Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Zet aan de buitenkant van de motoren een paar schroefhaken en span dan een stuk elastiek (postbode) over de motoren. Waarschijnlijk ben je dan een stuk resonantie kwijt. In wezen span je nu in het midden (met de bouten) de boel op, maar de krachten komen aan de zijkanten vrij. Kijk maar of het werkt. Gr. Klaas.
     
  2. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @Stoompomp: Klein stukje terug lezen, Bas (H.B.) adviseerde al PTFE vet bij bv een fietsshop o.i.d. te nemen. Dat is een stuk vriendelijker en beter als wat er nu in zit :)

    Dank voor de input!
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2020
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @klaas; ik had je reactie over het hoofd gezien :) Is een idee, zal eens kijken.
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    die plaat waar je motorsteun op gemonteerd is steunt in het midden en aan de zijkanten. deze zou je kunnen versterken met vierkant profiel (zelfde maat als de buitenste dus) zodat dieniet meer zo kan resoneren. wel in de lengterichting eronder schuiven ivm water dat langs dat middenprofiel naar achter kan stromen. achter kun je het weghalen, vwrder naar voren niet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmm... woest gevaren met een FL-8 van Robbe, gelukkig nimmer water aan boord!
    Geen drup!
    Wel een hoge rand om de kuip, dat kan bij dat model. Dus een klots water vloeit keurig weg.
    Moet niet omslaan... dan is de zaak verloren natuurlijk.
    Maar met een open vlak dek? Zonder seals, goede afdichting, zou het altijd proberen stormvast te krijgen, op eniger wijze... listig. Roel had dat mooi bij een Schnellboot uitgewerkt.
    Maar heb nu een model wat dat niet is, whaldeck en een inzetplaatje... wordt nog wat... matig!


    Resonantie, dat kan een hoop werk betekenen dat weg te werken. Dat heeft te maken met trillende massa, mee trillende massa.. alles wat mee klapperen kan... klappert mee.
    Boot als een banjo... ken dat!

    Motor in rubbers. Silent-blocks?
    Frame beplakken met zelfklevende PU-rubberstrip (verkrijgbaar in stroken op rol) of dempingmat (gewichtig), dat de trillingen minder goed doorgeeft, het resoneren opheft.
    Je kan ook nog delen van de romp binnenin beplakken, op strategische punten. Daar waar het reageert als trommelvlies. Automaterialen spul dus...

    Motor inpakken met hetzelfde demping materiaal.
    Het zaakje stutten op rubber band of strips. U profiel
    Weet niet of er tulletjes in die diameter van de motor bestaan, vast wel, maar twee van die ringen om de motor en vast met tie-rips, dat alles in een passende fitting van de houder? Scheelt ook weer. Kijk maar eens hoe een ruitenwissermotor vast zit of eer radiator fan, ook in tulletjes.
    Al met al... Wel een hoop werk weer.

    Maar het zijn herriebakken met die gears! Op 13,6v zijn die dingen helemaal een feest!

    Toen overwogen er een siliconen ommanteling er om te gieten. Van dat matrijzen materiaal.
    Alsof je een matrijsje wilt maken.
    Niet gedaan, ik had mijn bedenkingen al, andere gearbox gebouwd met andere modus tandwielen, scheelde alweer een stuk.
    Liefst had ik een schuine vertanding gevonden. Maar toen die tandwielen niet aangetroffen.
    Ben toen verder gegaan met standaard Graupner Navy spul, kwam er net mooi mee uit in de maatvoering

    Maar goed... Zelfs een flimsy autodeurtje kan je zo stil maken als ware het de deur van een RR, die geruisloos en droogjes dicht klikt.

    Anders?... Een overkapping over de motor met akoestisch schuim aan de binnenkant?
    Dekhuis isoleren?
    Ook weer wat! Is een spons als het nat wordt.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2020
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Bas. Ja, geluid en resonantie.... alles wat mechanisch aan elkaar verbonden is zal geluid doorgeven. Ik neem het maar voor lief voorlopig, het scheelt een geluidsmodule :) Heel erg mooi hoor maar zover ga ik toch niet.

    2 extra bouten vastgelijmd zonet:

    [​IMG]20200113_173419 by Ronald-45, on Flickr

    Morgenvroeg in de SE en dan eens kijken hoe dat gaat. Komt goed.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Groot gelijk! Eerst maar eens te water!
    Gr Bas
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Gelijk heb je, en nou je het zegt, mijn Norderney had grondig niet-uitgelijnde motoren met van die bolletjes koppelingen en dat klonk inderdaad als een simpel motorluidsprekertje :)

    even gezocht (tja, kan m'n eigen kanaal niet eens vinden, te lang geleden dus) en hier is een filmpje met dat geluid: LINK
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @Bas; zeker weten ;)

    @Frank: mooi filmpje! Ja, die maken nogal herrie :)

    Een uitgebreid verslag vandaag. Als het goed is komt het laatste spul morgen en kan ik de aandrijving testen. De 2 extra M6 boutjes er in gelijmd en zie, ze zijn te kort :) Nee hoor, langer kon niet anders kan het hele gedeelte met mortoren er niet meer in of uit:

    [​IMG]20200113_174823 by Ronald-45, on Flickr

    Even wat weghakken:

    [​IMG]20200113_190010 by Ronald-45, on Flickr

    En kijk ma, het past nu wel!:

    [​IMG]20200113_190033 by Ronald-45, on Flickr

    Voordat ik de motoren ga passen op de 4 bouten moeten eerst de vertragingskasten schoongemaakt worden. Dat doe ik met een bakje wasbenzine en een kwast. Eerst demonteren:

    [​IMG]20200114_115952 by Ronald-45, on Flickr

    En schoonmaken:

    [​IMG]20200114_120643 by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]20200114_120727 by Ronald-45, on Flickr

    De boel weer dichtgebouwd en gemonteerd met een tube vet uit de fietsenzaak, prima spul:

    [​IMG]20200114_201826 by Ronald-45, on Flickr

    Nadat alles dichtgemaakt is toch even testen met een 6V accu, ook om het vet goed in de kastjes te verdelen. De eerste 10 seconden nog wat onrustig maar daarna lopen ze prima. Klik op het plaatje:

    [​IMG]20200114_131750 by Ronald-45, on Flickr

    De plek voorbereid, het rekje eronder uiteindelijk niet gemonteerd en de steun op enkel de 4 bouten vastgezet en ondersteund met extra moeren:

    [​IMG]20200114_134114 by Ronald-45, on Flickr

    Bij het schoonmaken van de motoren had ik al gezien dat 1 van de tandwielkasten beschadigd was en een stukje misste... dat lag dus in de boot:

    [​IMG]20200114_135127 by Ronald-45, on Flickr

    Waarschijnlijk bij het uithalen afgebroken. Het stukje met superlijm weer op de plek gezet:

    [​IMG]20200114_135220 by Ronald-45, on Flickr

    Ook weer netjes ;) De boel vastgezet en weer even getest met 6 volt. Klik op het plaatje:

    [​IMG]20200114_135335 by Ronald-45, on Flickr

    Heel tevreden, lopen mooi zo.
    Daarna de afdekking van het voorste dekhuis gemaakt. Dit is te groot uitgevoerd:

    [​IMG]20200114_154913 by Ronald-45, on Flickr

    Eerst op maat gemaakt en de 1e passtrips 3 x 3 mm ingelijmd:

    [​IMG]20200114_161552 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna volgens tekening 3 x 1 mm bovenop gelijmd:

    [​IMG]20200114_165846 by Ronald-45, on Flickr

    Lijkt al heel wat en past netjes:

    [​IMG]20200114_170904 by Ronald-45, on Flickr

    Even drogen en de randen nog wat bijwerken. Laters!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vet zeg! Heb ook dat vet :)
    Asje ook wat olie gegeven? Lagerbrons... dol op olie!
    Motorlagertjes ook regelmatig een druppie.
    Netjes opgelost... en weer door! Top!
     
  11. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Bas, toevallig is het idd hetzelfde vet wat hier bij de plaatselijke fietsenmaker te koop was :)
    Motorlagers; niet aan gedacht. Die zal ik nog een drup olie geven uit voorzorg dat ze in ieder geval niet droog lopen en gaan piepen.
    Schroefassen; die moeten ook nog. Morgen eens kijken hoe e.e.a. draait met de koppelingen er tussen in.

    En ja, we gaan gewoon door!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Vanmorgen even het roer aangepakt. De servohouder aangepast om de servo netjes te monteren. Eerst even getest met een gemonteerde servoarm om te kijken hoever de servo draait. Tevens heb ik de stang zo goed mogelijk afgesteld om straks zo weinig mogelijk te hoeven trimmen.

    Filmpje, klik op het plaatje:

    [​IMG]20200115_102002 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna tot het besef gekomen dat de servo natuurlijk niet genoeg klemt en vastgezet moet worden. Daarvoor 2 montageplaatjes gefabriceerd uit ABS strip en daar steundriehoekjes onder gelijmd:

    [​IMG]20200115_110707 by Ronald-45, on Flickr

    En de servo komt daar netjes in gemonteerd met zijn bijgeleverde montagemateriaal:

    [​IMG]20200115_111309 by Ronald-45, on Flickr

    Straks meer, ik hoop vanmiddag de koppelingen te krijgen. De schroefassen wordt nog een dingetje, die zitten dichtgeklemd. Dat heet, de eindbussen zitten erin gedrukt en kunnen er (bijna) niet uit zonder ze te beschadigen. Moet even wat verzinnen om daar vet in te krijgen.
     
  13. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Toch meer even verder gegaan. De linkse plaat knapte af ;) Die WEER vastgelijmd en de gaatjes geboord. Met een handhouder en kleine boortje voorboren:

    [​IMG]20200115_113104 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna opgeboord met 1,5 mm. Dan krijg je dit:

    [​IMG]20200115_113708 by Ronald-45, on Flickr

    En met de servo netjes vastgezet. Deze blijft dan ook lekker in deze boot:

    [​IMG]20200115_115802 by Ronald-45, on Flickr

    Later meer!
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Als de roeren wegneemt, dan kunnen de assen er toch langs de achtrekant uit? Dan wat uierzalf opwarmen en opzuigen met een injectiespuit(je) zonder naald. Dan spuitje achter in de askoker en voldoende vet erin spuiten. Dan de as vanachteren terug plaatsen met aan de voorkant de vinger tegen de koker. Als de as wegens teveel vet niet verder wil, dan restant vet laten ontsnappen. Zet een borgmoertje op de schroefdraad voor de schroef. Stelring plaatsen en dan met minimale axiale speling vastzetten. Gr. Klaas.
     
  15. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb geprobeerd de roeren los te maken... maar die inbus zitten zo vast dat ik dat maar laat zitten. Kan de assen er evt ook aan de binnenkant eruit halen, daarvoor moet dan even de motorbok verwijderd worden.
     
  16. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Laatste update van vandaag. Heb uiteindelijk de roerassen wel losgemaakt maar daarover later meer. Eerst de binnengekomen bestelling van RC Point:

    [​IMG]20200115_170255 by Ronald-45, on Flickr

    Ik heb de metalen cardankoppelingen van Robbe genomen omdat die qua lengte goed uitkwamen en omdat ze een dubbele koppeling hebben en daardoor wat flexibeler zijn in het opvangen van verschillen.
    Eerst moesten de schroefassen gesmeerd worden. Uiteindelijk toch de roerassen verwijderd, begonnen met de linkse:

    [​IMG]20200115_182058 by Ronald-45, on Flickr

    En dit is het idee, met een spuit wat vet erin pompen:

    [​IMG]20200115_182210 by Ronald-45, on Flickr

    Dus wat vet in de spuit gezogen, moeizaam maar het gaat:

    [​IMG]20200115_182452 by Ronald-45, on Flickr

    En erin gedrukt:

    [​IMG]20200115_182513 by Ronald-45, on Flickr

    Dit 2 keer gedaan en daarmee zat de buis vol genoeg (+/- 10 ml). Schroefas erin gedrukt en het overtollige drukt er dan vanzelf uit.
    De schroeven; Raboesch, 40 mm links- en rechtsdraaiend:

    [​IMG]20200115_183245 by Ronald-45, on Flickr

    De linkse geplaatst:

    [​IMG]20200115_183434 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna de rechtse roeras eruit gehaald, hier een lange inbus in gestoken om te voorkomen dat ik de servoarm uit de romp moest vissen (en daar lastig bij kan):

    [​IMG]20200115_183858 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna de rechtse schroef gemonteerd en natuurlijk de koppelingen:

    [​IMG]20200115_191647 by Ronald-45, on Flickr

    Van onderen gezien:

    [​IMG]20200115_191656 by Ronald-45, on Flickr

    En zie, het draait! De onderste slingert iets bij de motor, dat is inmiddels verholpen. Klik op het plaatje voor het filmpje:

    [​IMG]20200115_191828 by Ronald-45, on Flickr

    En nu strak. Klik op het plaatje voor het filmpje :

    [​IMG]20200115_204158 by Ronald-45, on Flickr

    Tot zover tevreden! Maar eens kijken wanneer de eerste proefvaart plaats kan vinden :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... dat loopt al behoorlijk mooi... Ik juich even met je mee! Joepie... Stampede!
    Modelturbines op volle stroom... Is fluitend 3770 rpm... zei de meter tegen mij...



    Dat fietsenvet is wel een beetje stevig... hou de warmte in de gaten. Hoe dikker het vet... des te meer stroom het trekt... Ampères.
    En heeft het warmte ontwikkeling. kardannetjes zijn mooi! Top!
    't Vet kàn verdund worden met een dunnere PFTE olie... als het moet.
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mag ik je eerst proficiat wensen met het resultaat.
    Helaas 1 opmerking, Het vastzetten van de motoren met kunststof strips heeft ons vorig vaarseizoen een schip gekost, dit is letterlijk in de vlammen opgegaan.
    Bij later onderzoek bleek dat de spanbandjes waren uitgezet door de warmte ontwikkeling van de motor. Hierdoor speling ontstaan was waardoor er nog meer warmte ontstond daar de motor los in het schip kwam te liggen. Uiteindelijk zoveel warmte ontwikkeling dat het schip in de fik vloog. Kleinen kanttekening, het scheepje had al wel uren gevaren vermits de zender van de ene kinderhand naar de andere was gegaan.
    Normaal ga je wel niet zo lang aan een stuk intensief gaan varen, maar voorkomen lijkt me beter dan blussen.
     
  19. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    @Bas; dank je :) Maar eens kijken wat het vet gaat doen, ik ou 't in de gaten.

    @Marc; dank je voor de tip! Ik gebruik die dingen vaak, zelfs op ons werk zijn die dingen cruciaal.... maar in de fik vliegen heb ik nog nooit meegemaakt. Ik geloof je zeker op je blauwe ogen dus ik zal eens kijken of er een andere oplossing mogelijk is.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ronald, ook ik gebruik die ondingen de ganse dag voor van alles en nog wat , zowel professioneel als bij de hobby.
    Maar na vorige zomer niet meer om een motor mee vast te leggen. Je hebt ook metalen ringen in de handel die hiervoor kunnen dienen.
     

Deel Deze Pagina