Eenvoudigst is het om twee regelaars in te schakelen.
De middelste via een zenderschakelaar aan te zetten? Het voordeel van regelaars is de rustige aanloop. Hoeft alleen maar hard vooruit...
Je kan die middenmotor zelfs zonder een regelaar bedienen met een servo en een schakelaar. Die schakelaar moet dan wel ontstoord zijn. (heb daar geen schemaatjes van, maar die zijn vast wel te vinden. De motor (collector) krijgt hierdoor wel meer op z'n duvel, monoperms vinden dat niet zo lekker. De Nautocraft weet ik niet. Is niet zo een pittig motortje. Maar met 6V zal het de klap wel overleven.
Er bestaan ook mechanische regelaars, die werken door middel van weerstandsdraad en een afnemer-armpje. Model ouderwetse potmeter. Zijn echter een stuk minder efficiënt. Je treft ze in de Kyosho RC autootjes wel aan... In de jaren 60 deed men niet anders... Overigens heeft Conrad ook prijsgustige regelaars. Je zou voor de middenmotor zelfs een 'budget'vliegtuigregelaar kunnen kiezen?
Ik denk dat de adviezen straks wel zullen los branden... naar ik mag hopen...
Zo doen ze het in de laatste editie van de ARF (Almost Ready to Float)... beziet de PDF
http://www.graupner.de/fileadmin/do...0080701153919_2013_theodor_heuss_de_en_fr.pdf
Ik zal eens wat oude boekjes er op naslaan... kan ik wellicht een scannetje van een pagina of wat plaatsen...
De buitenste schroeven bij het origineel zijn variable pitch. Draaisnelheid en spoed werden d.m.v. een tabel op de brug ingesteld op efficiëntie, brandstofverbruik. Daarmee voer men op maximaal rompsnelheid. De middelste schroef in de vrijloop.
De middenmotor, met het grootste vermogen, een schroef met zeer hoge vaste spoed zette men in als gezwinde spoed nodig was. Schepen liepen dan tussen de 19 en 21 knoop.. in optimum condities. Het concept voor die tijd -1958- bijzonder snel. Bij zware zeegang was die hoge snelheid natuurlijk niet haalbaar. Hoewel de boeg speciaal is ontworpen voor het doorsnijden van hoge golven op snelheid, en een Staukeil onder het achterschip om meer neerwaardse druk op de boeg te houden, de rompsnelheid goed te kunnen benutten, stampbeweging tegen te gaan.
Motorvermogens volgens wat boekjes: 2x 200 Pk, Middenmotor 1350 pk (nu kan je schaalvermogen gaan uitrekenen

)