Afgezien van dat het verstandig is, lijkt het mij ook leuk om dat gewoon te kunnen. Oefenen dus.
Het pakketje van de heli-vrienden is aangekomen en ik kon dus verder.
Dat betekent niet dat ik tot die tijd stilgezeten heb, integendeel, en het is zelfs heli-gerelateerd! Ben namelijk bezig geweest de berging op te ruimen en schoon te maken. Dat kón omdat nu de kinderen de deur uit zijn, het daar niet meer helemaal volgebouwd stond met fietsen, skateboards, inline-skates en groothandelsverpakkingen frisdrank en dergelijke. Maar dat móést ook, omdat ik voor het sleutelwerk aan de KDS mijn helikopter gereedschap nodig had en dát zat grotendeels in mijn vliegkist en díe stond (tadaááá) in de schuur (oh ja: berging), achter de fietsen, naast de dozen kattengrit en onder de XXL-pakken toiletpapier. Goed opgeborgen dus, want alléén ik mag het gebruiken en dan nog alléén voor heli's. Vandaar.
Er was nóg een reden voor het opruimen, die beter "verkocht". Op één van de kamers op de eerste verdieping staan vier nieuwe binnendeuren al heel lang te wachten om op maat te worden gemaakt, geschuurd en gelakt en afgehangen op de overloop. Voor dat op maat maken (ben er nog niet zeker van dat dit echt moet) heb ik wel mijn cirkelzaag nodig en je raadt het nooit: die staat op de bovenste plank, rechtsachterin omdat ik die van al het gereedschap het minst gebruik. Hij staat trouwens naast een gallon CoolPower (!?!) en direct boven de schilderspullen, dus ... Dat met die deuren is trouwens ook weer heli-gerelateerd, want die staan op de plek waar ik straks met de grotere heli's dingen wil gaan doen. Maar één ding te gelijk en alles met mate. Doseren is belangrijk, want zo hou ik wel de lol erin (en maak ik ook
mevrouw N. blij).
Terug naar de keukentafel voor de KDS. Demonteren geblazen dus, maar eerst mijn afvinklijstje af: staat alles in de zender waar op "default" met uitzondering van de curves én de draairichting van de servo's?

Eerst alledrie de servo's demonteren en controleren; twee van de drie werken normaal (in het zakje voor de Apache), de derde "probeert" het nog wel maar kan niet veel meer (zakje "openmaken"). Vóór het monteren eerst van de servo's werking en instelling van de draairichting controleren. Naar mijn idee heeft de instelling van die draairichting (NOR/REV) in de zender níets te maken met de servo's zelf, maar álles met het ontwerp en indeling van de heli, met name de orientatie van de servo-as ten opzichte van de rotor-as. Met de swash-instelling (dat gaat alléén over Pitch) ligt dat anders, omdat het dan niet over de pitch-
servo gaat maar over de pitch-
functie. En die stuurt behalve de pitch-servo ook andere servo's aan (aan dit geval twee: elevator en aileron). Alleen kan de zender (deze KDS althans) niet zien hoe die geplaatst zijn en welke kant die dús op moeten. Dat bepalen de fabrikant en monteur (ik).
De draairichting van de servo's staat (dus) goed in de zender, einde afvinklijst en, tijd voor installatie. Eerst een verzamelschetsje van de swash gemaakt, met wat eraan hangt en met de lengte van de stuurarmen erbij (bruto en netto).

De nieuwe servo's hebben een andere as, ook qua aansluiting en er zitten ook armpjes bij, met ook een "eigen" bevestiging. Zoals ik al van plan was, ga ik de afstand tussen de stuurkogel en de servo-as op het armpje kleiner maken (grotere afstand dus t.o.v. de rotor-as ), daarmee komen de stuurstangen iets meer parallel aan de rotor-as. Helemaal parallel wil ik ze niet hebben. Dat is omdat de servo op een hoek van 90 graden tov de rotor-as de meeste kracht levert bij verschuiving van de swash op de rotor-as. Naarmate de servo verder draait neemt de afgelegde afstand per graad toe, en de kracht daarmee af; dat geldt natuurlijk in beide richtingen. De meeste power wil ik hebben tussen de + en -10, vandaar "iets minder dan parallel". Bij alleen stuurbewegingen werkt dat misschien iets anders uit, omdat de draaiing van de servo-as zorgt voor draaiing van de swash om zijn eigen as, maar het verschilt denk ik niet veel.
Om te voorkomen dat ik bij deze vernieuwing vastloop doordat ik iets met een stuurstangetje verknoei heb ik daarvan een reserve setje besteld. Het blijkt dat de nieuwe niet een merktekentje hebben op de "buitenkant" (de oude wel) en ze zijn een stuk dikker dan wat ik erop had zitten.

Dit heeft wel het voordeel dat nu goed zichtbaar is wat de "buitenkant" moet zijn, want dat zie ik duidelijk aan de diameter. Met behulp van de schuifmaat en een hulpblaadje de oude stuurstangetjes een beetje bijgesteld tot op de aangegeven maten.

Als ik die opgegeven maten consequent doorvoer én de servo-armen staan haaks, dan zou uiteindelijk het hele spul haaks moeten staan, we gaan het zien. Eerst de voorste (elevator) servo erin draadje op z'n plek, passen hoe de arm bij 0 graden pitch het dichtst (heel dicht) bij de 90 graden komt. Dan de boel vastzetten, de stuurstang erop en werking controleren. Dan nummer twee de linker (pitch) servo zelfde verhaal, dacht ik .... Als ik de boel weer aanzet reageert de pitch servo nergens op, ook niet als ik hem aan een andere uitgang van de ontvanger hang, en hij wordt erg warm. Losgemaakt en gedemonteerd, toch nog even proberen: hij doet het weer. Dat heeft zich een aantal keren herhaald, met bij de laatste keren, áls-ie iets deed was dat centreren en kon ik hem alleen naar beneden bewegen, stond hij vast en werd hij weer erg warm. De derde rechter (aileron) servo verliep volgens het boekje.
Jammer maar helaas, dit ligt weer stil tot ik een vervanger heb.