regent niet echt gyro'tjes. Misschien was het dingetje inderdaad zo goed, dat niemand hem echt kwijt wil. Daarom ben ik maar naar een alternatief aan het kijken en dan kom je al gauw bij de GY440 uit. Gezien de prijs daarvan kan ik dan misschien beter voor een drie of zes-as FBL mini-systeem gaan en (nu) alleen de z-as gebruiken? Of sla ik de plank nou helemaal mis?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon een normale 3 as gyro is zat.
    6 assen bestaat officieel niet eens. X,Y,Z... welke zijn er nog meer?
    hebben een stel chinezen ooit eens verzonnen om beter te lijken dan de rest.
    meestal heeft een 6 as ding wat meer hulpfuncties voor een beginner.

    maar jij leert vliegen zoals het hoort, dan heb je al die zooi niet nodig.

    over prijzen en gyro's, ik kom die GY440 tegen voor 90 eur.
    ja, dat is een hoop geld.
    maar niet zoveel als ik gewend ben..

    als je kijkt naar de normale 3 as stabilisaties (microbeast, mikado vbar) kun je daar nog een paar honderd bij optellen.
    er zijn clones en vanalles. maar niet altijd zaligmakend.

    Let op, gyro's mogen in de regel alleen digitale servo's hebben... heb je analoge servo op de staart, is die meteen kapot bij aansluiten.
    sommige gyro's kunnen het wel, maar dat zijn er niet veel.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Het kruis wat je nu gebruikt is wel heel groot voor een 450, word dat niet te zwaar?

    Daar is natuurlijk niets mis mee, als je "paddel" blijft vliegen kan deze ook weer op je andere helies, echter, "padels" word wel een "old school" niche ding, flybarless is wel van "nu" zeg maar.
    Dus om voorbereid te zijn is een FBL controller als stand-alone tail gyro wel en optie.
    Maar wat student zegt 90 euro voor de GY440 is "redelijk" daar heb je geen nieuwe FBL controller voor, dan moet je toch weer gebruikt kijken (die er overigens voldoende zijn).

    Ik heb nog een Align GP780 liggen, daar is de stekker van stuk, als je er een nieuwe op krimpt of soldeerd (krimpen alleen met de juiste tang) dan kan hij nog een rondje mee, die hoeft niet veel te kosten.
    Eventueel heb ik nog een Spartan ds760 liggen, dat is een nieuwere gyro als de GY401, en naar zeggen ook iets beter (maar dat verschil ga je nog lang niet merken).
     
  4. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Eerlijk gezegd vond ik jouw verdeel-quotum van 1/3 ijzer en 2/3 electro wel een mooie meet-methode. Dat betekent dan dat er dan voor de rest van de elektronica weinig overschiet. Bovendien dwingt het mij ook om de dingen in verhouding te blijven zien. Als ik op termijn een Apache de lucht in stuur met alleen al een turbine van een mile of twee; dan ga ik niet zielig doen over een paar honderd die kunnen voorkomen, dat ik straks de waarde van een halve (nou, oké een kwart dan) middenklasser naar de schroothoop stort. Aan de andere kant ga ik dit 450-machientje niet in waardering verdubbelen met een 6-as FBL (XYZ+xyz; je had de kleine lettertjes moeten lezen). Het ligt dus ergens in het midden, en dan wordt het een kwestie van gevoel. Een minder goede nieuwe of een betere gebruikte, een Z of een XYZ?
    Het probleem is natuurlijk hoe lang ik dit machientje "in leven" weet te houden. Als hij wordt overleeft door zijn (XY)Z-as controller, dan is die herbruikbaar en anders niet. Hoe goed ik als piloot ga worden en hoe snel dat zal gaan? Geen idee, maar ik ben wel zuinig op mijn spullen. Het blijft dus een gok, maar ik vind het mooi dat je mij wil helpen. Die GP780 heb ik alleen maar lovende dingen over gelezen en van Spartan had ik nog nooit gehoord (maar dat zegt natuurlijk helemaal niets). Lijkt me iets om via PB te bepraten.
    Wat het kruis betreft: helemaal waar, belachelijk groot zelfs. Dus niet te lang mee rondhopsen (zal ook niet nodig zijn schat ik in). De stangen zijn van carbon en het blokje ook heel licht (beuken denk ik). Kostte destijds Hfl. 49,95 volgens het prijs-plakkertje.

    Voor mij ... is de weg VRIJ !!!.jpg

    Nou, ik heb al heel lang geen auto meer kunnen rijden. Nu ik eindelijk aardig gerevalideerd ben, wilde ik niet zomaar achter het stuur springen alsof er niets gebeurd was. Daarom met een ANWB-er naast me vanmorgen anderhalf uur lekker door de Haarlemmermeer wezen karren. Je wil niet weten hoe blij ik daarmee ben!
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2022
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn 2/3e regel telt voor de niet clone merken..
    nu wil toevallig het punt dat jij nou net de originele kds hebt..
    maar kds heeft/had ook veel clones in het gamma.

    Vroegah was een align trex 450 ergens rond de 500 eur.
    In die 500 eur zat alles.
    als je dan een los frame op ging bouwen, kwam je er achter dat motor, regelaar, servo's, gyro etc ergens rond die 300 eur uit kwam.

    Toen ik mijn 600 heli kocht, ging die verhouding ook aardig op.

    Niet vergeten, dit is een stevige tijd terug..
    als je ziet dat een "oud" merk een losse heli (geen electronica) verkocht voor 500 eur...
    en toen kwam china, en die verkocht een gelijk uitziende heli voor 250, inclusief electronica.
    gaat dat goed?
    nee, de lijst met dingen om op te letten was/is lang..
    maar voor weinig geld (in verhouding) kun je nog eens wat extra sleutelen.
    en doet een extra crash een stuk minder pijn.

    als je naar merken kijkt, is align redelijk te vergelijken met volkswagen.
    goed spul, normaal heb je er weinig gezeur mee.
    al heeft ook dit zijn kwaaltjes.

    je hebt betere merken. zijn ook duurder.
    mag je vaak ook meer van verwachten (gemak, levensduur, handigheid sleutelen etc)

    je hebt ook mindere merken, betaal je in de regel ook minder voor.
    wil niet zeggen dat zo'n merk slecht is.
    alleen het verwachtingspatroon zou anders moeten liggen.
    Ik weet iemand op dit forum die een kds voor zijn lesschool gebruikt.
    en na vervangen van een reeks onderdelen voor betere versies, doet het ding uitstekend zijn werk.
    Maar, wel een reeks onderdelen moeten vervangen.
    is een kwestie van ervaring om dit te zien voor het kapot is.

    Alles naar zijn waarde, en bekijk het vanuit het goede perspectief..
    Jouw heli is een mooi ding om te lessen.
    kost niet de wereld, en als het niet lukt, doet het financieel niet zo'n pijn
    maar je kan er ook gewoon jaren mee doorvliegen, al zal dan vanzelf het een en ander aan binnenwerk veranderen
     
  6. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Met Tbird2 heb ik iets af kunnen spreken over een vervangende gyro. Dank je wel voor die hulp! Er moet wel iets aan gebeuren voor ik'm kan testen: een connector op de gainkabel en een nieuwe op de kabel van de staartservo. De krimptang die ik daarvoor nodig heb, had ik (nog) niet. Dus besteld, en natuurlijk ook connectors (m/v) want die zal ik verder ook nog wel eens willen gebruiken. Bij aankomst bleek nou nét het deel van de tang-bek wat ik nodig had niet te kloppen met de foto op de site en naar mijn mening daarvoor niet bruikbaar. Teruggestuurd dus en dan maar ergens anders (heel ver weg) besteld en daar is dan het wachten op.

    Voor de swash servo's had ik al andere op het oog en besteld, en om het compleet te maken ook voor de staart eentje. Alle vier digitaal, met een metalen loopwerk, en iets sterker en sneller. Die zijn net binnen, maar moet ik nog even testen. Daarna blijven die voorlopig even reserve, want de heli is vliegklaar en heeft als het goed is (nog) geen vervanging nodig. In ieder geval zit ik als het wél nodig is niet met een wachttijd van weken.

    Vorige week zaterdag klaarde het 'smiddags even op en heb ik op het veld met de instructeur afgesproken. Mijn spullen had ik wel bij me, maar heb ik in de auto gelaten. We hebben in ieder geval met elkaar kennis gemaakt en met nog een paar mensen. De afgelopen dagen was het ik goed weer, maar kon er verder niemand. Tja, er zijn ook mensen die niet met pensioen zijn.

    Vanmiddag kon het instructieteam wel, maar er waren natuurlijk ook heel wat andere mensen die nog even het mooie vliegweer wilden gebruiken. Mijn heli hebben ze van top tot teen nagelopen en natuurlijk ook de instellingen. Dan natuurlijk proef-gevlogen ermee, en: niets op aan te merken en ook de gyro werkte zoals je zou verwachten. De heli is perfect afgesteld, en dat is best leuk om te horen. De heli heeft zijn luchtdoop dus gehad, en de volgende keer heb ik de knuppels in handen. Morgen en overmorgen wordt het nog goed weer (droog, windkracht 2), maar zondag is er op Valkenburg iets te beleven. Maandag dan misschien ... ?
     
    twin vindt dit leuk.
  7. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat smaakt naar meer! Ánders kan ik het niet zeggen. Je begrijpt: gisteren heb ik gevlogen, voor het éérst .....

    Vanwege "praktische bezwaren" was dat niet met mijn eigen machine, maar met een (aardig) alternatief. Niet dat er met de mijne iets mis is (integendeel), maar om die aan een leraar-zender te koppelen moest dat wel via een 3,5mm stereo-jack-plug aan de leerling-kant kunnen. Zoiets had ik gefabriekt (voor beide kanten) met computerspul dat ik nog had, met een tussenkoppeling van standaard m/v audio connectors (die rode en witte). Als je dat dan toch niet aan de leraar-zender kunt hangen (geen leraar/leerling-ingang op de zender), dan houdt het op. Dus het alternatief: twee zenders van hetzelfde merk met een draadloze verbinding en een heli met een ontvanger van dat merk (leuk hè, die leveranciers). Maar het werkte, en dus gevlogen: genieten!

    Voor de (zeer) korte termijn mag dat dan een oplossing zijn, veel langer moet dat niet duren. Een verbinding tussen leraar- en leerlingzender is één ding, zonder samenwerking tussen die twee levert dat nog niets op. Ergens heb ik gelezen dat Hitec en Futaba niet altijd evengoed met elkaar overweg kunnen en zelfs tot schade hebben geleid. In hoeverre een KDS-zender met een niet-KDS-zender kan communiceren, geen idee. Misschien weten jullie een merk en type wat daarmee overweg kan? Omgekeerd kan ik mij natuurlijk ook aanpassen aan wat er binnen de club wordt gebruikt en bij het instructieteam moet je dan denken aan Spektrum en Jeti en daarbuiten ook wel Radiomaster. In hoeverre mij dat in welke richting dwingt? Geen idee, zover reikt mijn zicht op elektronica en de mogelijkheden ervan niet. Bovendien is een "bind" tussen een zender en ontvanger de basis, maar hoe dat met een derde apparaat moet gaan samenwerken is weer een factor. Misschien dat met (die heb ik liggen) een FrSky X8R ontvanger en de XHT-zendmodule in mijn Futaba de mogelijkheden verbeteren? Eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten om een bepaalde set te kopen omdat een instructeur die toevallig heeft, dan is een tweedehands KDS-zender (zijn die er) erbij misschien een beter idee voor de lesperiode. Ook heb ik op internet gevonden dat een "bind" met een KDS ontvanger (CC2500 chip?) met het Corona V2 protocol vanuit een TX16S zender werkt. Wat dat voor de leraar-leerling mogelijkheden betekent, geen idee.

    Over dat leraar/leerling gebeuren: voor mij lijkt het erop dat de verbinding van de leerling met de heli via de zender van de leraar loopt. Oftewel die zender zorgt voor de signalen, waarbij het signaal van de leerling wordt uitgeschakeld door de knop op de leraarzender. Of, zoals in mijn geval nuttig bleek, gewoon door het signaal vanaf de leraar-zender (geen leraar-signaal, wel leerling; wel leraar-signaal, geen leerling). De instructeur gevraagd of hij andere mogelijkheden zag dan deze en daarover na te denken. Zijn visie is wel, dat zodra ik het hooveren onder de knie heb de rest vooral op mij aankomt en hij mij daarbij weinig meer kan helpen dan aanwijzingen geven. Komend weekend hopelijk verder, of eerder als het weer het toelaat, en als het even kan met mijn eigen heli ...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt precies...
    Als een leerling hoovert, enigszins trefzeker het ding stil kan hangen, landen zonder extreme stress van de omstanders..
    kan de kabel eraf.

    qua leraar leerling set, er is altijd 1 zender met het werkelijke contact met het toestel.
    in de regel kunnen 2 zenders alleen aan elkaar worden geknoopt als ze onderling kloppen.
    zowieso binnen het merk, en zelfs daar zit er soms verschil.
    2 merken aan elkaar knopen zie je eigenlijk niet gebeuren.
    mede omdat ieder merk zijn poorten anders aanstuurt, en dat schade kan geven.

    zowieso is het koppelen van zenders een soort bijzonder ding.
    het wordt nergens echt uitgelegd. handleiding ook niet echt.
    als het er al in staat.
    tegenwoordig zie je veel zenders naar een 8 of 9 volt accu gaan. terwijl er ook nog zat een 11 volt hebben.
    koppel je die 2 met de verkeerde kabel, heb je een vlam ergens.

    dus, een leraar zal er altijd erg voorzichtig mee zijn.
    en die zal echt zijn eigen zender niet opofferen om even te zien of een leerling zender past.
    iig, ik doe het niet.

    Zodoende zie je dus meerdere oplossingen.
    - vliegen met de leraar set. sommige instructeurs hebben zelf 2 koppelbare zenders.
    moet er alleen een andere ontvanger in de heli.

    - vliegen met de leerling set. dan heeft de leerling dus 2 koppelbare zenders.

    - vliegen met alle spullen van de leraar.

    en alle tussenvarianten.
    ik zie ook vaak dat de leerling een zender aanschaft die koppelbaar is met de mijne.
    hij heeft dan dus een eigen werkende ontvanger en zender.
    en in de les tijd vliegt hij mijn merk.
    na die tijd kan hij weer naar zijn eigen voorkeur terug. als hij dat wil.

    kan goed zijn dat jouw instructeur het even een paar lessen aankijkt met zijn spullen.
    duurt het lang, zul je misschien een ontvanger moeten aanschaffen/lenen op zijn zenderset.
    duurt het een paar lessen, zit je in no time op je eigen heli, op jezelf.
     
  9. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat laatste is inderdaad de afweging die we aan het maken zijn. Overigens heeft de instructeur, om het gedrag van de heli wat rustiger te maken -25 expo (op een schaal van -45 tot +45) op alle drie de assen gezet. Dat snap ik wel en is ook verstandig voorlopig. Het "voelt" alleen niet prettig, en zo gauw dat verantwoord is gaat dat eruit.

    Het idee is met mijn heli op een dag met weinig wind te kijken hoe stabiel dat is. Met de "ballen" eronder (knappe jongen die hem dan per ongeluk op z'n kant legt), met mij op de zender, maar wel voorzichtig aan en alleen dingen die ik écht kán op de sim. Als dat dan goed genoeg gaat, kan ik dat zelf (onder toezicht, maar niet aan de lijn) uitbreiden naar oefenen voor het club-brevet. Kombochten en neus-aan-neus hooveren is op RealFlight nog niet soepel genoeg voor de praktijk, dus daar gaat mijn aandacht dan thuis vooral naartoe. Tja, het weer is denk ik de grootste belemmering voorlopig.

    Maar, ... dat opent dan weer perspectieven voor andere leuke, technische, dingen. De krimptang heb ik gisteren binnengekregen en is precies wat ik ervan had verwacht. Vandaag of morgen verwacht ik nog wat spulletjes, waarmee ik ook nuttige, maar minder kritische aansluitingen kan oefenen. Want voor de gyro die ik van Tbird2 heb overgenomen moeten de aansluitingen wél in één keer goed. En dan is dat verhaal voor de 450 af.

    Een volgende uitdaging ligt al weer te wachten: de GPH-346. De eerste stap is dan de Futaba zender met de XHT-module om te bouwen naar 2,4 GHz. En dan de grote schoonmaak, testen en overnieuw afstellen van die machine. In de afgelopen 5 maanden heb ik op dit forum (maar ook toegepast in de praktijk) dingen geleerd die ik 20 jaar geleden met de GPH niet goed heb gedaan. Ergens mag ik er blij om zijn, dat ik toen niet met dat ding ben gaan vliegen zoals hij er nu nog bijstaat. Ook kwam ik in de berging mijn "vliegkist" van toen tegen ("startbox" dekt de lading letterlijk niet), die ook wat aandacht verdient. Kortom, tijd om een werkplaats(je) in te gaan richten.

    Oh ja, nog even over vliegen. Morgen wordt het hier aardig vliegweer: droog en zonnig; de wind draait van NNO naar O en zwakt af van 4 naar 3; met max 3 graden en nachtvorst wel een beetje koud. Maar daar zijn "bezorgers-handschoenen" goed voor. Wel de gyro eerst minder koud laten worden heb ik begrepen? Met dit accu-pack (2700 mAh ipv 2200) zou ik voor alleen hooveren een kwartier moeten kunnen vliegen, dus met 10 minuten op het zender-alarm zit ik goed? Het Lipo-alarm wil ik op 3,0 volt zetten, zodat die afgaat vóórdat de elektronica dienst gaat weigeren, zit ik dan nog "veilig"?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    lipo alarm moet hoger.. 3,3 volt per cel of zoiets.
    op 3 volt donderd het voltage zo hard omlaag, dat tegen de tijd dat je op de grond staat, de accu echt overleden is.
    op 3,3 moet je ook meteen landen, maar zou alles nog moeten kloppen

    Houdt met de huidige temperaturen je accu's in de auto, je vliegaccu in je zak.
    een warme accu presteert beter, in het huidige weer merk je dat echt.

    afkoelen van de gyro..
    kan.
    gaat er meer om dat je niet vanaf 25 graden in de kachel van de auto, naar -10 gaat en meteen begint te vliegen.
    zulke warmteklappen kunnen gekke dingen doen in de staart. met name in en uitzetten van de staartbuis.
    heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gezien, zeker niet bij een leerling
     
  11. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Daar maak ik inderdaad een denkfout, mooier kan ik het niet maken. En ook nog een belangrijke, zo blijkt maar weer dat ik er niet aan ontkom ook elektronicakennis op te gaan doen. De lipo-alarmering werkt per cel en kan ik instellen tot 3,8v. Dus wil ik die op 3,8v zetten om te gaan kijken hoever ik daar vanaf blijf met een verschillende vliegtijd-alarmeringen. Voor de elektronica maakt dat niet uit (daar zat mijn denkfout) want met 3,8 per cel krijgt de BEC nog altijd 11,4 volt van de ESC en zit dat niet in de gevarenzone, (zoals eerder wél) en krijgt de ontvanger nog steeds 4,8-6v.

    Voor de vlieglessen ga ik het een beetje anders doen. Het blijkt dat twee van de instructeurs zelf met Spektrum zenders vliegen, maar ook dat er voor de vaste-vleugel-leerlingen twee Taranis-zenders beschikbaar zijn. Omdat ik toch al op een OpenTX systeem aan het voorsorteren was opent dat dus perspectieven. Dat betekent wel dat ik dat plan naar voren haal, en de Futaba misschien met pensioen blijft. Een andere mogelijkheid is om de GPH op 35 MHz te laten en de Futaba ook voor back-up te gebruiken. Over de leraar/leerling-combinaties had ik al wel wat info opgediept.








    Ach ja, we blijven lekker bezig ...
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Dat gaat niet werken.
    Een volle lipo cel is 4.2 volt, echter die zal onder belasting heel snel dalen naar 3,7 volt, dat is de spanning die de cel probeert vast te houden.
    Hij zal dan ook lang rondom de 3.7 volt blijven, waarna hij plots gaat zakken, dat is het teken dat de cel leeg raakt.

    Dus zoals student zegt 3.3V is prima, wil je conservatief zijn pak je 3.5V, maar 3.8V of zelfs 3.7V gaat niet werken omdat 3.7V bij benadering de werk spanning van de cel is.
     
  13. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat gaat dus 3,5v worden, dank je! Nu het toch een beetje over elektronica gaat heb ik nog een vraag (eigenlijk twee). In mijn zoektocht naar handige koppelingen (instructie-zender <-> oefen-zender) kwam ik dit dingetje tegen:

    https://nl.aliexpress.com/item/1005003411928920.html?gatewayAdapt=glo2nld

    Daar vond ik ook een instructie over:



    Als ik het goed zie bevat die module een ontvanger met FrSky protocollen, een kleine accu en PWM-uitgangen aan één kant (als "servo-tester") en een audio-jack aan de andere (om hem aan de instructiezender te hangen). Een vraag is of dat ook andersom werkt. Dan bedoel ik dat de module als ontvanger voor de instructie-zender fungeert en met de kabel aan de oefen-zender hangt. Als je dat zo mag noemen, zou een nadeel kunnen zijn dat de oefen-zender dan de verbinding met het model heeft, en dus de instructie-zender daarvan afhankelijk is. Daarmee kan de leerling wel gewoon met zijn/haar eigen toestel aan de gang, maar is de afstelling van de leerling-kant wel extra belangrijk. Zou dat kunnen?

    Dat zou voor mij erg handig zijn, maar ik heb nog een vraag. Omdat het signaal van de zender op de audio-jack van de module wordt gezet, kun je dat daarmee ook op een computer audio-ingang zetten zou ik dan denken (mits die computer dat herkent natuurlijk). Daarmee zou je dit dingetje óók als draadloze simulator-koppeling kunnen gebruiken, of mis ik (weer) een afslag? Er is vast wel iemand die hier een kundig idee over heeft ...
     
  14. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Ook hier in geld, maak het jezelf niet te moeilijk. Wat wil je zelf voor een zender? En wat vliegen ze op de club. Dan kijken of en hoe dit te combineren valt. Ik las ergens veel spektrum, hier zijn de meningen over verdeeld, ik heb alles origineel(nx serie) en nooit problemen. Maar als je dit niet ziet zitten koop je een mooie gebruikte dx6 en na het draadloos lessen zet je je eigen spulletje er op. Naar mijn idee en ervaring is er met origineel spektrum niks mis, het gedonder begint bij orange en storm of ali expres ontvangers. Alles met dsmx protocol maar niet origineel. Zo'n radiomaster ziet er ook goed uit, en de nieuwe versies schijnen beter te zijn, maar ik heb het nog niet aan gedurfd. Ik weet ook niet of deze draadloos aan een spektrum zender te koppelen zijn.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    iedere zender is anders.
    en leraar leerling is altijd een soort try and error dingetje.
    dan denk je het voor zender A door te hebben, komt iemand met zender C en blijkt het toch weer ff anders.
    Niet teveel in verdiepen.
    Heeft geen nut.
    alleen verdiepen in de zenders die voor jou van toepassing zijn

    en dan in het achterhoofd dat merken zelf onderling meestal (!!) wel compatible zijn (als je met een kabel maar erg houd in de voltages van de zenders....)
    ga je merken mixen, wordt het een rommeltje. werkt eigenlijk zelden.


    Er zijn wel opties om de kabel draadloos te krijgen.
    Futaba heeft/had daar een dingetje voor.
    eigenlijk een ontvanger, die aan de trainer poort wordt gekoppeld.
    Dit werkte na wat aanloopproblemen aan mijn kant, gewoon goed en gedachteloos.
    spectrum heeft het in sommige zenders standaard (dacht ik)
    er is ook een optie met een ontvanger en een verloop naar de trainerpoort. hoe dat werkt, geen idee.
    maar het kan wel...

    Ga je zelf wat zitten knoeien, moet je wel weten wat je doet.
    en in jouw geval doe je het voor misschien een maand instructie.

    Koop dan eerder een ontvanger die op de leraar zijn set kan.
    zet die in je heli. klaar.
    geen gezeur. geen crashes en frustratie omdat het niet werkt.

    Naderhand ontvanger verkopen, eigen spul erin, ff instructeur vragen of hij wil helpen met instellen/invliegen.
    klaar.
    kun je ook meteen naar de zender die jij wilt.

    Lang verhaal kort:
    luister naar je instructeur :D

    Als je los vliegt, en je brevet hebt, kun je rommelen wat je wilt
     
    twin en pach1977 vinden dit leuk.
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ter info,

    Een zender met een module extra is ook een optie.
    Laat de leerlingzender met de module/of intern koppelen, en de zender zelf met de andere mogelijkheid naar je heli.

    We hebben dat pas gedaan met een FrSky en een radiomaster of zo.
    Werkte prima.

    maar idd, is als extra naast:
    Groeten,

    Arie
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In dat opzicht is het natuurlijk altijd "wij van de duyvis raden duyvis aan ":D
    Persoonlijk heb ik niet zoveel met modules
    Maar dat ben ik persoonlijk natuurlijk.

    Als het klikt intern en meteen gedachteloos werkt, is het inderdaad ook een optie
    heb alleen zelf nooit met een module te maken gehad. geen kennis van.
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Gaat om het idee,

    Wij hadden die spullen, en Bas wilde even met een instructeur vleigen, dus hij heeft het geprobeerd, en het werkte.
    En dat met twee verschillende merken, is wel leuk om te zien. en het vloog nog ook.

    Gr

    Arie
     
  19. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Nee, ik was niet "even met vakantie", al zou dat natuurlijk wel lekker thuiskomen zijn met een heel nieuw jaar voor de boeg. Voor mij begint het denk ik best wel goed, want ik ben inmiddels aardig thuisgeraakt in de OpenTX/EdgeTX wereld. En de eerste complete Heli-Sjabloon heb ik in de nieuwe zender zitten. Voor ik uitleg hoe dat zit, toch even een wens voor het nieuwe jaar: Waarschijnlijk tevergeefs, maar toch zou ik wensen dat de fabrikanten van hun protectionistische gedrag afstappen en daarmee hun voet van de rem op de vooruitgang afhalen (als we het over zendprotocollen hebben). Dat zij hun investeringen in vernieuwing betaald willen krijgen is begrijpelijk, maar maak er dan niet een beschermde "taal" van, maar hou het beperkt tot een "dialect" of een "regionaal accent", zodat er geen sprake meer is van gedwongen "winkel nering" maar aanvullende kwaliteitsverbeteringen een bewuste keuze worden in plaats van een beperking in de keuzemogelijkheden.

    Eerder had ik (dacht ik) door laten schemeren dat OpenTX wel mijn interesse had gewekt. Op onze club gebruiken ze ook twee leszenders die daarop draaien (dan zijn er zeker ook een hoop clubleden mee bezig) en die dingen kan je probleemloos met elkaar koppelen, zoals Student en Arie al aangaven. Dat kan in ieder geval met een kabel, maar ook draadloos met inderdaad een ontvangertje (om de leerling zender aan te "binden") dat aan de ingang op de leraar zender komt. Ook zijn er blijkbaar zenders met een ingebouwde of losse Multi Protocol Module (MPM). Die bevat alle vier de chips (soms vijf) die gangbaar zijn in de RC besturingstechniek en ook de protocollen en fijn-afstemmings-mechanismen die de verbinding besturen. Daarmee ben je dan voor een groot gedeelte niet meer afhankelijk van de leverancier van een ontvanger is mijn conclusie.

    Zoals gezegd ben ik mij verder gaan verdiepen in de opzet en werking van OpenTX, natuurlijk om met de KDS te kunnen lessen, maar ook omdat het goed binnen het vervolgtraject zou passen. Gaandeweg werd ik enthousiast over de opzet van OpenTX en dan heb ik het niet over handige programma's ofzo, maar over de eenvoud van de opzet, die de mogelijkheden ervan enórm maakt. Dat laatste heeft dan wel tot gevolg dat er meer oplossingen zijn die tot hetzelfde resultaat leiden, en je daarin behoorlijk moet verdiepen om goed op een rijtje te krijgen hoe je dat wil gaan inrichten. Om het nog mooier te maken is niet alleen de opzet "open" (je kan letterlijk alles zelf instellen), maar is ook de broncode openbaar, wat betekent dat je zelfs dingen in de programmatuur zou kunnen aanpassen, het resultaat compileren en voor jezelf gebruiken. Inmiddels bleek de snelheid van de ontwikkeling bij OpenTX er een beetje uit, mogelijk door de erg nauwe banden met een hardware fabrikant en is er al een paar jaar een doorontwikkeling met de naam EdgeTX gaande. Ook deze is op een grote diversiteit aan zenders toe te passen en heeft in de meest recente versie ook ondersteuning van een aanraakscherm toegepast. Al met al heb ik besloten daarin mee te gaan en heb dus een zender met die mogelijkheden en die firmware gekocht.

    Als eerste heb ik de zender en de MPM opgewaardeerd, natuurlijk na het nodige speurwerk want dit hele feest is voor mij nieuw. Dat geldt ook voor EdgeTX Companion, het PC-pakket waarmee je dezelfde dingen kunt doen als op de zender zelf, maar in een uitgebreider beeld en ook zelfs zonder directe verbinding met de zender (wél synchroniseren natuurlijk). Enorm veel tijd is gaan zitten in niet zozeer het nagaan wat de mogelijkheden zijn, maar veel meer in wat anderen daarmee hebben gedaan. De filmpjes waarin dit is terug te vinden zijn talloos als je dat niet weet te beperken tot een aantal goede bronnen.

    In het kort komt het erop neer dat het systeem (geldt voor OpenTX én EdgeTX) bestaat uit een beperkt aantal tabellen (liever tabelletjes, want erg veel regels hoeven er niet in), waarbij "Input", "Mixes" en "Output" de basis vormen (het "procesverloop", zeg maar). In de Input-tabel knoop je een bron/bedieningsorgaan (knop, schakelaar, knuppel) aan een signaal waar de zender mee verder werkt. Maar ook leg je daarin vast, hoe je het signaal gespreid hebt over de bron (bijvoorbeeld expo op een knuppel) en of maar een gedeelte van het signaal gebruikt wordt (bijvoorbeeld rate op de knuppel voor een as). De zender zélf rekent verder met het volledige signaal van min tot plus 100%. De Output-tabel bevat informatie over waar het signaal naar toe moet, zoals het fysieke bereik (boven en ondergrens) van de servo (dus de spreiding van het signaal dat de zender geeft), de beweegrichting van de servo ten opzichte van het signaal en het centraalpunt van de servo (in signaalwaarden zodat dit vertaald kan worden vanuit het 0%-punt). De derde, de Mixes-tabel, knoopt de beide andere aan elkaar en verspreidt, waar nodig en onder eventuele voorwaarden over de servo kanalen. Vastleggen wat er gebeurt doe je daarin, maar ook met behulp een paar andere tabellen (Curves, Logical Switches, Special Functions en Global Functions), maar dat gaat wat verder dan ik nu kwijt wil.

    De kern is dat ik nu de eerste en eenvoudigste sjabloon klaar heb en daarmee kan gaan testen richting Sim- en Trainerverbinding. De eenvoudigste sjabloon, omdat het hier dan om een heli met twee servo's op de schijf gaat en die schijf fysiek op de heli omhoog of omlaag gaat met een derde servo. Zuivere, ongemixte signalen dus. De extreemste vorm, een vier-servo-schijf in "X-opstelling", waarbij alle servo's bij elke X/Y-beweging een rol spelen en dus gemixt moeten worden volgt voor mij later (maar wel voor de Benzine Trainer aan de beurt is). Zoals ik in mijn vakgebied gewend ben heb ik hierbij ook "ontwerpprincipes" toegepast om duidelijk grenzen aan te geven, als is de term wel een beetje "groot" voor dit onderwerp. Wordt vervolgd .....
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tip:
    Je bent nooit de eerste.
    en het lijkt me ergens verrot sterk dat een standaard (ja, dat is het) 4 punt mix in x opstelling niet al vanaf de fabrikant aanwezig is / downloadbaar is.

    Als ik je nog een tip mag geven:
    eerst kruipen.
    dan lopen.
    dan rennen.
    daarna moet je het zelf weten.

    ga eerst vliegen met wat je hebt.
    kun je eenmaal vliegen, weet je ook hoe alles hoort te reageren.
    ga nou in het les stadium geen dingen overhoop halen die feitelijk niets te maken heeft met leren vliegen.

    dat gezegd hebbende:
    Al kun je thuis alles uitproberen en kijken of het werkt natuurlijk :D

    Maar (ja, weer een maar):
    mijn persoonlijke ervaring met leerlingen die regelmatig in hun zender zitten te knoeien....
    is dat zij eigenlijk altijd wel een paar keer crashen vanwege dat.

    Oeps, instelling niet goed gezet.
    niet goed terug gezet
    wat vergeten in de instelling
    verkeerde vliegmenu (meerdere modellen in de zender met dezelfde naam)
    kanalen verkeerdom door knoeien in de zender
    throttle hold overhalen en er gebeurt niets / ding gaat opeens op zijn zij.

    Houdt nu de besturing ff hetzelfde.. werkt, bewezen etc.
    hou het rommelen lekker in de nieuwe zender, of maak een compleet nieuw modelmenu aan (met groot TEST in de naam)
    alles wat je bedenkt wat mis kan gaan, zal mis gaan..
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina