Herstel reddingsboot / op bouw Theodor Heuss.

Hallo Rc leden.

Na het overlijden van mijn vader in (2009), ben ik een model boot van Graupner tegen gekomen.

Het is een Duitse reddings kruiser uit 1964.
Model:Theodor Heuss
Deze boot is af op het Teje na.
Alleen moet de zender in de grote boot ook vervangen worden.
In de tijd dat mijn pa deze boot aan het opbouwen wasmoest je zelf een zender bouwen. Deze voldoet niet meer aan de eisen van nu.

Graag zou ik deze boot weer willen laten varen, wie kan mij helpen met advies, zenderkeuze tekening van het tetje.

Grt Alfred

Hallo Alfred,

Dat kleine bootje (beiboot Tedje zals dat ding heette) was een apart bouwkitje van ABS? plastic wat je er los bij kon kopen.
Echte bouwtekeningen zijn er dus niet van, het was een voorgevormd modelletje, grofweg gezegd, dek en romp die je op elkaar moest lijmen.
Foto`s van het bootje zijn er wel, bv: RCLine Modellbau Forum - Graupner Theodor Heuss=
en er zal ongetwijfeld wel meer te vinden zijn, maar ik vrees dat het zo goed mogelijk "namaken" zal worden, tenzij je hem nog ergens kunt kopen.
Wat zender betreft, daar kun je elke zender voor gebruiken met minimaal 2 kanalen, links/rechts en regelaar voor hard/zacht/vooruit/achteruit, tenzij je ook Tedje wilt kunnen lossen en andere dingen, dan heb je meer kanalen nodig.
Met specifieke besturing voor schepen heb ik echter niet veel ervaring, daar zullen andere forurumleden je ongetwijfeld beter over kunnen inlichten.

Veel succes met Theo en Tedje.

Grtz,
Jan

Laatst bewerkt:
Alfred, als je in je profiel je woonplaats er even bij zet; misschien woont een van de forumleden wel in de buurt. Da's een stuk makkelijker dan via internet.

Kijk! De Theodor Heuss II :D (H.H. Meier)

full

En een Tedje II op het droge

full

En zo ziet dat kitje van de Tedje er dan uit...

full

Hier nog wat info:
SK H. H. Meier • Fotogalerie • schiffsspotter.de

Aan Alfred heb inmiddels een mailtje verstuurd met wat extra info. Ik heb nog al wat aan boekwerkjes verzameld in de afgelopen jaren over dit schip.

Maar... Inmiddels is dit een eigen draadje geworden. Mooi!

De Duitse uitgeverij VTH heeft/had een schitterende Aero-Naut plannenset van de SRK (Seenot Rettungskreutzer) Hamburg. De tekening van de Hückepack Beiboot zit daar bij. Goeie basis voor een varend model. Al dan niet met een matrijs als tussenstap in het bouwen...
http://www.vth.de/shop/warenkorb/artikel-einzelansicht/4965/4bcf3a80fdb92525cedf4b1e7c543bfa.html

Dit bedrijf heeft een tijdje een Tedje voor de Heussjes in het leveringsgamma gehad. De Mallen heeft hij vast nog liggen. Was meen iets van rond de 50 euro... En zal vast op bestelling geleverd kunnen worden.

http://www.kagelmacher-modellbau.de...E/?ObjectPath=/Shops/62255885/Products/09-004
Vast beter dan zo'n flimsy boterkuipje...

Laatst bewerkt door een moderator:
Is er iemand die voorbeelden, (foto's) heeft met het indelen va de accu's en zender spullen?

met vriendelijke groeten,
Alfred Beker
Nijmegen

Gister even een 12v 7ah lood accu er in gedaan. Past super motoren lopen lekker ondanks de leeftijd.

Nu zender kopen Wilde eigenlijk toch voor de Robbe FC-16 gaan nu zegt de handelaar een betere te hebben , namelijk de
Jamara CX 6 kanaals - 2.4Ghz

CX 6-kanaals 2.4Ghz besturing ideaal voor vliegen en varen. Incl Delta Mixer!

Compleet zender met ontvanger!

Met het 2.4Ghz systeem heeft u een reikwijdte van circa 300 meter en bent u storingsvrij! Geen kristallen meer.

Plug and Play!

Is het wat??

Alfred ( Theodor Heuss )
Happy 2011

Laatst bewerkt:
Nu zender kopen Wilde eigenlijk toch voor de Robbe FC-16 gaan nu zecht de handelaar een betere te hebben , namelijk de
Jamara CX 6 kanaals - 2.4Ghz
Ik geloof niet dat ik de Jamara "beter" zou durven noemen, heeft een hoog "speelgoed gehalte" vind ik.
Ik zou gaan voor de FC16, bewezen techniek, eenvoudig uit te breiden, en van alles voor te koop.
Oke, wel wat duurder in aanschaf, maar op de langere termijn is dit een veel betere aanschaf.

Effe kijken... wat zegt het boekje
Theodor Heuss.. gewicht max 4,1 kg... Ja het onderwaterschip is fractie vetter dan het origineel... wel zo handig...
Origineel woog iets van 60 ton... in schaal vertaald is dat 3,84 kg

Graupner adviseerde destijds Sonnenschein Dryfit 3x 6v, 2,6 Ah...

Overigens... voor schaaldoeleinden... propellerdiameter origineel 106 cm
Beide buitenste verstel props 72 cm...
Helaas was ik niet in staat de spoed te meten van de middelste schroef...
Persoonlijk met de hand gemeten :p

Laatst bewerkt:
Beste Alfred,

Ik zie dat je al aardig op weg geholpen bent.

Probeer ook eens op google de zoekterm "pictures theodor heuss", dan kom je de mooiste, leukste en gekste dingen tegen. Wel even doorzoeken en niet denken ik zie alleen maar foto's van de goede man. Nogmaals verder zoeken.

Met andere woorden een hele berg voer ;)

Groet,

Peter

Ik geloof niet dat ik de Jamara "beter" zou durven noemen, heeft een hoog "speelgoed gehalte" vind ik.
Ik zou gaan voor de FC16, bewezen techniek, eenvoudig uit te breiden, en van alles voor te koop.
Oke, wel wat duurder in aanschaf, maar op de langere termijn is dit een veel betere aanschaf.

Hoi Allen,

Heb vandaag van een kennis een zender gekregen. Het is een ouder model denk ik maar gratis heb je niet veel te vertellen, toch?
Het gaat om de Graupner MC15 zender, zonder ontvanger.
Is het wat? en welke ontvanger kan ik het beste kopen?

Alfred
Nijmegen

Wie weet hoe de motoren het best aan gesloten kunnen worden.

Lopen nu alle drie te gelijk..
Maar heb ergens gelezen, dat de boot op de twee buitenste motoren loopt en later de derde motor er bij komt.

Iemand daar een schema van.
Alfred
Nijmegen

hallo alfred

een mc15 kan goed over weg met een R700 ontvanger
deze heeft ook 7 kanalen en is ook nog eens klein

heb er een stuk of 8 van in gebruik in mijn duikboten
deze zender/ontvanger heeft SSS cristallen nodig niet vergeten anders werkt het niet

gr raf

Eenvoudigst is het om twee regelaars in te schakelen.
De middelste via een zenderschakelaar aan te zetten? Het voordeel van regelaars is de rustige aanloop. Hoeft alleen maar hard vooruit...
Je kan die middenmotor zelfs zonder een regelaar bedienen met een servo en een schakelaar. Die schakelaar moet dan wel ontstoord zijn. (heb daar geen schemaatjes van, maar die zijn vast wel te vinden. De motor (collector) krijgt hierdoor wel meer op z'n duvel, monoperms vinden dat niet zo lekker. De Nautocraft weet ik niet. Is niet zo een pittig motortje. Maar met 6V zal het de klap wel overleven.
Er bestaan ook mechanische regelaars, die werken door middel van weerstandsdraad en een afnemer-armpje. Model ouderwetse potmeter. Zijn echter een stuk minder efficiënt. Je treft ze in de Kyosho RC autootjes wel aan... In de jaren 60 deed men niet anders... Overigens heeft Conrad ook prijsgustige regelaars. Je zou voor de middenmotor zelfs een 'budget'vliegtuigregelaar kunnen kiezen?
Ik denk dat de adviezen straks wel zullen los branden... naar ik mag hopen...

Zo doen ze het in de laatste editie van de ARF (Almost Ready to Float)... beziet de PDF
http://www.graupner.de/fileadmin/do...0080701153919_2013_theodor_heuss_de_en_fr.pdf
Ik zal eens wat oude boekjes er op naslaan... kan ik wellicht een scannetje van een pagina of wat plaatsen...

De buitenste schroeven bij het origineel zijn variable pitch. Draaisnelheid en spoed werden d.m.v. een tabel op de brug ingesteld op efficiëntie, brandstofverbruik. Daarmee voer men op maximaal rompsnelheid. De middelste schroef in de vrijloop.
De middenmotor, met het grootste vermogen, een schroef met zeer hoge vaste spoed zette men in als gezwinde spoed nodig was. Schepen liepen dan tussen de 19 en 21 knoop.. in optimum condities. Het concept voor die tijd -1958- bijzonder snel. Bij zware zeegang was die hoge snelheid natuurlijk niet haalbaar. Hoewel de boeg speciaal is ontworpen voor het doorsnijden van hoge golven op snelheid, en een Staukeil onder het achterschip om meer neerwaardse druk op de boeg te houden, de rompsnelheid goed te kunnen benutten, stampbeweging tegen te gaan.

Motorvermogens volgens wat boekjes: 2x 200 Pk, Middenmotor 1350 pk (nu kan je schaalvermogen gaan uitrekenen :mrgreen: )

Laatst bewerkt:
hallo alfred

een mc15 kan goed over weg met een R700 ontvanger
deze heeft ook 7 kanalen en is ook nog eens klein

heb er een stuk of 8 van in gebruik in mijn duikboten
deze zender/ontvanger heeft SSS cristallen nodig niet vergeten anders werkt het niet

gr raf

Hoi Raf,

Hier in nijmegen en ongeving is de R700 niet te koop.
Conrad kan ik hem ook niet vinden.
Krikken ook niet!

Waar wel?

grt alfred
Nijmegen

Die zender kan toch overweg met iedere synthesized ontvanger op de 40 Mhz?
Dan heb je ook geen kwetsbaar inprik-kristal nodig. (je hebt toch wel de 40Mhz?)

Ik heb voor mijn bootjes Corona, Simprop Scan 9 en 7 en MPX RX-9 liggen.
Gaan alle even goed. Het prettige van de Corona -die notabene voor een prikkie bij Hobby City te vinden is- is de flinterdunne antenne, die zo heel netjes weg te werken is.
Overigens heb ik met deze ontvangers ook gevlogen. Corona, in deze een 8 kanaals RP8D voldoet uitstekend. De vier kanaals versie is bijzonder licht, en zit in een DLG werp-zwever (super licht)... en past ook prima in het bijbootje.
Veel ontvangers te vinden op eBay Duitsland. Oude gebruikte ontvangers mogen de kop niet kosten.

Verder bulkt het van de info op google... en op dit forum...da's weer mooi!

Laatst bewerkt:
Wie weet hoe de motoren het best aan gesloten kunnen worden.

Lopen nu alle drie te gelijk..
Maar heb ergens gelezen, dat de boot op de twee buitenste motoren loopt en later de derde motor er bij komt.

Iemand daar een schema van.
Alfred
Nijmegen

Alfred, wat Busking schrijft, is een optie: de middenmotor met een vliegregelaar aansturen. Die kan alleen vooruit regelen, is dus goedkoper. Achteruit vaar je toch met beide buitenste schroeven.

Een schakelaar kan ook; dan zou je die als volgt moeten bedienen:
Met beide buitenste motoren op vol gas staat de binnenmotor stil. Zet je nu de trim van beide buitenste motoren erbij, schakelt een servo een schakelaar om die de stroom naar de middenmotor leidt.
Dan kan je dus kiezen: buitenmotoren alleen, of buitenmotoren + binnenmotor. En dat met één kanaal...:D

Back