Hoi Joris,
Wat ik hier nog aan kan toevoegen is de volgende op experimentele wijze verkregen kennis:
Het is mogelijk om de Slipher nog te vliegen met een CG op 80mm achter de voorlijst, dan is die wel stevig staartlastig

"
Hoe ik aan die info kom? Afgelopen zaterdagochtend met Frank rondjes staan vliegen (het was koud brrr). Ik heb net zo'n zender met OpenTX (Taranis) gekocht dus die moest uitgetest worden. Gelijk bij de eerste vlucht blijkbaar de accu niet goed of waarschijnlijk helemaal niet aangedrukt op het klitteband op de bodem van de kist. Dus ik start en het ding gaat als een raket omhoog, dus downtrim... en weer als een raket omlaag, up trekken en weer als raket omhoog etc. Ik baal: shit nieuwe zender, wat kan hier mis zijn? Pieker me suf tijdens de vlucht. Compleet clueless. Frank zegt: "is je zwaartepunt goed?" Ik denk "gelul, met de accu voorin altijd goed". Afijn ik land dat ding en moet hem letterlijk stevig down sturen op de stick tot aan de landing om overtrek te voorkomen. Spannend!
Maar toen de vleugel eraf ging zag ik het: accu was bijna een volle lengte naar achteren geschoven en gelukkig blijven steken op een stuk klitteband halverwege de romp (mazzeltje!). Dus had Frank inderdaad gelijk...
Normaal vlieg ik hem met het CG op 55mm vanaf de voorlijst, daar vliegt hij prima mee.
Maar goed: 80 mm "kan" dus ook, garantie voor adrenaline, maar ik raad het niet aan
Wat bertreft het hoogteroer heb ik in race stand ca 1,5 mm minder uitslag op up dan bij landing. Het is prettig om wat meer up (en ailerons) te hebben bij het landen. D/R schakel ik tegenwoordig mee op de gasknuppel. Als die onder de 10% komt en de motor afslaat heb ik grote uitslagen. Zo vergeet ik die dual rate switch ook niet meer

Verder gebruik ik wat expo (30%) op elevator en ailerons, maar dat is kwestie van persoonlijke smaak.
Groeten,
Peet