Herstart na 20 jaar.

Nu nog 12 graden instellen, als het goed is, zal de negatieve pitch ook meteen 12 graden zijn
Dit doe ik dus door de waarde van pitch te veranderen in het swash menu.
Was inderdaad bezig alles van scratch af na te lopen. Waar ik tegenaan hobbelde is dat ik niet zie hoe ik in het swash menu van de KDS 7XII die waarde juist instel. Voor alledrie kan ik daarin van -100 tot +100 met als default +50. Voor elevator moet ik die al aanpassen om de swashplate hélémaal recht te krijgen (zodra ik dat servo'tje heb kan ik verder). Is dat niet iets wat je met EPA regelt?
Gewoon servootjes van een bewezen geschikt merk kopen.
Deze had ik in gedachten: https://www.kds-rc-helishop.nl/product_info.php?cPath=35&products_id=317
Zelfde merk, zelfde afmetingen en je wordt er niet arm van. Volgens mij heb ik liever (ga ik nog achter komen) flink downforce, dan een krant die wappert op de wind, toch?
 
Ik lees al een poosje mee, er worden juiste adviezen gegeven dus valt weinig toe te voegen maar toch een paar dingen.

Balanceren.
Naar mijn mening ga je te ver en prober je het te goed te doen, is echt niet nodig.
Je was aan het balanceren met 2 stukjes afgescheurd papieren zakdoek, dan zit je ver achter de marge.
Je gaat fly-bar vliegen, je bladen zijn nu perfect in balans, maar hoe dan met je fly-bar, ga je die ook balanceren?
Ik kan alvast vertellen dat dat niet gaat want die moet je samenstellen op de kop, dus is niet los te balanceren, ga je dan de complete kop balanceren?
Is niet nodig, secuur bouwen dan komt het goed.
Maar… dat is mijn mening, je doet niets mis aan precies werken, maar maak jezelf er niet gek mee.

Je servo travel issue.
Ik weet het niet zeker, maar als ik naar de foto kijk in post 133 dan lijkt me dat de links van de servo arm naar de swash plate wel ver naar buiten zitten op de servo arm (dit zorgt voor grote uitslagen).
Ik ken de KDS niet, en ik weet niet welke maat hier voor staat in het manual, maar “op het oog” lijken ze verder naar buiten te staan als op mijn TRex 450 (ook fly-bar).
Tevens staan nu de links niet parallel aan de main shaft, volgens mij horen ze dat bij benadering wel te doen als ze goed staan.

Mbt mid-stick 0 of 5 graden.
Bedenk wat je wilt, ga je in de toekomst op-de-kop vliegen, dan is het bijna noodzaak om positief en negatief hetzelfde te hebben, ik zou dan sterk aanraden om mid stick 0 te hebben.
Ga je alleen schaal vliegen, en houd je de rotor boven, dan kun je kiezen voor “hover” mid stick, dus ongeveer 4 of 5 graden.

Mechanish moet je hem zo afstellen dat je maximum uitslagen kunt halen, die kun je dan later op de zender beperken, door je pitch curves en stuur uitslagen aan te passen.
Met fly-bar vlieg (vloog) ik + en – 11 graden, en stuur hoeken van 7 graden, dit is voldoende rustig.
Met de pitch curves kun je dan ook nog min en max collective beperken to +9 of 10 en -2 dat is prima oefenen.

Je kunt zelfs mechanish mid stick 0 graden zetten met gelijke positieve en negatieve travel, en door middel van je pitch curves mid stick 5 graden maken zodat je mid stick hovert.
Dat zou mijn voorkeur hebben over "mechanisch" mid stick niet 0 graden hebben.

Succes.
 
Voorop gesteld: ik ben enorm blij met dit forum. Er is natuurlijk zat geschreven over de materie, maar niets werkt zo goed als vragen kunnen stellen over iets praktisch waar je tegenaan loopt. Hiervan leer ik meer dan uit een boek, hoe goed dat ook is en zeker noodzakelijk als naslag. Zie de verwijzing van student, want aan de hand daarvan loop ik de dingen nu na.

dan zit je ver achter de marge.
Goed dat je het zegt, want het is wel mijn valkuil, dat perfectionisme. Kwam ergens tegen dat iemand de complete aandrijftrein ging balanceren. Toen dacht ik, voor een wedstrijdvlieger misschien oké, maar voor mij ?!?
Mechanish moet je hem zo afstellen dat je maximum uitslagen kunt halen, die kun je dan later op de zender beperken, door je pitch curves en stuur uitslagen aan te passen.
Dat was inderdaad mijn bedoeling, al begin ik daar wel een beetje aan te twijfelen. Dan bedoel ik dat ik met de Apache op RealFlight lekker te keer gaan steeds leuker ga vinden. Ja, het wordt echt tijd om het veld op te gaan. Misschien brengt dat mij een beetje terug in de realiteit.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo, dat het zonde is om risico's te nemen met een schaalkist waar je ziel en zaligheid in zit! Al zijn er natuurlijk altijd mensen die het zich kunnen permitteren, gewoon omdat ze geld hebben, of omdat iemand anders de schade wel hersteld en het ze niets doet. Bij mij is het geen van beide, gelukkig maar ...
 
ik heb die handleiding geschreven, expres zonder waardes in de zender te noemen.
meten op de heli.
iedere zender is anders, en overal zijn de waardes anders.
of het menu heet anders.

o ja, jij ging flybar vliegen:D
maakt het wel makkelijker...

1 ding met instellen:
Servo's recht zetten doe je in sub trim. dat doe je niet in een ander menu, anders verramponeer je misschien diverse mixen of andere functies.
ieder menu heeft zijn doel, en daar gebruik je hem voor.
Het misbruiken van dingen ga je pas doen als alles een keer heeft gewerkt:D
menu subtrim, endpoint zitten meestal recht aan een servo gekoppeld, niet aan een functie.

Meestal pak je de volgende volgorde:
- servo linkjes los gooien. vrij laten bewegen
- zender vertellen dat je met een heli bezig bent (meestal krijg je dan opeens andere opties in de menu's)
- model een naam geven in de zender (weet je zeker dat je de goede open hebt staan voor je aansluit)
- swash opzoeken. of tuimelschijf in het nederlands. Swash mode H3 moet je in zien te stellen.
in theorie gaan nu de servo's allemaal tegelijk samenwerken.
- Servo's recht zetten
- Ergens zul je dan een menu optie hebben om aileron, elevator en pitch aan te passen.
let op, de swash mix is iets anders dan een servo omdraaien. vaak kun je door bv +50 te veranderen naar -50 de richting van die mix aanpassen.
- Dan grootte van de losse bewegingen aanpassen. Elevator en aileron altijd gelijk.. Pitch mag anders zijn.
- Dan kun je verder met staart, gain waarde
zorgen dat de gain waarde veranderd als je de knop overhaald!

dan verder met de kleine maar nodige dingen.
throttle hold, idle up schakelaar (waar dus de gain aan gekoppeld zit), timer
 
Dan de links in of uitdraaien tot de swash horizontaal staat.
Voor mij is het begin van het hele instel-feest de swash plate naar alle kanten haaks op rotoras krijgen en houden zolang ik aan het prutsen ben.
Zeker bij van onderaf werken heb ik dat nodig. Omgekeerd is het een kwestie van vanaf de rotorkop alle links EXACT even lang voor zover het gelijke paren moeten zijn.
Dan zóu de swash plate horizontaal, sorry level, onder de rotorkop moeten hangen en kan ik de links, die ik dan EXACT haaks op de rotoras heb staan, ermee verbinden.

lijkt me dat de links van de servo arm naar de swash plate wel ver naar buiten zitten op de servo arm (dit zorgt voor grote uitslagen)
Helemaal mee eens en ik kan me er het nut niet van voorstellen. Qua krachtoverbrenging zou je zoveel mogelijk de parallellogram-vorm willen hebben, met deze verlies je meer moment volgens mij.
Dat heb ik op het lijstje staan voor als de servo-armen er toch af gaan en dat is zodra die servo's er zijn. Die (de kogeltjes) hoef ik niet te borgen dacht ik, zolang ik geen metalen armen gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Voor iemand die graag presies werkt, onderstaand 2 hulp tooltjes.

Een tooltje om te helpen de swash vlak te zetten (ik gebruik ze niet dus geen ervaring mee, maar ze zijn er speciaal voor).
Als je op swash leveler zoekt vind je wel iets.
swash leveler.jpg


En 2 pinnetjes die je op de schuifmaat kunt schroeven om 2 tegenoverliggende links nagenoeg even lang te maken.
Deze (niet exact deze maar gelijke) gebruik ik wel veel, die werken heel fijn.
Random link naar Ali (waar ik ze overigens zelf niet zou bestellen), maar als voorbeeld.
https://nl.aliexpress.com/item/32796489961.html?gatewayAdapt=glo2nld
ball link adjuster.jpg


Houd met de ball links, of-wel de oogjes, in de gaten dat ze wellicht 2 verschillende kanten hebben.
Als er text of een tekentje op staat hoort die naar buiten te staan.
Of anders gezegt, de oogjes horen maar op 1 manier op de kogel-kopjes gedrukt te worden.
Ook daar houd niet iedereen zich aan, ik ook niet altijd omdat je in de kop linkages soms graag een halve slag afstelling doet ipv een hele slag, maar ik probeer er zeker rekening mee te houden.

Die (de kogeltjes) hoef ik niet te borgen dacht ik
Ik weet niet of je hier de kogel-kopjes van de links mee bedoeld maar, die borg ik wel zeker met loctite, zeer zeker als je ze in alu schroeft, in kunstof blijven ze wel zitten.
 
alu op kunststof geen locktite
alu op alu wel locktit
kunststof kunststof geen locktite

doe je wel locktite op een kunststof alu verbinding smeer je de verbinding in feite terwijl dat je probeert te plakken..
 
Dank je wel voor de tips.
(ik gebruik ze niet dus geen ervaring mee, maar ze zijn er speciaal voor)
Als zo'n tooltje dezelfde kwaliteit heeft als de blade balancer, dan kan ik beter zelf wat fabrieken.
Zat te denken aan het onderliggende lagerblok van de rotoras. Het kan niet anders dan dat die haaks ligt. Het gaat dan alleen nog maar om een afstandsring of zo.
Hoe doen jullie dat trouwens zonder "speciaal" gereedschap?
Of anders gezegt, de oogjes horen maar op 1 manier op de kogel-kopjes gedrukt te worden.
Goed om te weten! De binnenrand van het oog is dus blijkbaar niet symmetrisch, nóóit over het kogeltje heen drukken dus.
Voor dit tooltje geldt denk ik hetzelfde. Plus: bovenkant oog tot bovenkant oog is ook hart-afstand (onderkant / onderkant dito).
smeer je de verbinding in feite terwijl dat je probeert te plakken
Beetje opletten dus. Op de Hirobo GPH heb ik destijds alle verbindingen nagelopen. Alle metaal op metaal verbindingen met Locktite (blauw) geborgd.
Om het onderhoud te vergemakkelijken (geen boeken nodig), hebben die allemaal een rood nagellak-hoedje (van mevrouw N., is niet mijn kleur!).
 
die swash rechtzetten..
als je geen haaks hoekje op je netvlies hebt staan, kun je een ty wrap om de hoofdas doen.
gewoon hard aantrekken, het pieletje steekt dan 90 graden tov de hoofdas.

punt bij paal, het komt natuurlijk wel enigszins kritisch, maar ook weer niet op de laatste 100ste van de mm.
ga je eenmaal vliegen, moet het ding toch nog getrimt worden, waardoor hij precies niet meer scheef staat.
een heli zal altijd een tik scheef hangen in de lucht.


qua linkjes, meestal heeft 1 kant een markering. bij align moet die buiten.. dus bal aan de andere kant erin
op de 450 maten valt het probleem in de regel mee, of is niet bestaand als je er 1 verkeerdom erop drukt.
op mijn 600 is het een groter probleem..
daar drukte je precies een soort stoprandje eruit.
waardoor ze wel erg makkelijk loskwamen..

qua schroeven:
locktite of niet, je moet ze allemaal in de gaten houden.
soms loopt een schroef in kunststof ook los.
eigenlijk zou je bij de eerste paar vluchten met gepaste kracht even de schroeven na moeten voelen.
bij locktite niet te strak natrekken, als je de binding breekt door te hard aan te draaien, is officieel de lock tite niet veel meer waard.


tip: als je een schroef in kunststof stript (kunststof gat is opeens wel erg licht om aan te draaien..)
beetje sec lijm op de schroef (in de draad), en schroef hem erin.
ff uitharden.
de lijm hecht beter op kunststof dan op staal, dus de schroef zit vast en komt er ook redelijk normaal uit.
en daarna met gepaste kracht gewoon zonder lijm weer te gebruiken.
alleen opletten dat je het frame niet aan elkaar vastplakt :D
 
Het stikt hier zo onderhand van de praktische tips; je zou er zo een boekje van kunnen maken bijna.
Na die blunder van eergisterenavond (stom, welke sukkel gaat er nou als-ie moe is nog dat soort dingen doen) een knoopje doorgehakt.
Voor vervanging van het servo'tje kies ik toch voor metalen loopwerk, en dan voor alledrie, want ik wil op de swash alle servo's hetzelfde hebben.
De prijs is niet echt een tegenargument, al snap ik niet hoe ze het daarvoor kunnen maken en vervoeren. Ergens zou er iemand zwaar onderbetaald moeten worden, denk ik.
Gisteravond besteld, dus die verwacht ik niet eerder dan eind morgenmiddag. Even tijd voor andere dingen dus.

In het gunstigste geval hou ik dan twee microservo'tjes over, die ik heel goed kan gebruiken voor het Apache-project. Daar zitten een M230 en een TADS op, die ik hiermee kan "animeren".
Toen ik daar plannen voor ging maken (ooit) waren die micro's er volgens mij nog niet, en met die afmetingen en gewicht komt het mooi uit, al is twee wél te weinig.
Over het Apache-project denkend; het 1:1 origineel heeft een horizontale, beweegbare staart-stabi die op snelheid horizontaal werkt, maar ook als airbrake fungeert dacht ik.
Draagt enorm bij aan de wendbaarheid zou je denken. Lijkt me leuk en uitdagend om dat in de praktijk toe te passen. Dat is voor later ...
 
Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie dat trouwens zonder "speciaal" gereedschap?
Tegenwoordig heb ik meest flybar-less, dan stel ik de swash op het oog horizontaal, dan een blad er aan en rond draaien.
Als het blad over de hele cirkel (360 graden) op dezelfde bladhoek blijft staan (bij aftstellen 0 graden) dan staat de swash dus vlak, als de blad hoek verloopt moeten de servos ge sub-trimmed worden, dit werkt 100% naukeurig.

Bij flybar kan dit ook, alleen maakt het bewegen van de flybar dit verhaal wat moeilijker, maar kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond was ik nog even vliegen op RealFlight met de Apache. Deze keer was het kunstje "onder de radar" te blijven, zoals in het echt onder bepaalde omstandigheden ook wordt gedaan. Dat betekent dus zo laag mogelijk bij de grond vliegen, als het even kan (en met voldoende zicht) om obstakels heen. En als dat niet gaat, zo laag en snel mogelijk eroverheen. En daar ging het een keer mis en was het dus raak. De afstand niet goed ingeschat en dus raakte ik met het landingsgestel een bossage. Een crash kon ik nog net voorkomen, maar het rechtervoorwiel en de poot waar die aanzat waren foetsie. Tja, dan nog landen ... Heb het geprobeerd met een beetje leunen naar links en met één pootje aan de grond. Enfin de rotor sloeg in de grond, de machine stuiterde alle kanten op en was totaal aan gort. Goed dat het niks kostte (en niemand heeft het gezien). Maar, bedacht ik mij later, als ik nou op een aardige hoogte, zeg een meter of 10, hem op throttle hold had gezet; dan rustig laten zakken en vlak boven de grond full pitch up? Zou dan niet de snelheid uit de rotor zijn geweest, bovendien geen torsie en dus veel minder schade? Ben wel benieuwd naar praktijk ervaringen (van anderen graag).:confused:
 
Het zou absoluut gescheeld hebben, ALS de autorotatie goed uitgevoerd zou zijn (dus nul daalsnelheid op het moment van grondcontact EN de energie van de rotor helemaal uitgemolken). Maar dat is behoorlijk pittig want dat gebeurt allemaal in een split-second.

Theoretisch helemaal correct, maar je gaat in een werkelijke situatie hoe dan ook een hoop schade hebben als je moet landen met maar de helft van je landingsgestel...
 
Kun je gewoon oefenen in de sim...

als je laag vliegt, onder de 10 meter, is het een split second beslissing.

moet je boven de 10 meter autoroteren, zou je de bladhoek negatief moeten zetten.
de heli komt wel vlot omlaag, maar vraagt ook geen vermogen van de rotor.
in feite wordt er zelfs energie toegevoegd.
op x hoogte (inschatting piloot) ga je de heli remmen, om in 1 keer op de grond te zetten.
dan ga je dus energie uit de rotor trekken om te remmen.

dus, niet te lang twijfelen. naar beneden dat ding.
Des te groter de heli, des te makkelijker dit gaat.

zit je lager dan 10 meter... misschien zelfs 5 meter..
zou je eigenlijk in 1 keer omlaag moeten en neer moeten zetten.
je hebt dan niet de ruimte om nog even wat energie uit je val in de rotor te stoppen.
bladhoek blijft dan positief.
wel vlot omlaag.
netjes remmen, neerzetten.

Ik heb zelf een paar keer zoiets gehad.. zit je letterlijk op die 10 meter moet je echt ff kijken wat wind doet, en hoever je weg vliegt.
boven de 10, dan kun je negatief zetten en neerzetten.
toen kon ik zelfs nog een paar secondes hooveren voor mn neus voor de heli naar de grond zakte.

5 meter.. dat is gewoon meteen neerzetten.
heb ook wel eens rond de 5 meter gehad.. hij kon nog best een aardig stuk vliegen voor het op was..
maar hij was toen ook een aardig eindje weg:D
alleen landingsgestel kapot..
 
Afgezien van dat het verstandig is, lijkt het mij ook leuk om dat gewoon te kunnen. Oefenen dus.

Het pakketje van de heli-vrienden is aangekomen en ik kon dus verder.

Dat betekent niet dat ik tot die tijd stilgezeten heb, integendeel, en het is zelfs heli-gerelateerd! Ben namelijk bezig geweest de berging op te ruimen en schoon te maken. Dat kón omdat nu de kinderen de deur uit zijn, het daar niet meer helemaal volgebouwd stond met fietsen, skateboards, inline-skates en groothandelsverpakkingen frisdrank en dergelijke. Maar dat móést ook, omdat ik voor het sleutelwerk aan de KDS mijn helikopter gereedschap nodig had en dát zat grotendeels in mijn vliegkist en díe stond (tadaááá) in de schuur (oh ja: berging), achter de fietsen, naast de dozen kattengrit en onder de XXL-pakken toiletpapier. Goed opgeborgen dus, want alléén ik mag het gebruiken en dan nog alléén voor heli's. Vandaar.Startbox-03a.jpg

Er was nóg een reden voor het opruimen, die beter "verkocht". Op één van de kamers op de eerste verdieping staan vier nieuwe binnendeuren al heel lang te wachten om op maat te worden gemaakt, geschuurd en gelakt en afgehangen op de overloop. Voor dat op maat maken (ben er nog niet zeker van dat dit echt moet) heb ik wel mijn cirkelzaag nodig en je raadt het nooit: die staat op de bovenste plank, rechtsachterin omdat ik die van al het gereedschap het minst gebruik. Hij staat trouwens naast een gallon CoolPower (!?!) en direct boven de schilderspullen, dus ... Dat met die deuren is trouwens ook weer heli-gerelateerd, want die staan op de plek waar ik straks met de grotere heli's dingen wil gaan doen. Maar één ding te gelijk en alles met mate. Doseren is belangrijk, want zo hou ik wel de lol erin (en maak ik ook mevrouw N. blij).

Terug naar de keukentafel voor de KDS. Demonteren geblazen dus, maar eerst mijn afvinklijstje af: staat alles in de zender waar op "default" met uitzondering van de curves én de draairichting van de servo's? 2022-09-04 F1aa Afvinklijst_080223.jpg Eerst alledrie de servo's demonteren en controleren; twee van de drie werken normaal (in het zakje voor de Apache), de derde "probeert" het nog wel maar kan niet veel meer (zakje "openmaken"). Vóór het monteren eerst van de servo's werking en instelling van de draairichting controleren. Naar mijn idee heeft de instelling van die draairichting (NOR/REV) in de zender níets te maken met de servo's zelf, maar álles met het ontwerp en indeling van de heli, met name de orientatie van de servo-as ten opzichte van de rotor-as. Met de swash-instelling (dat gaat alléén over Pitch) ligt dat anders, omdat het dan niet over de pitch-servo gaat maar over de pitch-functie. En die stuurt behalve de pitch-servo ook andere servo's aan (aan dit geval twee: elevator en aileron). Alleen kan de zender (deze KDS althans) niet zien hoe die geplaatst zijn en welke kant die dús op moeten. Dat bepalen de fabrikant en monteur (ik).

De draairichting van de servo's staat (dus) goed in de zender, einde afvinklijst en, tijd voor installatie. Eerst een verzamelschetsje van de swash gemaakt, met wat eraan hangt en met de lengte van de stuurarmen erbij (bruto en netto). 2022-09-04 F1ab Afvinklijst_080223.jpg De nieuwe servo's hebben een andere as, ook qua aansluiting en er zitten ook armpjes bij, met ook een "eigen" bevestiging. Zoals ik al van plan was, ga ik de afstand tussen de stuurkogel en de servo-as op het armpje kleiner maken (grotere afstand dus t.o.v. de rotor-as ), daarmee komen de stuurstangen iets meer parallel aan de rotor-as. Helemaal parallel wil ik ze niet hebben. Dat is omdat de servo op een hoek van 90 graden tov de rotor-as de meeste kracht levert bij verschuiving van de swash op de rotor-as. Naarmate de servo verder draait neemt de afgelegde afstand per graad toe, en de kracht daarmee af; dat geldt natuurlijk in beide richtingen. De meeste power wil ik hebben tussen de + en -10, vandaar "iets minder dan parallel". Bij alleen stuurbewegingen werkt dat misschien iets anders uit, omdat de draaiing van de servo-as zorgt voor draaiing van de swash om zijn eigen as, maar het verschilt denk ik niet veel.

Om te voorkomen dat ik bij deze vernieuwing vastloop doordat ik iets met een stuurstangetje verknoei heb ik daarvan een reserve setje besteld. Het blijkt dat de nieuwe niet een merktekentje hebben op de "buitenkant" (de oude wel) en ze zijn een stuk dikker dan wat ik erop had zitten. 2022-09-04 F2a Stuurstang_165339.jpg Dit heeft wel het voordeel dat nu goed zichtbaar is wat de "buitenkant" moet zijn, want dat zie ik duidelijk aan de diameter. Met behulp van de schuifmaat en een hulpblaadje de oude stuurstangetjes een beetje bijgesteld tot op de aangegeven maten. 2022-09-04 F3a Schuifmaat_082323.jpg Als ik die opgegeven maten consequent doorvoer én de servo-armen staan haaks, dan zou uiteindelijk het hele spul haaks moeten staan, we gaan het zien. Eerst de voorste (elevator) servo erin draadje op z'n plek, passen hoe de arm bij 0 graden pitch het dichtst (heel dicht) bij de 90 graden komt. Dan de boel vastzetten, de stuurstang erop en werking controleren. Dan nummer twee de linker (pitch) servo zelfde verhaal, dacht ik .... Als ik de boel weer aanzet reageert de pitch servo nergens op, ook niet als ik hem aan een andere uitgang van de ontvanger hang, en hij wordt erg warm. Losgemaakt en gedemonteerd, toch nog even proberen: hij doet het weer. Dat heeft zich een aantal keren herhaald, met bij de laatste keren, áls-ie iets deed was dat centreren en kon ik hem alleen naar beneden bewegen, stond hij vast en werd hij weer erg warm. De derde rechter (aileron) servo verliep volgens het boekje.

Jammer maar helaas, dit ligt weer stil tot ik een vervanger heb.
 
Laatst bewerkt:
Nog even over het autoroteren:

Denk er goed om, dat autoroteren beter gaat naarmate de heli groter is.
Een 450 KAN autoroteren, maar het is absoluut marginaal, in die zin dat om daadwerkelijk daalsnelheid om te zetten in "rotor-energie" je erg veel hoogte, behoorlijk veel negatief en heel hoge daalsnelheden nodig hebt. Het kan, maar de hele gebeurtenis verloopt heel erg snel.
Vanaf 10 meter sta je echt binnen 2 a 3 seconden op de grond, en dat is inclusief afdaling, afvangen en neerzetten. Dat laat echt helemaal geen tijd over om na te denken, in te schatten, of zelfs maar te corrigeren, dat is meer een reflexmatige handeling.

Met een 600 heb je vanaf 10 meter hoogte al minstens twee keer zoveel tijd, inclusief wat Student zegt "een paar seconden hooveren" en nou moet je je daar ook niet veel van voorstellen, maar 2 a 3 seconden de tijd om af te vangen en neer te zetten is een eeuwigheid, een oase van rust vergeleken met die iets meer dan een halve seconde die een 450 je daarvoor gunt.
 
Dank je wel, het lijkt me duidelijk dat ik dit met de KDS niet moet gaan proberen "in het echt". Nog afgezien van zo'n uitval als gisteren: zonder pitch denk ik dat elke heli als een granaat inslaat, of kun je dan nog een "zweefvlucht-poging" wagen zoals met een vaste-vleugel? Wat gisteren betreft: een vastlopende pitch-servo heb ik liever op de keukentafel dan tien meter in de lucht, ongeacht wat voor heli die in zit. En sorry voor mijn chagrijn gisteren, maar ik veer wel weer op. Dan duurt de voorpret maar wat langer.;)
 
Nee, met één vastlopende swash servo (ongeacht welke) is het met een 3-punts aansturing gedaan met de pret, dan kun je niks meer.
 
En sorry voor mijn chagrijn gisteren, maar ik veer wel weer op
Sorry is nergens voor nodig, dat hebben we allemaal wel eens, denk ik.
Zelfs die vent die je vanmorgen in de spiegel zag hoef je geen sorry tegen te zeggen.
 
Back
Top