Het “ploppende” geluid bij een meer cylinder motor

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door rene_w, 15 feb 2019.

  1. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    Redelijk Vaak hoor ik bij een meer cilinder motor een soort van ploppend geluid als de motor stationair of net boven stationair draait.
    Ik vraag mij af waar dat geluid vandaan komt.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Er is niet één oorzaak maar er is een samenspel van meerdere zaken die dit veroorzaken. Exact kan ik het niet uitleggen maar het heeft te maken met de kleptiming. Daarnaast spelen de vorm en het volume van de uitlaat of het uitlaatsysteem ook een belangrijke rol.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hoort het ook bij ééncylinders hoor....

    Het wordt veroorzaakt doordat de kleptiming uitgerekend is voor hogere toerentallen (massatraagheid van de gassen) en voor lage toerentallen gaat eigenlijk de uitlaatklep veel te laat dicht. Dus aan het begin van de inlaatslag staat de uitlaatklep nog een tijdje open. Dat zou op zich niet zo erg zijn, ware het niet dat bij stationair de carburateur ook vrijwel helemaal dicht staat, en beide kleppen staan nog wagenwijd open. De zuiger gaat naar beneden, en wil aanzuigen. De carb staat maar een K-haartje open, maar die uitlaat, die is helemaal wijd open. Dus wordt er lucht teruggezogen de uitlaat in. Die "reversal" (eerst gas naar buiten, daarna lucht naar binnen) veroorzaakt dat "gloepende" geluid. Bij meercylinders is het wat duidelijker hoorbaar, omdat de motor minder snelheid verliest, want als de ene cylinder bezig is met dat "gegloep", zijn andere cylinders bezig met een verbranding of zo....

    Het valt grotendeels weg als alle cylinders op één uitlaatpijp uitkomen of bij grootvolume dempers.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dank brutus, nu weet ik niet alleen waar het klokje hangt maar ook de klepel. :thumbsup:
     
  5. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    Zoals ernst al aangaf, nu is het idd duidelijk. Dank daarvoor. Zal eens opletten of ik het kan ontdekken bij mijn 1 cilinders.
     

Deel Deze Pagina