Het 1:12 Topic

laatste nieuwe 1:12 van CRC : de Gen XL

Gen-XX-1-800.jpg

@ Martin: koop een 1:12 waarbij je het gemakkelijkst aan onderdelen kunt komen. Niets erger als onderdelen moeten bestellen en er 2 weken op moeten wachten ( of nog langer )

Dan nog de keus maken om 1S lipo te gaan rijden of 4 cellen NIMH

Dat is al 1 van de voorwaarden, onderdelen verkrijgbaarheid.
En ik ga niet in op beloftes.... :mrgreen:

4 cellen NIMH zal het waarschijnlijk ook gaan worden, omdat ik van een hele bekende (understatement) al een nauwelijks gebruikte regelaar en motor over kan nemen, een delta peak lader heb ik al, dus dat is een win win situatie....

Lipo zien we dan eventueel volgend jaar wel weer, want volgens mij is het regelement omtrend Lipo ook nog niet helemaal in kannen en kruiken, of wel?....

De meeste wedstrijden komend seizoen zijn nog met NiMh cellen. Ik weet van een paar mensen die ik vanavond op de MACH gesproken heb die gaan rijden met LiPo om te testen wat wel en wat niet. Ik zelf ga wel ook met LiPo rijden en zo min mogelijk meer met NiMh cellen...

De meeste wedstrijden komend seizoen zijn nog met NiMh cellen. Ik weet van een paar mensen die ik vanavond op de MACH gesproken heb die gaan rijden met LiPo om te testen wat wel en wat niet. Ik zelf ga wel ook met LiPo rijden en zo min mogelijk meer met NiMh cellen...

Is het geen idee om een nimh-klasse en een lipo-klasse in te stellen? Allereerst krijg je minder gezeur en -denk ik- meer deelnemers als er ook lipo gereden wordt. Verder is het ook een prima proeftuin!!!

groet,

Eric

Die geen zin meer in cellen heeft:-)

Tja, dat zullen we gaan zien. Wat we vooral willen gaan testen is of lipo en nimh samen kan gaan. Met een 10.5 zal je met lipo iets minder snelheid hebben maar ook minder gewicht dus wellicht compenseert dit elkaar. En zo niet dan zal er idd misschien twee 1/12 klasses komen maar daar kunnen we nu nog niks over zeggen. In ieder geval niet voor wat betrefd de MACH indoor...

De eerst volgende keer dat ik Niels spreek zal ik het balletje even opgooien van gescheiden klasses met NiMh en LiPo... Meer info volgt...

dat pack van reedy , zijn daar al laadstromen van bekend ?
single cell 4600mah .
en een regelaar als een lrp stock spec , werkt die nog goed op 1 cell ?
en voor de rest deze winter een 20A hyperion lader halen voor de a123's , dat wordt 8min laden , 8min rijden :p

Neem aan gewoon 1C met LiPo hoor dus zal wel 4,6A zijn dan... Hoe de stock spec zich houd weet ik niet. Heb dat maffe ding niet dus... ;)

En die A123's zijn leuk maar niet voor wedstrijden...

hyperion heb nu ook life's voor ontvangers en zenders
zijn blijkbaar rechthoekige cellen net als lipos zeg maar
al stonden er geen C waarden bij

laatste nieuwe 1:12 van CRC : de Gen XL

Gen-XX-1-800.jpg

Ligt het eigenlijk in de lijn der verwachting dat bestaande auto's die nu voor NIMH gebouwd zijn, makkelijk middels een kleine wijziging naar Lipo kunnen?
als ik het allemaal een beetje snap, zit de T-bar in de weg....

@ Martin: koop een 1:12 waarbij je het gemakkelijkst aan onderdelen kunt komen.

Frans, nog iets.
Aan welke merken denk je dan?
Of wellicht juist niet?....
Serpent bijvoorbeeld is de zomermaanden stukken beter geworden, maar of het op het niveau is waar het op moet zitten, dat durf ik niet te zeggen....

Martin,

Waar je ook even op moet letten is dat niet alle 1:!2 Metrisch zijn. De CRC's zijn bijvoorbeeld uitgerust met Amerikaanse schroeven, je moet hier ook een schroevendraaier set voor kopen als je deze nog niet hebt.
Auto's als Corally en Asso, Xray zijn gewoon Metrisch.

De Stock Spec kan niet op 1 Cel lipo, en Joost het is een top regelaar, die absoluut niet onder doet bij anderen ;-) (Bagger GM ;-)).

Zodra je een Link 1:12 (Dus geen T-bar) hebt past er vrijwel zeker een Lipo in. Daar hebben de Lipo fabrikanten wel over na gedacht. Met een T-bar zul je waarschijnlijk een parralel geschakeld Saddle Pack krijgen, om zo aan de 3.7V te komen, met een leuke capaciteit.

Beschikbaarheid van auto's is natuurlijk een makkelijke. Wil je op internet bestellen is veel goed verkrijgbaar, wil je in Nederland kopen ga je al snel naar wat minder amerikaanse merken, Asso, Serpent en Corally zullen in NL goed verkrijgbaar zijn, beter dan bijv. CRC.

De Serpent is een 1:12 die je niet veel terug zult zien, deze auto is niet heel erg goed verkozen door de rijders. Tevens valt het mij tegen dat de Pod (achterkant, waar motor in zit) uit één stuk aluminium is. Bij een klap zal deze snel krom kunnen raken en meteen een duur onderdeel zijn om te vervangen.

Martin probeer je keus ook op "gemak" van de auto te baseren. Je rijdt 1:8 dus veel moeite zul je niet met een 1:12 hebben. In regel is het zo dat een Link 1:12 moeilijker te rijden en af te stellen is dan een T-bar auto, maar is een T-bar auto stukken minder robust dan een Link auto. Zelf prefereer ik Link auto's omdat niks zo frustrerend is om uit te vallen met een gebroken T-bar, en het verschil valt in mijn ogen wel mee.

Kijk eens rond bij Action Model Center, een winkel die heel veel heeft in 1:12 spullen en ook veel kennis heeft.

V.w.b. Lipo denk ik dat de klasses gescheiden moeten zijn omdat je met 13.5T Lipo meer voordeel hebt dan met 10,5T 4 cellen. Het verschil in koppel zal heel anders zijn, en daar kun je in mijn ogen veel voordeel uit halen (maar wordt het racen ook moeilijker van). Dat weerhoud mij er niet van om het een keer uit te proberen :D!

Martin, als je nou binnenkort weer eens in Zoetermeer bij Pitstop bent moet je maar even mailen/PB-en dan kunnen we er zeker wel eens over praten.

Groet Robert

Waar heb ik gezegd dat hij niet goed was dan of dat hij minder was dan andere regelaars? Ik heb geloof ik ergens gezegd dat de top drie de LRP/Nosram, de GM en de Tekin waren of niet? Ik heb alleen een paar posts hierboven gezegd, ik heb dat maffe ding niet. Zegt niks over de kwaliteit Robootjuh!!! ;)

Net een 1/12 BMI lipo chassis besteld en een lipo.

Zal wel eens laten weten hoe lipo rijd.
Zal alle motoren testen op de lipo zodat we een idee hebben qua rijtijd en kracht van de lipo.

Ciao

Wesley,

Welke Lipo Regulator en Lipo Ontvanger pakket heb je gekozen voor het voeden van je Ontvanger? Daar ben ik nog even een mooie combo voor aan het zoeken?

Groet Robert

Martin,

dan een heel verhaal

Groet Robert

Bedankt voor de tips, duidelijk.
Dat van crc wist ik, dus die gaat het sowieso niet worden.
De auto gaat aangekocht worden bij 1 van de 2 webshops die geregeld ook zelf aanwezig is bij de MACH indoor, kies maar uit welke... ;)

Ik durf te zeggen dat ik aardig 1/8 kan rijden, dus ben ook voor de 1/12 niet bang, derhalve zal ik eerder kiezen voor een goed afstelbare auto dan voor een sterkere, wat echt veel klappers verwacht ik niet te maken.... (klink ik nu hoogmoedig?... :mrgreen:)

RC-Pitstop kom ik niet vaak meer, omdat ik niet meer in Zmeer woon...

Martin,

De Stock Spec kan niet op 1 Cel lipo, en Joost het is een top regelaar, die absoluut niet onder doet bij anderen ;-) (Bagger GM ;-)).

De Serpent is een 1:12 die je niet veel terug zult zien, deze auto is niet heel erg goed verkozen door de rijders. Tevens valt het mij tegen dat de Pod (achterkant, waar motor in zit) uit één stuk aluminium is. Bij een klap zal deze snel krom kunnen raken en meteen een duur onderdeel zijn om te vervangen.

Groet Robert

Met het risico een welles nietes discussie te starten:

De Serpent S120 heeft het in zijn eerstejaar gewoon goed gedaan. Op verschillende grote wedstrijden de A finale gehaald, en ook op de Stock EK in Haarlem reden er een redelijk aantal rond.

Laten we niet vergeten dat er een grote toename van X-rays was dankzijn een goed getimede actie vanuit RC connect. Maar dat de S120 niet goed bevallen is is gewoon niet waar.

Verder heb ik tijdens het Stock EK wat teveel geprobeerd de echt snelle mannen te volgen en heb derhalve een heel behoorlijke crash test van de S120 gedaan. Op inderdaad een gebroken t-bar en een bodypaaltje (en een paar bodies....) niets gesloopt.
De alu achterbrug kromrijden is mij (ondanks behoorlijk proberen) niet gelukt.

Groeten
Julius

Als je de laatste clubrace op de MACH heb gezien, waar ik op volle snelheid (105 per uur) vol in Stanley klap die op zijn kop op het rechte stuk lag en achteraf bekijkt wat voor een schade wij hadden (ik 1 fibre carbon schokbreker mount en een schokbreker cupje), dan hebben wij daar bewezen dat een S best wel wat kan hebben....

Dus die opmerkingen over het wel of niet sterk zijn van auto's ben ik niet gevoelig voor...

Hoe zit het eigenlijk met rijtijd op 4600 cellen, geen probleem?
of dien je een super goeie (en dus dure) snellader/balancer/ontlader/airco/climate control/pentium7/Ipod compatible lader te hebben.

Back