Herstel van plastic model

Vele jaren geleden, nog voor ik met RC begon heb ik ooit enkele modellen gemaakt: een aantal vliegtuigen en 1 auto.
Die modellen stonden dan gewoon op de kast of zo en jammergenoeg zijn er een aantal onderdelen gesneuveld (door te verplaatsen, stof afdoen, per ongeluk laten vallen, neefje die dacht dat die echt konden vliegen,...).

Grotere delen heb ik er gewoon weer kunnen aanplakken maar met een aantal kleinere onderdelen heb ik problemen.
Ik moet onder andere nog een paar retracts er terug aanzetten en enkele bommen opnieuw monteren. Normaal werden deze bevestigd met één of meerdere kleine pinnetje zodat je die mooi kon positioneren op of in je model. En dit was ook makkelijker om te lijmen.
Die pinnetjes zijn echter ook afgebroken bij een aantal delen.
Ik moet nu dus iets via een klein oppervlakje er terug aan lijmen.
Ik gebruik dezelfde lijm als ik oorspronkelijk gebruikte (zo'n blauw pojte, merk moet ik even opzoeken).
Mijn werkwijze tot nu toe: beide delen ontdoen van de verf waar nodig, iets opschuren en beide delen proberen te lijmen.

Maar dat blijkt moeilijker dan verwacht. Door de kleine oppervlaktes kan er bijna geen lijm aan. Een retract met bvb 2 steunen heeft 2 keer misschien 1mm² om te lijmen. Normaal zat hieraan een pinnetje en in de romp dus een gaatje maar dat pinnetje is afgebroken.

Hoe kan ik dit best aanpakken? Nog betere lijm gebruiken?

Als je er iets snel en stevig erop wil gebruik ik altijd seconde lijm ;) Altijd handig en bijna overal verkrijgbaar

In dat geval gebruik ik spelden ,Gaatje in de bom boren,Speld erin lijmen met supergleu . Afslijpen op maat met een dremel .Gaatje boren in de bomophanging ,lijmen . Et voila

Secondenlijm gebruiken mét accelerator. Klein drupje op het te verlijmen deel, delen samenvoegen, spuitje accelerator erop, klaar.

Gaatje in de bom boren,Speld erin lijmen met supergleu . Afslijpen op maat met een dremel .Gaatje boren in de bomophanging ,lijmen . Gr Porta.

Back