Herstart na 20 jaar.

Vier bladen, dat zijn toch eigenlijk twee en twee?
Nee... Het gaat wel hoor, met twee keer twee gebalanceerde sets, maar wat er gebeurt is dat zodra je een tuimelschijf commando geeft, de ene set bladen vlotter reageert als de andere, en dan lopen ze uit hun spoor. Dat gaat trillingen geven waarvan jij niet weet dat ze er zijn, want op de grond, of zolang de tuimelschijf neutraal staat, is er niks aan de hand.
Die trillingen KUNNEN uiteraard best binnen de perken blijven, maar ze kunnen ook veel forser zijn dan je denkt, en dan kan het zomaar gebeuren dat de boel na een aantal jaar onbetrouwbaar begint te worden zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor lijkt te zijn.
Ik waag die gok in ieder geval niet,
Normaliter hou je bij een vierbladsrotor altijd de zelfde bladvolgorde aan, maar als de boel nieuw uit de verpakking komt, maakt het niet uit hoe je ze monteert, want het zijn niet 2 keer 2 sets, maar 1 set van 4 bladen.
 
Waaróm ik zo vaak dingen vraag, is dat ik daar dan niet door "schade" achter ga komen. Dát scheelt pas een "schande". Bovendien ben ik een dagje ouder, kan ik mij lekker achter verstoppen.;)
Verder wil ik altijd weten "waarom", alsof ik in mijn tweede jeugd ben met deze hobby.:thumbsup: Hopelijk blijft het een beetje bij mij hangen.:offtopic:
 
Hoef je je helemaal niet voor te schamen, hoor... Ik heb best wel veel zelf ontdekt, maar nog VEEEEEEL meer domme vragen gesteld. Niks van aantrekken, en gewoon blijven vragen.
 
Een leuk bericht, gisteravond! Het was precies twee maanden geleden dat ik voor mijzelf besloten had met deze hobby overnieuw te beginnen. Een dag later, op 20 juni, heb ik deze topic gestart, maar heb ik ook contact gezocht met de club waar ik vroeger lid van ben geweest. Dat heb ik gedaan via de e-mail van de persoon bij wie ik mij lang geleden als lid had afgemeld, en die destijds secretaris van de club was. Na die aanmelding van 20/6 heb ik door de secretaris van nú bevestigd gekregen dat ik als aspirant-lid op de wachtlijst stond, maar hij (natuurlijk) niets kon zeggen over de wachttijd. Gisteravond wilde ik kijken of ik niet op de één of andere manier een telefoonnummer van een club(bestuurs)lid kon vinden, om te achterhalen of ik misschien naar een andere club moest gaan kijken, of dat er al meer zicht was op actief lidmaatschap.

Na veel zoeken op internet kwam ik een mobiel nummer tegen dat in verband werd gebracht met de club. Hoewel de kans groot is dat zo'n nummer niet meer bestaat, of inmiddels van iemand anders is, besloot ik het toch te proberen. En je raadt het nooit .... ! Via dit nummer kwam ik bij de voice-mail van de degene bij wie ik mij ooit had afgemeld. Enfin, ik sprak een bericht in en binnen vijf minuten belde hij mij al terug en ontstond een leuk hobbyisten-gesprek. Via de app nam hij al pratende contact op met de "nieuwe" secretaris, die vertelde dat er ruimte was voor instromers (misschien ook voor mij, ik was de tweede op de wachtlijst van inmiddels meer dan tien) en dat ik nog op zijn to-do-list stond voor behandeling. Over de telefoon heb ik met de "ex-secretaris" afgesproken dat wij de komende week afspreken en club/veldbezoek doen. Dit weekend gaat dat niet lukken vanwege een vliegweekend in België waarvoor hij al had afgesproken. Nou, is dat een "welkom", of niet !:D
 
Leuk man! Nou, hopen dat die formaliteiten snel afgehandeld zijn.
 
Bij mij in de buurt zit ook een club met ook een wachtlijst helaas.

Nu vlieg ik op een weide met toestemming van de boer met nog een aantal mensen en is altijd open .
 
Sinds zaterdag mag ik mij blijkbaar "exploitant" noemen, zoals waarschijnlijk jullie allemaal. Een "vliegbewijs" hoeft dan weer niet, terwijl je het omgekeerde zou verwachten. Per saldo heb je er dus helemaal niets aan, want dat "exploiteren" (wat een kermis-term) doen we alleen in de ons door de BV-NL opgelegde bubbel, met alleen toegang op eigen risico. Een regeltje met een hoog "Kaag-gehalte" dus (éénmalig € 23 plús € 10 p.jr.), het kost wat maar dan heb je ook NIETS. De "Kaag" is trouwens in de Haarlemmermeer hét watersportcentrum (ben er nooit geweest, beetje elitair geloof ik), op nét geen vliegafstand van ons veld in Abbenes. Daar geldt bij Google voor een bepaald restaurant "Geschikt voor het hele gezin" als "bijzonder". Zo, dat moest even, sorry ...

Voor de KDS zijn er nog een paar kleinigheden te doen, voor die de lucht in mag. Hoewel niet echt noodzakelijk (afgezien van eventuele "binds"), wil ik nog even kijken naar de bewegingsvrijheid op de rotoras voor de maximale bladhoek van 10 graden (vv) en de hoek van de servo-armen. Wél echt nodig is de precisie van evenwicht en hoek van de bladen op een honderste gram en exact waterpas. De Pitch Gauge heb ik in huis, maar de Blade Balancer is nog onderweg uit HongKong. Het zou ook zonder die dingen kunnen, maar die heb ik ook voor andere machines nodig en wil ik ook geijkt hebben, zoals eerder opgemerkt:
het scheikunde lab van de Havo
Ook de tip daarin kan ik goed gebruiken voor de GPH-346 die straks aan de beurt komt, want die heeft houten bladen van 20 jaar oud.
elk blad 1 speld extra toe, bij het ene blad aan de binnenkant, bij het andere blad aan de tip, om het zwaartepunt op dezelfde plek te krijgen
Over balanceren van gespoten bladen heb ik ook wat uitzoekwerk gedaan, met als resultaat: "Gewoon, verzwaren met spuitlak, maar wel op de juiste plek en gelijkmatig". De doe-het-zelver in mij houdt niet zo van moeilijk-omkeerbare oplossingen (spijkers), maar van herstelbare (schroeven), dus misschien kan het ook met haarlak?

Tot nog nog toe heb ik niet veel verteld over mijn ervaringen met RealFlight. Omdat inderdaad (dank je Student) de mixers van mijn zender nogal in de weg zitten, vlieg ik daarop met de InterLinkDX. Inmiddels gaat dat best wel aardig, vind ik zelf, al ben ik nog lang niet waar ik wil komen (ben je ooit uitgeleerd?). Nog altijd dagelijks bezig met het basiswerk, want het moet gewoon een tweede natuur worden, zeg maar. Zoals aanbevolen
in een sim, om te leren, probeer een lekker grote schaalheli te pakken.
heb ik daar een leuke machine voor uitgezocht, je raadt het nooit: een Apache (tja, die staat toch al op het programma, maar dan nog een maatje groter). Natuurlijk niet in de "desert" kleuren, maar de "donkere" variant die net effe venijniger oogt. Soms kan ik mij na een klein uur voorzichtigheid niet meer bedwingen. Vergelijk het maar met de laatste gymnastiek-les van het schooljaar vroeger (...daar-is-ie-weer...), dan was het altijd "apenkooien". In mijn geval nu, toer ik dan de heli op, trek de staart vlak en knal hem de lucht in. Een paar snelle bochten in de verte, met daar tussenin een duikvlucht of twee, vlak over mijn hoofd (ja, ik weet het: NOOIT DOEN), zo goed en zo kwaad als dat gaat. Vaak eindigt mijn losgeslagen gedrag voortijdig in een boom of struik, of tegen een muur en is het gelukkig maar een sim. Zo niet gisteravond, crashen bedoel ik dan (niet voor het eerst, wel op einde-rit). Zoals ik ook vaak oefen: de paniek onderdrukken, zorgen dat ik zie waar hij heen gaat (staart een tik), recht en vlak trekken en naar mij toe halen. Dat werd zowaar een nette landing, neus in en precies voor me. Nu het echte werk .... !
 
qua balanceren:
ligt aan de leverancier.. sommige matchen de bladen aan elkaar door ze samen te draaien en zo uit te zoeken..
sommige frommelen gewoon 2 bladen in een zakje en sturen het weg.

weet je het niet zeker...
hebt je eigenlijk twee manieren van balanceren, die je eigenlijk na elkaar moet doen.
- eerst zwaartepunt gelijk leggen.
- dan gewicht gelijk maken. kan heel uitgebreid en moeilijk.
je kan ook een boutje pakken, de twee bladen tegen elkaar draaien met wat moertjes en ringetjes, en zo op 2 waterpas vlakken leggen (twee glazen naast elkaar)

zwaartepunt doe je door de twee bladen op een rollend iets te leggen.
reserve staartbuis bv
beide bladen erop leggen, gelijk aan elkaar.
rollen met de buis.
op een punt klapt 1 blad om. daar ligt dus dat zwaartepunt.
dan de andere markeren.
en dan aan de punt 1 van de bladen zwaarder maken om gelijk te trekken.

daarna evenwicht van de 2 bladen tegenover elkaar.
dat gewicht moet je dus in het zwaartepunt van het lichte blad aanbrengen

ik heb een normale heli, geen schaal.
bij mij zit er gewoon wat plakband over de bladen heen.
kan zijn dat een slechte set op hetzelfde blad op 2 plekken plakband heeft zitten..


Die 10 graden.. bedoel je pitch?
of de combinatie pitch en stuuruitslag?
 
Over balanceren van gespoten bladen heb ik ook wat uitzoekwerk gedaan, met als resultaat: "Gewoon, verzwaren met spuitlak, maar wel op de juiste plek en gelijkmatig". De doe-het-zelver in mij houdt niet zo van moeilijk-omkeerbare oplossingen (spijkers), maar van herstelbare (schroeven), dus misschien kan het ook met haarlak?
Die spelden tikte ik er gewoon in met een of twee mm uitstekend, dan controleerde ik de boel, en als het klopte tikte ik ze door tot ze vlak waren met het hout (verder er in, niet krom). Zolang ze nog die 2 mm uitstaken kon je ze er zo uittrekken met een punttangetje. Als je ze doorgetikt had kreeg je ze er ook nog wel uit, maar moest je even heel voorzichtig "graven". Ik tikte de spelden uitsluitend in het Balsa, en ik heb er nog nooit eentje uit hoeven halen. Dus dat is echt geen enkel probleem.
Schroeven wegen veel meer dan spelden (de spelden die ik gebruikte waren 0,035 gram, en als ik minder moest corrigeren knipte ik er gewoon een doormidden: half er in tikken, afknippen, en ietsjes doortikken om vleeshaakjes te vermijden.

Echt geen enkel probleem, ik denk dat je hier beren en leeuwen ziet die er niet zijn.

Ik heb nooit met lak gebalanceerd (wel bij houten props, maar niet bij rotorbladen) om reden dat lak afslijt met gebruik. Die spelden doen dat niet.
 
De "blade balancer" is gearriveerd. Wel een mooi woord voor een dingetje dat meer heeft van een "MuizenWip" 2022-08-25 F1 q Muizenwip_160144.jpg . Hoe ik daar ooit de vier bladen voor de Apache mee kan wegen lijkt mij een raadsel 2022-08-25 F2 q Mini-Maxi_160951.jpg . Misschien laat ik die dan toch maar grijs en vertrouw op de ervaringen van Brutus (en waarschijnlijk vele anderen met hem) met dit merk. Een andere mogelijkheid is zelf daarvoor iets "fabrieken", óók wel leuk om te doen toch?

In ieder geval is het nu tijd om de KDS vliegklaar te maken, want daar ben ik zelf onderhand ook heel erg aan toe. Eerst de bladen dus. Het C(o)G hoef ik mij niet meer druk over te maken, blijft over: het gewicht. Eerst een waterpas ondergrondje gemaakt 2022-08-25 F3 Waterpas_173250.jpg , want dat ontbreekt aan dit dingetje. Dan de bladen erop en dan heb ik toch een verschilletje van een paar mm op de bladtips. Zo te zien 2022-08-25 F4 Bladbalans_180307.jpg is dat niet veel, een paar papieren-zakdoek-snippertjes is het verschil, en misschien verwaarloosbaar. Als cross-check heb ik de bladen gewisseld en wat blijkt: een ander verschil tussen de bladen, maar groter. Dat betekent dan twee dingen: (1) de balancer is onnauwkeurig en (2) het verschil tussen de bladen is kleiner en misschien wel nul.

Als ik me als ouwe-beroeps-analist érgens aan erger, dan is het wel als ik iets niet kan meten. Nóg irritanter vind ik gereedschap dat het niet doet. Wel eens iets uitgeleend en teruggekregen en toen weer een keer nodig had? Om te huilen als het dan onbruikbaar blijkt, kwaaier krijg je me niet! Dus ga ik de balancer ijken en dat kan met behulp van de twee bladen wel denk ik. Als ik ervan uit ga dat de bladen exact hetzelfde gewicht hebben, dan zit het verschil dus in de balancer. Als ik die corrigeer, zoals je met bladen ook zou doen, dan zou óók als je de bladen wisselt het verschil 0,0 moeten zijn. Is er dan wél een verschil, dan hebben de bladen én de balancer een afwijking en moet ik de balancer blijven aanpassen tot het verschil tussen de bladen bij omwisseling ervan exact hetzelfde is, maar de andere kant op. En dán kan ik het bladverschil corrigeren. Pffff ... Als ik ergens een denkfout maak hoor ik dat graag!

Blijft over: servo's, swash en links.
Die 10 graden.. bedoel je pitch?
of de combinatie pitch en stuuruitslag?
De bedoeling is het totale bereik van de servo's te benutten (pitch + stuur), door de servo-armen zoveel mogelijk HAAKS (horizontaal/waterpas is een andere grootheid en meet je niet in graden) op de rotoras te zetten, zoals HeliKoper duidelijk beschrijft. Op zich staan ze best wel goed denk ik.2022-08-25 F5 q Servo-hevels_181902_mfnr.jpg 2022-08-25 F6 q Servo-hevels_181945_mfnr.jpg
Dan met subtrim de servoarmen swash helemaal horizontaal zetten.
Alleen kan ik dit bij deze zender het beste met PLA (swash plate) instellingen per servo uitlijnen denk ik. Hoe ik dat ga meten moet ik nog even verzinnen (de V-firma heeft daarvoor merk-eigen spul).

Wat dat betreft wordt het bijna zoals in mijn vakgebied "gestructureerd programmeren", soms oneerbiedig weleens omschreven als "net zolang proberen tot het werkt".
 
Zo'n balanceerding kan eigenlijk alléén maar last van wrijving hebben (hysteresis) en wat ik dan doe is even met iets (blokje hout, vuist, wat dan ook) op de tafel te kloppen.
Bij propellers balanceren werkt dat uitstekend, krijg ik zelfs het kleinste beetje onbalans mee boven water.
 
De bladen zijn gebalanceerd. Voor ik daar écht mee aan de gang ging, ook de waterpas (nieuwe) maar even ge-cross-checked. Ja hoor: van links naar rechts is "anders" dan van rechts naar links. En dat is dan een goed merk; even op de site gekeken: de afwijking valt binnen de aangegeven tolerantie (had ik bij aankoop niet op gelet, stom!). Simpele oplossing: wrikken met een schroevendraaier tot hij goed op z'n plek zit en voortaan rekening mee houden bij gebruik, maar zeker bij aanschaf).

Zoals aangegeven eerst de afwijking uit de "balancer" zien te krijgen zonder de bladen te wisselen, met als resultaat een behoorlijk "verband" om de linkerarm. 2022-08-28 Fax_081155.jpg Dan de bladen gewisseld, en om-en-om met de halveringstechniek de linkerarm en het lichtste blad verzwaard tot de helft van het hoogteverschil. Wat een zin, hè? Veel bladgewissel dus, maar wel met resultaat: geen meetbaar verschil. 2022-08-28 Fbx_081223.jpg En met een miniem stukje tape, allemaal dank zij een zeer betrouwbaar precisie-instrument: een schuifmaat met een nauwkeurigheid van 0,05 mm. De hoogte voor beide bladen: 52,2625 mm. De details kleiner dan 0,05mm zijn op het oog geschat, wat door de sub-schaal prima te doen is. 2022-08-28 Fcx Gereedschap_140704_mfnr.jpg

Dan zijn de servo-armen en de swash plate aan de beurt. Deze set (KDS+zender) stond als ex-demo aangeboden en had ik willen hebben, zodat die dan afgesteld en ingevlogen zou zijn, leek me wel makkelijk. Die bleek echter al weg, dús werd het een nieuwe, die óók nog vervangen moest worden (kapot bij aankomst). De instellingen in deze zender zijn dus óf generiek, óf bedoeld voor een andere heli. Met de subtrim-instellingen voor de swashplate-servo's stel je het nulpunt voor de servo's fijn schijnt het en moeten, denk ik, de positie van de servo-armen haaks op de rotoras zetten. Om met de servo-armen schoon te kunnen beginnen zet ik die terug naar de default-waarde (0 op een schaal van -100 tot +100), net als de instellingen onder PLA voor elevator, aileron en pitch (+50 op een schaal van -100 tot +100), overigens heb ik geen idee waar die voor zijn. Voor de Futaba zender staat dat zo beschreven en ik neem maar aan dat dit voor deze zender net zo werkt.

En toen, .... kon ik niet verder! Was bezig om de bewegingsvrijheid onder en bovenin even te checken voor ik de instellingen zou herstellen. Toen ik de heli van de accu loskoppelde, realiseerde ik me dat de pitch nog bovenin stond. Dus koppelde ik de accu weer aan, maar de knuppel van de zender stond nog bovenin. Toen schoot de boel verder omhoog, ging er een alarm en .... was ik net te laat met loskoppelen van de accu. Een rookpluimpje, stank en een verbrande servo denk ik.

Misschien was dat de verkeerde actie van mij, vast wel. Mogelijk was "knuppel naar beneden" genoeg geweest, maar daar heb ik nu even niets meer aan. Wat er denk ik gebeurde, is dat toen de ontvanger weer stroom kreeg die het signaal "pitch omhoog" ging uitvoeren, met een lock van een servo op het eindpunt en een verbrand servo-motortje tot gevolg. Heb maar bij een van de drie rook gezien, maar ga de boel nog wel nalopen. Hoe ik dat ga doen zonder de rest te beschadigen ga ik nog even over nadenken. Repareren van zo'n dingetje lijkt mij niet te doen, en dan wordt het minimaal één nieuwe. We zullen zien ...
 
Die servo's zijn echt de kosten niet... Gewoon vervangen, en als je het niet vertrouwt, alle drie.
Wel balen.
Overigens had je gewoon die servo's spanningsloos met de hand terug naar beneden kunnen duwen, daar hoef je de zender niet voor te gebruiken.

Maar inderdaad WEL ALTIJD controleren hoe de sticks (en eventueel ook de schakelaars) staan, voordat je de zender aanzet. Dat moet een tweede natuur worden.
 
Die servo's zijn echt de kosten niet...
Je hebt helemaal gelijk. Als dat met die dure dingen van Benzine Trainer was gebeurd, was ik er echt wel ziek van geweest. Zit er over te denken om ipv plastic de metal gear variant te kopen als vervangers. Niet dat die minder goed "branden" natuurlijk, maar voor de stevigheid. Hopelijk hebben ze die op voorraad. Dat heet leergeld van de kleuterschool!
 
tip:
lees dit "ff" door.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/
Staat de basis van afstellen van een heli uitgelegd.

ik begrijp uit je verhaal dat je nu allerlei waardes uit een handleiding in je zender aan het prakken bent.
Dat kan goed gaan...
maar vaker gaat het niet goed.
bij een heli moet je eigenlijk altijd alles zelf instellen, niet er van uit gaan dat het ergens origineel al goed zit

vanaf 0 beginnen...
alle linkjes eerst los houden tot de bewegingen goed lopen.
dan de grootte van de bewegingen.
bij flybarless wil men meestal 8 graden cyclic zien (stuurbeweging) en 10 a 12 graden pitch.

dan is het nog ff hoe je wilt vliegen.
de meeste mensen vliegen tegenwoordig op de 3d manier, 0 graden is midstick.
hiermee moet je wat gevoeliger in de vingers zijn. en erg geschikt als je een beetje figuren gaat vliegen.
2e manier is de schaal manier, 5 graden midstick. dan hoovert hij ongeveer midstick, en heb je de hele stickweg naar boven nog om aanpassingen te doen.
kun je wat fijngevoeliger mee bedienen. alleen erg weinig pitch omlaag.
 
Zit er over te denken om ipv plastic de metal gear variant te kopen als vervangers. Niet dat die minder goed "branden" natuurlijk, maar voor de stevigheid.
Daar zou ik wat voorzichtig mee zijn, want over het algemeen zijn servo's met metalen tandwielen iets minder spelingsvrij. Gewoon servootjes van een bewezen geschikt merk kopen.
 
2e manier is de schaal manier, 5 graden midstick. dan hoovert hij ongeveer midstick, en heb je de hele stickweg naar boven nog om aanpassingen te doen.
kun je wat fijngevoeliger mee bedienen. alleen erg weinig pitch omlaag.
Valt genoeg mee hoor... -2 is genoeg voor de meeste heli's om de eigenaar een rolberoerte te geven qua daalsnelheid... :D
 
Back
Top