Het 1:12 Topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Robert K, 4 okt 2006.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals de topic titel al zegt, wil ik in dit topic alles over 1:12 2WD elektro Pan car's bespreken.

    Zelf heb ik zo goed als nog nooit met een 1:12 gereden. Maar heb wel 2 CRC's besteld (ok 1 gaat er door naar Coop).
    Ik ben ontzettend benieuwd. Meteen een 9T motor en wat kapjes gekocht.

    Nu vraag ik mij af wie er nog meer ervaring met deze wagentjes hebben, en daar tips over hebben. Welke banden zijn bijvoorbeeld aanraders (Die met 3 schroeven achter bevestigd worden) en wat zijn nog meer goede tips?

    Zelf wil ik het in eerste instantie er bij doen, beetje ervaren wat het is, maar wedstrijden zal ik nog steeds 1:10 rijden. Ook wil ik de 9T motor nog even in de kast laten liggen :wink: en beginnen met 19T.

    Groet Robert
     
  2. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
     
  3. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    welke 1:12 heb je trouwens besteld: de Six-pack, T-fource of de Carpet Knife ?
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Op het forum was er hier een nieuwe Carpet Knife 3.1 aangeboden, Deze vond ik wel leuk om te proberen. Had ook een T-fource 6Pack, maar die gaat door naar Cooper.

    Frans, ik bedoelde de manier van monteren van de velgen ja :wink: van banden heb ik totaal geen weet, maar hiermee kan ik goed opweg.

    Ben benieuwd.

    Ik heb trouwens ook nog een andere maat servo's in de auto's gezien. Welke servo's zijn dan slim om te gebruiken. Ik wilde zelf beginnen met een Futuba 9550 omdat deze kort is, (en ik hem nog heb liggen.

    Groet Robert
     
  5. Hansie

    Hansie

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    309
    Hallo allen en met name Robert,

    Ik rij al jaren 1:12 in de winter en ik sluit me bij Frans aan, ik zou de 9 turns nog maar ff in de kast laten liggen.
    Je gaat echt schrikken van de snelheid die een 1:12 al genereert met bijvoorbeeld een 19 turns motor.
    En ff een vraagje voor Frans, als je kleurcodes voor banden geeft is het misschien ook wel handig om het merk rubber er bij te vermelden?
    Ik rij eigenlijk altijd met corally banden en rij altijd met goud en zilver.
    Dit zijn misschien niet de beste banden maar ze gaan wel lekker lang mee en geven meer dan genoeg grip.
    1 tip wil ik je niet onthouden, ik neem aan dat je ergens binnen gaat rijden en ook je banden gaat smeren met Jack the Gripper of zo.
    Neem dan een paar setjes voor en achter banden mee zodat je na een keer rijden kunt wisselen.
    Doe je dit niet en gebruik je 1 setje gedurende de dag rij je ze geheid aan gort.
    Nog 1 banden tipje, rond de uiteinden van de banden wat af, anders scheuren je banden sneller.
    verder rest mij niets dan te zeggen.......veel plezier!

    Groeten

    Hans
     
  6. elvo

    elvo

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    495
    OK, Coop verplicht me hier te replyen....

    1: kom je in Mol rijden?

    2: een 19 op 4 cellen? Nou ja... jij rijdt touring zeker? :lol: Een 10 of 9 zou de verstandige keuze zijn. Maar in Mol zij nde reeksen maar 5 minuten, en kan je nog lager gaan. Niet efficient, maar wel "interessant" :)

    3: banden: *denk denk* Sh1t, dit is van vorige winter geleden. Ik weet dat ik TRC purple vooraan en cyan achteraan gebruik. Of Jaco purple vooraan en achter grey. White kan ook, maar dat is erg zacht, meestal te zacht. Pink wordt soms ook achteraan gebruikt, is een ander soort rubber. Zou naar verluidt iets meer grip geven. Ik vond grijs (of cyan) altijd prima, dus heb ze nog niet geprobeerd.
    Cyan is iets van grijs+granite of zoiets. (TRC) Lang verhaal kort gemaakt: met purple/grey kan je altijd weg; je past de hoeveelheid smeersel maar aan naar believen. Oh ja: bandenmaat is zeer belangrijk. Grote band = veel grip. Kleine band = snelle reactie. op rctech.net heb je een '1/12 thread', daar vind je tonnen info hierover.


    4: servo: ik heb een airtronics 94151, da's zo'n kleintje. KO en futaba hebben ook goeie servo's in dezelfde maat. Maar die 9550 zou ook moeten werken, is enkel een paar gram zwaarder. Da's geen ramp. Enkel moet je zien dat je servo saver compatibel is; de meeste 1/12 servo savers hebben zo een klein kopje.

    HTH!
     
  7. alfaracer

    alfaracer Guest

    hey mannen, gaat de 1:12 ook in Mol rijden , deze winter ?? zou cool zijn !
    Ik heb een Associated RC12L4, er ligt nu een 12 triple in. ik heb er een keer mee buiten gereden opt circuit en das best leuk.
    Hij heeft heel veel grip, en staat in no time achterstevoren, als je te snel op t gas gaat. veel caster geven, weinig stuuruitslag en expo -20. en dan gaat ie prima.
     
  8. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Ik rij meestal CRC geplakte banden, maar je kunt net zo goed Parma of Jaco gebruiken: die hebben dezelfde kleurcode's en zijn onderling behoorlijk goed te vergelijken.

    @ Robert: was het een Six Pack of een T Fource ? de six pack was een 6 cellen auto en de T-Fource de afgeleide 4 cellen auto.
     
  9. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    @ Bruno, Mol wil ik wel, maar er komen is het probleem. En als ik er ben, kom ik denk ik toch met mijn 1:10 daar rijden. Dit is en blijft dit jaar nog even voor de lol. Als het mij dusdanig bevalt ga ik het zeker meer 1:12 rijden.

    Servo is dus enkel het gewicht een issue, of zijn er dingen als stroom verbruik ook nog aantrekkelijk. Nu bevat de Futuba een Coreless motor, die ontzettend weinig stroom verbruikt heb ik mij laten vertellen.

    @Hans, ik kan mij nog herinneren dat mensen 1:10 foam banden aan de buiten rand lijmde (de wangen). Dit was ook zodat er geen gaten in de banden sloegen, Is dit ook een idee bij 1:12 bandjes?

    @ Frans, het is de oude auto van Patrick, misschien wel bekend? Zelf ga ik rijden met de Carpet Knife 3.1. De andere auto die ik ook gekocht heb, is denk ik dan toch een SixPack (en geen T-Fource). Wat is het verschil tussen die 2?

    Ben trouwens al een tijd aan het google-en. En nu vraag ik mij toch af wat ze met die antenne doen? Wikkelen zie die nu aan de buiten kant eromheen, waarna ze hem aan de boven kant vast zetten met een dopje? Of soms zelf volledig krimpen met krimpkous? Het geen ik me kan bedenken is dat je een kleine spoel ontwikkeld waardoor je antenne lengte verminderd kan worden. Wat is de rede van dit wikkelen?

    Bedankt voor de tips,

    Groet Robert
     
  10. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Robert, bedenk wel dat een Futaba 9550 servo vrij "langzaam" kan aanvoelen voor een 1:12 auto omdat ie niet op 6 volt maar op 5 volt werkt.

    Een KO Propo 949 of een Futaba 9602 hebben mijn voorkeur. Hitec heeft ook een servo die het redelijk zou doen maar persoonlijk ben ik geen voorstander van Hitec. Ik heb meer vertrouwen in bovenstaande 2 (merken) servo's.
     
  11. PeterCr

    PeterCr

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    85
    Misschien een interessante pagina voor dit topic: http://www.markpayneblog.blogspot.com

    [/url]
     
  12. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
  13. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag kwamen er 2 pakketjes aan, ja zeker 2 CRC's. De Carpet Knife en de Sixpack. Jippie :D

    Allemaal mooi en prachtig, en heb er toch even lang naar zitten kijken, maar er schoten mij wel wat vragen te binnen.

    -Lijmt men het chassis, zoals we bij de toerwagens ook wel doen?

    -Wat voor servo-saver is aan te raden (bij beide zat er geen.

    -Die kleine veertjes, hoe zorg ik er voor dat die er niet uit springen?

    Super dit, moet alleen nog even wachten op de kapjes tot dat die gespoten zijn. Foto's komen er aan!

    Groet Robert
     
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    *oeoeoe*

    fijn fijn


    ook kapje voor mij ? :p
     
  15. elvo

    elvo

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    495
    1: ja!

    2: Kimbrough, de kleine.

    3: Niet. Je klikt die op die zwarte shock mounts van de B4. Gewoon ff doorduwen.

     
  16. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    ik zou zo´n servo saver van serpent pakken.

    mvg jarno
     
  17. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zou ik niet doen veelste groot....
     
  18. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    hoe zit het met wielen?


    er is een amerikaans systeem, een corally systeem, welk van de 2 (3??) systemen is CRC nu?

    dat harde antennedingetje, welk materiaal is dat en waar kan ik dat vinden?


    Als m'n CRC er is zullen er nog wel meer vragen komen :D
     
  19. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag hard aan de sleutel gegaan, en dit is het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij moet nog even helemaal afgemaakt worden, dingen als de Servo Saver, Shotkey's en de Powercap zijn nog niet goed. Maar de rondjes in mijn kamer (kon niet wachten) ging zonder al te grote problemen. Nu wachten op gespoten body's en dan uitproberen!

    Groet Robert
     
  20. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    ik zal mijn t-force ook eens uit het stof halen
    misschien dat ik er eens mee naar groningen kan... hij heeft namelijk nog geen meter gereden sinds ik hem heb
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina