Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Roel. Dat was dus wat ik dacht :) Rest mij dus een servostekkertje te monteren. Die zal de stroom wel aankunnen denk ik? Uiteindelijk schijnen er ook servo's te zijn die flink stroom trekken.
    schakelaartje zou ik evt nog tussen rood/zwart van de thor en de aansluiting naar de accu kunnen zetten. Maar zoals je al aangaf is dat niet strikt noodzakelijk. uiteindelijk zal het bootje minimaal stroom gebruiken op het moment dat de accu er in gaat en de ontvanger daardoor spanning krijgt. Zullen milliampere's zijn puur voor de ontvangstsignalen.

    Ik ga ermee aan de slag, heel veel dank voor het wederom meedenken! ;)
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    In schema 2 zou ik toch een stekker of hoofdschakelaar tussen accu en Thor regelaar willen hebben. Anders loopt je accu op termijn toch leeg, of je moet steeds de stekker loshalen. Zo te zien is het een Nimh accuutje en die zou ik tijdens het laden lekker in het bootje laten zitten. Op een verdekt plekje een laadplugje, of laadkabeltje installeren. Iedere keer de boot open en spullen eruit knapt de boel ook niet van op. Hier een schemaatje hoe ik in de meeste schepen een laadcircuitje heb gemaakt. Als je een slimme lader hebt kun je het lampje en diode weg laten. Bij mij moet alles goedkoop en laad ik met een adapter, die 18 Volt levert. Lampje zorgt dan voor aangepaste ampèrage en de diode dat ik ook met wisselstroom kan laden. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.

    IMG_20171123_0001.jpg
     
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    EDIT dank je, Klaas. Dat schema'tje had je idd al een keer aan mij gegeven. Zal kijken of dat zo kan :)

    Zo, even de boel getest; zendermatig met regelaar en servo werkt prima via de grote accu. Ja, ik weet dat van de 2e regelaar het middelste kabeltje er uit moet :) Die kant is dus ok.

    Mowe-kant is zover duidelijk, rest mij 2 vragen en dan bestel ik de laatste paar dingen. Ik heb ruzie met de verschillende stekkers. RC Point heeft mij geen Futaba Thor meegegeven maar volgens mij een Graupner. Daar heb ik evt wel een Futaba snoertje voor. Wat is hierbij het juiste kleurverloop tussen de systemen? Vraag 2 is de stekker aan de accu, dat is een SJ staat er op de verpakking. Dat is dan geen JR?

    Foto van de 2, links de stekker aan de Thor regelaar, rechts de SJ stekker aan de accu:

    [​IMG]20200111_130220 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20200111_130234 by Ronald-45, on Flickr

    Ik hoop niet al te vervelend te zijn, ben wat onzeker in deze materie. Is toch allemaal weer nieuw terrein die RC.
    Alvast weer grote dank voor uw hulp ;)
     
  4. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Heren, U mag voorgaande vraag over de stekker vergeten! Ik heb voor in de Mowe tussen accu-regelaar en regelaar-motor mini-Tamiyas besteld. Indien omgekeerd aangesloten kan dat nooit misgaan :)

    Verder heb ik inmiddels zender-ontvanger getest en zender-miniontvanger. Beide werken prima dankzij de geschonken ontvangerkristal van Klaas ;)

    Later meer!!
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jij helemaal gelukkig en Klaas ook. Nog even naar de stekkertjes. Dat zijn stekkertjes, die in de ontvanger gaan. Zwart is min, rood is plus. De oranje aan de Thor stekker is voor de puls.
    Vandaar dat aan het accustekkertje maar 2 draden zitten. Op je ontvanger zal wel een symbooltje staan welke pin wat is. Succes met het aansolderen van de Tamiya stekkers. Gr. Klaas.
     
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
  7. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Zo, laatste van vandaag. Straks even voorslapen en de nachtdiensten in.

    De motorsteun; ooit wilde ik er 3 motoren in hebben, gelukkig niet gedaan. Dit is hoe het ding eruit ziet:

    [​IMG]20200111_145654 by Ronald-45, on Flickr

    Gebaseerd op het originele bouwdoosdeel dat aan de andere kant zit en uiteraard voor 2 motoren bedoeld was (en is). Omdat ik de steun verder naar achteren wil hebben moeten de gaten naar voren.... en daar zit niks. Dus moet daar een steun voor gemaak die past in het geheel. Daarvoor het bovenste stuk eruit gezaagd:

    [​IMG]20200111_150141 by Ronald-45, on Flickr

    In de boot gepast en het plaatje met de nieuwe gaten ligt te hoog.... hiervoor ook het onderste deel weggehaald van de steun:

    [​IMG]20200111_153812 by Ronald-45, on Flickr

    Nu gaat het wel, dit is de nieuwe plaat + het dragerdeel dat er onder komt. Ook hier moest een stuk uit vanwege de lijmlaag om de bouten en het geheel hierdoor verder naar voren kan:

    [​IMG]20200111_153802 by Ronald-45, on Flickr

    De plaat zit er nu van onderaf op, hierdoor blijft er genoeg open draadeind voor de bevestiging van de moeren.
    Het geheel aan elkander geklaaid met SE en dat met een stevig gewicht er op laten drogen:

    [​IMG]20200111_155314 by Ronald-45, on Flickr

    En op de plek:

    [​IMG]20200111_165130 by Ronald-45, on Flickr

    En even vastgezet:

    [​IMG]20200111_165332 by Ronald-45, on Flickr

    Er moeten nog wat plaatjes onder voor extra steun, het geheel wil iets naar voren kantelen bij het vastdraaien van de moeren.
    No even een draaiproef met een 6 volt accu (klik op het plaatje):

    [​IMG]20200111_165458 by Ronald-45, on Flickr

    Draait heel aardig! Komende dagen meer! ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willen ze ook langzaam Ronald? Stuk geweld zo! Gr. Klaas.
     
  9. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ja hoor, vanmiddag op 6V aan tafel met een regelaar ertussen ook zichtbaar heel langzaam (ik kon de omwentelingen tellen). Met 12V zal het wat minder fijngevoelig onderin zijn maar ik moet de regelaars nog wel inregelen. Die procedure zoals beschreven in de handleiding doe ik als alles zover aangesloten is. Maar voor het filmpje heb ik ze beide even gekoppeld rechtsreeks aan de accu gehangen, en dat gaat een beetje lomp :) ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ronald, zorg dat het kale hout in de lak zit.
    Lak, verf, maakt niet uit, maar je zal het wel moeten beschermen.
    Als je water in je schip hebt, en het trekt in het hout...
    Alle stevigheid is dan weg en je motoren vliegen de tent uit.
    Bovendeks werk je best netjes; doe dat ook onderdeks.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Roel. Goeie tip. Het bokje zoals het is heeft natuurlijka al wel wat vaaruren gehad in die voorgaande jaren. Maar nooit heb ik het dig geverfds of gelakt, nooit aan gedacht ook.
    Ga het zeker doen voor definitieve inbouw :)
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Motorsteun. Je kan daarvoor G4 gebruiken. HobbyIn heeft dat.
    Een PU betonprimer. Wordt knal hard. Lamineer epoxy kan ook..

    Deze onder in de PU, later in de primer en Humbrol (om de kleur te testen op kleurafwijking...)

    A729937F-12E8-4D7D-BB5B-995CBB973517.jpeg AB440658-1A77-4F2B-999F-B177B4111BB0.jpeg

    12v laat zich ook prima regelen hoor ;-) Had je de tandjes en asjes nog gesmeerd?

    Gaat mooi zo!
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2020
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    was je in Beugen? Roep volgende keer ff, dat is vlakbij.

    wat al die stekkertjes betreft: het maakt geen moer uit wat voor stekkers er aan het eind van de draadjes zit als de draadjes maar de juiste verbindingen maken. Denk in verbindingen, en pas daaraan eventueel de stekkers aan, in plaats van in stekkertjes die dus wel de juiste draden aan de juiste pinnen zullen hebben.

    Gaat mooi vooruit zo, goed bezig! Heb hier weer e.e.a. aan klussen weggewerkt dus de tijd voor de werf komt in zicht
     
  14. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @Bas en Roel; dank je. Het hout wat nu in de romp zit heb ik destijds volgens mij met celluloselak behandeld. Het zal dus alleen gaan om het stuk hout dat ik er nu bij aan gefreubeld heb. Om daar 16 euro voor een bus G4 uit te geven vind ik wat overdreven :) Mag het bv ook met bootlak? Daar heb ik volgens mij nog een halve pot van staan.

    @Bas; nee, nog niet. Maar aangezien de drager er nog weer uit moet voor dat stukje houtbehandeling haal ik de motoren er even af en zal de kastjes smeren. Ik hoorde er gisteren inderdaad eentje wat gieren dus na 20 jaar mag er denk ik wel weer wat vet op ;)
    Ja, 12V zal zeker ook goed lopen al maken ze dan best veel toeren. ben eigenlijk wel benieuwd hoe het schip nu zal varen met die messing 40 mm schroeven. Er staat bij; weinig snelheid, veel trekkracht. Hoop dat de laatste spullen begin volgende week arriveren zodat ik ergens op de donderdag kan proberen de eerste proefvaart te maken (indien het weer het toelaat! ;) ). Da's ook mijn laatste vrije dag dan dus dat komt mooi uit.

    @Frank; ja, ik was in Beugen :) Zal mij de volgende keer melden mocht ik er weer heen rijden.
    Inderdaad denk ik wss te statisch en kijkend naar wat ik uit het RC verleden weet. En wil dat dan blijkbaar zo doen. Moet proberen om te denken, en dat valt soms lastig. Dat ligt geheel aan mijn persoon en karakter :) Een tekortkoming die ik zeker ken ;) Zal er aan werken, komt goed.

    De laatste gesponsorde plaatjes:

    [​IMG]20200112_065533 by Ronald-45, on Flickr

    Vanmiddag de hoogte instellen als ik uit mijn nest kom, nog een nachtje werken en dan 4 dagen vrij. Heerlijk!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bootlak, parketlak... maakt op zich weinig uit, als het maar goed afsluit.
    De ruwe kantjes even netjes glad afwerken, scheelt ook oppervlak wat je moet schilderen en geeft minder kans op een stukje wat niét is behandeld.
     
  16. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Oke, ga ik doen :) Vandaag even niks, net wakker. Nog 1 nachtje werken en dan weer lekkere vrije (modelbouw)tijd!
     
  17. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Toch nog heel even aan het klooien geweest voor de avondhap :) Motorblok losgehaald, plaatje eronder, weer vastgedraaid en getest. Toch wat vibraties, let op de achterkant en mijn vinger... op het moment dat ik naar beneden druk loopt het zaakje net wat rustiger (klik op het plaatje):

    [​IMG]20200112_153656 by Ronald-45, on Flickr

    Er moet toch een bevestiging bij waar ik al bang voor was. Dus 2 gaten bijgeboord en de sleuven wat bijgevijld:

    [​IMG]20200112_161134 by Ronald-45, on Flickr

    Vertragingskastjes even losgehad, hier zit oud vet in (ik dacht molybdeenvet, 20 jaar oud):

    [​IMG]20200112_154713 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20200112_154733 by Ronald-45, on Flickr

    Ga ze morgen schoonwassen en voorzien van het door Bas genoemde PTFE vet. Laters!
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Molybdeen vet is zwart(molybdeendisulfide (MoS2). De kleur van het vet is licht rood. In de vorige eeuw werden volgens mij veel tandwielkastjes gesmeerd met een soort van Alvania vet.
    Dit is een vet op basis van verzeept Litium.
    Door de basis heeft deze vetsoort een hoge hechting, gekoppeld aan een hoge belasting weerstand, van de betreffende onderdelen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je! Dit vet gebruikte ik destijds bij mijn motorfietsen.... dus het is waarschijnlijk best "zwaar' vet, meende altijd dat het het genoemde vet was. Kreeg het toen van een vriend, een pot vol, tja en een gegeven paar kijk je niet in de be....eh mond ;) . Gevalletje zuinigheid en "ik heb toch wat staan" moment, zal er nu beter spul indrukken waardoor er iig niet meer weerstand optreed dan nodig.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat bedoel je met "beter" spul? Ik heb een link bijgevoegd van vet op Litium basis.
    https://www.conrad.nl/p/crc-30566-aa-multipurpose-grease-multifunctioneel-vet-100-ml-828658
    Ik heb geen verdere specs. kunnen vinden, maar aan de hand van de omschrijving ga ik ervan uit, dat dit een EP2 vet is.
    Korte uitleg, daar er diverse klassen zijn van de consistentie(dichtheid) en drukvastheid van smeermiddelen : EP0 = dun vet, bijna vloeibaar, EP1= iets dikker vet, meer stroopachtig, EP2=dikker vet met een stevige structuur, waardoor deze onder belasting bijna niet van de contactvlakken is weg te drukken(staal op staal). De dikte lijkt op halvarine.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    pentip vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina