Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Peter. Net de schoorsteen zover af gemaakt, morgen weer een verslag!
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je! Ik had er een gevonden van € 2,02 ;) Deze zijn nog goedkoper, soms vraag je jezelf af hoe het voor dat geld kan en; dat ze het ook nog opsturen naar je :)
     
  4. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Goeiemorgen mannen, we gaan weer verder. Nog een dagje vrij dus vandaag kan er wat gedaan worden. Heb net 2 motortjes en 4 spanningsregelaartjes besteld bij Ali, nu maar een maandje geduld hebben :)

    Gisteravond nog de rest van de schoorsteen zover afgemaakt. Eerst een rooster achter op de schoorsteen:

    [​IMG]20200105_200418 by Ronald-45, on Flickr

    De afdekplaat moet nog voorzien worden van 6 stukjes draad.
    Even een overzicht met de diverse delen:

    [​IMG]20200105_203754 by Ronald-45, on Flickr

    2e ontluchting naast de schoorsteen, deze ging mooier in elkaar:

    [​IMG]20200105_221645 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20200105_221704 by Ronald-45, on Flickr

    Nog wel wat schuurwerk nodig:

    [​IMG]20200105_222135 by Ronald-45, on Flickr

    En zie, een stukje strakker:

    [​IMG]20200105_224159 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna de verschillende delen voor op de schoorsteen bij elkaar gezocht:

    [​IMG]20200105_225545 by Ronald-45, on Flickr

    De diverse gaten geboord:

    [​IMG]20200105_230646 by Ronald-45, on Flickr

    En op de plek:

    [​IMG]20200105_231801 by Ronald-45, on Flickr

    Ik vond het al wat vreemd zitten, toen ik de tekening nog eens raadpleegde zag ik het.... de pijpjes verkeerd om geplaatst. Tja, je kunt niet en TV kijken en modellbouwen tegelijk :) Ik laat het zo, het lijkt net heel verkeerd:

    [​IMG]20200105_231806 by Ronald-45, on Flickr


    Ben nu met het traphuis van de machinekamer bezig, dus; laters!
     
  5. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Zo, vanmorgen nog even de ingang naar de machinekamer in elkaar gezet. Vrij bewerkrlijk, de constructie die Robbe heeft gekozen is opmerkelijk te noemen. Men had beter gladde randen kunnen gebruiken, dat was veel beter af te werken geweest.

    De onderdelen uitgesneden en voor zuiveren:

    [​IMG]20200106_092942 by Ronald-45, on Flickr

    De eerste 3 in elkaar om de basis te hebben:

    [​IMG]20200106_095826 by Ronald-45, on Flickr

    Deel er bij:

    [​IMG]20200106_103057 by Ronald-45, on Flickr

    En de bovenkant:

    [​IMG]20200106_103904 by Ronald-45, on Flickr

    Proefpassen:

    [​IMG]20200106_103942 by Ronald-45, on Flickr

    En ook gelijk maar de deur er op:

    [​IMG]20200106_105459 by Ronald-45, on Flickr

    Hierna een en ander nog flink geschuurd, het is nu veel strakker als op de laatste foto.

    Vanmiddag de romp schoongemaakt en voorbereid op een eerst spuitbeurt. Geschuurd met waterproof 320 en schoongemaakt:

    [​IMG]20200106_143414 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20200106_150034 by Ronald-45, on Flickr

    Het was eigenlijk net te koud om te spuiten en het waaide wat. De eerste laag ging prima:

    [​IMG]20200106_151117 by Ronald-45, on Flickr

    10 minuten gewacht, toen de 2e. Dekking al heel veel beter:

    [​IMG]20200106_152117 by Ronald-45, on Flickr

    Na 15 minuten een lichte 3e keer langs de randen maar daar zag ik dat onder op de romp er toch een plekje was waar de nieuwe verf met de oude heeft gereageerd en de verf wat uitgezakt was. Snel naar binnen gebracht en voor de kachel er mee:

    [​IMG]20200106_153717 by Ronald-45, on Flickr

    Het plekje:

    [​IMG]20200106_153727 by Ronald-45, on Flickr

    Ik laat het eerst goed drogen en zal dan nog een keer lichtjes schuren met 600. Komt goed :)
     
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Oke, nog 2 dingen gedaan. Toch de randjes nog even gespoten die niet helemaal dekkend waren. Daarna de tape verwijderd, ik plak liever opnieuw af dan dat de boel weer vast gaat zitten :) En; het spul kost bijna niks dus.

    De romp nu:

    [​IMG]20200106_192927 by Ronald-45, on Flickr

    Ziet er toch redelijk uit. Het wat doffig uitzien wijt ik aan de luchtvochtigheid momenteel.
    Verder de houten standaard bekleed met antislip materiaal, wil tenslotte de romp niet meer beschadigen als zij in de standaard staat:

    [​IMG]20200106_211925 by Ronald-45, on Flickr

    Morgen weer werken + wat andere zaken. Tijd is komende week wat minder, maar ik probeer gestaag door te bouwen. Laters!
     
    Bert V en JaFa vinden dit leuk.
  7. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Zo, was ik weer.... na 2 vroege diensten ben ik nooit echt fit. Zal er nooit aan wennen :)

    Vanavond nog even bezig geweest met de motorbevestiging. Toch weer de bouten ingelijmd op hun oude plek. Dit eerst met superlijm gedaan, morgen zet ik ze extra vast met stabilit express:

    [​IMG]20200108_221134 by Ronald-45, on Flickr

    Ja, ik ben mij ervan bewust dat deze constructie lawaai oplevert in de romp. Maar eens kijken hoe dat gaat.
    Vanmiddag nog even bij mijn pa geweest om een bakkie te doen. Terloops eens geinformeerd wat hij met zijn Bugsier wilde:

    [​IMG]20191231_204503 by Ronald-45, on Flickr

    Ik schrok een beetje toen hij zei dat hij overwogen had't ding eigenlijk te willen slopen omdat hij niet wist wat ermee te doen. Mijn aanbod om hem op te halen volgende week was dan ook meer dan welkom en hij was er blij mee te weten dat het spul goed terecht zou komen.

    Morgen meer :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Top, mooi modelletje
    Grt peter
     
  9. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Peter :) Hij heeft 'm inderdaad best netjes gebouwd. Het zou dan ook doodzonde zijn als het verloren gaat. En ik weet uit de jaren dat het bootje best netjes vaart.

    Vanmorgen nog wat kunnen doen. De 2 bouten in de SE gezet, en 2 steunlatjes gefabriceerd onder de motorbok en het geheel vastgelijmd. Dat kan dan straks op de plek gezet worden als de koppelingen er zijn.

    De steunconstructie:

    [​IMG]20200109_095857 by Ronald-45, on Flickr

    Met motoren:

    [​IMG]20200109_100136 by Ronald-45, on Flickr

    Deze 2 stripjes zijn puur om iets de hoogte in te gaan en om de buitenste dragers op afstand te houden zodat een en ander gemakkelijk de romp in kan.
    En de bouten extra ingesmeerd met SE:

    [​IMG]20200109_101726 by Ronald-45, on Flickr

    Ja, nog even schoongemaakt :) :

    [​IMG]20200109_101938 by Ronald-45, on Flickr

    En tijdens drogen nog even op beide bouten een moer gedraaid om de draad wat op te schonen.
    Ook de motoraansluitdraden even netjes gebundeld:

    [​IMG]20200109_102828 by Ronald-45, on Flickr

    Tot zo ver weer, het spul staat te drogen nu. Morgen geen tijd om te bouwen, heb s'morgens een begrafenis van een hobbyvriend (met bijna 4 uur reistijd) en s'middags werken. Zaterdag weer meer :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je de reductiekastjes nog open gehad?
    Je kan ze goed smeren met PFTE teflon vet.
    Wel verkrijgbaar bij de mountainbike shop.

    Ze zijn een beetje rumoerig. Ik heb de 3:1 reducties getest gehad.

    Met de schroeven die ik aan het begin van het draadje trof, zal de getrokken stroom laag zijn. Bijkans ook de vaarsnelheid.

    Heb die kasten ooit getest op 47,5 mm speedschroeven met spoed 1.6 en dat trok 7A per motor bij volle accu, op vergelijkbare motoren. 13,6v... kort, daarna zakt de spanning iets... gevaren. Dat ging spectaculair.
    Die motoren kunnen om en nabij 80A aan uit mijn hoofd. Dat is dan blokkeersstroom, daarna gaan ze roken. Met die 7A zaten ze zowat op beste rendement. Dus die waren zeer happy aan het werk.

    Heb ze met boot in het water gemeten met een speciaal instrumentendek opgetaped. Voltmeter en ampere meter. En dan vol gas langs de beschoeiing en met haviksoog naar de meters staren...

    Nu heb ik telemetrie. En zijn alle waarden via sensoren op de zender af te lezen... 2.4 GHz ombouw van een FM zender.

    Maar zo uitgevoerd als ik het voor testen had, en op die hoge spanning, zou je boot in plané als een keilsteen varen. En gieren als een turbine... 1 dag leuk...

    Thans vaart mijn bootje braaf, op een aandrijving die super zuinig is, en op iets meer dan schaalsnelheid... stil.

    Bijkans heb je de 5:1 Robbe reductie er in? Kwestie van tanden tellen en delen.
    EF II motoren? Heb ik wel wat gegevens van. Maar behoorlijk efficiënt. 3 polige motor. Dat het zo zuinig loopt komt door de reductie en een schroef die niet veel doet.

    Voor een fractie hogere snelheid, zou je naar een iets hogere spoed schroef kunnen stappen voor een beter vaarbeeld. Raboesch, 4 blads? En heb je twee fraai ogende schroeven er onder.
    Het stroomverbruik is dan nog steeds zeer nederig.

    Zou bijtijds een vaarproef doen met de Robbe motoren. Puur omdat je dan in inschatting krijgt van het geheel.

    Mocht het geluid je tegenvallen, stap dan over naar de stillere Buhlers, zoals Klaas noemde. Dat is stilte aan boord.

    Bij Hobby Lobby in Duitsland heb ik PEFA cardans besteld. Kunststof. Deze komen met losse koppelstukken die je apart moet bestellen. Maar komen in diverse maten zodat je een 5 mm as aan een 2 mm as kunt koppelen, mocht je dat willen.

    Koppelstukken zijn van spiebanen voorzien, die goed aansluiten op het vezelversterkte cardan stuk. Scharnierstukken zijn van metaal en kunnen niet breken. Koppelstukken fitten goed op de assen.

    PEFA zijn wat compacter dan die je op de site van Raboesch treft. Dat zijn bonken van koppelingen, en vragen veel ruimte.

    Nadeel van de metalen lijken mij de korte schacht verbinding met de as. Dat deze niet goed richten op de as als de passing niet zuigend is, dan gaan slingeren.

    De metalen komen uit China... op Ali kosten ze nagenoeg niets... prijs is de waan van de dag.

    Daar ik niet uitkwam met de overgangsmaten van die metalen, en niet met vulbusjes wilde werken. Was ik blij dat ik die PEFA’s aan trof.

    PEFA Systeem is dus vergelijkbaar met de rode van Raboesch site, prijzen in DE zeer billijk. Levering vlot.

    Ze passen in totaal lengte als gegoten cq voorbestemd voor het model.

    Marx cardans zijn thans waardeloos.
    Heb wat latere edities. Nieuw in het zakje. Nieuwe modernere gietstukken. Nog slechter.
    Bij alle is het plastic rond de messing mof gebroken. Ongebruikt. Kliko-troep.

    De ouderen waren ooit beter, maar hebben een houdbaarheidsdatum.
    Vroegah moest je het er mee doen. Er was niet beter.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020
  11. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je! Dit soort info is gewoon broodnodig als je herintreder bent :) ik ga je puntjes even af:

    - Tandwielkasten; nee, nog nooit gesmeert, goed punt. Ga ik doen
    - Zijn 5,5 : 1 overbrengingen.
    - Nee, geen EFII, staat er niet op. Weet dat ze er zijn met deze tandwielkasten.
    - Heb gekeken naar Raboesch 4-blad 35 mm, deze?: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000368&aid=11647&lang=nl
    - Vaarproef; ga ik doen als ik alles zover binnen heb om te varen. Morgen nog wat snoertjes scoren en 2 koppelingen scoren. Metalen koppeling; die past er wel mooi tussen. Ga toch kijken naar de Raboesch. Jou link heeft net niet de 4 mm variant die ik nodig heb :)

    EDIT er is ook nog een Robbe lange 52 mm metalen koppeling, die past er eigenlijk heel mooi tussen.

    Heel wat info :) Fijn dat je meedenkt! ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2020
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Graupner had ook mooie cardans.. maar zijn sinds de 'telor'-gang niet meer leverbaar.
    As-maten beperkter dan PEFA. En de koppelstukken moest je los wippen uit de cardan, omdat deze versmolten zaten. Heb je 4 mm op 4 mm, niets aan de hand.
    in de diecast. Wel metalen kruisstukjes. Prima koppelingen. Helaas over en uit.

    Robbe is ook niet meer 100%, dus heeft Krick de levering op zich genomen? De kruisstukken zijn echter van plastic. Hum!
    Dan vertrouw ik het niet zo meer. Bestaansrecht Robbe is me niet geheel duidelijk. Veel is verdwenen. Zo jammer.
    Hadden net als Graupner een mooie sortering boot-spulletjes.
    Moderne metalen cardans van, Robbe? Durf niet eens meer
    te kijken op de site :). Maar als je iets moois hebt liggen! Daarmee werken.

    Robbe reductiekasten. (de tandwielmodus is 0,5)... stel een andere motor en een rondsel van Conrad nodig hebt.
    Wel moet je dan shims gieten om de motor met een langer rondsel te huisvesten.
    Gaan met een imbusstift vast op de as.

    Heb daar wel een voorbeeld van? Zo was ik niet gebonden aan de EF 76 II motoren van Robbe.... met een vast rondsel... Maar kon ik ook Graupner 600BB's 12V en 14,4V...
    en nog een krachtige Mabuchi RS550PF testen (die laatste een beul van een brommer)

    In de catalogus 2005 noemt Robbe de EF 76 II als vervangings motor...

    7 cellen, 9,5V, bij fris geladen NiCad (1,36V), toen de specificatie, geeft die onbelast 11.400rpm.
    Draaien de schroeven 2073 rpm bij fris geladen accu, 5,5:1. Dat is niet hoog.
    Maar... de reductiekasten gieren dan wel.
    Dat weet ik uit ervaring. Grotere props gaan op die vertraging vrolijk in de rondte.
    Motor kan probleemloos +12V aan. Trekt, met reductiekast belast dan hand warm...

    Grof uit de pols is het kv=1200 x 13,6V = 16.320 rpm... op volle accu...
    delen door 5,5... dan zit je tegen de 3.000 rpm. Dan komt het model goed vooruit!

    Je kan een afwegen maken om op 3S lipo te gaan varen. 11,1V
    (Wel een juiste lader, en na het varen, einde van de dag, moet de accu altijd weer terug gebracht worden naar bewaarspanning. Lipo vraagt onderhoud en procedure.

    Met loodaccu's heb ik echter geen ervaring. Sommigen zweren er bij. Altijd met een enorm grote boog omheen. Daar ik met tot nu toe scherp model vaar, dan moet er gekiend worden met de massa. Lichte accu en energie dicht. Verder de laadtijd van een Pb was me veel te lang, en het inzakken bij hogere stromen.
    Dus eerst op NiMh gevaren, later op moderne LifePo4 Headway cellen.
    Licht en zeer krachtig. En vlotte laadtijd.

    Hier nog even een plaatje voor je om te beloeren. Diameter is 10mm.
    Dat groene monster is een bootje... proces van kaarsrecht uitrichten.
    3 brommers op reductie 3.33 op 1, maar de motortjes vragen wel een minimum amperage
    om te kunnen draaien... draait max 3800 toeren volgens wat gereken. En 3 schroeven met hoge spoed.
    Vermogens potentieel is enorm... net onder de 1 kilowatt... maar wordt in de verste verte niet aangesproken.
    Puur het kv van de motor als uitgangspunt voor een zekere berekende snelheid + ietsjes meer.
    Nog een hele zoektocht om een redelijke mix te vinden. Alles moet maar net op elkaar aansluiten

    De gearbox maakt het mogelijk om de schroeven, ondanks nukkige brushless, langzaam te laten draaien.

    Bij 5,5:1 is dat helemaal... de bladen kan je tellen, brushless of brushed.

    Je kan zonder problemen 40 mm schroeven monteren, maar is afhankelijk van je bodemvrijheid en de afstand tot de romp.
    Zelfs 50 mm kunnen je motoren probleemloos sjorren.
    Het as toerental is niet zo hoog... dus de verliezen op je as zijn ook niet hoog. Hoe harder die draaien, des te hoger de draaiweerstand.

    Maargoed... het wordt sowieso ausdauer varen... met een beetje capaciteit vaar je de hele dag.

    Tot zover even, groet Bas

    IMG_0354.jpg IMG_0612.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020
  13. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Goeiemorgen Bas en de rest,

    Duidelijke uitleg! Ik dacht dat de EFII een voorloper was, als je googeled op die motoren krijg je die vaak te zien... op die van mij staat verder niks, alleen een sticker met daarop de verhoudingsoverbrenging.

    40 mm kan eronder, doe ik dat. Ik had 35 aangehouden omdat ik inmiddels veelvuldig gelezen had dat de diameter van de schroef die van de motor niet zou mogen overschrijden. En die motor is ongeveer 35 mm.
    Vanmiddag zal ik zien of ik de laatste kabels e.d. kan scoren zodat ik iig binnenkort een vaarproef kan doe en dat mijn Norderney eindelijk weer water ziet :)
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat klopt op zich wel, Ronald, maar ... Dat geldt voor een borstelmotor zónder vertraging.
    En jij hebt een 5,5:1 vertraging op je motoren...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je een toerentalmeter hebt, dan je ze nameten.
    Ik heb zo een Conrad metertje ooit gekocht met reflector stikkertjes.

    Geplakt op een schuurtonnetje van Dremel. Kan je op een as prikken.
    Via de labvoeding zet je er dan een vooraf ingesteld voltage op. Waarde nameten bij de aansluit-polen van de motor.
    Want een bekabeling van 2 meter geeft ook verlies... ahum...
    Dan aangesloten de toeren meten... kan je een kv berekenen. Toeren per volt.
    Kan je bereken, ongeveer, wat de motor bij 6V of 7,2V doet aan rpm, stel dat je voor een andere accuspanning wilt gaan. Linksom of rechtsom geeft verschil, doordat de magneetpolen iets versteld staan, timing. Anders kan de motor niet kiezen welke kant hij uit wil.

    Kan ook via accu... spanning meten... om het kv te bereken. Geeft een indicatie in ieder geval.
    Onbelast gemeten. Belast geeft iets toerenval, maar niet heftig, als je via een gearbox aandrijft.

    IMG_0192.jpg

    Met een gearbox zet je de zaak op koppel! Motor heeft een ander optimum waarbij de motor goed presteert,
    dan een schroef in het water met een totaal ander optimum.
    Een schroef kan behoorlijk wat vermogen vragen. Een motor zal dat wel leveren maar kan dat veel al niet efficiënt als dat
    direct aangedreven gebeurd.
    Een brushless in klein formaat heeft veelal 3 tot 4x meer vermogen dan een
    600 borstelmotor. Is niet snel overbelast. Ook die kan je nog veel efficiënter laten draaien door hem op een gearbox te zetten.
    Gearbox overbrugt dat. Net als in een auto.

    Gearbox vraagt natuurlijk ook vermogen. Zo een 5%... en een planetair is nog iets zuiniger in het verbruik.
    Maar het verdient zich terug in het totaalplaatje.

    Hier een set bij een wissel van motor. Beiden wel brushless. Op een planetair gezet.
    Overstap naar buitenloper die net iets gunstiger uit pakt, maar ik ik wilde ook een beter
    gekoelde motor hebben in een vrij afgesloten snuit van een vliegend model.
    Dus ook hier werken reductiekasten meer dan uitstekend...

    IMG_1684.jpg

    Ik kan met een vrij lage spanning, 4 cellen lipo, en een redelijk compact accupakket, 4200mA behoorlijk lang doorvliegen.
    Daarbij een veel grotere propeller die veel beter zijn werk doet dan een relatief kleinere op zo een toestel.
    Wel doorgerekend via een rekenprogramma voor modelvliegtuigen. eCalc.ch.
    Maar doordat ik propeller en motor goed heb weten af te stemmen, presteert alles in een optimum.
    Wel is het zo dat alle motor en propeller data bekend zijn, en in het rekenmodel zijn opgenomen.
    Daar heeft de sitebouwer werk van gemaakt. Om dat allemaal op een kladje te doen?
    Wel, kind van je tijd wezen, en dankbaar gebruik van maken denk ik dan maar...

    Er was vroeger een vergelijkbare free-site voor borstelmotoren. Helaas is die opgehouden te bestaan.
    Bevatte ook een waslijst aan motordata. Je kon in het theoretische model de motor afremmen t/m blokkeren
    om de stroomafname en spanningsval (accu) te verkennen. Kon een vertraging mee berekenen.
    Zag je duidelijk verschil ontstaan in waardes met of zonder reductie. Maar was voor vliegtuigmodellen, maar
    met truckje ook weten te misbruiken voor mijn bootje... met later telemetrisch meten, constateerde ik dat het klopte als een bus.
    Nagenoeg...

    Over dat toerenverschil linksom of rechtsom... merkte ik niet veel van in een langwerpige Schnellboot-romp. Een golf had meer invloed op de koers. Bij een slepertje met grote schroeven en een korte romp zal dat anders zijn.
    Met twee losse regelaars is het via een computerzender wel weg te filteren.

    Psscht... als je er leut in hebt... lees dan stiekum hier nog wat motorervaringen... Ook z een project... moet ook af... veel te leuk...

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-fl-8-flugsicherungsboot-restauratie.190999/
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020
  16. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @Roel; dank je! Ja, klopt... ik had veel maar niet goed gelezen. Idd voor motoren zonder vertraging :)

    @Bas; ik ga je stuk even lezen. Dank voor de uitgebreide info!

    Er komen nog wel vragen hoor. Heb vandaag nog wat spul bij RC Point gehaald, kwam ik toch bij in de buurt ivm een begrafenis in de buurt daar. Fijne zaak, fijne eigenaar en weer e.e.a. geleerd. Wel mooi mijn askoppelingen vergeten.... die komen hopelijk komende week.

    Morgen meer!
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Goeiemorgen luitjes,

    Zo, zijn we weer. Via Ebay net voor eind 2019 nog 3 mooie vertragingsmotortjes gescoord die gisteren aangekomen zijn, gedacht voor de kraan. Getest en ze lopen heerlijk:

    [​IMG]20200110_161626 by Ronald-45, on Flickr

    Ik dacht gisteren zo'n beetje alles nu wel te hebben... denk toch dat ik wat vergeten ben; de askoppelingen :) Ik had een mooie lijst gemaakt en tijdens het bestellen aan de balie streep ik een item door en dat was dus de verkeerde.... goeie tip; maak een duidelijk lijstje ;)

    Een aantal snoeren en laadsnoeren ingeslagen. Tevens een nieuwe zenderband:

    [​IMG]20200111_095308 by Ronald-45, on Flickr

    Paar messing schroeven 40mm:

    [​IMG]20200111_095303 by Ronald-45, on Flickr

    Verder een Thor regelaar voor de Mowe en een accu 5-pack Eneloop. Maar... ik denk de verkeerde te hebben, iig qua stekker. Zelfs aan de balie met het spul in de hand toch verkeerd gegaan. Want, wat heb ik? Een Thor, hier het schema:

    [​IMG]20200111_095058 by Ronald-45, on Flickr

    De accu:

    [​IMG]20200111_095137 by Ronald-45, on Flickr

    En ik had deze Futaba schakelaar:

    [​IMG]20200111_095202 by Ronald-45, on Flickr

    Nu kan ik de accu aan de schakelaar hangen, naar de ontvanger en dan de regelaar aan de ontvanger en motor. Maar dan moet de regelaar aan de accu..... verkeerd gedacht? Ik zou een accu moeten hebben met bv Tamiya aansluiting, die aan de regelaar zodat die via de ontvanger en BEC de ontvanger voorziet van spanning. Klopt toch? Alleen; in die laatste variant; waar en hoe de schakelaar te gebruiken?
    In ieder geval moet ik denk ik even terug deze week. Graag jullie advies waar ik zoals telkens zeer erkentelijk ben :)
     
  18. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ronald, begrijp ik dat je de ontvanger accu aan de bec wilt hangen, lijkt me niet verstandig.
    maar ik kan het verkeerd zien.
    groet Piet
     
  19. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ik was niet duidelijk ;)

    2 schema's. De 1e, dit is hoe ik het nu aan kan sluiten met wat ik gekocht heb (schakelaar snoer met laadbus, accu met kleine servo aansluiting). En zou ik een 2e accu nodig hebben of rare fratsen uit moeten halen om dat van de huidige accu af te tappen (niet gebruikelijk denk ik):

    [​IMG]20200111_114312 by Ronald-45, on Flickr

    2e schema, zo zou het eigenlijk moeten:

    [​IMG]20200111_114258 by Ronald-45, on Flickr

    Hier wordt de ontvanger gevoed vanuit de regelaar. Bij dit 2e schema kan ik de schakelaar niet meer inpassen..... en moet er een andere accuaansluiting zijn. Misschien is het zo duidelijker? :)
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ronald, het is heel simpel: het schakelaartje wat je hebt gekocht is een schakelaartje voor een aparte ontvangervoeding. (dus zonder BEC op je regelaar)
    Die sluit je inderdaad aan tussen je ontvangervoeding en je ontvanger.
    Voor jou niet nodig.
    Wat je doet is het volgende:
    Conform het schema op de Thor:
    Blauw-geel aan de motor, rood-zwart aan de accu. Dan zul je misschien een servo-stekkertje aan je accudraden van je Thor moeten solderen, maar dat was voor jou geen punt.
    En uiteraard je servodraad van de Thor in de ontvanger.
    Kortom: jouw schema 2.

    Je hebt dan weliswaar géén aan/uit schakelaar op de Möwe, maar die vond ik (persoonlijke mening) toch al overbodig; het bijbootje ligt op de Norderney, wordt te water gezet en moet dan gewoon varen. Je kunt het ding niet vanaf een afstand aan of uit zetten. Zolang je de schroef en het roertje vrij hebt als de Möwe op haar steun ligt, kan er niks gebeuren, ook al gaat het schroefje draaien. En via de Thor z'n BEC krijgt de ontvanger braaf z'n voeding.
     

Deel Deze Pagina