Herstellen van een Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door vmeertens, 2 jun 2008.

  1. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Ik zal proberen vanmiddag het onderstel te 'herstellen' hopelijk zal het goed aflopen.

    Ik wil die kist graag nog eens in het luchtruim zien, en mijn vader zal het ook tof vinden :D

    Al het overbodige balsa is er al uit, normaal gezien is de romp nu in orde.
    De motor is een oude OS max 3.5, ook nog van mijn vader geweest. Hij loopt vlot, dus die wil ik niet vervangen.

    De servo's die er nu in liggen zijn redelijk nieuw, dus het komt wel in orde :p

    MVG
     
  2. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Voila de examens komen eraan dus we hebben weer wat tijd... :)

    Ik ben nog altijd niet begonnen aan het onderstel. Maar sinds vandaag heb ik al het materiaal.
    Nu een vraagje (met bijhorende tekening):
    De 2 losse delen zal ik verbinden met een buisje erover te schuiven en 'vastplakken' met speciale lijm. (rode buis)
    Maar voor de dwarse verbinding had ik ook gedacht om buisjes te gebruiken (groene buizen) Die kan ik op het einde half 'boren' zodat er een gleuf onstaat die over de staaf van het landingsgestel past. (detailtekening rechts)

    [​IMG]

    Zo kan ik deze ook gemakkelijk lijmen en het is steviger dan die gebogen draad. Is dit een goed idee of probeer ik het toch met de gebogen draad?

    Voor de rest ben ik ook begonnen met een cockpitraam te maken. Eerst begonnen met een dummy in papier en karton. Daarna alles over getekend op clear poly.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu wil ik dit graag 'verzinken' in het hout. Het zal gemakkelijker zijn om in vorm te houden en het is waarschijnlijk ook steviger. Dus ik zal de contouren afgaan met een potlood of iets dergelijks en het hout in een V - vorm uitsnijden. Dan kan ik het raam er inschuiven en plakken.

    [​IMG]

    Mvg,

    Vincent M.
     
  3. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zierikzee
    De Westerley vloog in die tijd best goed.
    Ik heb de mijne ook nog liggen. Alleen omdat het mijn eerste vliegtuig was.
    Opknappen begin ik niet aan.

    Veel succes.

    Dit is de mijne in betere tijden (1976)

    [​IMG]
     
  4. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Na lange tijd is hij eindelijk af. Het onderstel heb ik hersteld mbv die buisjes en hij is zeker sterk genoeg. voor de rest moest ik niet veel meer doen, gewoon nog wat plakken. De motor loopt vlot dus het is alleen maar wachten op zijn "eerste" vlucht. Ik ben nog naar een club geweest maar ze vliegen bijna nergens meer op nitro.

    Nog wat sfeerbeelden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De linker vleugel is heel erg getordeerd. Het is zelfs op de foto's goed te zien. Zo kan het toestel niet vliegen. Het komt meteen in een oncorrigeerbare rechterbocht. Leg de vleugel maar eens op een vlakke ondergrond. Dan is het nog beter te zien.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2009
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dit vliegt zo voor geen meter.
    Tippen moeten t.o.v. het vleugelmidden een haartje voorover staan.
    En precies evenveel!
    Zo dus:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Om dit te corrigeren de vleugel plat op tafel leggen en iets zwaars in het midden van de vleugel zoals 1 of 2 telefoonboeken. Bij de tip van de getordeerde helft een blokje van ongeveer 1cm dik onder de achterlijst leggen en dan op de voorlijst ook iets zwaars, nog meer telefoonboeken :), tot de lijst plat op tafel ligt. Nu zie je allemaal kreukels in de folie, nu deze allemaal strijken of föhnen tot de folie weer glad is. Wanneer de folie afgekoeld is de vleugel de goede kant op torderen, neuslijst dus naar beneden, en dan de onderkant ook weer gladstrijken. Als hij zo nog niet recht is ditzelfde de dag erop nogmaal proberen. Grote kans dat het zo lukt, zo niet dan moet de folie eraf en ben je genoodzaakt om het met stoom te proberen. Spekkoper ben je wanneer je bijde helften krijgt zoals Bruno aangeeft maar noodzakelijk voor de Westerly is dit niet. Volgens de originele tekening moet de onderkant gewoon plat.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als er zo'n grote bouwfout in de Westerley zit, is het nog maar de vraag of de rest wel in orde is. Het is zeker niet onverstandig het hele toestel door een ervaren modelbouwer/vlieger te laten controleren
     

Deel Deze Pagina