Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Hallo allemaal,

    Ik had al vragen gesteld en mij voorgesteld:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/voorstellen-als-je-nieuw-bent.203414/page-5#post-4002998

    Vraag over zenders:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-zender.269021/

    Vraag over verf:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/verf-op-abs.269031/

    Ergens in de jaren 90 heb ik deze boot gekocht. Het begon eigenlijk in 1990 waarbij ik na een herniaoperatie afleiding zocht en wat kits van modelboten in elkaar gezet heb. Die kits waren toen in de aanbieding en waren voor varende modellen. Na die kits raakte ik wat bevlogen van varende RC modellen waarbij de Robbe catalogus niet echt meehielp :) Ik zag de Norderney en wilde die wel graag hebbe. Wel veel geld maar ik had wat overgewerkt dus extra cash (zonder dat de jonge familie honger moestten ijden).

    Dus een Norderney gekocht, waar weet ik niet meer. Uiteraard met beslagset en ander toebehoren zoals de motoren. Assen werden door een bevriende kennis gemaakt al bleek dat achteraf niet de beste oplossing. Daarover later meer.
    Hij was best duur, ik weet dat het ergens rond de 600 gulden was. Met al het andere zal het ook vast meer geweest zijn. Maar goed, een mens wil wat. Wanneer precies ik ben begonnen is mij niet bekend, wel vond ik vanmorgen in de bouwbeschrijving een geschreven lijst met bijgehouden uren:

    [​IMG]20191220_124902 by Ronald-45, on Flickr

    Lang, lang geleden... ik heb haar toen zover gebouwd dat ze kon varen en er later een beetje aan geschilderd. Maar veel verder nooit gekomen. Het varen ging altijd wel mooi vond ik, doordat ze groot en zwaar was (ik herinner mij dat ik er bakstenen in had liggen voor het gewicht) had ik er samen met mijn toen jonge kinderen veel lol aan.

    Oke, hoe ik haar aantrof. Altijd in het zicht maar niet meer aangeraakt sindsdien:

    [​IMG]20191219_140014 by Ronald-45, on Flickr

    Vanmorgen haar maar eens van dat kastje afgehaald, ze was lekker smerig:

    [​IMG]20191220_112133 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191220_112141 by Ronald-45, on Flickr

    Gelukkig lag de set tekeningen er ook bij, en vlakbij ook de Move (het kleine bootje) en de beslagset. Dus eigenlijk redelijk goed compleet nog. Van dichtbij ziet het er dan zo uit. Motorruimte:

    [​IMG]20191220_112200 by Ronald-45, on Flickr

    De motoren zijn van Robbe en waren volgens mij voorgeschreven maar ook dat wweet ik niet meer ;)
    Hier lag destijds een grote 12 volt accu:

    [​IMG]20191220_112203 by Ronald-45, on Flickr

    Het voorrui:

    [​IMG]20191220_112210 by Ronald-45, on Flickr

    De Mowe:

    [​IMG]20191220_112239 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191220_112248 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191220_112354 by Ronald-45, on Flickr

    De beslagset:

    [​IMG]20191220_112439 by Ronald-45, on Flickr

    Tja, en ergens tussendoor ergens de onderkant gespoten en het plakband nooit meer verwijderd.... gaat nog een dingetje worden:

    [​IMG]20191220_114113 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191220_114340 by Ronald-45, on Flickr

    Na het schoonmaken ziet onze dame er wel een stukje frisser uit:

    [​IMG]20191220_114545 by Ronald-45, on Flickr

    Tot zover. Verwacht geen speed-verslag, dit gaat zeker lange tijd duren. Maar ik vind het leuk dit soort dingen te delen met andere liefhebbers :)

    Later!
     
    H.B.Busking en pentip vinden dit leuk.
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Gennep
    ha, collega. zie hier ( LINK ) mijn decennialange Norderney project.

    de jouwe is al verder, er zit zelfs al verf op


    veel succes gewenst!

    Frank
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Frank! Heb ik goed begrepen dat je er 2 hebt (of hebt gehad)? Ik zie je praten over een N1 en N2.

    Het zal hier ook niet snel gaan hoor, maar och, het houdt je van de straat zeg maar :)
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Gennep
    klopt, eentje is net als jij ooit gekocht en nog niet af. de andere is gemaakt gekocht en vaart.

    de mijne wil ik aan de hand van een serie foto's van de diverse refit momenten een recenter uiterlijk geven dan de bouwdoos. denk aan davit soort kraan voor de bijboot, groot breed voorraam, iets andere railing, andere peilboot en meer apparatuur rond de mast.

    maar gied, plannen zat, tijd en ruimte niet zo regelmatig .
     
  5. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Zo gaat het ons allemaal... ;) Tijd is een hot item. Vaak is het wel zo dat als je het echt inpland het ook best goed is voor je bouwtempo.

    De doos is overigens ook nog aanwezig met daarin alle resterende onderdelen (hoop ik). Morgen zal ik foto's plaatsen van dos en inhoud.
     
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Goeiemorgen, was ik weer. Heb de doos er maar eens bij gepakt, die stond al een tijdje in de garage:

    [​IMG]20191221_105612 by Ronald-45, on Flickr

    En na opening trof ik dit aan:

    [​IMG]20191221_105717 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191221_105759 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191221_105802 by Ronald-45, on Flickr

    Uiteraard want het ding stond rechtop. Maar eens gaan sorteren, de ABS delen die los in de doos lagen, het messing en styreen, de losse onderdelen. Dat ziet er dan zo uit:

    [​IMG]20191221_111118 by Ronald-45, on Flickr

    Alles is er bij op 3 dingen na; de setjes met vertragingskastjes/motoren voor de kraan en ankerwinde. Ik weet dat ze er zijn maar moet ze even zoeken. Ze zullen ongetwijfeld ergens liggen.
    Even alles in een kleinere doos verpakt:

    [​IMG]20191221_112130 by Ronald-45, on Flickr

    Zodat de grote met het restafval weer terug het hok in kan. Zolang nog maar een jaar bewaren, na die 20+ jaren maakt dat extra jaar ook niet meer uit.:yes:
    Nog even als extra motivator wat het moet gaan worden:

    [​IMG]20191221_112215 by Ronald-45, on Flickr

    En de beschrijving:

    [​IMG]20191221_112222 by Ronald-45, on Flickr

    In de doos zaten ook nog tekeningen, dat bleken kopieen te zijn. Destijds hadden wij op mijn werk (ik ben papiermaker in een papierfabriek) nog een tekenkamer met een grote plotter, en zij konden die grote tekeningen nog kopieeren. Ik heb toen blijkbaar een grote in stukken gesneden zodat ik wat handzamer de details kon maken:

    [​IMG]20191221_112802 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20191221_112932 by Ronald-45, on Flickr

    Zoals ik in de beschrijving van mijn Flickr album heb gezet; ik wil haar eigenlijk zo afbouwen dat ze in ieder geval klaar is. Of dat met alle RC functies gaat worden weet ik niet. Gaan we in het komende jaar bekijken. Alvast dank voor alle feedback en interesse tot nu toe!

    Laters!
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.386
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij vind ik het mooi, dat je oude project weer oppakt.
    Over je vraag van het schilderen van ABS kunststof, In "Algemeen Modelbouw" is er een speciaal item voor verf/verfspuit problemen, n.l. de Spuitcabine: https://www.modelbouwforum.nl/forum/de-spuitcabine.54/
    In dit item is er veel specifieke kennis aanwezig.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
    Ronald55 vindt dit leuk.
  8. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank voor de tip! Ga ik zeker even kijken. Toevallig is er op een modelspoorforum waar ik veelvuldig bivakkeer ( -> Beneluxspoor.net) ook een discussie aan de gang over spuiten op messing en styreen, en daar komen de Motip bussen erg goed uit de "test" en gebruik. Heb ze zelf ook gebruikt in '92 bij een restauratie van een oude motorfiets en later bij andere zaken, die zijn dus ook een optie.

    Vanmorgen de motoren maar eens getest. Spontaan liet het hele blok los omdat de 2 bouten loszaten die ooit vastgelijmd waren. Verkeerde oude keuzes :)
    Toen ik de motor handmatig probeerde viel de hele kruiskoppeling uit elkaar.... die bleken uitgedroogd te zijn, het plastic was gebarsten. Bekend probleem in de modelspoor waar tandwielen bv door ouderdom barsten op de as. Split-gear noemen ze dat. 2 nieuwe kruiskoppelingen kosten mij niet de kop denk ik.
    Foto:

    [​IMG]20191222_113524 by Ronald-45, on Flickr

    Detail:

    [​IMG]20191222_113948 by Ronald-45, on Flickr

    En een filmpje, de linkse motor doet het prima (klik op het plaatje):

    [​IMG]20191222_113559 by Ronald-45, on Flickr

    En het aandrijfblok dat loskwam:

    [​IMG]20191222_121754 by Ronald-45, on Flickr

    Er moet ergens nog een 3e motor zijn, destijds 3 van die dingen gekocht. Ook hier een aanstaande zoektocht, ergens is die in een doos of kast beland. Ben hem regelmatig tegengekomen de afgelopen jaren al weet ik niet meer waar :rofl: Komt goed.

    Laters!
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.842
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Dat breken van die Marx koppelingen is een bekend fenomeen. Bij mij zijn er ook verschillende op die plaats gebroken. Heb geprobeerd ze te repareren met een glasmatje en 2 k-lijm. Het houdt wel, maar het vertrouwen is weg. Nu je motorblok is losgekomen kun je mooi dubbele kruiskoppelingen monteren. Dat lijnt wat minder kritisch uit en scheelt ook in lawaai. Hieronder een link naar een plastic vervanger. Let wel even op de asmaat.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...mm---envelop&action=article&aid=71370&lang=nl
    Wil je sterker, is er ook een metalen uitvoering. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=72537&lang=nl
     
  10. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Klaas. Zoals gezegd, die dingen kosten niet de hele wereld. En ook hier zijn materialen in die 20+ jaar gewoon verbeterd.
    En inderdaad wilde ik het blok iets verplaatsten, deze huidige koppelingen had ik gedwongen korter gemaakt. Moet wel even kijken wat kan vanwege de kraan die er nog in moet en wat ruimte wegneemt onderin :)
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.842
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Als je metalen koppelingen gebruikt zou je de as iets in kunnen korten en de stelring weg kunnen laten. Dan dient het achterste deel van de koppeling als stelring. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  12. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Oke, niet eens aan gedacht.... dank je, top!
     
  13. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Op naar de volgende uitdaging; de vastgekoekte afplaktape. Eerst maar eens normale stickerverwijderaar gehaald, bij Kruidvat of DA verkrijgbaar:

    [​IMG]20191223_161917 by Ronald-45, on Flickr

    Insmeren en wachten, liefst een 15 tot 20 minuten:

    [​IMG]20191223_150328 by Ronald-45, on Flickr

    En zie, het wil er af! Wel met wat hulp van een krabbertje maar het valt mij niet tegen. Deze kant is schoon:

    [​IMG]20191223_153222 by Ronald-45, on Flickr

    De rommel van 1 kant :) :

    [​IMG]20191223_153401 by Ronald-45, on Flickr

    Andere kant:

    [​IMG]20191223_161530 by Ronald-45, on Flickr

    Valt mee, bij elkaar een goeie 3 kwartier. Alleen de achterkant nog, doe ik met de kerst wel. De schade na 2 kanten:

    [​IMG]20191223_161735 by Ronald-45, on Flickr

    Wel wat kleine beschadigingen door het krabben maar die zijn behapbaar.

    Nog even de aandrijving; ik overweeg Robbe 755/40 motoren te gaan gebruiken, samen met deze 3-blads 35 mm schroeven die bij de kit zitten:

    [​IMG]20191223_152211 by Ronald-45, on Flickr

    Ik moet nog ergens grotere hebben die ik destijds met de 5,5:1 vertragingsmotoren heb gebruikt, ik dacht dat die 50 mm waren. Ook overweeg ik dan een V-mixer.

    Jullie gedachten?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  14. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.842
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat is er mis met de motoren op het plaatje Ronald? Drupje olie op de lagers en ze draaien nog jaren. De motoren die jij aanhaalt zijn veel te fors voor die 35 mm schroeven.
    En ze zijn niet zuinig met stroom. Als je per sé nieuwe motoren wilt neem dan een paar Bühlers Zon03. Die dingen lopen geruisloos en nemen genoegen met 1/3 van de stroom.
    Zelf vaar ik uren met mijn Smit Finland op een 12 Volt 7 Ah accu. 50 mm schroeven trekken die Bühlers ook met gemak. Bij mij hangen er 60 mm schroeven in een straalbuis aan.
    Maar nogmaals, kijk eerst eens wat er met de aanwezige motoren te bereiken is. Uitwisselen kun je ze altijd nog. Manoeuvreren met een V-mixer werkt prima. Daarmee koppel je de roerservo aan je motorregelaars. Voor mijn sleepboot vond ik het al slepende geen succes. Mooi dat je motoren reageren op de roeruitslag, maar dat gaat wel ten koste van de trekkracht. Maar met een los varende boot is het prima manoeuvreren. Draait op een theeschoteltje. Heb hierover al eens eerder een stukje geschreven. Kijk maar of er iets nuttigs in staat.

    Simpel rondjes varen met een dubbelschroever verveelt gauw evenals met een enkelschroever trouwers. Net als sleepboten zijn supplyvessels werkschepen en die moet je iets te doen geven. Sinds 2010 vaar ik met de Smit Finland. Een Billing Boats bouwdoos uit de vorige eeuw (begin jaren 80). Pas in 2009 aan begonnen en als lowbudget project gebouwd.
    Eerst met 2 (borstel)motoren op één regelaar. De motoren had ik uit boormachines gesloopt. Prima dingen, maar enorme stroomvreters. Allereerst geïnvesteerd in een tweede regelaar. Bij het blokkeren van een schroef fikte één van de motoren bijna uit. Aangezien het een aardig vaarschip werd 2 Bühlers erin gelegd. Had ik veel eerder moeten doen, maar dat ging tegen het low budget principe in. Bij gelegenheid liep ik tegen een Futaba F -14 met Navy-stick aan. Lijkt mooier dan het is. Een volgende stap was om te gaan sturen met behulp van een mixer. Werkt prima, maar één van de nadelen is dat bij het sturen de helft van de trekkracht wegvalt en bij roer aan boord één van de motoren achteruit draait. Mooi met de losse boot, maar trekkend een ramp. Dus einde mixer. Nu stuur ik weer met beide knuppels en kan zo nodig beide motoren op één stick zetten en gelijk de roeruitslag beperken. Vind ikzelf het prettigst werken. Links en rechts een knuppel per motor en sturen op rechts. Met een dubbelschroever heb je eigenlijk geen boegschroef nodig. Ook nog een test gedaan met een brushless motor. Dit om meer trekkracht te hebben. Een en ander afgekeken uit het bouwverslag van de Yarra, door Lex Verkuijl.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    In mijn geval een 750 KV motor met een andere regelaar op 12 Volt. Dat wilde wel, maar veel te grof. Vergeten om een zwaardere zekering te zetten en voorzichtig manoeuvrerend was er niets aan de hand. Toen eens kijken wat er gebeurde bij vol gas. De boot nam een aanloop, kwam omhoog en viel toen stil wegens een doorgebrande zekering. Een meter of 10 van de bovenwindse wal. Even geprobeerd om met een werphengeltje de boot terug te halen, maar helaas. Gauw naar huis voor een ander (reddings)schip, maar toen ik terug kwam lag Smit Finland al aan lagerwal tegen het riet. Was ook nog eens onder een waterfontein door gedreven. Enfin, de schade viel mee. Borrelglaasje water in het schip en gelijk dek gewassen. 20 A zekering gestoken en weer te water. Indrukwekkend wat de motor wilde. Hoop water op het voordek en dat nog maar met één buitenloper. Dus met 2 van die motoren werd het een onderzeeër met 15 à 20 minuten vaartijd op een 7 Ah accu. Spectaculair, maar dat was het toch niet voor me. Dus de buitenloper met regelaar er weer uit en de Bühler terug op zijn fundatie. Wat heb ik ervan geleerd? Zorg voor een goede combinatie van accu, motor en regelaar. Bij de Yarra ligt dat goed in balans. Voor een 750 KV motor is 7,2 Volt ruim voldoende. De regelaars in de Yarra zijn ideaal om in het laag toerig gebied te regelen. Ze kunnen maar 10 Ampère aan, maar in wezen is het de schroef/toeren combinatie die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen. Nog wat ervaringen heb ik vastgelegd in het verslag over het scheepje in mijn avatar.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    Kijk maar of er voor jou nuttige informatie in zit. Succes ermee! gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  15. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Klaas! Snel even je draad doorgekeken, ga ik komende dagen eens beter bestuderen, moet nu eerst nog een nachtdienst draaien voor de kerst :) Nee, met die motoren is feitelijk niks mis.... alleen zijn ze wat lawaaierig door de overbrenging, en dat dreunt aardig in de boot door, dat weet ik nog wel. Als ik motor 3 weer kan vinden toch misschien kijken of dat goed gaat, en het bespaard ook weer wat zuurverdiende centen :koud:

    Je had het over regelaars van Ali... heb je daar misschien een link van? Alvast bedankt!
     
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.842
    Locatie:
    Oostvoorne
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Gennep
    Zomaar een losse opmerking: de ali regelaars (zal details nog opzoeken) hebben wel wat meer gedoe dan de ouderwetse grote blokken. Ze piepen en hebben een soort opstart procedure nodig, terwijl een paar oude regelaars (niet met zo'n voeler over een spoel, maar een flink koelblok, wederom: zal de details opzoeken) dat gepiep niet hebben en als ik me goed herinner maar eenmalig een opstart procedure nodig hebben.
    Met andere woorden: inlezen en vragen kan veel irritatie besparen. Hoeft niet erg te zijn (hoor je een stukje uit de kant toch niet meer) want ze zijn fors goedkoop uit sjina maar het is dus een keuze.

    geluid: de vertraging zal geluid maken, doen mijn decaperms ook, maar de koppeling zeker niet minder. Als je toch de motorsteunen opnieuw moet doen kun je kijken naar demping. Hier in een bouwverslag gelezen over iemand die ze in (iets) flexibel blijvende kit laat 'zweven' als demping.

    Overigens: de dubbele bodem kan een probleempje opleveren als je een lenspompje voor ogen hebt: er geraakt vuiligheid onder. Dus een zeefje plaatsen en de romp schoonhouden. Ik overweeg om een flinke opening in de bodemplaat te maken om er bij te kunnen.

    Nog een tip: op een duits forum zag ik dat iemand de dekken aan de onderzijde extra verstevigd had met die vierkante profielen, dat levert betere houdbaarheid op voor de langere termijn. Vooral het achterdek heeft van die lange niet ondersteunde stukken die kunnen gaan vervormen.

    fotopakketje volgt nog, moet ik nog ontdubbelen en enigszins ordenen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Hoi Frank,

    Dank je! Ik zie de foto's graag tegemoet :)

    Ik heb net via MP een nieuwe F14 Navy op de kop getikt als complete set met 2 Robbe Rookie 20 regelaars. Die kunnen de beide motoren zoals ik die nu heb prima aan, dus in die setup ga ik dan ook door. De set is compleet met ontvanger, servo maar ook met een multiprop setje. Ik kan hier dan ook mooi mee vooruit.
    De set:

    [​IMG]F14a by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]F14e by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]F14d by Ronald-45, on Flickr

    De Multiprop modules:

    [​IMG]F14c by Ronald-45, on Flickr

    De regelaars:

    [​IMG]F14b by Ronald-45, on Flickr

    Dit is wat ik wilde... al heel lang. Tja, dan is het snel beslist. Heb netjes gevraagd wat de verkoper minimaal wilde en ben accoord gegaan.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Gennep
    mooi gedaan. En over die zender is er veel te vinden op het internet als het gaat om ombouw naar 2.4Ghz en de diverse uitbreidingen.
     
  20. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Ok... is dat echt nodig die ombouw naar 2,4 ghz?
     

Deel Deze Pagina