Herstellen van de roer scharnieren van een styro model

Ik heb een mooie Twin van HK, inmiddels al dik 400 landingen of zo. De flaps aan één kant hebben hun "scharnier" (gewoon de gebruikelijke methode van een diepe inkeping voor de scheiding van de vleugel en het roer opgebruikt, het is half door.
Ik heb het al eens gerepareerd met siliconen kit laagje, zowel van boven als van onder, maar dat liet los. Met tape, idem dito. Ik zit nu te denken aan die Kavan scharnieren er in te laten. Nog niet aan begonnen.
Iemand een goede tip?

kavan scharnieren werkt zowieso.

Een andere oplossing is UHU-por. Rupsje UHU-por op de scharnierlijn. 1 keer roer tegen vleugel tikken, even laten drogen en dan definitief (meteen) op de juiste plek plaatsen.

krimpfolie een scharnier maken.
zolang je oplet met de warmte van je bout, plakt dat best goed
maar persoonlijk zou ik dan idd kavan erin zetten.. wat zekerder

Wel geschreven maar niet geplaatst. Suggestie in lijn met WVR met wat aanvullende details.

Je kunt een poging doen met Uhu Por of de bekende Action lijm. Beide zijden insmeren. De eerste laag dun en redelijk breed uitsmeren. Voor minimaal 80/90 procent laten indrogen dan een laag als scharnierlijn. Laten indrogen tot je beide delen als bij contactlijm kunt hechten.
Als dat weer verminderd kun je alsnog

Ik doe reparaties met Uhu por. Om te voorkomen dat de scharnierlijn ergens blijft plakken, schilder ik hem na droging met parketvernis. Bij een nieuw model wordt het scharnier direct aan beide zijden geverfd met Uhu Por. Daarboven parketvernis (wateroplosbaar).

dit is in het verleden al vaker hier besproken.......
de vlakken rondom het scharnier heel dun insmeren met uhu por. dit laten drogen en dan plakband of blenderm erop plakken. dan gaat dat bijna niet meer los. witte houtlijm kan ook goed werken als ondergrond......

Theo, ja, dat dacht ik al, maar ik heb weinig draadjes gevolgd over styro modellen, maar ik vlieg er steeds vaker mee. Nu met een mooie HK King Twin, aka een Beechcraft King Air. Gebruik ik om leuke "mixers" uit te testen met mijn JETI spul (sinds 2 jaar in gebruik). Ik vind hem zo leuk dat ik er een tweede bij gekocht heb. (omdat het een tijdje leek dat hij niet meer in productie genomen zou worden).
Maar nu dus "versleten" scharnieren, OK, het zal wel hier en daar met transport/handling schade te maken hebben.....Of dat ik graag eindeloos touch and goes er mee kan maken (tot 20 per lipo van een 4S/4000), want tja, loopings en rollen maken, dat is wel een stijlbreuk met een "zaken vliegtuig" haha.
Ik begin eens met die UHU POR methode. En ik moest opzoeken wat blenderm was! Ook parketlak heb ik niet en wist ook niet dattie wateroplosbaar was! en "de bekende ACTION lijm" zegt me ook al niks! :) Je kunt ook niet alles weten... daarom stelde ik hier de vraag ook, dat gaat toch echt beter dan Facebook.

wat een moeilijk gedoe met insmeren en dan nog tig handelingen voor een scharniertje...

neem gewoon, tja, een scharniertje van kavan, plak erin en klaar.

dat is al 50 jaar bewezen op balsa modellen, dus werkt het ook prima in piep.

wat een moeilijk gedoe met insmeren en dan nog tig handelingen voor een scharniertje...

neem gewoon, tja, een scharniertje van kavan, plak erin en klaar.

dat is al 50 jaar bewezen op balsa modellen, dus werkt het ook prima in piep.
Misschien beseft de topic starter dit ook ,maar er kunnen meerdere wegen zijn naar een oplossing . Misschien vandaar de vraag.
Je kunt altijd leren van andermans input ipv vast blijven hangen op de standaard dingen .

Nou vanmiddag een uurtje bezig geweest.
Eerst de binnen flap aangepakt, die zat voor de helft al los. Losgesneden en het loszittende styro wat weggesneden.
1000038816.jpg

Omdat de flaps wat dik zijn durfde ik het wel aan om met Robart scharnieren te proberen. Eerste inkeping geprobeerd met een licht verwarmd X-acto mesje, maar dat ging toch niet lekker. Daarna met een dunne doorslijpschijf geprobeerd, in een kolomboor gespannen. Schuin naar beneden het roer in geslepen.

1000038817.jpg

Dat ging een stuk beter, de sleuf in de vleugel moest dan wel uit de hand, maar dat ging eigenlijk ook wel goed. De Robarts wat ingekort het scharnier gedeelte tegen een drupje olie aangehouden, zodat ze niet vastlijmen. De scharnieren met 5-min epoxy gelijmd.

1000038818.jpg

De buitenflap heb ik met een laagje UHU POR gedaan die zat maar een beetje los

1000038824.jpg

Nou zit het prima, heb wel met wat tape moeten werken aan de onder/binnenkant want de spleet tussen vleugel en flap was wat rommelig. Nu kun je er niet meer tussendoor kijken. Nog een plekje wat balsa filler en hij kan weer mee. Het toestel heeft al veel gevlogen, tja en met tempex ga je dat nou eenmaal zien.

het is al prima dat hij nog lekker rondvliiegt.

het gros van de schuimers zijn al weer piepschuim korrels voor de scharnieren versleten zijn

muv de dure 500 euro plus modellen, vind ik de schuimers echt mooie fun modellen, aar ik toch wat meer risico mee neem dan met balsa kisten persoonlijk.

Een vliegmaat van mij heeft ook zo een king twin, wat een prachtig vliegbeeld heeft dat ding.

Hij is wel flink gemodificeerd, nieuw gear er onder wat ik ergens in China vond, verend, dat scheelt enorm want hij is wat lastiger te landen, je moet er bvb wat "gas" ophouden, ander dondert hij ineens naar beneden als je te lang in de flare zit. Motoren en alle servo's zijn nog origineel, maar na de zoveelste set props te hebben versleten (plastic meuk) heb ik Master airscrews gekocht en iemand uit de US maakt speciale spinners, want ik kan nergens 2 inch spinners vinden die passen voor CW en CCW props. Samen met de Jeti ontvanger met Assist, heeft hij een prachtig vliegbeeld.
Ik heb er bvb een mixer op zitten, dat als ik taxie, en geef ik rudder(neuswiel), de "binnen" motor teruggaat in toeren en de buitenmotor juist meer geeft, alles proportioneel met de rudder. Zo taxie je soms ook wel grote airliners als je bvb aan het eind van de baan een keerlus in moet. Dus leuk om mee te experimenteren en tweemotorige ervaring op te doen, met brandstof motoren is dat toch altijd een ding.
Hier haak ik 2 jaar geleden in bij een bestaand draadje van RCUniverse, heb daarna nog vele bijdragen geleverd. https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=49637743&postcount=963

en de E-flite Beech D18S vind ik ook erg mooi! Hij stijgt al op mijn "must have" lijssie! Er vliegt er al een op onze club. Je kunt er gewoon niet tegen bouwen, laat staan maar in de buurt te komen van het lage gewicht.

En je kunt er niet tegen bouwen. Je bent al een goede modelbouwer met veel ervaring als je zo'n Beech geheel in houtbouw in één jaar kunt bouwen (mits je al een tekening hebt). En maar afwachten oftie vliegt.... Ik kan hier naar hartenlust mee experimenteren, een reserve staat al klaar....

Stel, dingetje, andere werkwijze:
persoonlijk hou ik er niet van om een scharnier aan een klein stukje schuim te hangen
Maar ik vertrouw schuim dan ook niet zo erg constructief gezien :D

Ik snij meestal 5 mm van het schuim af, vul dat in met balsa
ff op de nerfrichting letten natuurlijk..
scharnieren erin steken, spul vastplakken aan het schuim
door de voorgestoken gaten ff met een stanleymes het schuim een snee geven voor het scharnier
scharnier erin plakken
dan draagt de volledige achterlijst de scharnieren, en een groter oppervlak van het schuim.

Maar, als jij al zo lang met het originele scharnier doet, zal jouw optie in jouw geval net zo lang mee gaan als de mijne ;)

Back