Het 1:12 Topic

wil jij me dan cellen geven die beter zijn dan mijn 3700
dan zal ik mooi Nimh blijven rijden

De SHO4600 van Orion, de EP4600, de EnerG4600... Dat zijn allemaal erg goede cellen en zeker voor 1/12 voldoende runtime én power en door de minder zware belasting blijven deze ook heel...

Awel, je zult ze wel moeten kopen natuurlijk... ;-) Maar dat moeten we allemaal...

Joost.

dat is't hem nu net.. ik zou die dingen dan enkel maar gebruiken voor 1:12 dus die worden dan heel weinig gebruikt, de kans dat ze de volgende winter stuk zijn door niet te gebruiken in de zomer is reeel. Ik wil gewoon een robuuste cel.

Ja, daar hebben we allemaal mee te maken... Ik ga volgend buitenseizoen ook met LiPo rijden namelijk en zal NiMh alleen voor 1/12 gebruiken... Dus denk dat het in de zomermaanden af en toe met de oude L4 op de buitenbaan toeren wordt of anders proberen de cellen goed te onderhouden in het buitenseizoen... Daar zal elke 1/12 rijder dus mee te maken krijgen als hij in de zomermaanden andere cellen zal rijden.

Uiteraard kan je andere cellen proberen in de 1/12 maar dan geen wedstrijden meer rijden... Die worden gewoon op NiMh cellen gereden, niks meer en niks minder...

Langs de weg, als je nu nog met 3700 cellen rijd heb je al een tijdje geen nieuwe cellen meer gekocht dus... Ben benieuwd of je daar überhaupt nog mee rond komt...

Joost.

ik rij ook nog met 3700 cellen in m'n 1:12 hoor Joost, kan er prima mee rond komen, maar je merkt wel dat je "wat" mist. Komend weekend, M-Auto, gebruik ik m'n EP cellen van m'n toerwagen. Dus vanavond even wat pakketjes omsolderen.

Kan iemand een link geven op internet met info over A123?
IK ben niet echt mee met deze accu type???

Gr
Wes

Wij zijn deze cellen momenteel aan't testen in onze toerwagen.
We gebruiken 4 cellen in serie parallel en zo komen we aan 6,6v en 4600mah.
Eén cel is 3,3v en 2300mah.
Het snelheidsgevoel is dezelfde als een geselecteerde 5 cellen accu, maar de punch blijft gedurende 5 minuten dezelfde dit in tegenstelling tot de nimh's.
De A123 cellen zijn heel robuste cellen die weinig onderhoud vragen, veilig zijn en je mag ze met max 20amp laden.
Enige nadeel zijn de inbouwmaten (ze zijn wat groter dan nimh's)

info: Homepage

MJ

Wij zijn deze cellen momenteel aan't testen in onze toerwagen.
We gebruiken 4 cellen in serie parallel en zo komen we aan 6,6v en 4600mah.
Eén cel is 3,3v en 2300mah.
Het snelheidsgevoel is dezelfde als een geselecteerde 5 cellen accu, maar de punch blijft gedurende 5 minuten dezelfde dit in tegenstelling tot de nimh's.
De A123 cellen zijn heel robuste cellen die weinig onderhoud vragen, veilig zijn en je mag ze met max 20amp laden.
Enige nadeel zijn de inbouwmaten (ze zijn wat groter dan nimh's)

info: Homepage

MJ

Bedankt voor de info,
Deze cellen zien er de toekomst uit als ik het goed begrijp.

Super.

Gr
Wes

Of dat ze de toekomst worden, weet ik niet, maar ze zien er veelbelovend uit.
Hoe het verder moet hangt af van de reglementenmakers, de clubs en de rijders, ik ben alleszins pro.

MJ

Tja, tegen de tijd dat de merken auto's gaan maken waar andere typen cellen in kunnen en de wedstrijden met andere cellen gereden gaan worden dan pas ga ik ook over... Eerder niet.

De rest mag van mijn part experimenteren met andere cellen in 1/12 maar ga dan niet moeilijk doen als je geen wedstrijden mee kan rijden met deze cellen... In mijn mening is het zo simpel en niet iedereen zal die mening delen... So be it...

Joost.

Zijn er nog mensen die behoefte hebben aan een T-Bar
voor een Serpent S120 ?

Ik ben een verbeterde versie aan het maken.
( een die veel langer heel blijft )

Er gaan dit weekeinde 3 rijders testen met de eerste serie die ik maak,
als dat goed gaat kan ik er nog wat meer maken.

Het gaat om een CNC gefreesde Glas/Epoxy T-bar van 2 mm dik die
in een S120 past.

Tja, tegen de tijd dat de merken auto's gaan maken waar andere typen cellen in kunnen en de wedstrijden met andere cellen gereden gaan worden dan pas ga ik ook over... Eerder niet.

De rest mag van mijn part experimenteren met andere cellen in 1/12 maar ga dan niet moeilijk doen als je geen wedstrijden mee kan rijden met deze cellen... In mijn mening is het zo simpel en niet iedereen zal die mening delen... So be it...

Joost.

Stilstaan is achteruitgaan, evolutie is niet te stoppen.

MJ

Ja en deze discussie vind ook al plaats op RCtech... Alleen kies ik ervoor om er niet aan mee te doen dus als jullie je als pioniers willen zien dan be my guest... Ik zal wel meemaken wat de grotere overkoepelende organisaties gaan doen en daarin volg ik. Ik wil nu wedstrijden rijden met 1/12 en dan heb ik nu eenmaal NiMh cellen nodig om mee te doen en dus schaf ik die aan. Simpeler kan het niet denk ik.

Stilstand is inderdaad achteruitgang in sommige gevallen en ook dat argument is al zo vaak naar boven gehaald op RCtech. Nogmaals, als mensen willen experimenteren... Be my guest maar ik ga er niet in mee aangezien ik NU wedstrijden rij...

Het enige dat me dan wel dwars zit is dat mensen die geen NiMh cellen meer hebben en niet bereid zijn deze nog aan te schaffen wel mee willen doen met wedstrijden en dan naar voren komen van waarom niet dit en waarom dat niet...

Nu weer fijn over 1/12 chassis enzo ouwenelen??? Ik geloof dat er al een ander topic is over LiPo, NiMh en A123 hier op het forum...

Joost.

Ik wil wel eens A123 proberen.....

iemand ervaringen?

ik rij er nu al week of drie bij pk mee rond , een 2S pakketje in een asso 1/12 en een 10.5t motor , kan er ong 7 minuten mee rijden , binne komen gelijk aan 10ampere hangen , bandjes insmeren en 14 min later is de accu weer vol en het smeerspul heb zen werk ook gedaan . kortom ik rijd de hele avond met dezelfde accu , en het blijft echt super gaan , de auto is ook vrij licht , net 800 gram rijklaar :)
als je opeens merkt dat hij trager gaat is het na een halve ronde ook helemaal leeg .
de rondetijden gaan erg goed , snelste was 8.8 , meestal rond de lage 9 .

Ongeveer 7 minuten of ruim 7 minuten??? Officiele wedstrijden zijn namelijk 8 minuten met 1/12 dus als je met een 10.5 al amper 7 minuten red... Laat staan wat je dan zal rijden met een 5.5. 800gr. is op zich wel netjes, dat is het EFRA gewicht ook maar met veel wedstrijden ligt het rijklare gewicht op 865gr. dus áls het al zou kunnen dan heb je én een probleem met het gewicht én, de rijtijd en dan waarschijnlijk nog eens de nominale spanning die niet eens in de buurt komt van de voorgeschreven 4.8V...

Kortom, LiPo én A123 zijn beide leuk om je rondjes mee te rijden en evt. je wedstrijd cellen in goede staat te houden maar daar houd het (voorlopig) even op denk ik...

Joost.

het zal ong 7 minuten zijn , het is ook om me in de winter bezig te houden met wat anders ipv bigscale , wedstrijden zijn helemaal niet aan de orde . het is gewoon een leuk systeem waarmee je veel rijd ipv te klooien met die Nimh's . Ik kan gerust zeggen dat ik dubbel zoveel rij als de Nimh gebruikers bij pk .
hopelijk komen er in de toekomst andere fabrikanten met LiFe , dat zou alleen de verdere ontwikkeling van die technologie te goede komen :)

Laatst bewerkt:
jah, de cellen zijn niet toegestaan dus je moet je geen zorgen maken om rijtijd en andere toestanden, je overtreedt toch al de regels :)
is in mijn geval hetzelfde, ik twijfel enkel nog of ik 2s2p doe of gewoon 2s

ik vrees het laatste omdat anders de elektronica niet meer past :D

Allemaal bedankt voor jullie waardevolle feedback aangaande batterij gebruik voor 1/12.

Gisteren in Kampenhout met een BL6.5 en Orion 4800Mah nog 35 min rijtijd gehaald, en voor lucratieve rijders zoals ik is rijtijd belangrijk om veel plezier te hebben.

RCL5 besteld, nu enkel nog wachten op de levering

Thx

jah, de cellen zijn niet toegestaan dus je moet je geen zorgen maken om rijtijd en andere toestanden, je overtreedt toch al de regels :)
is in mijn geval hetzelfde, ik twijfel enkel nog of ik 2s2p doe of gewoon 2s

ik vrees het laatste omdat anders de elektronica niet meer past :D

a123 heb ook een ander model , zelfde technologie , maar maatje kleiner , die zijn 1100mah
maar zou je eventueel in een 3S2P config kunne plaatsen in een 1/12 . dan heb je tochg al iets meer mee dan 2.3ah

Idd 3P2S :p

Laatst bewerkt:
Back