Deze week wil ik beslissen hoe ik met de hobby verder ga. De vraag "of" is niet aan de orde, want ook het uitzoeken van wat ik nou verkeerd doe, of wat er echt mis is, heb ik ook wel plezier in. Maar linksom of rechtsom is toch echt wel "vliegen", zo gauw mogelijk met of zonder dit machientje dus daar gaat het even om. Daarom heb ik (vooral voor mijzelf) zo kort mogelijk op een rijtje gezet wat er in die 3,5 maanden aan relevants is gebeurd. Het tweede doel wat ik daarmee heb, is duidelijk te krijgen wat er met de elektronica is gebeurd en wat daarvan de oorzaak is geweest. Daardoor hoop ik door mij gemaakte fouten in de toekomst te voorkomen, beperkingen van de onderdelen in zicht te krijgen en voor mijzelf op een rijtje te zetten welke eisen ik aan die onderdelen stel. De hoofdlijnen met relevante details:
24/06 Bestelling Heli (demo exemplaar van rtf: afgesteld, ingevlogen en goed onderhouden)
25/06 Aflevering Heli (in gammele, oude doos, oogt niet geopend of gemangeld)
27/06 Inspectie Heli (eerder geen gelegenheid voor gehad; blijkt schade, niet aan koffer, wel aan heli; alles wel duidelijk "niet nieuw")
Mijn claim bij de leverancier: retour zending en terugbetaling geld (gedachte: als de anti-rotatie-beugel krom is, hoe zit het dan met de rest?; als de staartstabi gebroken is, de steun ervan verwrongen en de staartbuis verdraaid, wat is er dan nog meer mis?)
Antwoord (telefonisch, initiatief leverancier): er was mij een nieuwe machine gestuurd ipv demo; schade=transportschade; vervolg: retour sturen en er komt een nieuwe heli; claim (van hem) naar vervoerder voor transportschade); door mij mee akkoord gegaan.
01/07 Aflevering Heli (zo op het oog zit hier geen schade aan; wel zijn alle spullen en zelfs de doos dezelfde en dus alleen een andere heli; pas drie maanden later op 02/10 zal blijken (zie foto's) dat dit DEZELFDE heli is
01/07 - ../08 Leer- en oefentijd. Ook simulator dingetjes, beginnen met verworven kennis en advies bekijken hoe het werkt, wat hoe is ingesteld en wel of niet "perfect" is. Begonnen met de bladen etc. Zorgen dat ik de simulator aan de praat krijg (Controller stuk, dus vervangen; extra apparaatje kopen). Zorgen dat ik bij de club terecht kom, van de wachtlijst naar de ledenlijst; RDW-registratie; Aanmelding "lesvliegen": geen les mogelijk zonder heli. Zie verder posts.
28/08 Bij het afstellen schieten de servo's door het dak; eentje verbrand, de andere twee lijken nog te bewegen; omdat ik geen idee heb hoe het komt, ga ik ervan uit dat ik iets verkeerd heb gedaan.
30/08 Nieuwe servo's (3x) besteld, zelfde merk. Deze keer met metalen loopwerk ipv plastic. Zowel de oude als de nieuwe zijn digitaal.
31/08 Aflevering servo's
05/09 Een van de nieuwe servo's werkt niet goed. Gemeld, de behuizing kan de beweging belemmeren wordt gezegd, er komt een nieuwe.
07/09 Aflevering nieuwe servo (garantie)
26/09 Afstelling van alles is compleet, behalve de bladhoek van de heli bij 0-graden op de zender. Dus zijn nu de servo armen haaks, swash-plate vlak (=haaks), wash out ook, en flybar-mixers ook. Bij afstellingen voor de bladhoek schieten de servo's (wéér, maar nu de nieuwe) door het dak. De zender-accu blijkt behoorlijk leeg en een alarmering was er niet. De instelling daarvoor bleek op 7,6 Volt te staan (Vliegklaar? Demo?); aan de oplader dus. (zie foto's post # 170)
27/09 De zender accu is opgeladen. De servo's staan meer dan 90 graden uit het midden (Pitch, links, kanaal 6, reverse in de zender) of is onderweg geblokkeerd (Elevator, voor kanaal2, reverse in de zender).
Één staat er goed (Aileron, rechts, kanaal 1, NORMAL in de zender). Stangetjes los van de swashplate (behalve de voorste vanwege de antirotatie). Zender aan, stroom op de heli. De linker en rechter servo draaien omhoog en naar achteren. Beide staan stil als de linker met het stangetje vastloopt op het tandwiel. Stroom uit, stangetjes eraf en stroom erop. Ze draaien allebei achterover, meerdere rondjes tot ik de stroom er weer af haal. Genoeg die dag.
28/09 De voorste servo heb ik bevrijd van de beugel en de andere servo's de stangetjes weer erop. Zender aan, stroom op de heli en de servo's reageren weer normaal. Bewegen normaal, gaan niet verder dan de stick aangeeft. Geluk gehad, dacht ik. Verder met de bladuitslag: de lange stangetjes verlengen met steeds een hele slag (een halve slag per oog, vanwege het schroefdraad) in totaal drie slagen. Bij het testen viel de stroom van de heli uit. Misschien de accu, dus andere accu: gepiep uit de regelaar. Misschien moet die eerst opgeladen. Eerst oude opladen: foutmeldingen van de lader en 0; 2,6 en 0 volt op de lipo. Misschien op de "originele lader", en die weigert niet. Als die volledig opgeladen is en aangesloten: gepiep van regelaar. Dan maar de nieuwe accu ook volledig opladen: zelfde verhaal.
29/09 Problemen met de accu, regelaar en servo's gemeld bij de leverancier; hij heeft een oplossing om een instelling in de regelaar te herstellen. Dit type regelaar schijnt dat wel eens kwijt te raken bij stroomuitval. Helpt inderdaad, rest niet besproken. Stappenplannetje gemaakt van de dingen die ik nog ga doen om de heli "af" te maken en ook afdoende te beveiligen.
30/09 Alarm instellingen voor de zenderaccu ingesteld. Accu-gedoe van de van de heli voor nu even opgelost. Servo's weer normaal werkend gekregen. Failsafe op de ontvanger ingesteld. Daarna ook de bladen en het bladspoor helemaal naar nul gesteld, en daarmee staat de hele aandrijving en besturing voor mijn gevoel optimaal met ook een gelijke positieve en negatieve bladuitslag (zie foto's post #179).
02/10 Staart nalopen en testen in de tuin. De staart moet fysiek nog, maar heeft ook een gyro-probleempje. De test was ook niet echt een succes (gerammel). Maar vooral de ontdekking dat dit dezelfde heli is als voor 1 juli heeft de boel voor mij even op pauze gezet. Sindsdien heb ik aan de heli niets gedaan. Het hangt er dan vanaf wat er met de leverancier te bereiken valt. Wel ben ik aan het bekijken wat ervoor nodig is om deze heli goed vliegend te krijgen en of ik dat ervoor over heb. En dat zijn misschien best wel een paar dingen, maar het eerste is wel zien of de boel soepel loopt en of daar nog iets aan ontbreekt. En dan verder met deze heli of niet.
Inmiddels zijn voor mijn (schoon)
Moedertje de deurspion met ingebouwde bel, camera, infrarood, bewegingssensor en 4 inch scherm binnengekomen en ook de kierstandhouder voor haar tuindeur en de "camerabeveiliging"-stickers. Dat heeft natuurlijk wel de prioriteit. Misschien hou ik ook nog wat tijd over voor inhoudelijke heli-dingen.