Het 1:12 Topic

Denk dat het CRC velgen zijn. Over de banden valt dan helaas niks te zeggen. Het kan ook zomaar zijn dat er andere banden op gezet zijn. Als dat niet het geval is zijn het ook CRC banden maar je bent niet gebonden aan CRC wielen omdat deze nu op de auto zitten hoor... Je kan verschillende merken gebruiken (CRC, JACO, GRP, Corally...)

Joost.

vroeg het omdat een bepaalde band het bij ons heel goed doet en die zit om te zien van de fabriek af gelijmd
is met een grijs stickertje erop dus schat ik crc gray bedankt dus
ps als frans heinzbroek dit leest de auto was volgens zeggen van hem crc t fource
dus wie weet kan hij zekerheid geven
john

CRC grey is volgens mij dezelfde compound als JACO grey en Corally grey dus... Maar idd, als Frans zekerheid kan geven zou het mooi zijn voor je... Misschien even een PM sturen naar Frans?

Joost.

ja klopt crc grijs is van dezelfde compound als de jaco grey..althans ik merk geen verschil ik heb zowel crc als jaco banden...
De velg van crc is alleen anders en als je dan jaco banden gaat gebruiken moet je wel spacers tussen je achteras zetten om op de juiste breedte van de auto uit te komen.

groeten

John

kijk hier heb ik wat
aan wij rijden op een rubber vloer dus is anders als tapijt
veel minder grip en deze band deed het erg goed dus vandaar de vraag
alvast bedankt mannen
john

Sorry Joost nu verbeter ik je even ;-)

CRC Grey en Parma Grey en Jaco Grey zijn helaas niet het zelfde.
Het klopt dat er een CRC Velg op de auto staat, maar CRC en Parma Grey's zijn iets zachter dan Jaco Grey's. Deze lijken meer op geel van Jaco, maar het hangt er tussen. GQ grey is weer wat harder dan Jaco Grey. Om het even makkelijk te houden ;-)

Succes!

Groet Robert

Even van RedRC gejat en het stond ook al in "nieuwtjes" maar toch even plakken hier in het 1/12 topic...

Nieuw van HUDY TOOLS...

Tweaker Board:
hudyquicktweak.jpg

Set-Up System voor 1/12 & 1/10 pancars:

hudyuniversalsetup.jpg

hudysetupboards.jpg

lol, camber gauge..check, lineaal ..check.. schroevendraaier ...check...maar goed dan dat ik die 3 dingen heb :-).

Even een domme vraag mischien.... waar gebruik je die schroevendraaier nog meer voor bij het afstellen? (anders dan de functie waar hij voor ontworpen is)

Even een domme vraag mischien.... waar gebruik je die schroevendraaier nog meer voor bij het afstellen? (anders dan de functie waar hij voor ontworpen is)

Tweak controleren door de auto met de punt op te tillen (hoewel ik zou denken dat een mesje beter werkt...)?

@ 2WD : hier staat wel handig omschreven:

Een minder betrouwbare methode die eigenlijk niet meer dan een indicatie geeft dat er iets niet goed is, is de auto op de rand van een tafel te zetten en dan een schroevedraaier aan de voorzijde exact in de hartlijn tegen het chassis omhoog te drukken. Nu kun je tijdens het langzaam liften kontroleren of een van de wielen iets eerder van de grond komt dan de andere, wat een indicatie zou zijn dat er een wieldruk verschil is. Dit hoeft echter helemaal het geval niet te zijn, het geeft alleen aan dat de linker en rechter ophanging niet in gelijke mate UITVEREN, maar zegt niets over de wieldruk in INGEVEERDE stand.tweaker board

Dat is een leuk stukje proza voor de aanschaf van een tweak station.....

Het klopt alleen niet! Doordat je vooraf (met droop meting of op andere wijze) al hebt gechecked dat de uitveerweg links en rechts gelijk is.
Door nu in het midden de auto op te tillen check je de wieldruk (in ingeveerde toestand) van de andere zijde van de auto. Oftewel til je voor op dan meet je de achterkant. Til je achter op dan meet je voor.

Een tweak station geeft alleen het relatieve verschil tussen voor en achter aan! JE weet dus dat er iets niet klopt maar niet aan welke kant van de auto! Bij een starre achteras wordt eea. iets beter maar zeker voor een geheel onafhankelijk geveerde auto is een tweak station totale onzin.

Ehh... 1/12 en 1/10 pancars hebben allemaal een starre achteras. Onafhankelijk geveerde achterkanten kom je niet tegen in deze klasses dus een tweak station is voor deze klasses wel degelijk goed te gebruiken...

Joost.

Ik zeg ook niet dat een tweak station onbruikbaar is. Echter ik ben benieuwd hoe je bepaalt of je nu de achtertrein moet verstellen of de voortrein als je tweak constateert met een tweak station....

Een tweak station doet niets anders dan een ongelijkheid tonen. Niet aan welke kant van de auto die ongelijkheid ontstaat. En dat kun je met iedere willekeurige schroevendraaier wel zien.

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat het geld voor een tweak station veel beter besteed is aan banden en dus training!

Iets dat ik jaren geleden eens geschreven heb:

Why tweak-boards don‘t work:
----------------------------
The problem with a tweak board is you have no idea which side of the
car is off!
Lets try this mind experiment: Take a perfectly adjusted car (no tweak)
and set the left front and left rear shock one turn stiffer. On a tweak
board you will see no difference as front and rear are equal, but the
chassis is no longer horizontal.
experiment #2: Take a perfectly adjusted car (no tweak) and set only
the left front shock one turn stiffer. On a tweak board you will see
tweak. If you would turn the left rear shock stiffer the tweak is gone
even though you actually turned the wrong spring.
Using the method of lifting the car on a flat surface (with equal
downstops) gives not only perfect tweak, but also a level chassis!

Good thing is: a flat wooden board is a lot cheaper and easier to come
by than a tweak board!

@ 2WD : hier staat wel handig omschreven:

Een minder betrouwbare methode die eigenlijk niet meer dan een indicatie geeft dat er iets niet goed is, is de auto op de rand van een tafel te zetten en dan een schroevedraaier aan de voorzijde exact in de hartlijn tegen het chassis omhoog te drukken. Nu kun je tijdens het langzaam liften kontroleren of een van de wielen iets eerder van de grond komt dan de andere, wat een indicatie zou zijn dat er een wieldruk verschil is. Dit hoeft echter helemaal het geval niet te zijn, het geeft alleen aan dat de linker en rechter ophanging niet in gelijke mate UITVEREN, maar zegt niets over de wieldruk in INGEVEERDE stand.tweaker board

Ah ok, dat wist/deed ik al. Ik dacht dat je met de schroevendraiernog iets anders deed in combinatie met de lineaal / camber gauge. Ik doe het trouwens ook met een mesje :-).

Iets dat ik jaren geleden eens geschreven heb:

Why tweak-boards don‘t work:
----------------------------
The problem with a tweak board is you have no idea which side of the
car is off!
Lets try this mind experiment: Take a perfectly adjusted car (no tweak)
and set the left front and left rear shock one turn stiffer. On a tweak
board you will see no difference as front and rear are equal, but the
chassis is no longer horizontal.
experiment #2: Take a perfectly adjusted car (no tweak) and set only
the left front shock one turn stiffer. On a tweak board you will see
tweak. If you would turn the left rear shock stiffer the tweak is gone
even though you actually turned the wrong spring.
Using the method of lifting the car on a flat surface (with equal
downstops) gives not only perfect tweak, but also a level chassis!

Good thing is: a flat wooden board is a lot cheaper and easier to come
by than a tweak board!

Daar zit inderdaad wel logica in. Persoonlijk doe ik het nog met mesje en 2 x 2 euro munten op de voorbanden. Dit gaat op zich wel redelijk. Het enige wat ik gedaan heb is nu de achterpod gebalanceerd met een loodje omdat er links en rechts wat gewichtsverschil zat. Dus eigenlijk zou je hetzelfde moeten doen met de achterkant?

Back