Het 1:12 Topic

Ah ok, dat wist/deed ik al. Ik dacht dat je met de schroevendraiernog iets anders deed in combinatie met de lineaal / camber gauge. Ik doe het trouwens ook met een mesje :-).

Hehe alles werkt;)

Btw dacht dat het ook met die digitale weegschaaltjes kon. Een user op het MDF had het ook gedaan dacht ik.. weet alleen niet meer wie.... Dus gewoon 4 weegschaaltjes gebruiken.
Ach, ik heb zelf ook een afstel set gekocht. Niet die van 300 euro, maar een veel goedkopere.., maar goed heeft het ook een echte meerwaarde? Als het ook met de schoolspullen kan... :)

Tweakstation werkt wel. je moet alleen op het vaste deel het chassis zetten en niet de andere wielen.

Dus zonder achterwielen de auto op het tweak board zetten en aan de voorkant wel wielen erop? Bedoel je het zo?

Joost.

Nee, je moet in het geval van een 1/12 het meest achterliggende deel van het chassis op het vaste deel zetten als je de voorwielen wilt meten.

En het voorste deel van het chassis op het vaste deel met de achterwielen op het bewegende deel.

Op die manier weet je zeker dat je altijd maar een kant meet in plaats van het verschil tussen voor en achter.

Helaas werkt deze truuk alsnog alleen met links en rechts even grote banden....

Ik zal je het tijdens het EK nog wel demonstreren als je wilt.

Dus zonder achterwielen de auto op het tweak board zetten en aan de voorkant wel wielen erop? Bedoel je het zo?

Joost.

Wel opletten Joost,
en aantekeningen maken.

Het principe is dat je een van de veer/demper sytemen uitsluit in je meting.
Dus een blokje onder je chassis voor en achter meten
en vice versa ( = latijn voor andersom )

Capiche ?

Nee, je moet in het geval van een 1/12 het meest achterliggende deel van het chassis op het vaste deel zetten als je de voorwielen wilt meten.

En het voorste deel van het chassis op het vaste deel met de achterwielen op het bewegende deel.

Op die manier weet je zeker dat je altijd maar een kant meet in plaats van het verschil tussen voor en achter.

Helaas werkt deze truuk alsnog alleen met links en rechts even grote banden....

Ik zal je het tijdens het EK nog wel demonstreren als je wilt.

Ik heb het nog niet helemaal visueel Julius (en Oscar ;) ) maar tijdens een van de wedstrijden of het EK zal ik je wel even aanspreken hierover... Dit soort info is zéér nuttig én leerzaam dus...

Joost.

Daar zit inderdaad wel logica in. Persoonlijk doe ik het nog met mesje en 2 x 2 euro munten op de voorbanden. Dit gaat op zich wel redelijk. Het enige wat ik gedaan heb is nu de achterpod gebalanceerd met een loodje omdat er links en rechts wat gewichtsverschil zat. Dus eigenlijk zou je hetzelfde moeten doen met de achterkant?

kan iemand die methode met "mesje en euromunten" even verduidelijken?

Overigens, een andere kleine vraag, als 1/12-noob. Ik ben aan het denken om voor winter 2009-2010 een 1/12e aan te schaffen. Hopelijk worden er hier in de buurt 1/12-wedstridjen georganiseerd. Ik had gedacht aan een asso maar ...
Welke 1/12-modellen zijn het meest gangbaar (in België) en vind je makkelijk hulp qua afstellen en onderdelen?

Het 1/12 seizoen komt langzamerhand weer in zicht en dus maar even weer wat nieuw leven in dit topic blazen. Meteen maar even van wal steken met het uitkomen van de nieuwe versie van de Team Associated RC12R5.1

Eigenlijk de meest opvallende vernieuwing is de nieuwe achterpod hiervan die we als eerste zagen verschijnen op de "oval" versie van de RC10R5. Ziet er erg netjes uit allemaal weer en uit goede bronnen zal er op korte termijn een bouwverslagje komen van de nieuwe RC12R5.1

Hier alvast een voorproefje...

12r5.1top.jpg

401907.500.jpg

Yessss!!!

Vandaag lekker aan het bestellen geweest, Ceramische kogels, Ceramische lagers, Titanium schroeven (overigens ook blauwe Joost ;-). kweet ben eigenwijs).
Maar het mooiste wat ik vandaag besteld heb: RC12R5.1 :D

Op naar de EPS, en de M-auto cup!

Groet Robert

Nou, de ideetjes voor de T-plate conversie in 5.1 stijl zijn gemaakt hoor... Nu nog even mijn grafische staff aan het werk zetten en hoplà!!! Dus laat even weten als je hem hebt, dan kan ik even de schuifmaat erop los laten haha ;)

Je hebt gelijk v.w.b. die schroeven, misschien mooi om een combo te maken van blauw en titanium?

Ook deze brandstofrijder is van plan de winter door te gaan brengen op de MACH indoor.
Een 1/12 moet het gaan worden, maar welke?....
Jullie zijn hier de goeroes, ik lees wel en baseer dan tezamen met het regelement natuurlijk welke motor en regelaar het moet gaan worden.
Er staat momenteel een geinige brushless combodeal op the border, maar of de Xray nu wel de goede autokeuze is, weet ik niet. Ook de vrij dure regelaar die erbij zit, is dit echt nodig?....
Kom maar op met die verhalen, ik ben net een spons, zuig alle informatie op.....

nee he Martin
doe ons dit nu niet aan......regen 1/12 enzo
hahahahaha

nee joh, is toch leuk om zo de wintermaanden door te brengen
toppie man

Die combodeal is best goed hoor, het allemaal apart kopen is ongeveer dezelfde prijs maar goed. De Xray XII is vrij populair, zeer goed diff, bouwkwaliteit, maar ze hadden er voor tapijt beter meteen een 2,5mm chassis op gestoken, nu is dit een optie. Red RC heeft een review van deze auto gemaakt.
De LRP Stock Spec en X11 10,5 laat je meteen toe met goed materiaal mee te rijden in de Stock-klasse, M-Auto Wintercup?
Meer info:
1) 12th Scale Circuit - RaceChat
2) In the year XII - Xray XII 1/12th scale Red RC - RC Car News

Qua auto's... Je kan werkelijk alle kanten op met 1/12 vandaagdedag. Het is alleen voor jezelf even kijken waar je je onderdelen het makkelijkste vandaan kan halen.

- Team Associated RC12R5.1
- CRC Gen-X
- X-ray XII
- Hot Bodies C12X
- BMI DB12RR
- Corally SP12X

Allemaal erg goede auto's en zéér competatief! Qua motoren zou ik zelf gaan voor één van de EFRA goedgekeurde 10.5 brushless motoren en voor wat betrefd de ESC's. Er zijn er op dit moment eigenlijk drie die vooraan meedingen naar overwinningen... En dat zijn de:

- GM120
- Tekin RSPro
- LRP SPX Stock Spec / Nosram Matrix Evolution Spec Racing

En voor de motoren en ESC's geld net als voor de auto's... Het ligt er een beetje aan welke voor jou het makkelijkste te krijgen is.

Voor wat betrefd banden kan je ook veel kanten op. Corally, JACO, GRP, PARMA, CRC, MobGums. Kappen zijn er ook in overvloed (Protoform, Parma, BlackArt, CRC)

Kortom, keuzes zat en alles is goed! Alleen de een zweert bij een Asso en de ander wil niks anders meer dan een Corally. Dat is net als in elke andere klasse zeer persoonlijk...

Precies, en wil je nu goedkoop proeven aan het 1:12 rijden. De RC12R5 (nog steeds een erg goede auto, zagen we afgelopen EK wel) is afgeprijs voor 167 dollar, dat is geen geld!

Voor de Xray is nog wel de dikke chassis set nodig, hij wordt geleverd met de dunne, en deze schijnt niet altijd even fijn te zijn, de ene vind hem goed, de ander vind hem slecht...

Bij Corally zijn ze een nieuwe auto aan het ontwikkelen en zal de huidige SP12X dus spoedig vervangen worden.

Nadeel van de Hotbodies waren de front hubs als ik me niet vergis. Deze braken spontaan... :S Maar verder een erg mooie auto.

Vergeet de Carpet Ripper V-Dezign niet, dit is ook een erg mooie auto, nadeel is dat je je "eigen" front end moet aanleveren, aangezien het een upgrade kit is.

Motoren, -> eens met Joost

ESC - > Eens met Joost, maar let op dat je niet al te grote regelaars kwijt kunt. De Graupner zonder koel ventilator wordt al krapjes.

Banden -> Eens met Joost, Although ik toch al snel voor Mob Gums en of Jaco's zal gaan omdat de overgrote meerderheid dat rijdt, voordeel daar weer van is dat je sneller de "banden rompslomp" zult snappen, welke band rijd ik nu wanneer, en waarom. Tevens zijn CRC en Parma banden vaak wat duurder dan bijvoorbeeld de Jaco's.

Kappen -> Eens met Joost, Although ik zou opletten waar je rijdt, sommige kappen zijn niet toegestaan door de EFRA, ben je van plan alleen Clubwedstrijden te rijden o.i.d. zou ik lekker kiezen, wil je een EK of een EPS mee rijden moet je even opletten.

Succes!

Groet Robert

nee he Martin
doe ons dit nu niet aan......regen 1/12 enzo
hahahahaha

Jawel!... ;)

nee joh, is toch leuk om zo de wintermaanden door te brengen
toppie man
Zo dacht ik er ook over.

Ben van de winter een paar keer geweest, heb een keer met Tersteeg zijn M18 gereden, erg leuk....
Ook is hij mij te goed aan het worden in de 1/8, dus ik moet wel in de winter trainen, om hem voor te blijven... :mrgreen:

Qua auto's... Je kan werkelijk alle kanten op met 1/12 vandaagdedag. Het is alleen voor jezelf even kijken waar je je onderdelen het makkelijkste vandaan kan halen.

Kijk, een kenner vlakbij huis!.. da's makkelijk!..... :p

Precies, en wil je nu goedkoop proeven aan het 1:12 rijden.

En nog een, vlak bij mijn andere huis!.... :cool:

Jawel!... ;)Kijk, een kenner vlakbij huis!.. da's makkelijk!..... :p

Yep... En je kan altijd aankloppen voor info hoor, ook bij Robert... ;)

@Robo:

- Het nadeel van de voorassen die snel braken bij de HB C12 is verholpen bij de C12X.
- Daarom had ik de V-Dezign niet genoemd aangezien hij zijn eerste 1/12 gaat kopen.
- Bij de EPS wedstrijden zijn ook een paar kappen toegestaan die niet EFRA goedgekeurd zijn (Parma Speed8 & Speed8 HD) maar is idd wel een puntje van aandacht.

Back