Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dan heb je er gelijk 1 voor de NiMh als je de juiste neemt
    Ja
    Ook ja,
    (Maar volgens de specs mogen ze meer https://servodatabase.com/servo/futaba/s9202 )
    toen was er niet veel meer buiten NiCd denk ik, maar het gaat om de volten, niet om het type accu.

    Let wel op je tail servo, daar zijn types bij die echt niet meer willen hebben.

    Je kan zelfs met een LiPo met een spanningsregelaar werken, daar geeft de electronica helemaal niets om,
    Het is de spanning die iets kapot maakt (en daardoor de stroom natuurlijk)
    En dat is de starten dan zeker (foto's hier neer zetten !!!!)
    Daar zou ik persoonlijk een aparte accu voor nemen, dan start je nooit je ontvanger accu leeg.

    Groeten,

    Arie
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Veel laders die rechtstreeks op 230 volt worden aangesloten, hebben in de behuizing gewoon een losse voeding. Vaak een laptopvoeding.

    Op het forum is goede informatie over het laden van de diverse typen accu's te vinden. Bij voorbeeld deze:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/delta-peak-laders-snelladers-voor-nicd-en-nimh.59819/
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh, ik zie al wat foto's, had ik even gemist

    Echte laders hebben een losse voeding ! ;)

    Kijk maar rond, Imax B6 etc zijn veel gebruikt
    Heb zelf tegenwoordig een ISDT lader, daar ben ik zeer tevreden mee.

    Gr

    Arie
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua stroom:
    Nimh en nicd is een iets andere techniek, maar ook weer niet extreem anders.
    het ontladen-laden verhaal gaat bij nicd ook op.. dacht ik.
    gewoon proberen, het kan er alleen beter van worden.

    Accu in de zender: daar kun je gewoon nimh in stoppen. die voltages liggen redelijk op hetzelfde niveau.
    en meer mah = gaat langer mee...
    alleen ff op formaat letten.

    qua heli:
    als een servo is bepaald op 4,8 volt, mag hij vrij straffeloos 5 volt hebben.
    maar geen 6 volt.
    sommige servo's zijn later een keer opgewaardeerd (ander printje erin) of de originele servo kon gewoon meer volt hebben.
    hebben ze een ander spec lijstje voor gemaakt.

    zowieso ga jij een paar accu's krijgen.
    in feite, vanuit de originele oude gedachte, heb jij een ontvanger accu nodig.
    EN een losse ontstekingsaccu.

    ga je dan dat 9,6 volt apparaat (starter?) gebruiken, dan moet je daar dus nog een extra accu voor gebruiken.
    maar, meestal is een starter los, die gaat niet mee tijdens het vliegen.
    als de jouwe inbouw is, kun je er ook voor kiezen om gewoon na het starten de accu lekker in je zak te stoppen.
    heel de vlucht heb je de starter niet nodig, tot je hem weer getankt hebt en weer wilt starten.
    de starter voor mijn heli wil graag 12 volt hebben.. alleen blijft die starter op de grond.

    qua stroom in de heli:
    je kan ook 1 lipo pakken (bijvoorbeeld 2s 2200), een BEC circuit op 5 volt erachter voor de ontvanger (dingetje van 10 eur of zoiets)
    en nog een BEC voor de ontsteking. ontsteking zal ook graag rond de 5 volt willen zien, gezien de leeftijd.

    Die BEC's regelen de stroom van 8 volt terug naar 5 volt.
    heb je iig maar 1 accu aan boord.
    ontsteking wordt door de BEC gescheiden van de ontvanger, zodoende heeft dat dan geen raakvlakken meer (wat goed is)
    moet je nog ff kijken naar een kill switch (motor moet uit kunnen op afstand)
    powerbox heeft een mooie, alleen prijzig. kun je met een kanaal de motor uit gooien.

    qua stroomsterkte ben ik niet zo bang..
    een ontsteking pakt niet veel stroom, alleen wilde het aan/uit karakter de boel nog wel eens storen vroeger
    de ontvanger en servo's zijn analoog, dus ik vermoed dat je ruim onder 1 ampere blijft.
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Voor die ontsteking heb je toch geen accu nodig?

    Heb ik sinds kort ook, mooi ding om aan te sleutelen

    Ja idd, goed voor zorgen, kan je nog even mee vooruit.

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
  6. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    De verwijzing naar de servo-database is een hele goeie! Had het alleen niet over de 9202 maar over de 9252. De 9202 is een analoge en die kan 6V hebben, de 9252 is digitaal en mag alleen 4,8V. Dit is de starter die ik heb liggen. 2022-07-06 Starter_191200_mfnr - kopie.jpg De bedoeling was dat het mechaniek van de Benzine Trainer ooit zou worden getransplanteerd naar de Apache. Nou vind ik een trekstarter eigenlijk een belediging voor een schaal Apache, vandaar deze starter. Er zitten twee micro-schakelaars bij, één voor op de throttle-servo (gas dicht of zo) en één voor de starter; met een aan/uit op de romp is dat 3-weg beveiligd. Voor een schaalmodel is plek voor een accu minder een probleem, vandaar.

    2022-07-06 Gyro_191033.jpg Voor de Benzine Trainer heb ik ook een GY401 met een Futaba 9254, is minder sterk maar nog sneller dan de 9252. In een topic van Uwe ("Benzine Trainer") las ik dat een te snelle servo op de staart tot (inbrandings-) problemen kan leiden en dat wil ik natuurlijk niet. Dacht dat het een post van Brutus was. Ook een post van hem, dacht ik, over een starter dat de 230 wel goed ingelopen moet zijn en dus makkelijk te starten is. Alles bij elkaar denk dat de Trainer (zijn eerste tijd iig) een handstarter blijft.

    Hier ga ik mij zeker in verdiepen. Als ik het begrijp hoef ik het tenslotte niet in mijn hoofd te stampen en wordt de kans dat ik het fout doe met vier batterij-types (Pb, NiCd, NiMH en LiPo) weer wat kleiner.

    Wat een kill switch betreft: heb er ook een governor (HeliSpeedControl) voor klaar liggen met een Stator Gator Sensor. Als ik het mij goed herinner gebruikt die laatste de draden van de "echte" kill switch en bedien je die zo. Dat is uit mijn hoofd gezegd, en al lang geleden, maar een bewuste keus geweest.

    Vanmiddag was er post uit Tsjechië 2022-07-06 Module-2_142225.jpg en dit zat erin 2022-07-06 Module-6_143157.jpg ja, de 2.4 Ghz module. 2022-07-06 Module-7_192126.jpg Zoals je ziet gaat die never-nooit in een module case passen. Daarom heb ik een plan-B in gedachten: https://www.flitetest.com/articles/diy-2-4ghz-radio-upgrade/
    Dat is alleen wel meer werk en zeker iets wat ik nog nooit gedaan heb, dus goed bekijken wat ik ga doen.

    In ieder geval nodig is een ontvanger en een bijpassende accupack, trouwens ook die voor de zender en de GPH. Ben nog zoekende naar een goed merk met de juiste maten en een Futaba connector, of loop ik daarmee een beetje achter ...
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik was er al een beetje bang voor, hoewel de maten hetzelfde zijn, was de vorm inderdaad de JR module bay.

    Maar het kan ook los er in, heb ik toen met de FC 18 gedaan: https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-fc-18-met-frsky.212801/

    Ik heb er een schakelaar op zitten, daarmee kan ik schakelen tussen de originele bay, en de FrSky module, dan blijft ook de originele Futaba functioneel.
    Oeps, ja die servodatabase is erg handig
    Ik heb er toen een LiFe accu in gedaan, komt met de spanning goed overeen (9,9V) en zijn wat minder kritisch met laden/ontladen.
    De connector heb ik voor de zender over gesoldeerd van de originele accu (alleen niet beide draadjes tegelijk doorknippen ;) )
    Die zijn er zeker nog wel hoor bijvoorbeeld: https://hobbyking.com/nl_nl/batteries-chargers/batteries/rx-tx.html

    Groeten,

    Arie
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua connector, daar kun je in feite gewoon een verlengsnoer voor halen, en die verknippen / aan de accu solderen.
    inderdaad, 1 kabel tegelijk doorknippen. eerst die solderen, krimpkous, dan de 2e doorknippen :D

    ff opletten als je deze accu gaat opladen IN de zender (dat kan op zich)
    een zender heeft meestal een 0,5ampere zekering in de laadopening.
    ga je dus met 1 ampere laden, kan het zijn dat er gekke dingen gebeuren.

    life of lipo moet je laden met korte, dikke kabels.
    nimh tegenwoordig op een computerlader ook.
    de oude, lange dunne draden waren eigenlijk een soort beveiliging, als de accu vol zat zou er door de spanningsval in de lange dunne draad nooit een echt gevaarlijke situatie ontstaan.
    doe je dat met een computerlader, dan ziet de lader niet goed hoe de accu zich gedraagt, en zal te vroeg of te laat afslaan.
     
  9. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Wat de module betreft had ik al iets gevonden voor een plan B. Toch denk ik nog even over een plan C, om gerommel aan mijn zender te voorkomen. Het moet dan een plat "rugzakje" voor de zender worden dat gebruik maakt van de pins in de module-bay. Zit ik nog wel met de bevestiging en een grotere opening in de pult. 2022-07-08 Zendmodule_160001_mfnr.jpg Een ander punt is een geschikte maar ook een beetje toekomst vaste ontvanger die ik ook bij een nieuwe zender kan gebruiken. Daar leek mij de X8R wel in goeie voor, beter dan de V of de D versie?

    Voor de accu van de zender had ik een ander ideetje. Van een accu verwacht ik continue stroomvoorziening zonder haperingen, meer niet. Anders dan met een heli heb je in een zender geen kans op gestuiter of gerammel, dus zou een batterijhouder ook een mogelijkheid zijn. De zender van de KDS heeft dat ook en die past ook in de Futaba. 2022-07-08 Batterijhouder_160200.jpg Als ik daar dan ook een kabeltje van 0,50 mm2 ipv 0,14 aan soldeer kan ik die ook nog prima snelladen (buiten de zender om, :worship:) en heb ik onbeperkte keuze van cellen. Weet even niet wat daar op tegen zou zijn.

    Voor de ontvanger van de GPH gaat dat niet op. Zit nu een 2x2 sub-C pack op maar die kom ik niet tegen op internet. Behalve bij Conrad met eigen-merk cellen, geen idee hoe goed die zijn. Daarom even op het forum gezocht, maar nog niet echt iets gevonden en zal blijven zoeken. Daar kwam ik wel dit van Corrien tegen https://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-de-beste-ontvangeraccu.187455/page-6#post-4185353

    Vanmiddag een belletje van de RealFlight-leverancier. De controller die ik terugstuurde is inderdaad kapot en ik krijg een goed werkende ter vervanging. Nu eerst met de KDS aan de gang (ja, ja de handleiding lezen :rolleyes:).
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vergeet die batterijhouder maar heel snel... Er komt gegarandeerd een moment dat door oxidatie een contactveertjes in de batterijhouder geen contact meer maakt met een accupool. De gevolgen hiervan laten zich eenvoudig raden. In de (vliegende) modelbouw uitsluitend gesoldeerde of gepuntlaste accupakketten gebruiken. Al denken sommige zenderfabrikanten daar om onduidelijke redenen anders over.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut! GEEN losse cellen gebruiken.... Niet in je zender, en niet in je model.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    er zijn heel veel dingen om het wel of niet over eens te zijn in onze tak van de hobby..
    maar dit is er 1 waar men het redelijk unaniem over eens is: altijd vaste pakketten..

    Qua accu voor de heli:
    belangrijk is welk voltage er op de componenten gaat staan.
    Heb je dat voltage gekozen, kun je kijken wat je moet doen om dat te halen.

    Je kan gewoon een nimh pakket pakken.
    hoeft er in feite geen nabewerking op dan gewoon de accu aansluiten.
    wel goede aantal cellen pakken. met 2000 mah heb je in feite al een stevig tijdje vliegplezier.
    wel een lampje installeren wat aangeeft hoe vol de accu is, en dit van buitenaf zichtbaar maken.
    dan kun je een rotte accu ook vlot zien van buitenaf.

    je kan life of lipo doen.
    heb je een nabewerking nodig, voltages te hoog voor je servo's.
    dan pak je een 5 of 10 ampere BEC, en die stel je in op het door jou gewenste voltage (waarschijnlijk 5 volt)
    Doe ik al heel mijn modelbouwcarriere, en werkt gewoon erg goed.
    ook hier een alarmpje aan boord om de onderspanninng te bewaken.

    Daarna moet je even kijken wat dan de gevoelige punten worden in je systeem.
    bij mij bleek dit bij 1 kist het draadje vanaf de accustekker tot de bec.
    dun draadje. soldering in vlucht gebroken.
    maar dit kan ook gebeuren bij een doorlopende draad, een stekker kan eventueel ook nog uit een ontvanger vallen.
    in mijn geval heb ik mijn solderingen (alle toestellen) nagelopen en her en der wat soldeerpunten ondersteunt met wat extra krimpkous (wat niet beweegt, zal ook geen materiaalmoeheid ontwikkelen)

    ander (meestal) vergeten probleem: schakelaar.
    meeste schakelaars zijn veer schakelaars.
    door gerammel gaat zo'n veer moe worden, wijken. aan uit gedrag vertonen zonder dat je het wilt.
    vaak is de limiet van zo'n schakelaar ook ongeveer 2,5 ampere (wat ook de limiet van een servo stekker is continu)

    persoonlijk maak ik 1 hulpkabel in een heli.
    + gaat via de interne kabel recht naar waar hij moet zijn.
    - verleng ik, tot buiten de heli. daarna naar waar hij moet zijn.
    de ontstane lus knip ik door, en daar zet ik een stekker op.
    dan soldeer je een contra stekker met lus.
    Oftewel, kap erop en zo: als je die lus stekker aansluit, is opeens de stroomkring rond, staat de heli aan.
    moet ie uit, stekker eraf trekken en klaar.
    gewoon ec60 stekker.. niets spannends.. makkelijk te maken, kan veel stroom hebben.
     
  13. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Opnieuw een hoop goede en vooral heel praktische tips. Het scheelt enorm als je dit niet door schade en schande moet uitvinden, en dan heb ik het niet alleen over de pecunia. Het belang van een ongestoorde en ononderbroken stroomvoorziening aan beide kanten van de lijn is mij inmiddels meer dan duidelijk. Tenslotte ga je ook niet de essentiële infrastructuur privatiseren zodat je, letterlijk, je levensgroot ergens van afhankelijk maakt, toch;)?

    Dat betekent dat er voor de Futaba, maar ook voor de zender van de KDS een accupack onderweg is. Eentje een "echt" merk, met een aansluiting van 0,14mm2 en een ander van het huismerk met soldeeroog en een losse 0,5mm2 kabel. Solderen dus, en ja isoleren. Ook komt er een 4,8V sub-C pack aan met 0,5mm2, maar met een Tamiya stekker (was geen andere). Ook daar een andere aansluiting op, ja één voor één en krimpfolie. Die laatste is echt nodig, want ik heb de GPH aan de lader (Robbe 6+3, "antiek") gehangen. Zo gauw ik de accu doorverbind, licht het laadlampje even op en dan is ook het AC-lampje uit. Misschien kunnen jullie het mij vertellen, maar ik denk dat die ter ziele is, de accu dan.

    Als ik zo naar de accu-markt kijk denk ik dat dit misschien de laatste NiMH ronde voor mij wordt, voor zender en ontvanger tenminste. Er is ook een lader onderweg die alles wat ik langs heb horen komen aan kan, dus dan kan ik vooruit. Ook dank voor:
    (post#82) dit zijn enorm leerzame en ook heel toegankelijke uiteenzettingen. Het LiPo- kwartje is nog niet helemaal gevallen bij mij, dus dat ga ik herlezen.

    Wat de zender betreft is toch de beste optie de 2,4 module in de zender te plaatsen. Inmiddels is er een schakelaartje onderweg die alle drie de polen van 35M naar 2,4G schakelt. Het wordt nog wel even puzzelen voor een goede plek voor de nieuwe antenne en: 2022-07-11 XHT Schakelbordje_155355.jpg het schakelbordje. De microschakelaars en bindknop heb je niet dagelijks nodig, en ook de ledjes zijn niet zo belangrijk zolang alles goed gaat, dus dat zou in de accubak kunnen. Een andere mogelijkheid is, antenne en bordje aan weerszijde van de "oude" antenne. Het is krap maar misschien lukt dat. Er is ook een X8R onderweg dus testen kan dan ook en bovendien is die ook te gebruiken met courantere zenders dan de mijne.

    Nu we het toch over zenders hebben een vraag; mij ontbreekt het aan ervaring. Voor de Futaba heb ik ooit een pult gekocht. Leek mij praktisch om je handen te kunnen laten steunen. Maar daarmee "los" rondlopen is'm niet ècht denk ik. Wat gebruiken jullie en is handig? Zo'n neckstrap, of een compleet "tuig" of iets anders? Nu had ik nog wel een oude gitaarband liggen, maar daar staat "Fender" op, tja. Ben op zoek...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ruim 25 jaar met een pult met tuigje (zo'n kruislings setje riemen wat over je schouders en onder je oksels gaat) gevlogen, en dat werkt SUPER. Helaas, na 20 jaar knapte er een gesp en dat kostte me wel een heli, maar hoe lullig ook, ik ga er onmiddelijk weer een kopen (of de oude repareren, zo moeilijk is dat niet) zodra die heli weer vliegklaar is.
    Die crash was doffe pech, maar die 25 jaar probleemloos en vooral comfortabel kunnen sturen maken dat ruimschoots meer dan goed.
     
  15. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Begrijp ik nu goed dat de heli al 5 jaar in het ziekenhuis ligt? En niet vliegen 5 jaar?
    Voor je het weet zijn dat er 20 en dan is de wereld weer veranderd ;) !
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Brutus is nog wel eens een paar maanden het land uit, heeft meer heli's, en heeft ook nog eens wat projecten lopen met vliegtuigen en ombouwmotoren:D
    Kan me voorstellen dat een schadegevalletje in een kast beland, en daar ff blijft liggen

    En 20 jaar met een heli zonder noemenswaardige schade, dan ben je ook wel ff toe aan een verse ervaring :D

    voor je eerdere vraag: dingen zijn gewoon persoonlijk..
    ik vlieg zelf met mn duimen op de knuppels.
    vind ik prettig. van daaruit is het voor mij makkelijk om mijn zender in de handen te houden, ik heb ook een zender waarbij dit makkelijk kan.

    knuppels tussen duim en wijsvinger kan natuurlijk ook
    pult, neckstrap, wat jij leuk vind :D
     
  17. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Even een zijsprongetje. Vanmiddag heb ik een vervangende Spektrum InterLinkDX Simulator Controller binnengekregen. Voor RealFlight; even lekker aan de gang daarmee; dacht ik ... Niet werken dus, zelfde verhaal als wat ik eerder meldde, zelfde dingen geprobeerd. Het duizelt mij, en ik zou dat ding graag zwemles geven in de vijver ... Dacht ik heel even, beetje zonde toch? Wie weet er iets op? Ben er zo klaar mee dat ik hem morgen terug stuur als ik'm vanavond niet aan de praat krijg. Poeh, Poeh, dat lucht op ... Soms werken dingen niet en moet ik het er maar mee doen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... die crash is ergens in Mei gebeurd of zo... Nog maar 2~3 maanden geleden.
    En die heli had 7 jaar probleemloos gevlogen, maar die 25 jaar, dat komt omdat ik nu ongeveer 38 jaar heli vlieg.... :p
     
  19. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Maar .... ik vlieg dan weer langer NIET heli (67 jaar) .... :banana:
    Nee hoor, dat is respectabel ...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat leg ik inderdaad af... Ik kom maar tot 16 jaar.... :(
     

Deel Deze Pagina